Lawinenabgang Jochgrubenkopf

• martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 März 2017 · 22:40
    Het is en blijft de natuur. En die kun je nooit voorspellen of geheel afkaderen. En inderdaad waar gewerkt word, worden fouten gemaakt. En dat maakt het ook zo lastig.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 17 März 2017 · 08:25
    Een dergelijke (grote) lawine was weldegelijk mogelijk bij stufe 2, alleen niet zo waarschijnlijk bij geringe belasting. Daarvoor hoeft er geen 'deel van de helling' 3 te zijn, zeker niet als er sprake was van grote belasting. Zo lees ik het ook in 't lawinebericht. Ik vind 't al snel lastig worden als je op sommige plekken ineens een stufe meer of minder mag/moet rekenen, is dat gebruikelijk en/of zijn daar (vuist)regels voor? JaapvR op 16 mrt 2017 19:31

correct @JaapvR
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 März 2017 · 08:44
    Ik heb nog geen gegevens gezien die getuigen van een foutieve inschaling door de lawinedienst. Op basis van wat ik nu gelezen en gezien heb is het een 2 conform de Bavarian Matrix. De Bavarian Matrix vormt de basis voor de inschaling van het lawinegevaar.

Dit past ook in de Avalanche Danger Scale

Daarin wordt bedoeld met 'high additional loads' het volgende: two or more skiers / snowboarders etc. without good spacing (or without intervals); snowmachine; explosives; single hiker/climber

Zie ik iets over het hoofd?
    May the powder be with you.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 17 März 2017 · 09:17
    Of je iets over het hoofd ziet, durf ik niet te zeggen. Daarvoor is mijn kennis niet ruim genoeg.

Maar als we uitgaan van stufe 2, Noord, 40 graden, dan lijkt mij het ook al een riskante operatie. Zeker omdat ze ook spreken over zware belasting.

Wie zou die afdaling op basis van de beschikbare gegevens aandurven?
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 17 März 2017 · 10:44
    @evan Klopt. Aan de hand van je plaatje wel. Volgens de experts tijdens Lawine 1 (@Kanski, Stefan Buis) was dit wel het geval. En zoals Sander hier boven ook schrijft.
    Waarschijnlijk gaan er dan toch hellingen geskind worden, die in het vroege/midden seizoen nog niet toegankelijk zijn. En waar het sneeuwdek minder dik is, na verfrachtung of reliëf in de helling. Theoretisch heb je gelijk, praktisch blijft het terug komen...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 17 März 2017 · 10:58
    Ik heb nog geen gegevens gezien die getuigen van een foutieve inschaling door de lawinedienst. Op basis van wat ik nu gelezen en gezien heb is het een 2 conform de Bavarian Matrix. De Bavarian Matrix vormt de basis voor de inschaling van het lawinegevaar.

In aanvulling: "Das Kommunikationsproblem, zweiter Teil: Zwei ist nicht gleich Zwei, Drei ist nicht gleich Drei" http://www.powderguide.com/mountain/artikel/schneegestoeber-20-201617-...
    If in doubt, don't go out!
  • BMT
    Advanced
    BMT op 17 März 2017 · 12:47
    In aanvulling. Toen ik voor PA9 op de Schilthorn was, was het gebied in het Lawine bericht geclassificeerd als Stufe 2 (wat mij al enigzins verbaasde, gezien de Triebschnee en breuken die ik dag daarvoor had gezien in Grindewald (vlak daarnaast). En inderdaad op de Schilthorn brandde het lampje dus Stufe 3.

Vraag is dus in ieder geval of de lokale Lawinestufe in het gebied afweek van de afgegeven regionale Lawinestufe (een check die je btw altijd zou moet doen).

Het probleem zit hem nu volgens mij in het feit dat het Lawine bericht iig twee zaken hanteert
    1. des te groter de kans dat iets los komt des te hoger de stufe
    2. des te groter de lawine des te hoger de stufe

We zien nu dat het niet makkelijk is om het af te trappen (Stufe 2), maar als het gebeurd er wel gelijk een hele grote afgaat lawine afgaat die eigenlijk niet past bij de stufe.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 März 2017 · 13:07
    @BMT, kleine correctie. De Bavarian matrix en de gefahrenstufen zeggen enkel iets over de omvang van spontane lawines. Deze lawine is niet spontaan ontstaan.
    May the powder be with you.
  • BMT
    Advanced
    BMT op 17 März 2017 · 13:16
    ...
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 17 März 2017 · 14:06
    Inhakend op de discusse over de lawinestufe: In de canadese opleidingen wordt de huidige situatie omschreven als een "low probability-high consequence" situatie. De kans dat je de diepe instabiele laag triggert is relatief klein maar als hij gaat dan wordt de lawine groot en destructief. De situatie is minder intuitief dan een "gewone" 2 of 3, waarbij de lawines iha kleiner maar makkelijker te triggeren zijn.
    (kans x gevolg = risico)

Maar wat moet je hier nu mee? Voor mij iig een eye-opener: Wat normaal bij een stufe 2 een safe spot zou kunnen zijn (bv een rotseiland in een grotere hang) kan in de huidige situatie een plek zijn waar je wel kwetsbaar bent, en erger nog, waar je misschien de zwakke laag juist triggert, zeker als je er hergroepeert. (Ook bij LS 2!).
    Wat ze aanraden is daar vrij consequent: een conservatieve keuze van routes, inhoudelijk het llb gebruiken en gemelde zones vermijden, en alleen safe spots vertrouwen buiten het bereik van de grotere hangen.

Over de specifieke lawine in deze thread wil ik overigens absoluut niet beweren of bovenstaande iets had kunnen voorkomen.
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 19 März 2017 · 22:26
    http://www.tt.com/panorama/unfall/12753085-91/nach-lawinenungl%C3%BCck...

Wel interessante dynamiek die nu ontstaat, denk dat dialoog op dit vlak altijd goed is.

blijft verschrikkelijk voor alle slachtoffers, RIP
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • evan
    Advanced
    evan op 19 März 2017 · 23:57
    Ik vind het ook opmerkelijk dat Patrick Nairz zich tot die uitspraak heeft laten verleiden. Laat het maar aan een boulevardblad als Blick over om zo'n uitspraak uit te vergroten. Ook vreemd dat die berggidsenbond zich in de media meent te moeten verweren. Op de groepsgrootte lijkt me overigens wel wat af te dingen.
    Das Unfallverhältnis von geführten und ungeführten Gruppen liegt bei 1:4, informiert der Bergführerverband.Deze verhouding vind ik erg hoog. Ik ben iets dergelijks niet in de Safety Academy tegengekomen. De indruk wordt hier op wepowder op mij gewekt dat die ratio aanmerkelijk gunstiger is in het voordeel van gegidste groepen, althans dat een gids huren een veilige keuze is. Een 'veiligere' keuze lijkt me preciezer. Ik denk dat het voor de autoriteit van ski- en berggidsen wenselijk zou zijn ernaar te streven de verhouding omlaag te brengen richting 1:10.
    Ook bij het ongevallen op maandag in Sölden en op vrijdag in St. Anton waren gidsen betrokken. In Sölden was de groep (van vijf personen) net als in Schmirn op een klein oppervlak geconcentreerd (http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2017/03/kurzanalyse-des-lawinenab...). De lawine in St. Anton (http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2017/03/neuerlich-todlicher-lawin...)lijkt het resultaat van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Opvallend is echter dat de gids ervoor heeft gekozen om onderaan die steile helling in een terrain trap te verzamelen.
  • kanski
    Elite
    kanski op 24 März 2017 · 23:29 Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 24 März 2017 · 23:49
    Heftige stappen! @kanski Hoe is dat voor jou als Swiss Snowpro. Zorgt dit voor veel discussie onder zwitserse gidsen? Moet zeggen dat ik het mooi vind hoe je je verantwoordelijkheid pakt om te blijven waarschuwen. Viel me laatste 8-9 jaar altijd al op, maar je lijkt je meer uit te spreken als de situatie daar om vraagt (lees als de problemen niet altijd 123 makkelijk zichtbaar zijn! blijf dat doen
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 25 März 2017 · 00:50
    true dat!... (maar ook de onverwachtte bonustips over ideale locale skistijfheid blijven welkom)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 25 März 2017 · 08:05
    http://snowbrains.com/swiss-mountain-guide-could-face-negligent-homici... kanski op 24 mrt 2017 23:29

Is het in Oostenrijk niet zo dat elk ongeluk met slachtoffers door de Alpinpolizei wordt onderzocht? Wellicht is dit gewoon een geval van 'lost in translation' gezien de bron?
  • kanski
    Elite
    kanski op 25 März 2017 · 09:23 Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 25 März 2017 · 16:15
    @kanski
    I stand corrected!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro