Softshell, hardshell.

• Ihen
    Tourist
    Ihen op 26 Oktober 2010 · 12:46
    Met dat ik binnenkort naar NYC ga, dacht ik om aan een mooie ~50%  korting een nieuwe jas en broek te bestellen, die dan een goede tijd mee moeten gaan.

Zoals het nu is twijfel ik al bij de meest basis stap: softshell of hardshell. Twijfel dus tussen stoffen zoals Goretex Pro/eVent (Hardshell) en Goretex Soft Shell/Schoeller Dynamic (softshell).

Ik beheers het verschil van beide soorten stoffen perfect (uren lang artikels en fora gelezen), maar heb niet genoeg ervaring om een keuze te maken.

Het doel van de jas is natuurlijk als buitenste layer, en vooral eigenlijk alles wat ik doe van skiën. Momenteel nog (te) veel piste, zon 70% van mijn tijd. In de nabije toekomst plan ik een lawinecursus te volgen en mezelf verantwoord dieper off piste te begeven. Daarna (als ik genoeg gespaard heb voor al het gear) zou ik willen gaan tourskiën.

Ik besef dat ik voor piste skiën best een softshell kies, idem voor bergop wandelen bij tours. Maar echte diepsneeuw en slecht weer is dan weer beter een hardshell denk ik?

Welke zouden jullie aanraden? Softshell of hardshell?
    Ideaal is natuurlijk beiden, maar aangezien er ook nog pants moeten komen is dat geen optie. Als merk gaat het trouwens Westcomb of Arc'teryx worden.

ps: de hardshell zou eVent worden, zowat iedereen vindt het superieur boven Goretex Pro. Dit maakt het ook nog moeilijker, eVent zit kwa breathability blijkbaar tussen softshell en goretex.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 Oktober 2010 · 13:28
    Een Goretex Softshell is eigenlijk gewoon een hardshell met een gekamde fleece binnenvoering 😃

Bovengenoemde is eigenlijk de enige die ook nog waterdicht is. Alle andere softshells mogen niet waterdicht worden genoemd omdat de naden aan de binnenkant niet zijn getaped.

Een aandachtspuntje is wel het eventuele gebruik van een rugzak (ga je offpiste dan draag je die sowieso). Een softshell is minder stevig op de schouders en de zijkanten dan een hardshell. Ik heb namelijk een Arcteryx Gamma SV op die manier binnen twee seizoenen vernaggeld.

Ik heb vorig jaar een Jack Wolfskin Snowshelter (softshell) gekocht waarbij er verstevigingen zijn aangebracht op de schouders.

Wil je the best of both worlds dan zou ik deze kiezen: http://www.westcomb.com/product/waterproof-breathable-shell/43/rampage...
  • Ihen
    Tourist
    Ihen op 26 Oktober 2010 · 13:34
    Een Goretex Softshell is eigenlijk gewoon een hardshell met een gekamde fleece binnenvoering 😃
    Ah, inderdaad, heb ik net gelezen.

Dank voor de optie, ik had inderdaad de "mix" modellen nog niet bekeken! Jij zou die dus aanraden boven de Vapor FX bijvoorbeeld?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 Oktober 2010 · 14:28
    Aanraden is een groot woord, maar afgaande op jouw voorkeur leek dit me een mooi compromis  ;D

Ik heb overigens niet gekeken of er ook een sneeuwvanger in zit. Is wel handig als je in de pow gaat raggen.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 26 Oktober 2010 · 16:45

Met dat ik binnenkort naar NYC ga, dacht ik om aan een mooie ~50%  korting een nieuwe jas en broek te bestellen, die dan een goede tijd mee moeten gaan.

Zoals het nu is twijfel ik al bij de meest basis stap: softshell of hardshell. Twijfel dus tussen stoffen zoals Goretex Pro/eVent (Hardshell) en Goretex Soft Shell/Schoeller Dynamic (softshell).

Ik beheers het verschil van beide soorten stoffen perfect (uren lang artikels en fora gelezen), maar heb niet genoeg ervaring om een keuze te maken.

Het doel van de jas is natuurlijk als buitenste layer, en vooral eigenlijk alles wat ik doe van skiën. Momenteel nog (te) veel piste, zon 70% van mijn tijd. In de nabije toekomst plan ik een lawinecursus te volgen en mezelf verantwoord dieper off piste te begeven. Daarna (als ik genoeg gespaard heb voor al het gear) zou ik willen gaan tourskiën.

Ik besef dat ik voor piste skiën best een softshell kies, idem voor bergop wandelen bij tours. Maar echte diepsneeuw en slecht weer is dan weer beter een hardshell denk ik?

Welke zouden jullie aanraden? Softshell of hardshell?
    Ideaal is natuurlijk beiden, maar aangezien er ook nog pants moeten komen is dat geen optie. Als merk gaat het trouwens Westcomb of Arc'teryx worden.

ps: de hardshell zou eVent worden, zowat iedereen vindt het superieur boven Goretex Pro. Dit maakt het ook nog moeilijker, eVent zit kwa breathability blijkbaar tussen softshell en goretex.

Als ik de mogelijkheden zou hebben: goeie softshell icm een ultralight hardshell voor als het echt bagger weer is.

Met een goede softshell ben je misschien wel 97% van de tijd of meer, prima in orde. Voor die laatste 3% oid wil je een hardshell uit je rugzak kunnen toveren die je er overheen aan kan trekken.

Softshell heeft voor mij als grote voordeel dat ze veel beter ademen. Dat is voor mij van belang omdat ik vrij heftig zweet maar ook omdat ik niet de meest efficiente afdaalwijze heb gekozen (ok, ok aan mn techniek zou het ook nog kunnen liggen...). Nadeel is idd slijtvastheid.

Heb trouwens een keer een softshell broek geleend van Menno Bergmans (Mammut dacht ik) en dat was helemaal heerlijk! Wat een bewegingsvrijheid EN ademend vermogen...
    White room,Pillow lines,I rule
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 Oktober 2010 · 17:12

Heb trouwens een keer een softshell broek geleend van Menno Bergmans (Mammut dacht ik) en dat was helemaal heerlijk! Wat een bewegingsvrijheid EN ademend vermogen...

Waarschijnlijk was dat deze: http://www.mammut.ch/en/productDetail/102005230_v_0001_23/Base+Jump+Ad... Heerlijke broek BTW.
  • bergenzee
    Beginner
    bergenzee op 26 Oktober 2010 · 20:16
    Bever verkoopt trouwens niet al te dure softshell broeken (80 euro).
    zie http://www.bever.nl/kleding/ski-broeken/4008.me-ru-troy-softshell-pant...

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 Oktober 2010 · 20:19
    We dwalen af naar beneden (letterlijk)  😀
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 Oktober 2010 · 20:22

Bever verkoopt trouwens niet al te dure softshell broeken (80 euro).
    zie http://www.bever.nl/kleding/ski-broeken/4008.me-ru-troy-softshell-pant...

Wat alleen jammer is is dat er geen gammaschen in zit. Dit is trouwens ook een leuke (met gammaschen): http://www.decathlon.nl/NL/broek-bionnassay-11733810/...
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 26 Oktober 2010 · 21:47
    Persoonlijk zou ik nooit voor een soft-shell gaan. Ik vind die dingen minder lekker zitten, ik vind ze minder mooi en het voelt niet echt lekker aan. Laat je keuze asjebliéft niet door mijn post beïnvloeden, maar ik dacht dat het geen kwaad zou zijn om mijn mening te geven; jammergenoeg is wat ik zeg niet op echt op technische feiten gebaseerd...
  • coen
    Advanced
    coen op 26 Oktober 2010 · 21:55

Waar heb je deze wijsheid vandaan? Vindt zowat iedereen dat ja? Hoe kan het dan dat echt bijna alle top-level merken vrijwel alleen maar Gore-Tex gebruiken?
    Earn your turns...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 Oktober 2010 · 22:26

Waar heb je deze wijsheid vandaan? Vindt zowat iedereen dat ja? Hoe kan het dan dat echt bijna alle top-level merken vrijwel alleen maar Gore-Tex gebruiken?

Heeft puur te maken met naamsbekendheid en image! Niks ten nadele van Gore-Tex trouwens. Sinds het patent van Gore is verjaard zijn er andere spelers op de markt gekomen. Als het gaat om membranen zijn de meeste gewoon op basis van PTFE ze mogen het alleen geen Gore-Tex noemen. Het is overigens wel een feit dat eVent beter ademt dan een Gore-Tex Membraan.

Deze http://www.bchuntingblog.com/2010/02/event-vs-gore-tex-waterproof-brea... is wel grappig om te lezen / kijken  😉
  • coen
    Advanced
    coen op 26 Oktober 2010 · 22:29
    Hmm interessant! Ik heb wel eens ergens iets gelezen dat eVent beter ademt idd. Maar toch vraag ik me dan af waarom de meeste merken toch voor Gore kiezen. Is dat dan pure marketing?
    Earn your turns...
  • MattijsB
    Tourist
    MattijsB op 26 Oktober 2010 · 23:38
    Ik sta voor precies dezelfde keuze, hardshell of softshell. Ben er ook nog niet echt uit of ik nou € 300+ voor een jas wil uitgeven als ik maar 2 weken per jaar in de sneeuw doorbreng.

Heeft iemand nog tips voor een hardshell/softshell voor zeg € 200? Of kan ik dan over 2 jaar weer een nieuwe kopen?
  • Dio
    Advanced
    Dio op 26 Oktober 2010 · 23:57

Persoonlijk zou ik nooit voor een soft-shell gaan. Ik vind die dingen minder lekker zitten, ik vind ze minder mooi en het voelt niet echt lekker aan. Laat je keuze asjebliéft niet door mijn post beïnvloeden, maar ik dacht dat het geen kwaad zou zijn om mijn mening te geven; jammergenoeg is wat ik zeg niet op echt op technische feiten gebaseerd...

En dan, met name gelet op het bovenstaande, toch rücksichtslos posten?

Bijzonder.

Softshell geeft je veel meer bewegingsvrijheid, laat veel meer damp door en kan zeer waterafstotend zijn (als je een goede koopt). Een paclite jasje in je rugzak gaat je redden op die heel natte exits uit lange V dalen. Maar, to be honest, een simpel regenjekkie ook.
    Hardshell is top als je veel rond de nul graden grens jojo't. Bv. boven de 1600m sneeuw, daaronder regen en daarna weer terug de berg op. En toch, regen aan de buitenkant, zweet aan de binnenkant... GoreT of eVent of Dermizac, als de buitenkant doorweekt raakt neemt de dampdoorlatende eigenschap snel af.

Zorg voor veel laagjes (minimaal 1-2-3)
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • doov
    Advanced
    doov op 27 Oktober 2010 · 09:48

Hmm interessant! Ik heb wel eens ergens iets gelezen dat eVent beter ademt idd. Maar toch vraag ik me dan af waarom de meeste merken toch voor Gore kiezen. Is dat dan pure marketing?

Dat zal wel. Maar mijn ervaring is dat gore je echt altijd droog houdt. Andere membramen die dat ook beweren vaak niet ( al zullen ze er best zijn). Zowel voor ski als motor kies is altijd voor gore.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 Oktober 2010 · 11:34

Ik sta voor precies dezelfde keuze, hardshell of softshell. Ben er ook nog niet echt uit of ik nou € 300+ voor een jas wil uitgeven als ik maar 2 weken per jaar in de sneeuw doorbreng.

Heeft iemand nog tips voor een hardshell/softshell voor zeg € 200? Of kan ik dan over 2 jaar weer een nieuwe kopen?

http://www.jack-wolfskin.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-1050/431_rea...
  • Ihen
    Tourist
    Ihen op 27 Oktober 2010 · 14:37

[quote author=TijmenDal link=topic=1765.msg24340#msg24340 date=1288122468]

En dan, met name gelet op het bovenstaande, toch rücksichtslos posten?

Bijzonder.

Softshell geeft je veel meer bewegingsvrijheid, laat veel meer damp door en kan zeer waterafstotend zijn (als je een goede koopt). Een paclite jasje in je rugzak gaat je redden op die heel natte exits uit lange V dalen. Maar, to be honest, een simpel regenjekkie ook.
    Hardshell is top als je veel rond de nul graden grens jojo't. Bv. boven de 1600m sneeuw, daaronder regen en daarna weer terug de berg op. En toch, regen aan de buitenkant, zweet aan de binnenkant... GoreT of eVent of Dermizac, als de buitenkant doorweekt raakt neemt de dampdoorlatende eigenschap snel af.

Zorg voor veel laagjes (minimaal 1-2-3)
    [/quote]

Ok, ik neig inderdaad naar Softshell nu. Iemand die het aanbod op Arc'teryx en Westcomb (maar 1 softshell) eens zou willen bekijken en me "de beste" kan aanraden?

Ik overweeg ook nog steeds ook de Revenant, een soft+hardshell combo. (denk ik)

Dank alvast!

edit: mijn uitspraken over eVent zijn gebaseerd op een vergelijkende studie door het Amerikaans leger trouwens. Indien gewenst vind je die zonder moeite op google. eVent is even waterdicht en ademt beter, punt.
  • MattijsB
    Tourist
    MattijsB op 27 Oktober 2010 · 14:55

[quote author=MattijsB link=topic=1765.msg24359#msg24359 date=1288129130]

[/quote]

Die is wel nice, kun je die ergens in NL krijgen?
  • pindakeesie
    Tourist
    pindakeesie op 27 Oktober 2010 · 16:02
    Ik heb ook een Event jack gehad van RAb (drillium) erg fijn en licht en voelt beter ademend aan dan Goretex. Nadeel  (en ook de reden dat ik hem niet meer heb) is dat het erg snel delamineerde. Event heeft in tegenstelling tot gore en andere PTFE membranen geen extra PU coating aan de binnenkant. Hierdoor zou het beter ademen, ook als het niet nat is aan de binnenkant (nadeel van gore etc) maar is het wel gevoeliger voor verontreining door vetten etc.
    Nu heb ik een Goretex (softshell) jas (geen echt softshell dus) en ben er erg tevreden mee. Als ik nu weer een ander jack zou kopen zou het een Goretex proshell zijn, iets veelzijdiger.
    gewoon... omdat het lekker is
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 Oktober 2010 · 19:21

[quote author=Spookjuh link=topic=1765.msg24381#msg24381 date=1288172042]
    [quote author=MattijsB link=topic=1765.msg24359#msg24359 date=1288129130]

[/quote]

Die is wel nice, kun je die ergens in NL krijgen?
    [/quote]

Weet ik niet precies. Die van mij heb ik in Oostenrijk gekocht.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 Oktober 2010 · 19:29

Ik heb ook een Event jack gehad van RAb (drillium) erg fijn en licht en voelt beter ademend aan dan Goretex. Nadeel  (en ook de reden dat ik hem niet meer heb) is dat het erg snel delamineerde. Event heeft in tegenstelling tot gore en andere PTFE membranen geen extra PU coating aan de binnenkant. Hierdoor zou het beter ademen, ook als het niet nat is aan de binnenkant (nadeel van gore etc) maar is het wel gevoeliger voor verontreining door vetten etc.
    Nu heb ik een Goretex (softshell) jas (geen echt softshell dus) en ben er erg tevreden mee. Als ik nu weer een ander jack zou kopen zou het een Goretex proshell zijn, iets veelzijdiger.

Het feit dat het snel de-lamineerd heeft niks met eVent te maken, maar met slechte fabricage. En BTW, Gore-tex heeft ook geen extra PU coating (alleen een paclite shell heeft dat).
  • pindakeesie
    Tourist
    pindakeesie op 27 Oktober 2010 · 23:29

Het feit dat het snel de-lamineerd heeft niks met eVent te maken, maar met slechte fabricage. En BTW, Gore-tex heeft ook geen extra PU coating (alleen een paclite shell heeft dat).

Dat met die kwaliteit kan wel kloppen. Ik had alleen het gevoel dat dat ook met het Event membraan te maken  had. Zeker na een beetje inglezen te hebben op het internet. Daar las ik ook dat goretex ook een pu coating op zijn membraan gebruikt om vervuiling van het ptfe mebraan te voorkomen. Daaroverheen gaat dan weer een stofje, of carbon of dots zoals vroeger bij paclite.
    Maar goed ik ben ook geen expert. Kwa ademend vermogen voelt event beter, het nadeel is dat de keuze mogelijkheid veel kleiner is. En ook de kans om een goede deal te scoren.
    gewoon... omdat het lekker is
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 Oktober 2010 · 23:55
    Er zijn idd maar weinig merken die eVent gebruiken. Die van Westcomb kon ik nog niet. Ziet er wel strak uit. Ook die Schoeller materialen die ze gebruiken bij die Hybride zijn mooi.
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 28 Oktober 2010 · 08:44

[quote author=pindakeesie link=topic=1765.msg24423#msg24423 date=1288188179]

[/quote]

Maar andersom wel een beetje. GoreTex is namelijk veel meer een kwaliteitswaarborg dan sec het materiaal dat gebruikt wordt. Dat is ook gelijk de reden van de hoge prijs: de tijd die wordt gebruikt om het spul te testen...
    You ski? wePowder!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 Oktober 2010 · 15:37

[quote author=Spookjuh link=topic=1765.msg24449#msg24449 date=1288200560]
    [quote author=pindakeesie link=topic=1765.msg24423#msg24423 date=1288188179]

[/quote]

Maar andersom wel een beetje. GoreTex is namelijk veel meer een kwaliteitswaarborg dan sec het materiaal dat gebruikt wordt. Dat is ook gelijk de reden van de hoge prijs: de tijd die wordt gebruikt om het spul te testen...
    [/quote]

De hoge prijs heeft op zich niks met Gore-tex te maken. De merken bepalen  de prijs van hun product. Om een voorbeeld te geven: je koopt een pro shell van Sprayway / Berghaus voor € 299,- terwijl die van Millet, TNF, Arcteryx, etc. mininaal € 100,- duurder zijn. Mooi voorbeeld van de 'tegenpartij': een jas van Kjus kost minimaal € 599,- en die gebruiken Dermizax van Toray.
  • fastsiegie
    Beginner
    fastsiegie op 28 Oktober 2010 · 20:18
    ik heb een synthetische donsjas (primaloft) en dan een hardshell voor erboven. Vind ik ideaal, de donsjas kan je heel goed opvouwen en in de rugzak steken als het te warm wordt. De hardshel is wel iets minder ademend.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 Oktober 2010 · 23:31

ik heb een synthetische donsjas (primaloft) en dan een hardshell voor erboven. Vind ik ideaal, de donsjas kan je heel goed opvouwen en in de rugzak steken als het te warm wordt. De hardshel is wel iets minder ademend.

Dat kan natuurlijk ook. Ik heb geen donsjas, want ik zweet me altijd te pletter  ;D. Ik doe altijd sofsthell aan en een hardshell in mijn rugzak.
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 29 Oktober 2010 · 09:36

Iedereen wil verkopen en de massa kent Gore-tex en wil dus Gore-tex. Niet omdat het het beste is maar omdat ze de buurman gezien hebben in een Gore-tex jas en die had een verhaal gehoord van de broer van zijn achternicht dat hij in 1892 ergens in een Alpenhut gehoord had dat Goretex het beste is.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 29 Oktober 2010 · 13:14
    In mijn vorige leven deed ik alleen maar technische shit en toen heb ik ook een paar keer onderzoek naar de waterdichte/ademende stoffen gedaan.

Een paar dingen:
    - de prijs van een jas/broek wordt in hoge mate bepaald door de hoeveelheid zakjes en ritsen. Die zijn productietechnisch duur om te maken. Verder is de breedte van de getapete naden belangrijk: kleinere toleranties, moeilijker te maken en dus duurder. Uiteraard speelt het merk ook een rol!

- het ademend vermogen wordt maar in beperkte mate bepaald door het membraan (Gore Tex of eVent, etc). De bovenstof en vooral de verlijming daarmee zijn doorslaggevend. Daarom kun je er pas iets zinnigs over zeggen als bij beide membranen dezelfde bovenstof en dezelfde verlijmingsmethode gebruikt worden. Daarom is het filmpje van de jager ook onzin: je ziet meteen dat de eVent jas een stuk soepeler is dan de stugge Gore Tex jas. En dus zal de eerste beter ademen, los van het gebruikte membraan.

- de eVent test van het Amerikaanse leger is een eigen leven gaan leiden. Er zijn verschillende tests om het ademende vermogen vast te stellen en ze geven lang niet allemaal dezelfde uitslagen. De korte samenvatting is in ieder geval dat eVent bij drielaagskleding nooit heeft kunnen aantonen beter te ademen dan drielaags Gore Tex Pro shell.

- in navolging van bovenstaande is het dus bijna ondoenlijk om te zeggen welk membraan beter ademt. Je moet echt het product beoordelen. Tweelaagskleding ademt beter dan drielaags en de, bijna niet voortkomende (kwetsbaar!), 'Z liner' constructie ademt nog beter. Onafhankelijk van het gebruikte membraan.

- het ademend vermogen is voor alle microporeuze kleding (o.a. eVent en Gore Tex) het best bij koude en weinig luchtvochtigheid. Als je met dit soort kleding wel eens in de tropen bent geweest, weet je hoe waar dit is! Ook hier is de test van de jager dus verwarrend: warmte en veel vocht (bijna verzadigd). Maar het is wel goed nieuws voor de wintersporter!

- eVent gebruikt geen film om het membraan te beschermen, maar behandelt het membraan met gas om vervuiling tegen te gaan. My 2 cents: dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de problemen met lamineren. Overigens gebruikt Gore Tex ook geen beschermende film op hun membraan als ze het in een windstopper toepassen! En de beschermende film op hun Pro Shell is dunner dan op andere laminaten. En dunner is moeilijker te maken en dus duurder, maar ademt beter.

- De nieuwste Gore Tex variant is de 'Micro Grid Baker' technologie. Hierbij zit de innovatie juist in de buitenstof: door speciale weeftechnieken met zeer dunne garens te gebruiken wordt het ademend vermogen beter.

-eVent heeft niet zoveel tests waaruit blijkt dat ze heel veel beter ademen. Ze zijn wel goed, maar lang niet altijd beter dan Gore Tex. Nogmaals: de prestaties hangen heel erg van het totale laminaat en minder van het membraan af! eVent heeft wel veel goede impressies van gebruikers die erg tevreden zijn. Daar tegenover staat dat er nu dus verhalen over delaminering opduiken.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro