Dutchess op 10 Februar 2016 · 20:11
PS: ik vond het toch opvallend dat men afgelopen weekend in de rij stond om vanaf de top van de Happo-one de stukador, windpacked, in windkracht storm, met een duidelijk zwakke laag, variabele temperaturen, vochtige-zware back country in te skinnen (vanaf top happo, niet bepaald mellow)... ...wat ook vreemd was, CAT skieen met NAC op Otoe (hokkaido). Geen hellen meer dan 25graden, maar wel een overkill aan veiligheid (inclusief walki-talki's "dropping"). Niet perse slecht, maar wel stoke verlagend. ik vraag mij dus af hoe veel kennis er in Japan eigenlijk is. De (aussi)gidsen hebben niet de kennis en ervaring van de UGIAM gidsen die 'wij' gewend zijn in EU (ook al weten ze vast de sweet spots te vinden),.. Kortom, eigen kennis is gewoon essentieel. + als je met een gids op pad wil, laat duidelijk weten dat je meer wil dan naast een piste skien in een resort, en blijf vooral zelf nadenken. (sorry, dit komt missch iets wat leermeesterig over, maar is een observatie). Karst op 2 feb 2016 14:56
Klopt helemaal. De kennis in Japan is, voor zover ik kan overzien, lang zo veel (en vanzelfsprekend) nog niet als in EU of US/Canada. In seizoen 11/12 kwam ik er voor het eerst en toen was er nog niet eens een lawinebericht voor Hakuba. Inmiddels wel, en het wordt steeds uitgebreider, maar is nog steeds alleen voor Hakuba of Niseko. Voor de condities een paar dalen verder moet je goed rondkijken/gissen/extrapoleren. Vele Japanners skinnen doodgemoedeerd een traverse over een windbeplakte 35 graden helling. Gaat heel vaak goed en ze zetten dat spoor, zo werd me verteld, omdat 'er hier elk seizoen zo een spoor wordt getrokken' (oa naar de top van Myoko san) Lawinekennis is er weinig. En de Australiërs zijn niet echt beter wat dat betreft. (Happo is vergeven van de lawinedummies) Het raakt wel steeds meer verbreid en oa steepdeepjapan.com en anderen doen er veel aan het bewustzijn en de kennis te vergroten via workshops en cursussen, gebaseerd op de canadese lawinekunde, en een certificatie systeem op te laten zetten dat ook voor buitenlanders toegankelijk is.
We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing