Sneak preview: custom stijgski..

• Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 14 Februar 2011 · 14:02
    http://cgi.ebay.de/SPLITBOARD-/140511325030?pt=Sci_alpinismo&hash=...

ook een idee, skies afzagen, klap plaat erop, binding erop schroeven en klaar..
    If the conditions are crap, it's called training!
  • zwiebertje
    Tourist
    zwiebertje op 14 Februar 2011 · 14:08

http://cgi.ebay.de/SPLITBOARD-/140511325030?pt=Sci_alpinismo&hash=...

ook een idee, skies afzagen, klap plaat erop, binding erop schroeven en klaar..

inderdaad, ook een keer zoiets gemaakt voor mn pa, was er erg blij mee! Maar het was meer een expirimentje met oud materiaal dus al gauw versleten!

Ik vind honderd euro voor dat ebay-ding trouwens wel errrug veel geld!
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 28 Februar 2011 · 02:11
    Ik ben het eens met de opmerking die Constantijn in een van de eerste postes maakt dat hij zijn climbs nooit uit elkaar haalt. Heb die dingen ook een aantal keer gebruikt en liet het uitelkaar halen ook liever achterwegen. Daarom denk ik dat dit prima gaat werken. Licht is inderdaad de key. Als je ze overdwars op je rugzak kunt binden heb je er bij het boarden helemaal geen last van.

Je ziet toch op de splitboard discussie dat de meeste mensen toch de splitboard setup de voorkeur geven (hence the website name  ;D). Ik denk toch dat ik me bij die groep thuis voel.

Maar inderdaad als je op je favourite plank (ongesplit) wilt genieten van de poedah dan is dit de way to go. Veel beter dan sneeuwschoenen (vind ik persoonlijk echt ondingen).
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 28 Februar 2011 · 08:51
    Vraag ik me toch af hoe het staat met het projectje waar het topic om begonnen is?
    Klonk wel goed namelijk ...
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • NLS
    Tourist
    NLS op 24 April 2011 · 19:44
    Hoe gaat het met dit project? Ik ben wel geinteresseerd. (kostat??  :😃)

Ik heb alleen Catek FR2's op mijn plankje staan, en dat is natuurlijk niet voor niets. Is er nog een andere verbindingsoptie voor de stijgski's te bedenken ipv Blaze's?
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 27 April 2011 · 03:31
    Zijn er nog foto's beschikbaar? Zijn alleen de Spark bindingen op deze ski's te plaatsen?

Hoe zijn de tests meegevallen? Hebben ze genoeg float? Passen ze goed in de sporen van reguliere toerski's?

Denis
  • poling
    Beginner
    poling op 27 April 2011 · 10:31
    hehe dacht ik eindelijk meer nieuws. maar nog niet. Koen heeft ze mee gehad....misschien dat hij een woordje kan loslaten??
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 30 April 2011 · 16:59
    10 cm lange maken én punten iets hoger laten steken ; bindingen heb ik afdaling nog niet kunnen uittesten want haas' stance vertrouwde ik voor geen meter  😉
    sbs roelz
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 30 April 2011 · 22:11

10 cm lange maken

niet voldoende float?

én punten iets hoger laten steken

Omdat ze niet goed sporen maken?

bindingen heb ik afdaling nog niet kunnen uittesten want haas' stance vertrouwde ik voor geen meter  😉

In de afdaling sta je toch liefst op je board. 😉 Ook niet op korte kleine afdalingetjes (waarvoor het de moeite niet is om te wisselen) getest?

Passen enkel de Spark bindingen op de stijgski's?
  • HosteDenis2
    Tourist
    HosteDenis2 op 9 Januar 2012 · 01:48
    Sorry voor de bump, maar is er over deze stijgski's al meer nieuws ondertussen?

• poling
    Beginner
    poling op 9 Januar 2012 · 15:49
    ook benieuwd!
  • Haas
    Expert
    Haas op 11 Januar 2012 · 23:55
    Is er meer nieuws...??

Het stijgskietjes projekt heeft een goed jaar stil gelegen maarrr...

Vorig jaar hebben morris en ik tijdens onze US trip de stijgski's uitgebreid kunnen testen.
    In één woord GENIAAL die dingen. Ultra light, super grip op de kanten en op het vel.
    Je voelt nauwelijks dat er iets aan je boot hangt!
    We hebben er zonder problemen 3 midlange tourtjes op gelopen door mixed terrein en sneeuw.

Ik heb de skietjes voorzien van de spark beugels en heb er 3g skins en stijghulpjes op gemonteerd.
    De spark bindingen worden dus zowel op de skietjes als op het board gebruikt.
    Voor het board hebben we voor de testfase pucks uit polypropylene gefreesd. Die pucks worden op de inserts van je 'normale' board geschroefd met normale binding boutjes. De stance angle van de test pucks konden niet worden aangepast de setback wel (alleen op de inserts) De nieuwe pucks die we gaan maken zullen van een ietwat ander materiaal worden gemaakt (POM)

Tijdens de vierde hike In de US ging het 'mis'. De kanten van de skietjes begonnen los te poppen van de kern.
    Omdat de ankertjes van de kant op een gewone ski of board gesandwiched zit tussen de kern en de base (belag) zit de kant redelijk muurvast. Bij ons ontwerp is het belag vervangen voor een permanent (wel te vervangen) aanwezig vel.
    Omdat het vel te zacht is om goed mee te kunnen sandwichen is de kant los gekomen van de kern. We hebben e.e.a met ducktape weer geplakt, wat als je goed kijkt te zien is op een foto van me  in de nieuwe http://www.wepowder.nl/over/essentials/ ik heb ze daar in de afdaling achter op m'n rugzak.

Ik heb het er met morris, costijn en steven uitgebreid over gehad maar een eenduidige oplossing hebben we er nog niet voor. Het wordt nodig tijd dat e.e.a verder wordt ontwikkeld, vooral gezien de gigantische hoeveelheden sneeuw die er nu vallen, die een waanzinnig tourseizoen beloven.
    De skietjes zijn ondanks de ietwat losliggende kant. nog wel gebruikt door Djfistel op een tourtje.
    Hij vertrouwde m'n 'puckstance' echter niet en is met z'n eigen board+binding afgedaald.  (ik had 'm pretty duck geboord in die puck. wellicht iets te voor coen...😉

Ik zal er nog ff wat plaatjes bij zoeken en er binnenkort ff een blogje aan wijden.

Keep u posted

cheers

haas 

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 12 Januar 2012 · 00:45
    Of je leert skien, dan sleep je alleen een setje vellen mee  ;D ;D ;D 😉
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • poling
    Beginner
    poling op 12 Januar 2012 · 08:08
    tja nou wil ik niet betweterig klinken maar was dat niet te verwachten? nu snapte ik eigenlijk van het begin af niet waarom er  niet gewoon een base onder zit waarop je de vellen monteer. Vellen makkelijker te verwijderen, sterkere constructie en volgende mij ook makkelijker te fabriceren....toch of ben ik nu gek? wat is de reden om de vellen er direct onder te zetten? kan me namelijk niet voorstellen dat het om gewicht gaat. Base zal niet zo zwaar zijn...

anyway, sowieso interessante ontwikkeling!
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 12 Januar 2012 · 14:02

kan me namelijk niet voorstellen dat het om gewicht gaat. Base zal niet zo zwaar zijn...

alle beetjes helpen?! als je de base nooit gebruikt om op te glijden, waarom stop je m er dan in?

Haas, zaten er wel lagen glasvezel tussen staalkant en vel? Is het een idee het thv de staalkant plaatselijk te versterken. Bijvoorbeeld een 10-15mm brede, dunne aluminum platte strip tussen staalkant en glasvezel lamineren die de (punt)last van de "vingertjes" van de staalkant beter overbrengt naar de glasvezel en kern.
    http://verticaldissidents.net
  • poling
    Beginner
    poling op 12 Januar 2012 · 15:07
    tja alle beetjes helpen....maar goed hoeveel zal 2 stripsje ptex wegen??? en een dunne aluminium strip....zal dat niet meer wegen?
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 12 Januar 2012 · 15:28
    Is een kwestie van dikte opbouw. Als ik het goed heb ligt nu het stijgvel tussen de staalkanten. Een randje ptex heeft de dikte van een staalkant. Het stijgvel wil je van staalkant naar staalkant laten lopen dus die zal in dat geval een hoogte verloop krijgen van glasvezel onderkant naar hogerliggende base. Een dunnere alu strip die dezelfde sterkte/fixatie biedt aan de staalkant zal dan een verminderd hoogte verschil geven waardoor je stijgvel mooier vlak ligt.
  • Haas
    Expert
    Haas op 12 Januar 2012 · 22:11

of ben ik nu gek?

Ja! je bent gek 😉
  • Haas
    Expert
    Haas op 12 Januar 2012 · 22:12

Is een kwestie van dikte opbouw. Als ik het goed heb ligt nu het stijgvel tussen de staalkanten. Een randje ptex heeft de dikte van een staalkant. Het stijgvel wil je van staalkant naar staalkant laten lopen dus die zal in dat geval een hoogte verloop krijgen van glasvezel onderkant naar hogerliggende base. Een dunnere alu strip die dezelfde sterkte/fixatie biedt aan de staalkant zal dan een verminderd hoogte verschil geven waardoor je stijgvel mooier vlak ligt.

Hans je bent welkom in het R&D Team van de sijgskietjes!!

Het probleem met aluminium is dat het de neiging heeft in een gebogen vorm te blijven staan.

Daarnaast is het onze bedoeling geweest de skietjes super licht te maken. Het belag hebben we idd niet nodig om te glijden en hoeft dus ook niet gemonteerd te worden.

Als we er weer mee aan de gang gaan weer, ik had costijn vandaag aan de lijn vanuit australië, dan gaan we waarschijnlijk de kant niet over de tip laten doorlopen. (weer gewichts besparing) en zullen we extra glas en / of een strookje koolstof over de ankertjes lamineren.

Helaas is er weinig tijd om e.e.a verder te ontwikkelen ik heb hier bijv. ook nog een setje kernen liggen voor deelbare skietjes zodat ze in m'n backpack passen.
    Daarnaast zou ik nog graag een boardje bouwen bij Steven. een symbiose tussen de flagship van jones en de radair tanker 187 wide oversize. en / of een heeele grote swallow van 2012 mm lengte.

Genoeg plannen...
    Te weinig tijd.
    Ik hou me aanbevolen de lotto te winnen...
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 12 Januar 2012 · 23:14

Hans je bent welkom in het R&D Team van de sijgskietjes!!

Lijkt me lachen!!! Reactie was meer een cocktail van logisch nadenken als een engineer met een vleugje 3jr glasvezel/carbon lamineer ervaring  😉

Ben zelf ook weleens aan het prutsen geweest met enkel een paar lagen multiplex op elkaar gelijmd in een mal. Had alleen geen staalkant. Uiteindelijk nooit de sneeuw gehaald omdat er toen ineens een paar ski's met hakkenlos binding en vellen in de gang stonden  😋
  • Haas
    Expert
    Haas op 13 Januar 2012 · 00:00

omdat er toen ineens een paar ski's met hakkenlos binding en vellen in de gang stonden  😋

Sinterklaas?
  • poling
    Beginner
    poling op 13 Januar 2012 · 09:02

als gek vraag ik me dan af wat dat hoogteverloop voor negatief effect heet. Het je dat met skies met vellen niet identiek zo? Je kan ook redeneren dat als je losse vellen hebt je deze ook dichter bij je lichaam kan dragen (zwaartepunt) bij het afdalen wat weer voor stabiliteit zorgt. Ik neem tenminste aan dat vellen meer wegen dan een stukje ptex. En gewichtsbesparing is natuurlijk altijd interessant, maar moet niet een doel aansich worden..lijkt mij
  • costijn
    Expert
    costijn op 13 Januar 2012 · 14:46
    heej gasten, mooi jullie racties te lezen en cool dat jullie meedenken. ik ben bijna terug van lang weggeweest en ga de skietjes eens afstoffen in februari.
    @teleaddict, ik denk dat een beetje verloop (hoogteverschil 2mm) in het vel niet zoveel uitmaakt, enkel in ijzige condities. Evt kunnen de staalkanten verdiept in de kern worden gelegd
    @poling, bij een skietje van 650 gram is het belag een substantieel deel van het gewicht. Heb het indertijd gewogen en vond het teveel. Hoogste doel is juist gewichts besparing, Het naar mijn idee enige nadeel van stijgskies is gewicht op je rug. zware stijgskies zijn er genoeg op de markt. Daarom wilden we het belag eruit ontwerpen. Een makkelijke oplossing is natuurlijk belag erin maar dat kan altijd nog. Eind feb meer nieuws!
  • poling
    Beginner
    poling op 13 Januar 2012 · 15:08
    ok duidelijk en idd hoogteverschil zal minder van belang zijn leek mij ook al. misschien toch een idee om de staalkant ankertjes te zekeren met aan beide kanten een klein strookje belag of een ander materiaal..?! maar goed je wilt ook een niet te complex productie proces lijkt me zo.
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 16 Januar 2012 · 19:45
    Brainwave modus:
    Als je de kern de dikte van 1 glasmat dunner maakt en dan tussen het vel en de kern 1 extra glasmat legt of wordt de kern dan weer te breekbaar.
    Kan je de kant niet zo warm maken dat deze zich in de kern brand?
    Glasvezelmat op je stijgvel lamineren en dat als base gebruiken.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 Januar 2012 · 20:08
    Geheime tip, niet verder vertellen....  😉

Kevlar draad spannen tussen de ankertje, en dan een enkel laagje glas erover.... Duurt wel een half uurtje per ski.

splitfest.nl
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 16 Januar 2012 · 22:21
    Haha, iemand zit op skibuilders.com  ;D
    One step at a time.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 Januar 2012 · 23:14
    ;D Ja, veel op skibuilders de laatste weken, beetje research doen. Het was wel een soort idee van mij om ooit nog eens een board te bouwen.
    Nu ik een paar weken geleden mijn Lib Tech in tweeën gezaagd heb om een splitboard te maken blijkt dit twee voordelen te hebben:

1. Ik heb geen freeride board meer, dus ik moet toch iets nieuws dus dan maar zelf maken.
    2. Ik kan de Libtech exact van binnen bekijken, dus dat maakt het makkelijker om de dikte van de kern te bekijken.

Ik ga je vast nog wel eens lastig vallen met vragen Mickey.....
    splitfest.nl
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 16 Januar 2012 · 23:29
    Vindt ik alleen maar leuk. Binnenkort start ik ook weer met een nieuw paar skis. Check het 'Skis bouwen' topic. Hoe meer zelfbouwers, hoe meer kennis, hoe beter mijn skis worden 😀
    One step at a time.
  • Haas
    Expert
    Haas op 18 Januar 2012 · 00:17

Geheime tip, niet verder vertellen....  😉

Kevlar draad spannen tussen de ankertje, en dan een enkel laagje glas erover.... Duurt wel een half uurtje per ski.

Tja die geheime tip hebben we reeds in één van de skietjes toegepast zei het met een gevlochten dyneema lijntje...
    Mocht niet baten...

meer tips, al dan niet geheim zijn welkom.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro