Nieuwe lawine airbag: de Jetforce

Von dr.Gear an 22 Oktober 2014 · 46

De afgelopen jaren is het hard gegaan met de ontwikkelingen in freerideland. Toen Dr. Gear in de jaren '90 poeder reed kwam hij nauwelijks andere skiërs en boarders tegen in de backcountry. Tegenwoordig lijkt het erop dat er meer mensen buiten de piste aan het rommelen zijn dan erop. En iedereen draagt een airbag. Dr. Gear hoopt niet dat dat betekent dat men niet meer wil investeren in kennis, want uiteindelijk start daar alles mee. Maar goed, een prima ontwikkeling die plofzakken, want ze hebben hun waarde inmiddels wel bewezen. Dit seizoen is er een nieuwe airbag die z'n intrede doet.

Black Diamond, het merk waar Dr. Gear vele karabiners van in bezit heeft, heeft de airbag opnieuw uitgevonden. Black Diamond en Pieps hebben de handen ineengeslagen en een interessante nieuwe airbag ontwikkeld. Het resultaat: de Jetforce.

Waarom een Jetforce?

Nou denk je misschien 'Weer een lawine airbag? Maar ik heb zo'n ding net gekocht!' Kan wel zijn, maar als ervaringsdeskundige met meerdere airbags (gelukkig in het dagelijks gebruik in de bergen, niet zozeer in een noodsituatie) loopt Dr. Gear wel eens tegen muren aan. Bijvoorbeeld als je je airbag wilt controleren. Je zal dan toch weer een nieuwe cartridge erin moeten stoppen. Of wanneer hij op een willekeurig vliegveld ergens ter wereld weer eens moet gaan uitleggen wat een airbag precies is en waarom het niet iets is wat gevaarlijk is in een vliegtuig (kleine toevoeging: op de meeste vliegvelden in de Alpen is Dr. Gear inmiddels wel een bekend persoon, dus daar speelt dat probleem een stuk minder). In ieder geval werd Dr. Gear getriggerd (woordgrapje voor de liefhebbers) door de nieuwe technologie in de Jetforce airbag van Black Diamond.

Hoe werkt het?

Om de kenmerken van deze nieuwe airbag duidelijk te maken heeft Dr. Gear voor jullie de vier belangrijkste kenmerken op een rij gezet.

1) 'Jet-ventilator'

Dit is hét unieke ding van de Jetforce airbags. In plaats van een cilinder met perslucht of wat anders beschikt de Jetforce over een ventilator die wordt aangedreven door een batterij. En ja, Dr. Gear was ook sceptisch toen hij dat voor het eerst hoorde. Maar vergis je niet. Want die batterij blaast een ballon van 200 liter (da's dus meer volume dan ABS en Mammut) op in ongeveer 3,5 seconden.

2) Je kan 'm meerdere keren trekken

Je kan zo'n vier keer je airbag trekken voordat de batterij van de ventilator weer in de oplader moet. En heel eerlijk: zelfs Dr. Gear vindt dat op trips waar hij niet echt in de buurt van een winkel is een lekker gevoel.

3) Na inflatie ook deflatie

Het lijkt de economie wel. Maar nu een keer positief in het nieuws. Want na drie minuten opblazen (de ventilator zorgt ervoor dat de airbag drie minuten keihard blijft) draait de ventilator van richting waardoor hij de hele ballon leegtrekt. Er kan dan potentieel een airpocket ontstaan als je onverhoopt toch onder de sneeuw van de lawine bent gekomen.

4) Geen gezeik meer bij luchthavens

Het gaat hier om een batterij. Niet meer om een cilinder met lucht of nitrogen die op 450 bar staat. Al moet Dr. Gear wel toegeven dat het verhaal om de airbag er doorheen te loodsen net helemaal kan dromen.

Al met al zijn het zeer belovende kenmerken. De technologie van Pieps die is gebruikt in de rugzak spreekt vertrouwen uit en het is duidelijk dat dit geen 'me-too' product is. Daar heeft Dr. Gear het ook niet zo op. Maar goed, nu willen jullie natuurlijk ook weten in welke formaten de Jetforce airbags te krijgen zijn.

Packs Packs

• Black Diamond Pilot 11

• Black Diamond Halo 28

• Black Diamond Saga 40

• PIEPS Tour Rider 24

• PIEPS Tour Pro 34

• POC Thorax 11

Nou denk je misschien 'wat doet POC in dat rijtje, die maken toch helmen?' Ja, dat klopt, maar POC is eigendom van Black Diamond en dus is het eigenlijk wel logisch dat daar ook een andere vorm van 'bescherming' aan is toegevoegd. Goedkoop gaan de Jetforce airbags in ieder geval niet worden. In de US gaan ze voor dik 1200 dollar over de toonbank. En voor degenen die willen weten hoe een opgeblazen Jetforce eruit ziet...dit filmpje kreeg ik van Morris doorgestuurd. Aan die jongen z'n catwalk-ambities zal in een verleden wel in een vroeg stadium een eind zijn gekomen, maar de tas is in ieder geval goed te zien.

Mochten jullie nog vragen hebben over de Jetforce Airbag aan Dr. Gear, stel ze dan gerust hieronder in de comments. Het is het begin van het seizoen en nu heeft Dr. Gear nog tijd om jullie vragen te beantwoorden.

Kommentare

• waingro
    Advanced
    waingro op 22 Oktober 2014 · 12:25
    Het air pocket idee speelt mij het meeste aan.
    Ik hoop dat bestaande leveranciers met een "upgrade" ventilator kit komen.
    In mijn float 32 is genoeg plek. Het enige probleem is, waar plaats je de air intake?
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 22 Oktober 2014 · 13:31
    - Bij een Scott Alpride rugzak 'kantelt' het rugzak gedeelte naar achter als de airbag wordt opgeblazen. Zo kan de airbag ook opgeblazen worden als je ski's in een A-frame draagt. Kan dat bij de Jetforce ook?
    - Hoeveel ruimte neemt het systeem in de rugzak in? Kan je overal nog goed bij?
    Ik las ook ergens dat die accu wordt gemaakt door dezelfde producent die accu's maakt voor satalieten 😃 Die kunnen de kou dus wel aan..
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 22 Oktober 2014 · 13:35
    Ik heb al eens een airbag nodig gehad. Was een ski kwijtgeraakt. En moest daarna met een lege cilinder kruisdiep door de sneeuw terug over een pas die op dezelfde oriëntatie lag als mijn schuivende helling. Dat gaf geen lekker gevoel.
    Ik zie vooral het voordeel van de meerdere opblaassessies, zodat je ook nog heelhuids uit het terrein kunt komen als het al mis is gegaan.

Nadeel van die herkansingen zou kunnen zijn dat er voor sommigen nu helemaal geen reden meer gaat zijn om nog iets met kennis of voorbereiding te gaan doen.

Ik mis nog wel zonnecellen op de ballon om je batterij weer op te laden...
    Avalensemble!
  • Miggel
    Beginner
    Miggel op 22 Oktober 2014 · 14:32
    Hey Dr. Gear, ik begreep dat ze nog wel eens aan de zwaardere kant zitten in het segment. Kan je daar wat over zeggen?
    What goes around comes around
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 22 Oktober 2014 · 20:22
    De winter is hier begonnen zeg. Excuses voor de verlate reactie.
    - De Jetforce kantelt niet naar achter en Dr. Gear heeft de Alpride nog niet getest, maar dit klinkt interessant.
    - Interessant vindt dr. Gear ook jullie vraag over de accu. In de tas tref je een accu aan ter grote van het welbekende blikje Raak cola. Doordat de accu goed gepositioneerd is kan dr. Gear nog overal goed bij.
    - de Halo 28 weegt 3330 gram en als dr. Gear er zijn ABS naast legt dan is de inhoud vergelijkbaar.
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • Berber
    Expert
    Berber op 22 Oktober 2014 · 22:07
    Super interessant en om eerlijk te zijn zou ik voor deze Bag ook 1200,- betalen! Deze ontwikkelingen zijn grandioos.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 22 Oktober 2014 · 23:22
    Zijn deze airbags in NL te koop?
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 23 Oktober 2014 · 08:59
    @ blackdiamond @pieps Goed idee, top product, zal wel echt de nieuwe standaard worden zoals ABS dat nu is. Zal er waarschijnlijk ook wel een gaan aanschaffen... Maar doe eens normaal zeg! 1200 euro voor een rugzak met een veredelde stofzuigmotor dat klink echt als afpersing.
    Lawine piepers en de huidige lawinerugzakken zijn ook al overpriced maar dit slaat echt nergens op. Ik vind het jammer dat deze zakken zo hoog in de markt gepositineerd worden en daardoor voor veel mensen onbereikbaar is. Voor een gemiddelde skibum zijn dit gewoon 2 seizoenspassen.....
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 23 Oktober 2014 · 10:06
    Ik zie dat geen van de modellen straps aan de zijkant heeft en dat ski's in A-frame dragen dus geen optie is.
    Deze techniek zal vanzelf weer goedkoper worden. Ben benieuwd wat we er allemaal over gaan horen na het eerst seizoen en of er nog kinderziektes in zitten.
    Als je bedenkt dat je 6/700 euro betaald voor een airbag die je 1x kan trekken en 1200 voor 4x + hoop andere voordelen die je veiligheid kunnen vergroten, is het dan nog steeds afpersing? Ik heb het geld er nu niet voor als student en heb een andere airbag besteld, maar als de tassen over een paar jaar zijn door ontwikkeld en de systemen hebben zich ook hebben bewezen dan zou ik er lachend 1200 euro voor lappen.
    Arc'teryx was toch ook bezig met een dergelijk systeem, niks meer over gehoord sinds wat patent tekeningen..
  • Miggel
    Beginner
    Miggel op 23 Oktober 2014 · 10:38
    Ik heb al even zitten zoeken naar de beschikbaarheid. MK heeft aangegeven ze te hebben besteld, maar nog niet geleverd gekregen. Prijs nog onbekend.

http://www.bergfreunde.de/ heb ik via google gevonden met prijzen van 850 euro. Niet verkeerd lijkt me.

Zelf ben ik erg benieuwd naar de pas vorm. Qua design vind ik die van Pieps het leukst er uit zien.

@dr. Gear: Ik heb geprobeerd te zoeken wat een ABS weegt, maar kan dat niet echt vinden. Hoe is de ervaring qua gewicht in vergelijking met ABS?
    What goes around comes around
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 23 Oktober 2014 · 12:22
    @Miggel Waarschijnlijk is er voor de Nederlandse markt een beperkt aantal tassen beschikbaar. Om je een indruk te geven van het gewicht. De Halo 28 is zo'n 3330 gram zwaar. Een tas met een vergelijkbare inhoud met een ABS systeem zit zo tussen de 3090 gram (Deuter On Top ABS 28) en 3400 gram voor een ABS Vario 24. Dat valt dus mee.

@Fabergé en @mhilberts De reactie ten aanzien van de prijs is begrijpelijk. Ware het niet dat de airbag in Europa waarschijnlijk zo'n 800 euro o.i.d. zal gaan kosten (de prijs in het artikel was in dollars en was de adviesprijs).
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • anita
    Tourist
    anita op 13 Dezember 2014 · 13:25
    2 vragen; mag je de tas mee bij de ruimbagage of neem je hem mee als handbagage?
    Koop je deze tas in 1 maat of kun je hem nog overzetten op andere maten tassen?
    Groetjes Anita
  • Teun19
    Beginner
    Teun19 op 13 Februar 2015 · 23:01
    @anita: Ik denk dat deze tas enkel en alleen als handbagage mee mag. Ik denk niet dat deze tas, met batterij, mag worden ingechecked als ruimbagage. De batterij moet sowieso worden geïsoleerd, zodat die geen kortsluiting kan maken.
  • Frank3
    Advanced
    Frank3 op 19 Januar 2017 · 19:49
    The BD HALO 28 Jet force is "certified" for 50 deployments . The instructions do not indicate what, if anything, happens after this number is reached and "certification" ends. Can you indicate what happens if the airbag fails to inflate on the 51th deoloyment ? Is there a counter to indicate the total number of deployments.

Antwoord BD:

The Jetforce packs as you mention are Certified for 50 full deployments. We here at BD have tested multiple packs that have seen over 500 deployments without issue. The reason that the Jetforce packs are certified for the 50 full deployments is for the CE rating on the pack. The 50 deployment number is a product of us having to CE test all units to twice as many deployments as we want to list in any documentation. We do not have a system for the customer to check the deployments a Jetforce pack has gone through, however after a season or two or if you believe you are close to 50 deployments and would like to have the pack looked over our warranty team would be happy to be sure everything is performing as it should.
  • Tjin
    Tjin op 20 Januar 2017 · 09:59
    oh een oude topic die weer na boven komt. Heb hem mogen proberen, inclusief trekken van de airbag. Jammer dat ze zo duur zijn en niet modulair. Dacht er aan om een aan te schaffen, maar toen kwam ik er achter dat je vaak de cilinder van normale airbags voor een 10tje kan omwisselen/vullen. Financieel moet je dan wel heel vaak trekken om goedkoper te zijn.
  • jorish
    Beginner
    jorish op 20 Januar 2017 · 13:01
    De jetforce heeft natuurlijk wel meerdere voordelen. Bij een cartridge systeem kan je maar 1 keer trekken en dan dien je de cartridge te vervangen. Idealiter dien je dus in het terrein een 2de of misschien zelfs 3de cartridge bij te hebben. Deze dien je dan weer te kopen of te huren. Verder zijn er nog enkele andere voordelen zoals dat hij even stop met blazen en na enkele seconden terug begint te blazen zo zijn gaten en kleine sneden in de airbag "geen" probleem itt tot een ander systeem. De jetforce zuigt na ongeveer 3 minuten ook zijn airbag leeg wat dan weer een ruimte rondom je persoon creëert.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 Januar 2017 · 13:27
    Ik heb gisteravond tijdens de Avventura poederavond in Gent nog eens de jetforce in actie gezien. Het is veel geld, maar ik was onder de indruk. Ik had 'm al vaker gezien, maar gister viel het kwartje. @jorish, de punten die je nu noemt kwamen gister heel duidelijk naar voren. Ik heb de jetforce nu op een lijstje in mijn hoofd staan.. Ik vermoed nog een paar jaar en dan maak ik de overstap. Ik ga er nog steeds van uit dat voorkomen beter is dan genezen, maar als het dan misgaat dan is dit wel een heel mooi veiligheidssysteem.
    May the powder be with you.
  • Tjin
    Tjin op 20 Januar 2017 · 14:06
    De jetforce heeft natuurlijk wel meerdere voordelen. Bij een cartridge systeem kan je maar 1 keer trekken en dan dien je de cartridge te vervangen. Idealiter dien je dus in het terrein een 2de of misschien zelfs 3de cartridge bij te hebben. Deze dien je dan weer te kopen of te huren. Verder zijn er nog enkele andere voordelen zoals dat hij even stop met blazen en na enkele seconden terug begint te blazen zo zijn gaten en kleine sneden in de airbag "geen" probleem itt tot een ander systeem. De jetforce zuigt na ongeveer 3 minuten ook zijn airbag leeg wat dan weer een ruimte rondom je persoon creëert. jorish op 20 jan 2017 13:01

Voordelen zag ik helemaal, maar was vorige jaar een eurotje of 550 meer dan mijn Mammut RAS, canister en 2 verschillende rugzakken samen. Dat is dan toch even buiten budget...
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 20 Januar 2017 · 23:03
    Meer geld, maar minder gedoe.
    Heb de trekker overgehaald.
    Nou weer sparen voor Canada @meteomorris 😃
    powpowwowjippiajippieee
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 21 Januar 2017 · 11:16
    Ik heb hem ook op een lijstje staan, maar kreeg het thuis niet uitgelegd 😃

Voor dit geld begint het er overigens wel op te lijken 😋
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 Januar 2017 · 11:29
    @AlexSki oef... ik vind die BD tas ook mooier dan die van Pieps. Maar ik wacht nog zeker een seizoen.
    @QmaartenQ Tof! Ga je volgend seizoen weer mee?
    May the powder be with you.
  • CorD
    Beginner
    CorD op 22 Januar 2017 · 15:46
    Ook ik heb deze Airbag op mijn verlanglijstje staan.

Weet iemand of deze accu ook nog naar behoren werkt bij extreme koude temperaturen? En hoeveel ladingen kan zo`n accu opgeladen worden voordat deze vervangen moet worden? Of moet dan alles vervangen worden?
    Think with powder
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 22 Januar 2017 · 18:32
    @CorD

wat ik gehoord heb; is zo'n 8 tot 12 keer trekken voordat de accu opgeladen moet worden
    Skiing is Freedom!
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 22 Januar 2017 · 21:26
    Ik heb sinds een paar maanden de pieps versie. Een keer opladen is vier keer gegarandeerd trekken.
    Na een dag of drie skiën bij temperaturen tot min 12 en niet te vergeten elke dag activeren was dit terug gelopen tot 3 keer. Binnen uur weer maximaal geladen. De zak is gemaakt voor wintersport . Dus lage temperaturen zou ik me niet ongerust overmaken. Of je moet op pad willen bij min 30 of kouder, maar dan heb je volgens mij meer problemen dan de alleen de accu lading van de airforce. Zo tezien kan de accu wel vervangen worden als hij ouder wordt en niet meer goed oplaad. De kosten weet ik niet.
    Verder fijne rugzak het extra gewicht voel ik niet op mijn rug omdat de druk goed verdeeld wordt.
    Ook de grote rits waarmee het hele rugpand open kan is erg handig. Nooit meer grabbelen onder in de rugzak.
  • CorD
    Beginner
    CorD op 23 Januar 2017 · 20:38
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Think with powder
  • vaiar
    Beginner
    vaiar op 25 Januar 2017 · 15:17
    POV van een snowboarder in een lawine die op tijd zijn Jetforce weet te gebruiken:
  • Berber
    Expert
    Berber op 28 Januar 2017 · 18:09
    staat ook op mijn lijstje! .. Bij -25 buiten in de bak aan de Heli is misschien wel een probleem.. met bijv. Handwarmers verpakken en/of weer opwarmen voor je run ?! Verder heb hem meerdere malen mogen testen en ben overtuigd, uiteraard mogen alle bags graag nog een stuk lichter worden 😃
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 13 Februar 2017 · 15:31
    Heb inmiddels snowpulse verkocht en Halo 28 jetforce aangeschaft. Fijne tas. Zit lekker. Moest alleen om een snowboard achterop te kunnen binden wat improviseren. Hij draagt goed en is net iets groter dan mijn 15ltr snowpulse. Ik las in de reviews op DB site dat als je hem helemaal vol propt, hij soms opengaat. Ritsje om trigger achter te verstoppen is een beetje onhandig en loopt niet echt lekker, 2 handen job. Verder heel blij mee. en natuurlijk ook met de powder20 kortingscode op een zak in de aanbieding.
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • MvdBrink
    Advanced
    MvdBrink op 13 Februar 2017 · 17:11
    Heb zelf de halo 28. Heerlijke tas! @berber de handleiding geeft een gebruikstemp tot -30 aan. Hierbij garanderen ze 4 activaties op een volle acculading.
    Inside a swirling maelstrom of snowflakes, I feel most free

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro