plaatsen van inserts in huidige gaten

• martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 Dezember 2016 · 17:17
    Ik wil graag inserts plaatsen zodat ik mn adrenalins kan switchen voor een techbinding. Scheelt toch al gauw een paar honderd gram

Maar nu zie ik dat de huidige gaten erg dicht bij de vorige gaten zitten,

Nu de vraag, kunnen hier wel of geen inserts meer in?
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • dveer
    Tourist
    dveer op 26 Dezember 2016 · 17:44
    Ik zou je graag willen helpen maar wil graag eerst iets meer info. Wil je inserts in zowel de open gaten en de opgevulde gaten? En wat voor inserts wil je gaan gebruiken?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 Dezember 2016 · 17:47
    Nee, alleen in de open / huidige gaten. Quiverkillers, of freedom of gewoon Rampa's maakt niet uit. Hetgeen dat past 😃
  • dveer
    Tourist
    dveer op 26 Dezember 2016 · 18:05
    Ik zou het geen probleem vinden daar inserts in te plaatsen als het mijn ski's waren. Genoeg vlees er omheen. In theorie maakt het de verbinding ski/binding sterker. Overigens is even tappen van te voren wel aan te raden. Zorgt ervoor dat je insert er rechter ingaan.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 26 Dezember 2016 · 18:45
    Denk ook dat het geen probleem is. Wel alles volgens het boekje doen, dus inderdaad tappen, recht boren en goede epoxy gebruiken.

Kom je met de schroeven en inserts voor je techbinding wel goed uit? Kan soms lastig zijn.
    Bros
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 Dezember 2016 · 19:09
    Ah thanks voor de info.!!! Qua schroeven geen idee. Moet eerst nog een setje techbindingen vinden.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 27 Dezember 2016 · 11:06
    Voor de helderheid: als ik het goed begrijp heb je al gaten in de ski voor de Adrenelins bindingen. Hier kun je (volgens mij) prima inserts inzetten. Voor Techbindingen moet je dus nieuwe gaten gaan boren. De vraag is waar je precies die gaten moet gaan boren voor de tech bindingen, en of je dan goed uitkomt met de gaten voor je Adrenelins, de gaten voor de tech binding en de oude gaten...

Ik had het probleem dat er deels overlap was tussen de gaten, en dat betekent dat je de tech binding te ver naar voren of achteren moet plaatsen. Met het hielstuk heb je wat marge (beperkt bij tech bindingen!) doordat je de lengte kunt instellen. Met het teenstuk kom je echter snel te veel naar voren of achteren als je moet uitwijken voor de andere gaten..

Je kunt hier een template uitprinten en gaan passen en meten om te zien of je uitkomt:

https://www.wildsnow.com/16524/do-it-yourself-mount-dynafit-tech-ski-b...
    Bros
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 27 Dezember 2016 · 11:21
    @Bros,

Ja dit zijn de huidige gaten voor de adrenalins. Klopt, voor techbindingen moet ik nieuw laten boren.
    Wel een goed idee om eerst met wat mallen te kijken of het gaat passen. Thanks voor die tip!
    Had meen ik wel ergens op internet voor 2 merken techbindingen adjustment plates / demo plates gezien.
    Dat zou nog eventueel een optie zijn thans voor de achterbak.
    voorbak moet ik nog losschroeven en dan even meten. Dank voor je uitleg!

Die adrenalins zijn leuk om n uurtje mee te lopen, voor meer worden ze echt te zwaar. Goed ze zijn afdalingsgericht dat zou wat moeten uitmaken. Maargoed, kan toch niet goed skieen, wel naar boven lopen. dan maar inzetten op het lopen ivp afdalen 😋

Het idee was voor gewoon wat freeriden en spelen op of naast de pistes op de adrenalins. En als ik wat langer wil touren een lichte techbinding er op.
  • nero
    Expert
    nero op 27 Dezember 2016 · 12:58
    Tyrolia Adrenalin werkt niet met inserts.... Er zijn geen m5 fasteners voor te vinden, of je moet ze zelf laten maken. Maar dan is het goedkoper om en een nieuwe ski met warden en kingpin en inserts aan te schaffen.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 27 Dezember 2016 · 13:53
    Dan ben ik snel klaar @Nero,

Zit het dan in de lengte of de spoel / draad (dacht zoiets de spoel heet ) van de schroef?
    En wat is een ''warden'' die term zegt me helemaal niks.
    Dan zou het dus een nieuwe ski moeten worden en nog een setje bindingen. Ben ik weer minimaal 500 euro verder, als het niet meer is.

Ff meer trainen en doodleuk 1500 hm buffelen op adrenalins
  • nero
    Expert
    nero op 27 Dezember 2016 · 15:17
    Adrenalin is sowieso een binding van niks, althans dat is mijn ongezouten mening. Probleem is dat de Adrenalin een schuifmechanisme heeft (metaal over metaal) , waarbij speciale schroeven worden gebruikt (met een bus) om afstand te houden, zodat het systeem kan blijven schuiven. Die schroeven met bus bestaan niet in M5 en al zouden ze wel bestaan dan wil je ze niet 😃. Ook mede om het feit dat de achterste schroeven van de lever (hefboom) in het dunnere gedeelte van de ski worden gemonteerd en je de inserts zal moeten afslijpen.

De Warden is de binding van Salomon en Atomic en vormen voor wat betreft patroon een betere combinatie met inserts dan bijvoorbeeld de Griffon met Kingpin.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 27 Dezember 2016 · 15:28
    @Nero,

Dankjewel, Ik heb die binding toevallig op de kop kunnen tikken als beginner. Nu afgelopen kickoff mee gaan touren. Zat wat ijs tussen die metalen plaatjes, Zet hem om naar ski stand, Krak metalen plaatje bij de lever, Dwars door midden. Klaar met skieen. Dus over de kwaliteit begin ik nu ook wat de twijfelen.

Dan zou een andere optie zijn sect piste latten + mn automatics 109 + als het nog past techbindingen.
    En van mn automatics wil ik echt niet af 😋 En dan gewoon alleen op Tech skiien.

Overigens zaten er eerst guardians op, die waren verkeerd geboord, Vandaar de goede deal bij snowcountry op de ski's
  • Bros
    Advanced
    Bros op 27 Dezember 2016 · 16:00
    Er zijn gebruiksvriendelijke en veilige tech-bindingen (met stopper en DIN instelbaar, bv kingpin, beast etc). Je kunt inderdaad met alleen tech bindingen uit de voeten op je Automatics. Hoef je alleen bindingen te kopen...

Je kunt hier uiteindelijk nog inserts inzetten en in de toekomst de binding wisselen met bv. lichte tourski's (stel dat je de smaak te pakken krijgt en vaak meer dan 1500hm wil aftikken...). Het is even wennen met tech bindingen, en bij mij went het nooit helemaal (vastklikken met voorkant schoen), maar ja, die paar seconden... En met stoeltjesliften geen probleem.
    Bros
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 27 Dezember 2016 · 16:29
    Ja eens, heb al diverse opties voorbij zien komen qua bindingen.
    Bij de Kingpin las ik dat die qua schoenen nog al gelimiteerd zijn. Ivm andere iso norm.
    Dus die valt eigenlijk al af, zit met nogal een aparte schoenmaat. Dus ben druk op zoek naar de juiste lichte tourschoen. Aan de hand daarvan binding kiezen. 😃

Maar thanks voor alle Info 😃
  • nero
    Expert
    nero op 27 Dezember 2016 · 16:49
    De kingpin past op nagenoeg alle schoenen enkel een paar "extreem lichte" toerschoenen werken niet aangezien deze te kleine hakstukken hebben. Met een adapter is dit overigens ook opgelost. By far de beste techbinding op dit moment....
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 27 Dezember 2016 · 17:30
    @martijnuiterwijk spoed is de term die je zoekt. Bij M5 meestal 0.8. Dwz: M staat voor metrisch, 5 voor de buiten Ø van de draad in mm, en 0.8mm is de verplaatsing van de draad na 1 omwenteling. Handig om voor te boren: M5x0.8 = 5-0.8= Ø4.2 voorboren.
    It's all about the turns duuuuuude!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro