Wij zijn op de achtergrond alweer aan het werken aan een update van de wepowder website. Weer en sneeuw is gek genoeg daarbij een belangrijk aandachtspunt. Welke weerwebsites en weerdata gebruiken jullie? Wat specifiek gebruik je op die sites en waarom?
Ilmeteo & 3bmeteo. waarom? omdat ik graag wil weten of de volgende dump 1 of 2 meter vers gaat brengen in mijn favoriete verborgen valleitje. Maar goed, catweazle is daarin inderdaad vaak net zo betrouwbaar.
skipass.com/ heeft een in house prévisionniste en voor Franse alpen/pyreneeën vaak goede voorspellingen en mooie sneeuwkaarten, maar best vergelijkbaar met wat jullie doen. meteofrance/previsions-meteo-montagne/neige heeft een compleet weer en lawine bericht en houdt de sneeuw cover per hellingshoek en per hoogte mooi bij.
SpotWx.com laat heel mooi locaal de GFS en GEPS modellen zien, maar in Europa zijn er minder beschikbaar per regio.
Ben benieuwd wat andere mensen voor leuke sites gebruiken!
Verder het WP Dash in de voorbereiding. Als ik eenmaal in de auto zit en daarna kijk ik bijna alleen nog maar SLF. Is vaak maar een paar zinnetjes en wat data, maar voor mij het meest duidelijk en relevant.
Vrijwel alles van het wepowder Dashboard. Is alleen vanaf een gsm niet super handig. Zou het graag in een app willen hebben; misschien de Powfinder verbeteren? Verder gebruik ik de Bergfex app omdat ie handig, snel en leuk is al moet jde die centimeters niet te letterlijk nemen natuurlijk.
Regobs.no (kutinterface, maar wasrnemungen vanaf de bron)
Senorge.no (allerlei data in kaarten. Laatste sneeuwval is wel ok en alle regobs meldingen zijn makkelijker toegankelijk)
Yr.no voor de grafieken (briljant veel info in 1 oogopslag!) en rauwe meetgegevens van stations in noorwegen
Predictwind.com om modellen te vergelijken, weeranimaties te zien, en voor super high res forecasts; maar die doet t alleen op zee...
Wepowder, bergfex, SnowForecast en sneeuwhoogte voor het weerbericht waar ik de indruk heb dat wepowder en snowforecast het meest accuraat zijn. Voor de data het dashbord hoewel dat zonder kennis is en ik er dus niet altijd iets van snap.
Wetter3 -> 850hPa temperatur + niederschlagstaerke und -form -> dagelijks
Wetterzentrale -> diagramme -> dagelijks
Wepowder -> weerbericht -> dagelijks
Wintersporters -> weerbericht -> dagelijks
Sneeuwhoogte -> weerbericht -> dagelijks
Meteo france -> prevision montagne -> allerhande -> bij sneeuwval of de weken voor een geplande trip
Zamg -> voorspellingen -> bij sneeuwval of de weken voor een geplande trip
Yr is al gemeld door enkele, maar ze bieden ook gratis weersinformatie aan voor websites en andere diensten. Zie http://om.yr.no/verdata/free-weather-data/
Je kunt bijvoorbeeld de weersverwachtingen als XML data opvragen van nagenoeg de hele wereld http://om.yr.no/verdata/xml/
Tevens bied de site ook wind modellen aan in het "grib" formaat.
De informatie is gratis te gebruiken zolang je maar de bron vermeld.