Softshell, hardshell.

• Ihen
    Tourist
    Ihen op 29 Oktober 2010 · 14:18
    Dank voor alle info 😃 Ondertussen heb ik idioot veel geluk: op theclymb.com staat een Westcomb outlet sale, dat is van 50-70% korting. Ik ga dus gewoon beide kopen. En wil toch maar eens een risico nemen met eVent, al is het maar om hopelijk een objectieve mening er over te kunnen geven over een jaartje.

Toch nogmaals dank voor alle info van iedereen, het blijft uitermate boeiende materie imo!
  • coen
    Advanced
    coen op 29 Oktober 2010 · 14:25
    Wow Opa, verhelderend verhaal! Blijkt toch dat ik een goeie zet heb gedaan door in een Pro shell te investeren (mn alpha sv heeft micro grid baker, tiny seam allowance etc) Ben er zelf ook erg tevreden mee.

M'n advies is ook dat je je niet blind staart op prijs en stofjes. Onderling zit er ook veel verschil in pasvorm en oog voor detail tussen de merken. Zo kwam ik de Mountain Equipment Firefox tegen van 3l pro shell voor (relatief) erg weinig geld, maar die zat echt voor geen meter.

Nog even over die jager trouwens. Vond het zelf wel komisch dat hij het normaal vond om voor de eVent een soort hardloop jackie te gebruiken terwijl die van Gore-Tex gaiters als voorbeeld neemt. Uiteraard is het belangrijkste van gamaschen dat ze goed ademen 😋
    Earn your turns...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 Oktober 2010 · 16:38
    @opa Micro Grid Backer is de laag aan de binnenkant van de jas.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 Oktober 2010 · 16:43
    Ja, en die is naar mijn idee niet zo heel slijtvast (edit: bij de huidige proshell). Ik zit nog te wachten op een nieuwe g'tex jas omdat van de vorige, pas twee jaar oude jas, de capuchon zo lek als een mandje bleek. En ik had die kap niet eens zo vaak op mijn bestoppelde hoofd gehad  😞
  • Opa
    Advanced
    Opa op 29 Oktober 2010 · 17:54

Eigenlijk is het belangrijkste stukje 'Baker' (de eigenlijke technologie) zelfs alleen de garens en hun 'weving' die direct tegen het membraan aanzitten. Hierdoor is een andere verlijming mogelijk en de verlijming is weer het grote probleem bij ademend vermogen. (aldus Gore Tex)
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 Oktober 2010 · 18:24

[quote author=Spookjuh link=topic=1765.msg24674#msg24674 date=1288363084]

Eigenlijk is het belangrijkste stukje 'Baker' (de eigenlijke technologie) zelfs alleen de garens en hun 'weving' die direct tegen het membraan aanzitten. Hierdoor is een andere verlijming mogelijk en de verlijming is weer het grote probleem bij ademend vermogen. (aldus Gore Tex)
    [/quote]

That's correct  ;D (funny, al die ge-explodeerde topics)
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 1 November 2010 · 12:11
    suggestie voor soft-shell: Polartec Powershield! Vind ik super prettig materiaal. Ik heb de Eider Shield jas (nu de Kamet), heb ik nu ca. 7 jaar, nog geen slijtage op de rug of schouders oid, wel een beetje vaal inmiddels  😉 
    Het spul ademd genoeg, maar is toch een beetje warm en winddicht, de stretch is echt heel fijn.

Als je nu nog voornamelijk op en naast de piste skied zou ik voor een goede, stevige hard-shell gaan, voor touren volstaat een goede softshell met een lichte hardshell (bv. pac-lite of goedkoper). Ik vind Paclite te fragiel voor lift-served / Freeriden.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 November 2010 · 12:27

suggestie voor soft-shell: Polartec Powershield! Vind ik super prettig materiaal. Ik heb de Eider Shield jas (nu de Kamet), heb ik nu ca. 7 jaar, nog geen slijtage op de rug of schouders oid, wel een beetje vaal inmiddels  😉 
    Het spul ademd genoeg, maar is toch een beetje warm en winddicht, de stretch is echt heel fijn.

Als je nu nog voornamelijk op en naast de piste skied zou ik voor een goede, stevige hard-shell gaan, voor touren volstaat een goede softshell met een lichte hardshell (bv. pac-lite of goedkoper). Ik vind Paclite te fragiel voor lift-served / Freeriden.

Ik heb een Arcteryx Gamma SV (gekocht nadat ik die andere had verziekt  😋). Is ook Polartec Powershield en die ademt stukken beter dan mijn Mountain Hardwear Transition (Windstopper).
  • coen
    Advanced
    coen op 1 November 2010 · 12:35
    Maar is ademend vermogen wel iets wat prioriteit heeft als je niet gaat touren? Ik ben het met rogier eens dat een softshell een goeie oplossing is voor touren, maar voor freeriden niet per se.

Het is natuurlijk altijd ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar een korte hike overleef je qua zweten ook wel in een goeie hardshell en dan weet je in ieder geval zeker dat je op alle omstandigheden goed bent voorbereid met je hardshell 😃
    Earn your turns...
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 2 November 2010 · 22:01
    Behalve het betere ademende vermogen stretcht een softshell ook veel meer dan een hardshell (die dat nagenoeg niet doet, tenzij je em er op uitzoekt). Daardoor kun je een softshell lekker aangesloten op je lijf dragen en heb je nauwelijks door dat je een jas aan hebt en kun je heel vrij bewegen, groot voordeel bij het sporten.... ademend vermogen draagt daar ook weer aan bij (het idee van niets hinderlijks om je lijf hebben)....

ademend vermogen en soepelheid verschillen natuurlijk ook weer per merk en type....
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
  • Nielsie
    Tourist
    Nielsie op 3 November 2010 · 16:40
    ik zit dus nu ook het net af te zoeken naar een mooi, wat technischere jas en kwam er ook achter dat die dingen ontzettend duur zijn. Na zelf onsuccesvol te zijn in mijn zoektocht voreg ik me af of iemand van jullie weet of er ergens op het internet een Sweet - jas (Hammer of Renegade) van vorig seizoen te vinden is. Of iets anders leuks. 😋
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 3 November 2010 · 17:48

ik zit dus nu ook het net af te zoeken naar een mooi, wat technischere jas en kwam er ook achter dat die dingen ontzettend duur zijn. Na zelf onsuccesvol te zijn in mijn zoektocht voreg ik me af of iemand van jullie weet of er ergens op het internet een Sweet - jas (Hammer of Renegade) van vorig seizoen te vinden is. Of iets anders leuks. 😋

@Nielsie Er is iets op internet, laat me even denken............................. Oh ja, Google heet het  😉. Enne, om ff te toetsen heb ik als zoekterm opgegeven -> Sweet Hammer jacket. Op de eerste pagina had ik al hits.

Dit is niet om lullig te doen, maar ik denk dat je net ff iets meer effort er in moet steken  😃
  • Nielsie
    Tourist
    Nielsie op 3 November 2010 · 20:36
    whaha ik begrijp het helemaal, ik heb daar ook al op gezocht maar ik vond de prijzen alsnog te duur dus hoopte dat jullie toevallig wat wisten. Het was niet mijn bedoeling om jullie voor mijn karretje te spannen natuurlijk Ik wilde 'alleen maar' gebruik maken van jullie kennis.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 3 November 2010 · 23:00

whaha ik begrijp het helemaal, ik heb daar ook al op gezocht maar ik vond de prijzen alsnog te duur dus hoopte dat jullie toevallig wat wisten. Het was niet mijn bedoeling om jullie voor mijn karretje te spannen natuurlijk Ik wilde 'alleen maar' gebruik maken van jullie kennis.

Wat is in jouw ogen duur dan? In Euro's wel te verstaan.
  • Nielsie
    Tourist
    Nielsie op 4 November 2010 · 23:50
    in mijn ogen is (te) duur 300 euro
  • Dio
    Advanced
    Dio op 4 November 2010 · 23:56
    Koop dan een goede softshell en een http://www.agu.com/?pag=22&prod=921&img=1430... (als het echt nat is).
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • MattijsB
    Tourist
    MattijsB op 6 November 2010 · 12:01
    Nog een vraagje over softshells dan, ik zie enorm uiteenlopende prijzen en weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik wil op zich nog wel € 300 uitgeven aan een goede softshell, maar natuurlijk niet als die maar iets beter is dan die van € 150.

De softshells van Armada zijn bijvoorbeeld net iets meer dan € 100, terwijl die van Arc'teryx toppen rond de € 400. What's the difference?
  • jriph
    Tourist
    jriph op 6 November 2010 · 14:50
    Difference? marge!

ik heb duur spul (patagonia gelukkig met veel fabrieks korting.. 480 euro voor een hardshell..350 voor een broek.. niet voor gratis!) en goedkoper.

de drie dubbele prijs vindt ik niet terug (functioneel althans) om heel eerlijk te zijn. ik heb een softshell van TNF en die doet het al drie jaar prima. maar je hebt toch beide nodig als het nat is.

ik zou zeker quechua overwegen. werkt prima en kost 1/5. een vriend van mij heeft zo'n beetje alles ervan en staat toch zeker 150 dagen per jaar op zijn skies.

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 6 November 2010 · 21:47
    Ik heb een dure (eider; €280) en een quencha softshell en ik merk zeker verschil, en dan heb ik de quencha nog niet op de berg aan gehad.
    Pasvorm en bijv de ritsen zijn heel veel beter op de eider. Quencha is prima spul voor alledag (of werk in mijn geval) hier in nederland, dat is zeker
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 7 November 2010 · 13:17

Ja, en die is naar mijn idee niet zo heel slijtvast (edit: bij de huidige proshell). Ik zit nog te wachten op een nieuwe g'tex jas omdat van de vorige, pas twee jaar oude jas, de capuchon zo lek als een mandje bleek. En ik had die kap niet eens zo vaak op mijn bestoppelde hoofd gehad  😞

Transpiratie maybe? Heb ik ook last van als ik mijn cap op heb. Het lijkt dan net of het lekt, maar het is gewoon zweet. Of misschien verkeerd gewassen?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 7 November 2010 · 13:24
    Nee, het was echt hemelwater dat naar binnen stroomde via het kanaaltje van de koordjes voor het naar achteren trekken van de capuchon. Hij begon trouwens ook al een beetje te delamineren op de capuchon.
    Ik heb nu een nieuwe gekregen. Hopen dat die het langer uithoudt. Gewassen werd de jas in g'tex wasmiddel van Bever.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 7 November 2010 · 13:25

Nog een vraagje over softshells dan, ik zie enorm uiteenlopende prijzen en weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik wil op zich nog wel € 300 uitgeven aan een goede softshell, maar natuurlijk niet als die maar iets beter is dan die van € 150.

De softshells van Armada zijn bijvoorbeeld net iets meer dan € 100, terwijl die van Arc'teryx toppen rond de € 400. What's the difference?

De prijs heeft te maken met het materiaal en in tweede instantie met de features zoals @Opa ook al aangaf. Heb je bijv. ventilatieritsen onder je oksels of niet maakt al een verschil in prijs. Arcteryx is een beetje het designwereld van de outdoorwereld. Ik heb een Arcteryx Gamma SV (Polartec Powershield) en die was €325,- terwijl de Haglofs (ben de modelnaam even kwijt) €169,- euro kost. Kun jij er kaas van maken?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 7 November 2010 · 13:25

Nee, het was echt hemelwater dat naar binnen stroomde via het kanaaltje van de koordjes voor het naar achteren trekken van de capuchon. Hij begon trouwens ook al een beetje te delamineren op de capuchon.
    Ik heb nu een nieuwe gekregen. Hopen dat die het langer uithoudt. Gewassen werd de jas in g'tex wasmiddel van Bever.

Geen wasverzachter gebruiken, eeeh  😀
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 7 November 2010 · 14:12

Geen wasverzachter gebruiken, eeeh  😀

Hebben we ook niet in huis 😋
  • MattijsB
    Tourist
    MattijsB op 7 November 2010 · 17:11
    Thnx voor de tips! Binnenkort even langs Zwerfkei denk ik, op hun website hebben ze in ieder geval een erg groot aanbod 😃
  • Nielsie
    Tourist
    Nielsie op 7 November 2010 · 21:57
    ik zal zeker kijken naar de jassen van quencha of quechua!
  • Lieor
    Tourist
    Lieor op 10 November 2010 · 22:05

Wat betreft softshells zijn er nog best grote verschillen in types. Zelf heb ik er 2 en die zijn echt totaal verschillend.

1. is van Cloudveil en door Outside magazine verkozen als Best Buy softshell. Deze shell heeft een losse (Amerikaanse) fit, is er ademend en water afstotend.

2. is van Helly Hansen is veel atletischer gesneden, laat weinig lucht door, en is bijna water dicht (kan makkelijk een regenbui hebben).

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te bedenken wanneer je de shell zal gebruiken. Als je veel op de piste bent, vaak in de lift zit en moet wachten Etc. is een softshell lang niet altijd even fijn.

Zelf hou ik van Softshells omdat ze flexibel, licht, stylish en dun zijn. Daarbij ben ik niet zo een koukleun en heb ik het liefst zo min mogelijk 'Bulk'.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro