Zes redenen waarom winter '16-'17 een klapper wordt

Von dr.Gear an 31 August 2016 · 14

Met 1 september start de meteorologische herfst. Wie goed kijkt ziet dat de bladeren aan de bomen al aan het verkleuren zijn en wie 's ochtends zijn neus in de lucht steekt ruikt de herfst. De eerste avondmist is waargenomen en dus is het aftellen naar winter '16-'17 gestart. Het zal ook niet lang meer duren totdat de eerste wintervoorspellingen oppoppen. Aan de hand van verschijnselen in de natuur worden er bespiegelingen gedaan die heel wat moois in het vooruitzicht stellen. Daarbij wordt er gekeken naar de lengte van een plant, de dikte van het poolijs, het aantal muggen etc. Ja, als we de 'kenners' mogen geloven, dan praat de natuur met ons.

De Gele Gentiaan
De Gele Gentiaan

Wel, zittend op zijn zonovergoten terras heeft dr. Gear 6 redenen geworden waarom winter '16-'17 een klapper wordt. Ga lekker zitten en laat ze eens goed tot je doordringen.

1. De Brexit

Groot Brittannië is op weg de EU te verlaten. Een nipte meerderheid koos ervoor de EU gedag te zeggen na een overspannen strijd om de stemmen. Na een moord werd er opgeroepen tot kalmte, maar de strijd bleef desondanks op het scherpst van de snede gevoerd worden. Inmiddels is de rust wedergekeerd en koelt de Britse economie af. Volgens sommigen was de Brexit dan ook de veroorzaker van de overvloedige regen in het voorjaar. Waar iedereen dachts aan een druppel op een gloeiende plaat, bleek het te gaan om de druppel die de emmer deed overlopen. Inmiddels is het droog en zonnig in het noordwesten van Europa en de gematigde afkoeling in de UK duidt op een koudere en sneeuwrijkere winter dan normaal. 1-0 voor de winter kortom.

2. De presidentsverkiezingen in de VS

Het gaat er verhit aan toe in de VS en in de hitte van een debat wordt er wel eens voor woorden gekozen die niet de juiste zijn. Het is nu stoom afblazen en afkoelen, maar hoewel La Niña zich aandient in de VS is het de vraag of de verkoeling op tijd komt. Wetenschappers zijn bang dat ENSO de warmte niet kan temperen en dat indien Trump weer los gaat het wel eens de warmste winters in de geschiedenis van de VS kan gaan worden. Ai, 1-1

3. De lage rente stand

De huizenmarkt begint weer overhit te raken. De lage rentestand en de aantrekkende economie zouden de aanjagers zijn van forse prijsstijgingen. Lokaal gaan de prijzen door het dak en mensen nemen onverantwoorde beslissingen. De lage rentestand zou dan ook volgens sommigen de veroorzaker zijn van de wereldwijde record warmte. Het is dan ook niet voor niets dat mensen slechtere beslissingen nemen als het te warm is. Het einde van de lage rentestand is nog niet in zicht, wat de kansen op een warme winter doet toenemen. Oef, dat is niet goed. De poeder winter staat met 1-2 achter.

4. De afwezigheid van oranje op het EK

Waar de Rode Duivels het vuur aanwakkerden, was het ijzig stil op de oranjecampings. Het zou de verklaring zijn voor de natte zomer in de lage landen. Maar hoewel de bierconsumptie in beginsel achterbleef was de overvloedige regenval juist reden om niet te treuren, maar eerder een impuls om zelf bier te gaan brouwen met behulp van alle regen die viel. En toen uiteindelijk in augustus alsnog een hittegolf volgde was er voldoende Bier voorhanden om af te koelen. Het zijn dit soort innovatieve processen die er volgens wetenschappers op duiden dat niets zo complex is als het weer. Geen uitkomst kortom en de poeder winter staat nog steeds met 1-2 achter.

5. De prijs van de Zwitserse Frank blijft stabiel

Dat Zwitserland de laatste paar jaren een flink stuk duurder is geworden zal je niet ontgaan zijn. Daarnaast is de prijs van olie dermate ingezakt dat Shell rode cijfers schrijft. Het aantal oliemiljonairs is flink afgenomen en door de stijgende Zwitserse Frank mijden steeds meer sneeuwzoekers het land van de vierduizenders. Iets waardoor de kans op een winterklapper groter wordt. Want minder bezoekers betekent meer kans op poeder. Het nietige Zwitserland geeft daarom een belangrijke push aan onze poederdromen waarmee de stand weer gelijk is: 2-2

6. De verkoop van elektrische fietsen stijgt

Maar liefst 16% van de Nederlanders bezit inmiddels een elektrische fiets. En de verkoop stijgt nog steeds. Nu zul je zeggen wat heeft dit nu met de winter te maken. Wel heel veel. Allereerst stijgt door de elektrische fiets weliswaar het totale energieverbruik, maar omdat we met z'n allen vaker buiten zijn, raken we beter gehard tegen de koude temperaturen en gaat de thermometer thuis met zo'n 2 graden omlaag. Minder warme woonkamers zorgen voor een minder warm thuis klimaat wat positief uitwerkt op de warmte van de winter. Ja ja, en zo raakt de winter op voorsprong: 3-2. O ja, heb je geen elektrische fiets maar wil je thuis de thermometer wat lager zetten, overweeg dan een cursus bij deze man.

Je ziet, ook met wat sociaal-economische parameters is het mogelijk om wat 'voorspellingen' te maken. Voorspellingen die een nogal groot Charlatan karakter hebben en in wezen niet afwijken van de mannen met baarden die ons aan de hand van een plant willen geloven wat de winter gaat doen.

Afgelopen winter heeft aangetoond dat zelfs warme winters momenten kennen waarop de poedersnorkel uit de kast getrokken kan worden. Ja, ik ga u vanuit mijn luie stoel vanuit de Alpen nu alvast zeggen dat winter '16-'17 knallend gaat worden. Wil je weten hoe? Lees dan nu al de 10 tips om komende winter gegarandeerd verse poeder te scoren.

En, nu komt het... nu daagt dr. Gear je uit om met een aantal sluitende redeneringen te komen waarom deze winter een klapper wordt. Want wie passievol bezig is zal ervaren dat de tijd totdat de winter eindelijk arriveert een stuk korter aanvoelt.

Kommentare

• Mattje
    Beginner
    Mattje op 31 August 2016 · 15:51
    Gaaf topic 😃 ik mis alleen nog de info van de hoogte van de gele gentiaan dit jaar 😉 stonden ze hoog dit jaar of viel dat tegen?
  • 49
    Advanced
    49 op 31 August 2016 · 15:56
    2017 is een priemjaar. Winters in priemjaren zijn altijd sneeuwrijk. Overigens wel voornamelijk aan de achterkant van de berg, maar dat is logisch.
    montagna bianca, ti amo
  • BasV
    Beginner
    BasV op 31 August 2016 · 17:22
    Het is allemaal heel logisch. Ik vraag me eigenlijk af waarom ik dit nog uit moet leggen.

7, het atoomgetal van stikstof wat met een kookpunt van -195,8°C enorm veel gebruikt wordt om zaken te koelen. Met de kou zal het wel goed zitten dus!

17, 1+7 = 8. Als je 8 een kwartslag draait krijg je ∞. Met andere woorden, oneindig veel sneeuw.

Bovendien is sneeuw is in het IJslands snjór, dus dat zit wel snor.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 31 August 2016 · 17:41
    Ik zal eens in het hol van mijn tuinegel gaan kijken hoeveel isolatie er is dit jaar...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 31 August 2016 · 17:46
    Nou, als deze heren kunnen sneeuwdansen zoals ze praten, dan krijgen we een epische winter dit jaar!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 31 August 2016 · 18:08
    Let op, mijn kleine teen zegt me dat de Katla wel eens voor een flinke afkoeling zou kunnen zorgen.
    Na 98y heb je ook genoeg energie opgeslagen om de gemiddelde aardbewoners weer op hun plaats te zetten...na jaren van opwarming door allerhande gassen en vervuiling zou zo'n uitbarsting wel eens bepaalde kaarten herschudden. Wie weet een afkoeling omwille van vulkaanassen is eens iets anders, nee ?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 August 2016 · 18:42
    Als je sneeuwkettingen koopt, heb je ze nooit nodig. Als je ze niet hebt, gaat het totaal los met meters sneeuw.

=
    Als heel wepowder zijn sneeuwkettingen in de sloot gooit, gaan we een topwinter tegemoet.

(voor de zekerheid ook graag zo lang mogelijk je zomerbanden eronder laten, minimaal tot de kerst)
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 August 2016 · 18:47
    Ik weet zeker dat dit DE winter van de Köningskerze van vorig jaar wordt. D'r zit gewoon een boel vertraging in de voorspelling van Herr Sepp en dat levert ons nu dan eindelijk de voorspelde/beloofde lekkere noord-winter op. En m'n koffiedrab slaat trouwens dik neer ONDER in mijn kopje (nee echt, niet aan de bovenkant) dus de voorspelling dat er nog een paar mooie zuiddumps (zo ongeveer vanuit de Adriatische hoek schat ik) in de tweede helft van mijn kop koffie/de winter tussendoor komen, durf ik ook nog wel te maken. Hopelijk heb ik nog genoeg wax liggen voor een PA of 25 want stokestokestoke!
    😉
    Maar alle gekheid op een stokkie, ik houdt geen weekend vrij voor het januari is. Ik kan beter later in 't seizoen een paar krenten uit de pap vissen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 1 September 2016 · 11:08
    Als ik zie hoeveel voer mijn Hamster nu al aan het verstoppen is. Kan ik maar een ding concluderen.
    Harrie is zich al aan t voorbereiden voor zijn winterslaap. Aannemelijk is dus dat de winter vroeg gaat beginnen.
    Immers waarom zou Harrie nu al zijn winterslaap voorbereiden?

Over de hoeveelheid sneeuw durf ik nog niks te zeggen.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 September 2016 · 11:57
    @martijnuiterwijk
    Harrie heeft nog geen grote dump gemaakt?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 1 September 2016 · 12:48
    @EmileHendrix,

HELD, Zouden een grote berg zaagsel kunnen maken en kijken of dat ski baar is
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 9 November 2016 · 10:19
    Wetenschappers zijn bang dat ENSO de warmte niet kan temperen en dat indien Trump weer los gaat het wel eens de warmste winters in de geschiedenis van de VS kan gaan worden

Hopelijk heeft dit geen effect op europa.....
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 9 November 2016 · 12:52
    Even een lekker kromme en belachelijke redenering; wellicht dat de muur die er straks (vast en zeker.. ja precies) gaat komen warmte uit het zuidelijkere Amerika tegen gaat houden waardoor alles ten noorden meer kans krijgt om af te koelen? Toch nog een lichtpuntje in deze verder volstrekt donkere toekomst? Of nog een; feit dat Trump de nieuwe president is laat zien dat de wereld op z'n kop staat, oftewel; alles is mogelijk dus wellicht nu ook wel juist een klimaatafkoeling op korte termijn die voor de never-ending-winter gaat zorgen?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 November 2016 · 13:24
    NASA voorspelt (ergens in die film van Dicaprio) dat als de opwarming echt doorzet, de warme golfstoom die langs de europese kusten vloeit, wel eens "uitgezet" kan gaan worden. Dan wordt het in Europa dus inderdaad kouder, onder invloed van de opwarming. Ik zie Trump nog wel lekker olie en kolen doorstoken en alternatieve energie bronnen volledig veronachtzamen, dus....

8mm wetsuit is misschien een goede investering.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro