Camper aanschaffen

• Mars
    Tourist
    Mars op 15 Oktober 2016 · 22:09
    Condens mag geen probleem zijn. Zorg dat overal goed wordt verwarmt en geventileerd. Ik heb de kachel de hele dag minimaal op de laagste stand en er staat altijd een dakluik op een kier. Dan moet het de eerste dag verdwenen zijn. Ben je bang voor te veel warmteverlies, dan geeft het isolatiekappen die je over het dakluik zet. Ze worden niet meer gemaakt. Maar je ziet ze bij oudere caravan/camperwinkels nog wel eens. Tweede hand zijn ze ook wel te vinden.

Kom je het vocht toch niet kwijt is er iets mis. Dat komt vaak voor omdat, muv. de Zweedse en Finse campers / caravans, maar halfslachtig voor winteromstandigheden wordt gebouwd.
    Bijna altijd leveren ze een verwarmingssysteem wat heel karig is uitgelegd. Truma levert een heel scala aan extra onderdelen waarmee je extra verwarming/ventilatie kunt maken. Kijk ook eens of er (ongeisoleerde) luchtleidingen onder de vloer liggen.

Maak van een hangkast een droogkast, met extra verwarming en ventilatie onder en boven naar buiten. Zo houd je het vocht van drogende kleding weg.

Zorg er voor dat ook in de wandkasten ventilatie is. Langs de vloer en dak horen ventilatiegleuven te zitten. Hangkastjes horen de gleuf in de kastbodem tegen de wand te hebben. Lang niet elke fabrikant maakt dat nog. Je kunt wel zelf iets maken met gleuven of gaten met roostertjes. Stouw de kasten niet helemaal vol.

De Zweden en Finnen leggen in de bankbakken en onder de bedden van hun caravans een uitneembaar vloertje van dunne triplex, wat op latjes ligt. Als je een camper zonder dubbele vloer hebt kun je dit overwegen.

De watertank gebruik ik niet. In Duitsland verkopen ze limonade in grote flakons. Die zijn ideaal voor water in te halen.
    Douchen doe ik niet in de caravan. Of zorg voor een dakluik of afzuiging in de douche zodat het vocht weg kan ipv. dat het de camper in komt.

De ramen en schutboard hebben de minste isolatie. Het schutboard kun je na isoleren. Voor de cabine kun je, helaas prijzige, isolatiematten kopen die aan de buitenzijde komen . Ik weet een Nederland een tentenbouwer die het materiaal op de rol heeft. Misschien is het goedkoper zelf iets te maken? Ik heb dat in ieder geval gedaan voor mijn ramen.

Waterleidingen kan je langs de verwarmingsleidingen leggen. Het geeft in campingwinkels ook elektrische verwamingskabels. Minder ideaal voor je accu’s. Maar ze zijn ook idioot duur.
    In de procesindustrie gebruiken we kilometers van die kabel voor leidingen te tracen.
    Het loont zich daar wat van op de kop te tikken en de stekker er zelf aan te zetten.
    Let wel op: Het geeft zelfregulerende (thermostatische) kabel en niet geregelde kabel.
    Bij de eerste moet je er op letten dat de schakeltemperatuur klopt. Je hebt vorsttracing nodig, anders maak je van jouw leidingen een boiler.
    Bij de laatste moet je zelf een thermostaat plaatsen.

Let op met legionella als de watertank naast de kachel staat of wanneer je leidingen verwarmt!!!

Zet de uitdraaisteunen op blokken of plaatjes. Stop de blokken en wielkeggen in een plastic zak. Je 'tikt' ze dan zo los van de bevroren ondergrond.

Gebruik nooit de handrem, in de winter vriezen de remtrommels vast. Je merkt dit pas, als je wilt wegrijden.
    Indien je een elektrakabel gebruik moet je die vrijhouden van de grond. Een warme draad zakt overdag in de sneeuw en vriest 's nachts weer vast.

Zorg dat smelt water, wat ook weer snel bevriest negens in kan lopen. Krakende geluiden in de ochtend of als de zon op de camper komt duidt meestal op smelt water wat al ergens tussen dringt. Dan kun je er van uit gaan dat een grote lekkage er aan komt.

Gebruik propaan. Geen butaan of LPG tenzij je flessen altijd warm kunt houden. Campingaz is butaan.

Just my 2 cent after 15 years of trial and error.
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 16 Oktober 2016 · 10:37
    Nu moeten we een integraal topic hebben voor plekken in de Alpen met openbare zwembaden, en hotels met bubbelbaden waar je stiekem naar binnen kan lopen.

ieism op 14 okt 2016 19:49

Bij sporthotel mutterberg, het enige hotel bij de parkeerplaats vd stubaier gletscher, loop je via de skikelder zo de wellness in, maar dat is ons geheimpje hoor....
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 16 Oktober 2016 · 18:12
    Bij het Lenkerhof onderaan de Betelbergbaan in Lenk kan je zo van het wandelpad de rustruimte van de sauna inlopen. Dus gewoon in badjas en op slippers gaan wandelen en dan langs de uitpuffende saunagangers op de bankjes naar binnen lopen. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar moet toch kunnen denk ik. 8D
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 18 Oktober 2016 · 18:02
    @mars @gertg Mooie tips allemaal van doorgewinterde campers. Handig bedankt daarvoor. Ben benieuwd hoe onze camper het gaat houden in de kou en sneeuw.
    Nog wel een vraagje, ik heb in de dubbele bodem de schoon- en vuilwatertank liggen. Vangen jullie het vuilwater op in de winter of laten jullie dat lopen?
    En hebben jullie speciale sneeuwkettingen voor de camper? Ik heb een goede maggi trak kettingen voor 4x4 SUV liggen in goede maat maar zijn die sterk genoeg?
    And snow it is.....
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 18 Oktober 2016 · 18:05
    Bij sporthotel mutterberg, het enige hotel bij de parkeerplaats vd stubaier gletscher, loop je via de skikelder zo de wellness in, maar dat is ons geheimpje hoor.... Bobvaniterson op 16 okt 2016 10:37
    Wij zeggen niks maar zullen wel even checken of dat nog kan binnenkort. 😃
    And snow it is.....
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 Oktober 2016 · 19:02
    Nog wel een vraagje, ik heb in de dubbele bodem de schoon- en vuilwatertank liggen. Vangen jullie het vuilwater op in de winter of laten jullie dat lopen?
    En hebben jullie speciale sneeuwkettingen voor de camper? Ik heb een goede maggi trak kettingen voor 4x4 SUV liggen in goede maat maar zijn die sterk genoeg?
    GerritA op 18 okt 2016 18:02

Vuil water laten lopen is niet zo netjes voor het milieu. Maar het bevriest ook. Een ijsplaat naast de camper zit je niet op te wachten. Zeker niet als je er ook nog omhoog over moet wegrijden. Je kunt evt. wat zout in de tank doen of isolatie tussen de vloer en de tank. Het geeft ook tracekabel die je om de tank kunt draaien en verwarmingselementen voor in de tank.

Ik heb geen ervaring met de Maggi Trek kettingen. 4x4 en goede winterbanden heeft de truc nog altijd gedaan.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 18 Oktober 2016 · 21:24
    GerritA op 18 okt 2016 18:02

Vuil water laten lopen is niet zo netjes voor het milieu. Maar het bevriest ook. Een ijsplaat naast de camper zit je niet op te wachten. Zeker niet als je er ook nog omhoog over moet wegrijden. Je kunt evt. wat zout in de tank doen of isolatie tussen de vloer en de tank. Het geeft ook tracekabel die je om de tank kunt draaien en verwarmingselementen voor in de tank. Mars op 18 okt 2016 19:02

Volgens het boekje zijn de tanken verwarmd in de dubbelle vloer. Hoop alleen dat dat ook zo is bij -20. Heb natuurlijk niet de intensie het millieu te vervuilen of een ijsbaan te creëren.
    And snow it is.....
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 Oktober 2016 · 21:46
    Ik ben ook eens iemand tegen gekomen die een flink conische emmer had. Daar liet hij gewoon alles in bevriezen. De blokken vuil water stapelde hij op bij een rioolput. De lente deed de rest.

Zijn zomer oplossing was weer iets minder; een bloempot.
  • Arns
    Beginner
    Arns op 25 Oktober 2016 · 20:38
    Dit is ook nog een mooie om inspiratie op te doen... https://www.outsidevan.com
    Indien iemand een 4x4 sprinter in de weg heeft staan ik hoor het graag 😉
    Ontwaken onderaan de berg
  • Mars
    Tourist
    Mars op 28 Oktober 2016 · 22:22
    Indien iemand een 4x4 sprinter in de weg heeft staan ik hoor het graag 😉
    Arns op 25 okt 2016 20:38

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/campers/m1087333174-e...

• Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 29 Oktober 2016 · 13:06
    Ook geinig;
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Rapro
    Advanced
    Rapro op 1 November 2016 · 22:29
    GEWELDIG dit topic! En ik maar denken dat onze plannen zo uniek waren... Komende winter gaan we van Februari t/m April 3 maanden op pad met (split-)board en (telem-)skies met een nog aan te schaffen camper... Oja en er moeten nog 2 mountainbikes mee 😉

Die VW busjes zijn dan o zo mooi, en handig vanwege het compacte formaat, maar ook weer schofterig duur! En ja er zijn eigenlijk veel ruimere en goedkopere campers op de markt die waarschijnlijk meer in ons toepassingsgebied liggen. De tip van VEEL LEZEN nemen we zeker al ter harte, wat een wereld dat camper gebeuren!

Afijn ik post als de keuze van de poedermobiel erdoor is! En uiteraard over de belevenissen van deze winter!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 November 2016 · 08:49
    GEWELDIG dit topic! En ik maar denken dat onze plannen zo uniek waren... Komende winter gaan we van Februari t/m April 3 maanden op pad met (split-)board en (telem-)skies met een nog aan te schaffen camper... Oja en er moeten nog 2 mountainbikes mee 😉

Afijn ik post als de keuze van de poedermobiel erdoor is! En uiteraard over de belevenissen van deze winter! Rapro op 1 nov 2016 22:29

Whoa! Wilde plannen @Rapro! 😃 Ben héél benieuwd!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 November 2016 · 08:54
    Ditto @Rapro, vertel alles hier, klinkt als een super plan!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 November 2016 · 09:26
    @Rapro Die van mij is net klaar. Zaterdag ben ik naar Ypenburg, als je zelf een busje gaat verbouwen kan je even komen kijken en leg ik je uit wat handig en betaalbaar is.
    splitfest.nl
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 2 November 2016 · 10:53
    @ieism Ben benieuwd! Ook niet een mooi foto-artikeltje waard? Wepowder begint ondertussen een mooi archief voor campervans-bouwen te worden.

@Rapro 3 maanden road trippen doen je niet veel na hier, hoor. Graag veel updates/reisverslagen 😀
  • timreuter
    Beginner
    timreuter op 2 November 2016 · 13:36
    @BjvdB In tijdschrift hoogtelijn november 2016 staan op pagina 24 & 25 10 tips voor winterkamperen wellicht heb je er wat aan. Meer gericht op tent maar wel handigheidjes.
    Freshpow
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 4 November 2016 · 13:29
    @iesm Wij willen foto's... en een verhaaltje....

Kwam deze leuke print nog tegen op een VW camper (andere kant van camper is kitesurfing thema)

And snow it is.....
  • Rapro
    Advanced
    Rapro op 4 November 2016 · 21:55
    @ieism schitterend om zelf een busje te bouwen en hem volledig naar eigen wens in te richten. De prijzen vergelijkende van kale busjes en fabrieks camper busjes zit er een groot deel van de waarde in de inrichting. Zaken als isolatie, verwarming/ventilatie en snowboard/ski berging, kan je dan optimaal aanpakken voor een poeder versie... als je weet hoe je het wil hebben. Kortom een project waar je je lekker in kan stuk bijten als je lekker de tijd hebt. Aangezien we binnen 3 maanden willen abfahren lijkt me dat een beetje krap worden. Daarom neig ik toch voor een standaard busje die ook weer makkelijk is door te verkopen mocht het desondanks toch niet bevallen... Maarrr ik laat me graag inspireren! Ieism jou kennende gaat dit vast weer een mooi project worden!
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 5 November 2016 · 07:44
    De prijzen vergelijkende van kale busjes en fabrieks camper busjes zit er een groot deel van de waarde in de inrichting. Rapro op 4 nov 2016 21:55

En vergeet vooral ook niet het verschil in BPM en BTW. 😞
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 5 November 2016 · 12:15
    Tot nu toe heb ik 3 keer een bus omgebouwd tot camper, en het is me ook erg goed bevallen. Met een Renault master/ Opel movano heb ik nog nooit een probleem gehad. Afgezien van de aanschafwaarde en bpm/btw kan ikj ondertussen een bus volledig inrichten voor 5000 euro, en dan ben ik er 3 weken mee bezig. Ik zou zelfbouw dus zeker wel overwegen.

Binnenkort zal ik nog eens een topic maken over het ombouwen van bussen tot poedercamper 😃

Zit was de een na laatste creatie:

• Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 5 November 2016 · 16:46
    @Roalaano Kijk uit naar je topic, want ik ben n u wel erg benieuwd naar de Roelaano 3.0 bus 😃

(Is 5000,- wat je er zelf voor kwijt bent, of wat je aan anderen doorberekend?)
  • Rapro
    Advanced
    Rapro op 5 November 2016 · 22:44
    Vandaag spijkers met koppen geslagen! Het is een Vivaro L2H2 geworden! Een flinke bak, lekker ruim dus veel leef- en opslagruimte! Strakke bus, 150k kms uit 2011 met inrichting van een camper ombouwer uit Hedel. Komende weken gaat ie verder getuned worden!

Neem aub geen aanstoot op de inrichtings ornamenten van de verkoper 😉
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 November 2016 · 10:04
    Dikke bus @Rapro . Kom maar op met die trip-reports. Nemen jullie de fietsen op een rek achterop mee?
  • Rapro
    Advanced
    Rapro op 6 November 2016 · 17:33
    De fietsen willen we op een plek hebben dat ze niet steeds in de weg zitten voor normaal camper gebruik en ook niet te toegankelijk als de bus onbewaakt onderaan de berg staat. Een fietsenrek achterop lijkt ons niet zo handig dan. Een dakkoffer hebben we overwogen mar met een verhoogd dak worden dat te veel hoogte meters. Plek die we nu hebben bedacht is naast het bed gedemonteerd.
    @poedertijn jij bent ook al flink aan het orienteren?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 November 2016 · 17:46
    @Rapro, nice.
    May the powder be with you.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 November 2016 · 21:39
    @Rapro Al jaren een grote droom, maar nog niet de middelen. Daarbij kan ik 'm in A'dam niet kwijt. Ik moet mijn pa maar eens gaan helpen om hun schuur op te knappen die nu niet al te stabiel meer is. Dat zou een mooie en gratis stalling zijn. Heb wel in het verleden al eens zitten tekenen wat een mooie indeling zou zijn. En toen bleek Roelaano zoiets in het echt gebouwd te hebben (zie zijn foto's hierboven) 😉
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 7 November 2016 · 08:05
    @Rapro Mooie bus man 😃 Toch zou ik een rek achterop overwegen. Met een kabelslot vastzetten aan je drager. Geloof me, in de camper zelf wil je ze niet hebben. Das een heel gezeul elke keer erin en eruit. En als je niet zo fijn geparkeerd staat, tob je je helemaal suf...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 9 November 2016 · 22:32
    @poedertijn, 5000 was misschien een beetje aan de krappe kant, maar voor 6000 euro kan ik wel een bus voor iemand intimmeren zoals de mijne. Dat is dan inclusief gasfles, kachel, elektra, keuken etc.

In principe kan het natuurlijk in elk type bus aangezien het toch altijd weer maatwerk is. De extra kosten die je dan nog hebt zijn de aanschaf van de bus, de BTW en de BPM. het omkeuren kan ik ondertussen ook wel gunstig regelen met een lichte tijdelijke indeling, zodat je zo min mogelijk MRB hoeft te betalen (gaat obv gewicht)

Leuke bijkomstigheid is dat je legaal mensen mag vervoeren op de langsbanken achterin als je dit bij de keuring aangeeft. Ik kan nu mooi iedereen naar Schiphol brengen hier 😃, staan 9 personen op mn kentekenbewijs.

@rapro Knappe bus! Zoals @avdl al aangeeft zou ik ook kijken voor een oplossing buiten de bus voor de fietsen. Ik vind het in mijn bus vaak al een beetje krapjes worden als ik de slaapspullen niet opberg in de kasten, laat staan als er een paar fietsen en ook nog allemaal skispullen liggen. Je kan natuurlijk wel wat spullen onder de bus leggen als je ergens staat, maar dat is toch niet echt ideaal denk ik.
  • Body
    Advanced
    Body op 12 November 2016 · 17:57
    hoi allemaal!!!!

Graag wil ik jullie eens een vraag stellen...
    Van de zomer samen met m'n vader een VW T4 ingericht als camper en heb er al een super tijd in beleefd in Frankrijk-Spanje-Portugal.
    Nu wilde ik eens proberen of het ook perfect is om wat verse poeder mee te scoren. Het plan is om er tijdens enkele verlengde weekends in de bergen in te verblijven.
    Ter informatie, er is geen kachel of iets dergelijks aanwezig om te verwarmen. Wel keukenblok met gasfles en lopend water.
    Nu ben ik op zoek naar een goede slaapzak zodat ik niet dood vies s'nachts. De bus is volledig geisoleerd en heb ook thermomatten voor tegen de ramen. Heb ook zo'n speciaal bakje gekocht dat vocht vreet zodat je daar geen of weinig last van hebt. (nog niet getest)
    Wat voor soort slaapzak raden jullie aan? (dons of synthetisch)
    Is dit doenbaar voor 3-4 nachten of ben ik te optimistisch??

Bedankt voor jullie tips en advies!!

jurgen

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro