Review Mammut Barryvox S

• ieism
    Tourist
    ieism op 21 Februar 2018 · 21:53

De glimmende nieuwste, modernste, duurste en mogelijk beste pieper die er nu is. Een paar maanden geleden was het voor mij tijd voor een nieuwe Pieper. De wens voor een model met wat meer functies en een upgrade, dus gekozen voor de Barryvox S. Ervaring met andere piepers heb ik redelijk wat, Arva Neo, Mammut Pulse, en Pieps DSP Pro heb ik ook vrij veel gebruikt.

Ik heb de pieper niet van Mammut gekregen, en zelf voor dit model gekozen dus een onafhankelijke eerlijke review is dit. Ik heb er een paar maanden mee geoefend, en een stuk of vijf trips mee gedaan.

In het algemeen een vrij makkelijk te gebruiken pieper die vlot zoekt en geen problemen geeft. De meesten van jullie zijn wel bekend met moderne 3 antenne piepers, dus ik geef voornamelijk aan waarin dit apparaat verschilt van bijvoorbeeld een Pulse of DSP.

Pluspunten:
    -Interface zit super goed in elkaar, snel in menu's en duidelijke knoppen en aanwijzingen.
    -Aan / zend / zoek knop is de beste tot nu toe, met 1 hand te bedienen ook met handschoen. Goed geblokkeerd tegen verschuiven.
    -AAN UIT en schakelen tussen zenden en zoeken gaat snel. Sneller dan bij de meeste piepers.
    -Batterijverbruik is laag. Lithium cellen kan je ook gewoon gebruiken.
    -Display is groter en verlicht, en heeft hele duidelijke symbolen tijdens zoeken. Iedere knuppel kan hier mee zoeken, gewoon doen wat er op het plaatje staat.
    -In Pro modus is er een analoge toon naast de digitale display. Dit betekend dat je letterlijk de analoge tonen van de te zoeken piepers hoort wat veel duidelijker is dan alleen de digitale nagebootste piep van een "signaal". Je hoort direct hoeveel piepers, en of er overlap in het signaal zit. Ook hoor je storing, of een vals signaal vrij duidelijk. Dit is naar mijn mening de nieuwe standaard voor professionele piepers, bij mij staat deze functie nu standaard aan.
    -De pieper geeft een search strip van 70 meter aan, en haalt dat ook. Als er storing in het signaal zit, van bijvoorbeeld een telefoon, staat dit in je display en geeft hij een search strip van 20 meter aan. Heel handig, want je ziet zo direct dat er ergens iets stoort en dat pieper dus niet perfect werkt op dat moment.
    -Het bereik van 70 meter is realistisch, dit scheelt natuurlijk wat loopwerk. Waar andere piepers met veel bereik je vaak lang over de fluxlijn rond sturen waardoor je vrij ver omloopt lijkt deze pieper het iets anders aan te pakken. Hij wacht vrij lang met een echt signaal geven maar heeft dan ook meteen een heel solid signaal dat hij niet meer kwijt raakt. Ook niet als je de pieper beweegt. Dan lijkt hij je een tijdje min of meer rechtdoor te sturen met wat kleine links/rechts bewegingen. Daarna is het gewoon de fluxlijn volgen als bij andere piepers. Ik weet niet precies waarom het zo gaat, maar het werkt wel vrij goed omdat hij eigenlijk nooit het signaal verliest. Ik heb ook nog niet meegemaakt dat hij "stop" of "wait" zegt omdat hij het niet meer bij kan benen zoals bij de Pulse of andere piepers.
    -Markeren is gewoon 100% probleemloos, in Pro mode kan je ook door de slachtoffers scrollen en markeringen wissen of van grotere afstand markeren. Je kan zo ook snel een signaal negeren, handig als iemand zijn pieper niet uit heeft gezet ofzo maar wel opletten dus.
    -De pieper lijkt wat minder last te hebben van telefoons en metalen objecten dan andere piepers. Goed afgeschermd dus.

Minpunten:
    -Prijs. Gewoon heel veel geld. Er is een goedkopere Barryvox versie, maar die mist al die mooie features! Ook de features die voor beginners perfect zijn, zoals het handige display en de betere pijlen en interface zijn dan weg. Gemiste kans.
    -Vital data. Hij kan laten zien hoe lang iemand begraven is, en of er nog leven in zit. Dit is heel ingewikkeld en ik vraag me af wie er op zit te wachten. Ik in ieder geval niet geloof ik.
    - Finesearch. Dit werkt iets anders dan ik gewend ben, en in de praktijk een fractie langzamer. Je moet echt rustig uitkruisen tot de pieper "terug"zegt, en dan nog een keer links of rechts. Soms moet je dan nog een keer extra tot de pieper "probe" zegt. Ik was eigenwijs en keek eerst naar de cijfertjes zoals ik gewend was, maar deze pieper wil graag dat je het netjes doet zoals hij wil. Het resultaat is dat je iets verder en beter uitkruist dan je misschien gewend bent, maar het is wel precies en duidelijk als je er eenmaal aan gewend bent.
    -Harnas. Het harnas is klote, past niet lekker en schuurt in je nek. Gebeurt wel vaker, maar in deze prijsklasse verwacht ik dat niet.
    -Net als de Pulse en Neo heeft hij moeite met hele oude analoge piepers in een multi burial situatie. Waar ik met de NEO en Pulse soms een oude F1 pieper helemaal niet zag, of altijd als laatste, doet deze pieper hetzelfde. Als er een aantal moderne piepers aan staan, vind hij het signaal van een F1 niet makkelijk meer, ook al ben je er dichtbij. Hij staat ook niet in het display als slachtoffer. Als je nog een hele oude F1 gebruikt is dit dus iets om rekening mee te houden. Vreemd genoeg hoor ik de F1 in analoge modus wel zachtjes, en kan ik er met de Barryvox S zelfs achteraan in een andere zoekmodus zonder problemen. Weer een plus voor de analoge piepjes modus dus, het display pikt 'm niet op maar je hoort toch dat er iets is.

Dat was het, als jullie vragen hebben over deze pieper hoor ik het graag.

*Nachricht bearbeitet durch ieism op 21 Feb 2018 21:54 (1% bewerkt)
    splitfest.nl
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 21 Februar 2018 · 22:08
    Nuttig, bedankt!
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 22 Februar 2018 · 07:05
    Goede info dit.
    Ik had dat van die analoge tonen helemaal anders begrepen.
    Nu wil ik hem toch ook graag eens uittesten.
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 22 Februar 2018 · 08:28
    Mooie review!
    Dat het harnas niet goed past, is toch een groot minpunt, vind ik.
    Is er een bepaalde specifieke reden waarom dit niet goed past, of denk je dat anderen hetzelfde probleem zouden hebben?
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 Februar 2018 · 08:49
    Top dit Ivar. Jammer alleen van dat harnas. Weer een gevalletje van aanpassen wat eerder gewoon goed was. Maar ik denk toch dat dit mn volgende pieper gaat worden als het daar écht tijd voor is.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 Februar 2018 · 09:04
    Het is gewoon niet geniaal ontworpen waardoor het net niet lekker hangt. Overigens hebben wel meer merken dat, en het is geen dealbreaker. De schouderstrap zou van zachter materiaal moeten zijn zoals bij Pieps.
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 22 Februar 2018 · 09:39
    Dank voor de review! Is hij volgens jou geschikt voor zowel gevorderden als beginners? Want je geeft aan dat er handige features op zitten voor beginners en hij intuitief werkt, maar denk dat (zeker voor beginners) features/instellingen al snel te veel worden wat in een echte scenario niet direct positief kan zijn. Ben daarom ooit als beginner voor de element gegaan omdat die vrij straight-forward is en simpelweg goed zoekt. En interessant puntje over de Vital data.. vraag me ook af of je daar in de praktijk info over wil en keuzes op zou moeten maken. In theorie wel misschien, maar in de praktijk..
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 Februar 2018 · 09:56
    Nope. Ik ben van mening dat de S meer geschikt is voor beginners dan de gewone Barryvox. Dat is best vreemd. In de standaardmodus is het namelijk een heel simpele pieper, die visuele feedback geeft in het display. Hij zegt wat je moet doen, dat doet de goedkopere versie niet.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 Februar 2018 · 10:02
    Sterker nog, eigenlijk wilde Mammut alleen de S op de markt brengen. Vanwege prijs en marktaandeel hebben ze dat uiteindelijk niet gedaan, maar de S is voor vrijwel iedereen de betere pieper.
    splitfest.nl

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro