Review: Salomon Ghost 130

Von dr.Gear an 1 Dezember 2014 · 10

Als er één onderdeel van het materiaal voor freeriders van vitaal belang is, dan zijn het je schoenen wel. Dat geldt natuurlijk zowel voor skiërs als boarders. Een goede rijder (zoals Dr. Gear) kan op iedere plank of lat wel naar beneden komen, maar wanneer de schoenen niet goed zitten dan is je dag op z'n zachtst gezegd verpest. De afgelopen maand heeft Dr. Gear wat door de Alpen gereisd, op zoek naar gebieden die al wat liften geopend hebben om daar de nieuwe Ghost 130 van Salomon eens goed aan de tand te voelen.

Het start met de basis

De Ghost 130 is de nieuwe schoen in de Ghost-lijn van Salomon. Dit is de lijn die Salomon zelf presenteert als 'big mountain'. Op deze schoen geen loopstanden of andere frutsels. Nee, het design is minimalistisch, maar functioneel. En dat is iets waar Dr. Gear zich altijd zeer goed in kan vinden. Ballast is overbodig en onhandig. In het leven, maar zeker ook op de berg. En al helemaal met skischoenen. Een schoen moet een goede basis hebben, zoals Arjen al eerder in dit artikel schreef. Daar start alles mee.

Smalle leest

En in het geval van de Ghost 130 betekent die basis dat je geen brede of dikke voeten moet hebben. Met een leest van 98 millimeter is dit niet bepaald een van de breedste schoenen uit het assortiment. Sterker nog, Dr. Gear vind 'm zelfs nog smaller dan 98 millimeter aanvoelen. Nu zul je begrijpen dat Dr. Gear een wat smallere voet heeft en dan sluit de Ghost 130 direct als een huis. De schoen heeft veters in de binnenschoen zitten (met een speedlace, die iedere snowboarder natuurlijk direct bekend voor komt) en dat zorgt voor een goede aansluiting en dus drukverdeling van de tong. Aan de buitenkant wordt de schaal vastgezet met twee buckles van magnesium. De tijd van vier buckles voor freeride schoenen is al een tijdje voorbij en het heeft er alle schijn van dat ook de derde buckle definitief gaat sneuvelen.

Strakker dan je gewend bent

De oversized buckles fixeren de voet geweldig en dan kan de pret beginnen. De flex van 130 zorgt voor een snelle overbrenging van de beweging van je voet op de ski en de customfit pro liner hoefde niet eens te worden aangepast. Maar...dit is geen schoen waar je meteen op weg skiet. De schacht is smal en de schoen sluit zo strak aan dat de kans groot is dat dit een stuk strakker is dan bij je eerdere schoen het geval is geweest. Het gevolg kan dan een wat vertraagde bloedsomloop door je voeten zijn en dat is om meerdere redenen niet prettig. Maar...als de schoen goed zit (zonder echte knelpunten dus), dan is dat een kwestie van tijd.

Voor gevorderde rijders

De Ghost 130 heeft geen loopstand, maar tot op heden heeft Dr. Gear die niet gemist. Dat komt vooral omdat Dr. Gear al bepaalde bergen omhoog liep in een tijd dat er nog überhaupt geen liften waren. Een loopstand is dus geen noodzaak. Dat heeft ook weer met die minimalistsiche voorkeur van Dr. Gear te maken. Wat wél een bijzonder prettige feature van de schoen is de dikke rubberen zool onder schoen, zodat hiken wat makkelijker wordt. Uiteindelijk is de Salomon Ghost 130 een schoen voor de gevorderde rijder. De boot is stijf, smal, heeft een goede demping (en bescherming voor de tenen bij de landingen van je hucks) en je moet hier gewoon mee knallen, want anders kan je net zo goed een wat zachtere schoen aantrekken.

Details, details

• Prijs: € 399,95

• Gewicht: 4600 gram (niet de meest ideale tourschoen dus)

• Leest: 98 mm

• Salomon flex: 130

Kommentare

• skiester
    Advanced
    skiester op 2 Dezember 2014 · 11:02
    Salomon gaat dus weer terug naar minder buckels... Back to the 80! 😉 leve de SX 91 equipe met maar 1 buckle!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 Dezember 2014 · 11:44
    Volgens mij heeft de Ghost serie altijd maar 2 schnallen gehad.
  • evan
    Advanced
    evan op 2 Dezember 2014 · 13:43
    Ze doen me aan overrijpe bananen denken.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 3 Dezember 2014 · 09:06
    LOL @evan
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 3 Dezember 2014 · 13:10
    In tegelstelling tot @Dr.Gear vind ik de breedte van de schoen erg meevallen. zelfs met mij uber brede voeten met een hoge wreef pas ik er prima in 😃 Nou moet ik er dan wel bij vertellen dat ik gefoamde binnenschoenen heb. Ook zijn dit mijn schoenen voor toeren in de Alpen want ik vind de loopstand bij veel schoenen toch altijd wel invloed hebben op de voorwaartse flex. Kortom de one Quiver schoen voor mij 😀
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 Dezember 2014 · 20:41
    Heb je misschien iets tegen geel @evan? 😃
  • evan
    Advanced
    evan op 3 Dezember 2014 · 23:11
    Heb ik mijn geleskibroekenklaagzang ook in jouw bijzijn afgestoken, @Emmer? 😀
    Ik heb niks tegen geel, maar als geel overheerst in een onderdeel van iemands ski-uitrusting brengt dat het slechtste in mij boven. 😉
    Dat gezegd hebbende, dit lijken mij heel fijne ski's.

De tijd zal het leren of ik me over mijn bezwaar tegen de kleur heen zal kunnen zetten.

Ik vind de 'Ghost' trouwens wel wat voor jou, @Spookjuh?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 4 Dezember 2014 · 00:13
    @evan matched idd wel bij mijn nick 😃
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 Dezember 2014 · 18:32
    @evan; geleskibroekenklaagzang? Ik draag vol trots al jaren kanarie-gele skibroeken,.. and I'm not afraid to say it! Zo.
    Ontopic: Goede review! Ik ga mij volgende maand verdiepen in nieuwe boots en ben wel benieuwd naar het effect van de genoemde nadelen van de loopstand. Ik had namelijk een goede loopstand wel in mijn criteria staan voor mijn volgende aanschaf.. Is het mogelijk om daar nog iets verder over uit te wijden @dr.Gear?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • evan
    Advanced
    evan op 4 Dezember 2014 · 20:40
    @Tim3, wie ben ik om dat jou te verbieden? Maar desgevraagd zal ik je zeggen dat ik het lelijk vind. 😉

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro