Twee Nederlandse snowboarders komen om bij lawine in Valfréjus

• AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 8 März 2017 · 15:50
    Sterkte aan alle betrokkenen!
    Riding on the edge!
  • evan
    Advanced
    evan op 8 März 2017 · 16:17
    Zeer mee eens, @bartvanleeuwen.
    hey mensen....
    Ik ben de gids van de touroperator ter plaatse die reddingsactie in gang heeft gebracht!!
    Combinatie van onwetendheid en slechte beslissingen ligt aan de basis van het drama...
    binnen paar dagen zal ik hier mijn bevindingen neerschrijven... nu hebben vrienden en familie prioriteit koentjen op 8 mrt 2017 14:39

Wat moet het ontzettend naar zijn om in jouw functie zoiets mee te maken, @koentjen. Dat onwetendheid tot dit drama heeft geleid was ook mijn eerste gedachte. Ik denk dat veel mensen op dit forum naïef en overmoedig met lawinegevaar zijn omgesprongen toen ze een jaar of twintig waren en op een dergelijke reis waren. Gelukkig loopt het meestal goed af. Heel veel sterkte! Maak vooral jezelf niet het verwijt dat je je gasten beter had kunnen waarschuwen. Nabestaanden, gecondoleerd.
  • Tweedees
    Beginner
    Tweedees op 8 März 2017 · 16:38
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 März 2017 · 16:58
    In het bericht dat @tweedees aanhaalde staat óók dat er inmiddels een 2e slachtoffer geborgen is.

http://france3-regions.francetvinfo.fr/auvergne-rhone-alpes/savoie/hol...

Onderin een video vanuit de heli. Tweedees op 8 mrt 2017 16:38
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 März 2017 · 17:26
    Inmiddels is ook het lichaam van het derde slachtoffer gevonden: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2129633/Derde-slachtoffer-lawine...
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 März 2017 · 17:26

De lawinekroon is zo enorm groot. Ik schat op sommige plaatsen 2 tot 3, misschien wel 4 meter.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 8 März 2017 · 17:34
    Inmiddels is ook het lichaam van het derde slachtoffer gevonden: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2129633/Derde-slachtoffer-lawine...
    meteomorris op 8 mrt 2017 17:26
    De zoekactie naar het derde slachtoffer van het lawinedrama wordt gestopt. Dat zegt Marcus Schlatman, directeur van het skigebied, tegen Omroep Gelderland. In eerste instantie hoorde de directeur dat het lichaam was gevonden, maar later kreeg hij een bericht dat dat tegensprak.
    If in doubt, don't go out!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 8 März 2017 · 17:46
    Wat enorm triest. Sterkte aan de betrokkenen en nabestaanden.
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 März 2017 · 17:50
    meteomorris op 8 mrt 2017 17:26
    De zoekactie naar het derde slachtoffer van het lawinedrama wordt gestopt. Dat zegt Marcus Schlatman, directeur van het skigebied, tegen Omroep Gelderland. In eerste instantie hoorde de directeur dat het lichaam was gevonden, maar later kreeg hij een bericht dat dat tegensprak. svenk op 8 mrt 2017 17:34
    @svenk dank voor de correctie.

Ik heb vele lawines gezien op de Seuil, maar zelden zo groot als op bovenstaande video.
  • MarcellaRocks
    Beginner
    MarcellaRocks op 8 März 2017 · 17:59
    Zit nogsteeds met verslagenheid te lezen.... Mijn hart gaat uit naar de familie en vrienden van deze jonge mannen. Soms denk ik weleens of er niet meer gewaarschuwd moet worden voor de gevaren, zodat ook de mainstream dit weet. Landelijk ofzo. Kunnen we geen awareness stickers maken? Klinkt misschien raar, maar ik ken er ook een hoop die zonder gear de berg af gaan. Ben er helemaal naar van
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 8 März 2017 · 19:16
    Wat een naar bericht. Sterkte aan de nabestaanden.
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 8 März 2017 · 22:15
    Wat een vreselijk nieuws. Mijn gedachten gaan uit naar hun familie, vrienden en @koentjen.
    Work hard, play harder
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 8 März 2017 · 23:22
    Jemig jongens, wat heftig weer. Een kl*te gevoel overheerst wederom de hele dag. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen en nabestaanden. @koentjen Veel sterkte daar. Ik hoop dat je de kracht en juiste woorden kan vinden om iedereen zo goed mogelijk op te vangen.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 März 2017 · 23:30
    Godsamme wat een ellende.

Sterkte aan de nabestaanden.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 März 2017 · 23:54
    Och jongens toch wat deden jullie daar. Wat een drama. Het zou je kind maar zijn en je vervolgens dat bericht krijgt. Verschrikkelijk...

En waarschuwingsstickers. Er zijn dit jaar al zoveel lawineberichten geweest in de media, facebook etc. Als dat niet genoeg waarschuwing was dan weet ik het ook niet.

Koen veel sterkte daar....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Embee
    Tourist
    Embee op 8 März 2017 · 23:56
    Wat een vreselijk nieuws weer...Sterkte aan allen die hier bij betrokken zijn..

Goed om het artikel van WePowder op de website van de NOS te zien. Hopelijk zorgt het voor wat nuance in de vaak zo botte reacties.
    Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?
  • Berber
    Expert
    Berber op 9 März 2017 · 07:18
    Dit is werkelijk een hartverscheurend drama... wat een immense lawine, zoveel leed.. Ik voel mee met alle betrokkenen en wens dat iedereen veel steun aan elkaar kan vinden. Ik wens tevens dat dit ongeluk niet, ten koste van de nabestaanden, op gemeenste wijze veroordeelt wordt door de algemeenheid.. Heel veel sterkte
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 März 2017 · 07:56
    Wat een treurnis, vreselijk. Heel veel sterkte aan alle betrokkenen.
  • Haas
    Expert
    Haas op 9 März 2017 · 08:05
    Wat een tragisch nieuws. Ik wens familie en vrienden van de jongens heel veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 9 März 2017 · 08:31
    Ongelooflijk treurig

@meteomorris als ik de luchtbeelden zie, kan het zijn dat de drie ergens over dat hekje zijn geboard zonder daar bewust van te zijn? Ik kan me namelijk bijna niet voorstellen dat ze welbewust die helling zijn ingegaan met de huidige onstandigheden, het verhaal over het smsje dat ze verdwaald zijn past daarbij...maar dat is gissen natuurlijk...
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 9 März 2017 · 08:45
    Wat een ellende weer 😞 Veel sterkte aan alle betrokkenen...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 9 März 2017 · 10:41
    Wens familie en en bekenden veel sterkte toe.
    Tukker(ik)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 März 2017 · 11:26
    @meteomorris als ik de luchtbeelden zie, kan het zijn dat de drie ergens over dat hekje zijn geboard zonder daar bewust van te zijn? Ik kan me namelijk bijna niet voorstellen dat ze welbewust die helling zijn ingegaan met de huidige onstandigheden, het verhaal over het smsje dat ze verdwaald zijn past daarbij...maar dat is gissen natuurlijk... Hessel op 9 mrt 2017 08:31

@Hessel, ik ken het gebied beter dan de stad waar ik alweer bijna 15 jaar in woon.

Skiers rechts van de piste die je verlaat om in de Seuil te komen staan vele waarschuwingsborden en is een koord gespannen tussen vele palen.

Het hek waar jij aan refereert is een massief houten hek. Daar board je niet onbewust overheen. Daar moet je doorheen.

Ik ben hier echt kapot van.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 9 März 2017 · 11:57
    Thanks @meteomorris
    Sterkte aan nabestaanden en betrokkenen
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 9 März 2017 · 12:28

meteomorris op 9 mrt 2017 11:26

Zie ik hier nu rechts op de foto de lawine waarin de jongens zijn omgekomen? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de jongens verdwaald waren en ver buiten het gebied waren.
    Ik hoop dat ze de 3e persoon snel vinden, mijn maag draait om als ik denk aan het gevoel van de ouders op dit moment.

Ik vraag me wel af of meer waarschuwen zoals MarcellaRocks oppert veel helpt. Toen ik vroeger 1 of 2 keer per jaar op wintersport ging en er viel een keer poeder, dook ik ook onder touwen door zonder bewust te zijn van de gevaren en volgens mij zagen we die waarschuwingsborden niet eens. Die jeugdige onbezonnenheid heb ik nu niet meer.
  • MarcellaRocks
    Beginner
    MarcellaRocks op 9 März 2017 · 12:32
    Och jongens toch wat deden jullie daar. Wat een drama. Het zou je kind maar zijn en je vervolgens dat bericht krijgt. Verschrikkelijk...

En waarschuwingsstickers. Er zijn dit jaar al zoveel lawineberichten geweest in de media, facebook etc. Als dat niet genoeg waarschuwing was dan weet ik het ook niet.

Koen veel sterkte daar.... skiester op 8 mrt 2017 23:54

Eens maar blijkbaar heeft het bij de Gewone skier niet zoveel impact... zou vraag iets Willen doen of helpen, maar weet niet goed hoe...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 März 2017 · 13:18
    @snowzone, ik heb daarnet gehoord dat een (belangrijk) deel van de lawines die je vanuit de helikopterbeelden ziet bewust die ochtend geploft zijn om de reddingsdiensten in staat te stellen hun werk te doen lager in het dal (lees: de PHGM vond het te gevaarlijk een heeft pas nadat er geploft is de boel vrijgegeven). Voor mij is onduidelijk welk deel van de lawines geploft is.

Hier een foto van het sonderen.

Dat is helemaal onderaan bij Couloir le Seuil.
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 9 März 2017 · 16:39
    Omroep Gelderland heeft iemand ter plaatse en geeft veel updates: http://bit.ly/2mpnhOc
    Zoektocht is voor vandaag gestaakt (16:25 uur) en wordt morgen hervat.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 März 2017 · 19:11
    Reactie van de directeur van het skigebied. Even luisteren vanaf 1:26

https://soundcloud.com/omroepgld/verslaggever-janko-van-sloten-met-dir...
  • 49
    Advanced
    49 op 9 März 2017 · 19:33
    Die directeur spreekt vloeiend Nederlands zeg!

-Als- het ongeluk "pure pech" voor de betrokkenen is, heeft het skigebied dan geen verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat zo'n ongeluk niet kan gebeuren?
    montagna bianca, ti amo

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro