Sneak preview: custom stijgski..

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 September 2010 · 21:48
    We (Costijn, Robbert, Haas, Steven (BmB) en Morris) zijn al een tijdje aan het experimenteren, maar nu zijn we zover dat we de eerste previews kunnen laten zien.

Wat: custom stijgski
    Materiaal: Sidewalls + 2 stringers van bamboo, rest van Balsa
    Gewicht per ski: 600-650 gram
    Wordt standaard voorzien van:
    * stijgvellen
    * spark RandD bindingen
    Bedoeld voor: boarders die op het eigen board willen afdalen, niet te veel gewicht mee willen sjouwen en toch snel en efficient naar boven willen
    Wordt geproduceerd: @BMB atelier

Costijn heeft flink lopen buffelen de afgelopen dagen en dit is wat hij er over schrijft:
    vet stijgskietje 600-650 gram, lekku weinig, dus nog wat gewicht over voor klapconstructies/buisjes en dan nog steeds een stijghulp apparatus met het gewicht van een sneeuwschoen maar geen bindingen op je rug en lekker glijden in een spoortje, vetvet.

En de eerste beelden

http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/4960783937/...
    http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/4960783937/... by http://www.flickr.com/people/versesneeuw/, on Flickr
    May the powder be with you.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 5 September 2010 · 21:51
    Lekker apparaatje, veelbelovend!!!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 5 September 2010 · 21:55
    Ziet er strak uit!
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 5 September 2010 · 22:43
    Wow dat ziet er gaaf uit! Hier zou je zomaar veel vraag naar kunnen krijgen..
    Maar begrijp dat er een klapconstructie op komt? Ben benieuwd!
    (Zie dat WePowder 'dealer' van spark R&D is? 😉)
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • Teon
    Advanced
    Teon op 6 September 2010 · 11:20
    Ok, al een paar doelen bereikt:
    *licht
    *handzaam

Nu de bindingconstructie ...
    Het gaan op zeker demontabele bindingen worden die je ook op je board gaat gebruiken??

Greetz...

Teon

(nog 2 maandjes till powpow  ;D)
    Schade. Ernussmarmalade.
  • elchico
    Tourist
    elchico op 6 September 2010 · 15:15

Ziet er strak uit!

nice!!!
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 7 September 2010 · 20:51
    Heel erg nice! Loofwaardig project.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 7 September 2010 · 21:56
    Hoe denken jullie dat die dingen zich in de afdaling houden? Dat zou ook wel eens een leuk alternatief kunnen zijn voor sneeuwschoenen en om aan het begin van het klimseizoen de afdaling wat vlotter te laten verlopen. Daar zijn al wel wat dingetjes voor op de markt, maar lichter is altijd leuker.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 8 September 2010 · 07:16
    @lesalpes: deze skietjes zijn echt alleen voor het stijgen. De binding (spark) kan alleen in loopstand gemonteerd worden en er zit geen belag aan de onderzijde (vast vel)

Yannick heeft dezelfde vraag als jij: voor alpinisten een lichter alternatief voor de standaard 130 cm lange klimski. Goede kans dat we naar aanleiding van dit project daar ook iets mee gaan doen.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 September 2010 · 09:36

@lesalpes: deze skietjes zijn echt alleen voor het stijgen. De binding (spark) kan alleen in loopstand gemonteerd worden en er zit geen belag aan de onderzijde (vast vel)

Yannick heeft dezelfde vraag als jij: voor alpinisten een lichter alternatief voor de standaard 130 cm lange klimski. Goede kans dat we naar aanleiding van dit project daar ook iets mee gaan doen.

Enig idee hoe lang het vaste vel meegaat? Of kan deze na verloop van tijd worden uitgewisseld?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen er mee, vooral ook in diepe poeder. Ziet er verder goed uit allemaal trouwens. Cool project.
    White room,Pillow lines,I rule
  • gillie-o
    Tourist
    gillie-o op 8 September 2010 · 19:28
    Custom stijgskies moeten getest worden toch...? En dat gebeurt toch in de bergen? En daar heb je toch testers voor nodig? Wil ik heus wel hoor, testen... Dus ik krijg nog wel een telefoontje of een mailtje wanneer er getest moet worden?  😉
    live to ride, ride to live
  • Steven
    Tourist
    Steven op 9 September 2010 · 16:48

Enig idee hoe lang het vaste vel meegaat? Of kan deze na verloop van tijd worden uitgewisseld?

Het vel wordt semi-permanent geplakt.
    MeteoMorris en ik wilde het gewoon meelamineren (als het vel dan versleten is moeten er nieuwe skietjes gekocht worden > goede business, maar Costijn was niet om te praten. De vellen kunnen dus vervangen worden.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 10 September 2010 · 09:31

[quote author=telemikey link=topic=1601.msg21821#msg21821 date=1283931378]

MeteoMorris en ik wilde het gewoon meelamineren (als het vel dan versleten is moeten er nieuwe skietjes gekocht worden > goede business, maar Costijn was niet om te praten. De vellen kunnen dus vervangen worden.
    [/quote]

Costijn heeft gelijk denk ik, of jullie moeten die skis voor erg weinig kunnen produceren. Anders heb je imho geen business case
    White room,Pillow lines,I rule
  • costijn
    Expert
    costijn op 11 September 2010 · 12:27
    @Lampie
    als je je eigen binding wilt blijven gebruiken is de meest makkelijke oplossing de traditionele voile oplossing: metalen plaat onder de binding schroeven, die past met de geleverde pin in de 'touring bracket' op de ski, dit is dezelfde maat als die van voile.
    Echter, dan sta je dus wel hoger op je board, meer gewicht en 'wiebelig 'net als bij de splitboards de afgelopen jaren. Daarom is de spark zo'n mooie oplossing, daarbij zit deze slider track al geïntegreerd.
    Zonder 'slider track' onder je eigen binding is het niet te doen, of je moet je binding aan gort zagen en boven op de berg je bindingen op je board schroeven.
    groeten uit een zonnig australie...
  • costijn
    Expert
    costijn op 11 September 2010 · 18:50
    @Faberge: in principe komt er geen klapconstructie op. We zijn er wel mee aan het experimenteren, als dat goed werkt kunnen we op termijn evt wel iets in die richting aanbieden voor mensen die gewicht minder een issue vinden dan compactheid. Het punt is namelijk dat je met een klap/split constructie hoe dan ook gewicht gaat toevoegen om de ski sterk genoeg te maken. Daarnaast brengt een klapconstructie extra handelingen met zich mee tijdens het gebruik.
    Ik loop al enige jaren rond met climbs. Deze kunnen gesplit worden en passen dan in je rugzak. Ik heb ze nog nooit gesplit omdat ik snel wil wisselen tussen klimmen/dalen en de skis (110cm) niet in de weg zitten achterop m'n backpack.
    Gewicht is wat mij betreft de meest belangrijke factor en dit maakt sneeuwschoenen zo interessant. Niets is vervelender dan na een dag omhoog gelopen te hebben onwijs op de handrem af te moeten dalen omdat je 4kg extra op je rug hebt. Deze skietjes wegen minder dan een sneeuwschoen en lopen veel makkelijker. Super relaxt dus. Daarnaast heb je bij onze oplossing geen binding op je board als je omhoog loopt (wel bij sneeuwschoenen), nog een keer licht dus!
    @telemikey: net zo lang als je gewone toerski vel, en idd als ze verslijten kan er een nieuwe op. Mijn vellen gaan nu al 4jr mee, still going strong.
    @les alpes, ze zouden de afdaling mischien wel aankunnen maar zijn er niet op gemaakt. Je moet er dan wel een andere binding opzetten en belag opplakken  😃.
    @telemikey, er zijn al zoveel wegwerp producten tegenwoordig...
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 15 September 2010 · 20:52
    Mooi. Ik heb namelijk het idee om met Wolfgang H. tussen kerst en oud en nieuw de drukke pistes te ontvluchten en een dagje te gaan touren. Binnenkort maar eens een afspraak maken om een setje te gaan bouwen.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • Lampie
    Tourist
    Lampie op 28 September 2010 · 10:29
    Wanneer wordt de productie gestart? Is er evt. een mogelijkheid om je eigen bindingen om te bouwen naar een klapversie? Prijzen? Ziet er erg tof uit!
    glisseur de poudre
  • Steven
    Tourist
    Steven op 28 September 2010 · 18:22
    @Lampie: de schappen beginnen zich te vullen, maw: er is voorraad. Voor vragen over bindingen kun je het beste Morris zelf even mailen, die weet daar het meeste van. Je eigen binding ombouwen zal wellicht wel gaan, maar dan zal je zelf creatief aan de gang moeten gaan. Je zal dan ook de plaats voor de inserts voor het scharnier moeten bepalen, dus het wordt dan een custom-made stijgski. Overleg even met Morris voor de mogelijkheden, ook zelfbouw kan bij ons in de werkplaats.
    Een groot nadeel wat ik kan bedenken is dat je dan sowieso boven op de berg in de vrieskou en waaisneeuw je binding met schroeven vast moet zien te krijgen. Mijn ervaring is dat het zelfs in het dal soms een vervelend klusje kan zijn (schroefje laten vallen, sneeuw in de insert, koude handen, ongeduldig wachtende poedermaatjes, kapotdraaiende schroefkoppen etc) Het mooie aan de spark binding is dat dat allemaal niet hoeft.

Costijn is ondertussen trouwens ge-emigreerd, dus de verantwoordelijkheid ligt nu geheel bij MeteoMorris en mij.
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 29 September 2010 · 00:59
    @Lampie, is jou naam ook Lambert? Ik word ook altijd Lampie genoemd.. Grtz
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 9 Oktober 2010 · 21:11
    ennum... is er ook al een prijskaartje bekend, of moet dat off the record blijven?
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • Lampie
    Tourist
    Lampie op 15 Oktober 2010 · 17:40

@Lampie, is jou naam ook Lambert? Ik word ook altijd Lampie genoemd.. Grtz

Nee, het lijkt er wel op: Lammert
    glisseur de poudre
  • poling
    Beginner
    poling op 17 Januar 2011 · 09:24

ennum... is er ook al een prijskaartje bekend, of moet dat off the record blijven?

is er al meer ervaring bekend over de skijgski en zoals eerder gevraagd een prijs indicatie? ben wel benieuwd...
    Is ie niet gebruikt tijdens de tocht van Erwin, Costijn, Roel en... (bent even kwijt) in de Ecrins (wat overigens mooi verwoord is in de DE3P)? Tijd voor een spot in de review corner lijkt me!
  • NLS
    Tourist
    NLS op 24 Januar 2011 · 18:23
    Ben ook wel echt benieuwd. Vooral ook welke lengtes, wat is nog draagbaar zonder dat het in de weg zit? Hoeveel kun je met breedte compenseren tav skin-oppervlakte?
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 30 Januar 2011 · 13:42
  • poling
    Beginner
    poling op 30 Januar 2011 · 16:23
    ziet er goed uit

en de voordelen:

Light - Only 7 lbs. total weight Including skins) 3 lbs per foot, per step = less fatigue & longer tours
    Quick transition time - Assembles in seconds, no skins to peel and store
    Ride any board you want - No compromise on performance
    Less expensive - $795 for complete set up including skins and customized backpack  ??? ???less staat er toch.. 😞
    Uncommitted - Pair the right board for the right conditions
    Ascends effectively - Side cut on both edges, lightweight
    Size - Stores easily in backpack
  • gregoriojimenez
    Tourist
    gregoriojimenez op 30 Januar 2011 · 21:34
    less - als in dat het minder kost dan een splitboard setup. Dit ervan uitgaande dat je zelf al een goed freerideboard hebt.

$800 voor een set veredelde skischoenen is mij net te veel.

Op splitboard.com is een vergelijkbaar topic te vinden:
    http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=2&t=10347&start=0...
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 30 Januar 2011 · 21:59
    Vind op de belachelijk hoge prijs na, het concept vrij geniaal!
    Als je vergelijkbare scharnieren kunt vinden, en dat simpele binding framepje kun (laten) namaken, kun je zelf een lowbudget model maken voor heel erg weinig. je hebt namelijk volgens mij helemaal geen pers voor nodig (net of je erop gaat skien)

Je moet er dan uiteraard niet teveel mee naar beneden willen gaan of op erg lastige tourplekken komen, maar in een tourspoortje(of zonder spoortje) een stukje lopen moet prima gaan en beter en sneller dan op sneeuwschoenen iig!

Eens googlen op zulke scharnieren dus...
    WE´ve got the POWDER
  • poling
    Beginner
    poling op 30 Januar 2011 · 22:33

less - als in dat het minder kost dan een splitboard setup. Dit ervan uitgaande dat je zelf al een goed freerideboard hebt.

$800 voor een set veredelde skischoenen is mij net te veel.

Op splitboard.com is een vergelijkbaar topic te vinden:
    http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=2&t=10347&start=0...

en tja minder..naast dit setje heb je dus nog wel je gewone board en bindingen die je in een splitboard setup al hebt..
    en het is ook less  dan een aantal keer met een heli omhoog.. 😉
  • costijn
    Expert
    costijn op 31 Januar 2011 · 09:54
    ziet er goed uit
    wel erg duur idd
    vergelijkbaar met wat wij aan het doen zijn.
    Ben wel benieuwd hoe sterk de scharnieren zijn als je over een lawine kegel loopt
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 31 Januar 2011 · 09:56

[quote author=Steven link=topic=1601.msg21892#msg21892 date=1284043700]
    [quote author=telemikey link=topic=1601.msg21821#msg21821 date=1283931378]

[/quote]

Costijn heeft gelijk denk ik, of jullie moeten die skis voor erg weinig kunnen produceren. Anders heb je imho geen business case
    [/quote]

Is een soort lease plan niks voor jullie dan? Zijn je oude versleten dan ruil je ze in voor nieuwe + bijbetaling. Dan is er misschien nog wel meer uit te halen door indien mogelijk te recyclen van de oude vellen of het is niet haalbaar, kan natuurlijk ook 😋

Ooit als ik uit mn arme studenten status ben, dan kom ik zeker zo'n bouw je ski's programma volgen bij jullie 😃
    It's always snowing somewhere

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro