'Ga jij deze winter nog weg?'... Ergens hoor ik de vraag door de gang galmen. De geur van koffie komt me tegemoet, een sprankje stoke hoor ik in de stemmen, maar dan volgen de bezwaren. 'Het is zo duur', 'weinig tijd deze winter', 'ik word er te oud voor', 'mijn vrienden willen niet meer', 'het is er zo druk' en dan de laatste dooddoener 'off-piste is levensgevaarlijk'. Goed, dat gaat een interessant bakje koffie worden. 'He, daar heb je Morris. Die gaat altijd weg tijdens de winter en komt waarschijnlijk net uit het water vandaan.'
Het is net alsof iedereen denkt dat poeder mij komt aanwaaien. Alsof het in mijn DNA zit, alsof het zo hoort en ik er niets voor hoef te doen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Mijn leven zit ook vol excuusjes, verlokkingen van alledag, afspraken, verjaardagen, kinderen en files. En denk nu niet dat ook ik niet gemakkelijker een film koop en ernaar kijk, dan dat ik daadwerkelijk aan het trainen sla voor een winter die nog zover weg lijkt. Poeder is een keuze.... ach F*** you! Een poedertrip is makkelijker gecancelled dan doorgezet. 12 uur in de auto... Voor wat? Voor dat ene bochtje? Veel te ver, mijn lichaam is er niet klaar voor, skipassen zijn te duur, de sneeuw gaat niet komen, mijn vrienden willen niet, van mijn familie mag ik niet, te gevaarlijk......
F*** you! Natuurlijk ga ik deze winter. Niet omdat jij dat wilt, of omdat het zo makkelijk is of omdat de omgeving dit van me vraagt. Ik ga omdat ik wil. Passen te duur? Dan maar een kleiner gebied. Vrienden willen niet mee? Dan maar nieuwe vrienden. Kleren te duur, dat klofje van vorig jaar kan ook nog wel. Onderdak te duur? Dan maar slapen in de auto. Geen tijd? Wat... ik werk toch geen 24/7. Te slap? Ga toch fietsen. Ik heb nog 2 maanden om in shape te geraken. Geen geld voor een Go-pro? Je hebt toch de herinneringen. Blessures? Kom op... aan de bak. Klagen om het klagen? Je bent toch geen Nederlander.
Natuurlijk ga ik deze winter. Er is meer dan werk, er is meer dan verjaardagen en er is vooral ook meer dan koffiemachinepraat... Want als er iets is dat ons tegenhoudt, dan zijn wij het zelf... Mijn spullen staan klaar.
Pluk je winter!!