Gezocht: Ski bouwer!

• RMen
    RMen op 9 März 2018 · 17:56
    Goedemiddag!

Na vele jaren dit forum te lezen wordt het tijd voor mijn eerste post, dus bij deze.

Op het moment wordt er hier voltijd gewerkt aan het maken van een nieuwe poederski. Het plan is om een ski te gaan produceren die speels in de poeder is en sterk genoeg om mee het funpark in te nemen voor de warme zonnige dagen, zonder dat je na 3 rails je staalkanten breekt. Op het moment is de focus bij de productie van een goede en duurzame ski, verschillende lijmen testen etc etc, dus aan de ontwerp kant staat nog niet alles vast.

In het project wordt veel tijd en ambitie gestoken, echter zijn we nu op zoek naar mensen die al wat ervaring hebben in het succesvol maken en persen van ski's.
    Hiermee zouden we graag een keer kritisch naar ons productieproces kijken zoals we het nu voor ons zien, en tegenover deze kennis kan natuurijk wel een beloning staan 😃

Het is een project met het oog op de lange termijn, dus alle tips en suggesties zijn welkom!

Groetjes
    Remco
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 9 März 2018 · 19:26
    Ha Remco,

Er zijn al meerder topics over dit soort projecten, niet alleen ski's ook snowboards (dit productieproces komt deels overeen met die van ski's

@ MickeydeHaas heeft bijvoorbeeld ervaring met dit soort projecten, zie hier zijn topic: https://wepowder.com/nl/forum/topic/36948

Zelf heb ik een stel poederski's gemaakt: https://wepowder.com/nl/forum/topic/211624 😃.

Wat ik ook kan aanraden is de site: http://www.skibuilders.com/. Hier staat veel info, duidelijk en overzichtelijk. Ook die site heeft een forum waar veel bouwprojecten zijn beschreven en gedocumenteerd. Door veel projecten te lezen/bekijken kun je niet alleen andermans resultaten zien, maar ook fouten voorkomen die andere al voor jou hebben gemaakt 😏 😀

Er zijn dacht ik nog wel meer topics op wepowder.nl maar die kon ik zo 1,2,3 niet vinden. De zoekfunctie helpt je wellicht daarbij. Verder struinen er hier op het forum genoeg mensen rond met twee rechterhanden, mensen die niet per sé een keer ski's hebben gemaakt, maar wel veel weten van bijvoorbeeld houtbewerking, epoxy, persen etc.

Daarnaast heb ik ook contact gehad met http://www.rudeskis.com/, uit Den Haag. Ik heb daar onder andere mijn houtkern vandaan gehaald. Zij persen, of persten in ieder geval ook ski's.

Mocht je nog vragen hebben, schroom niet. Ik denk graag met je mee!

*Nachricht bearbeitet durch Mucrup op 9 Mär 2018 19:26
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 März 2018 · 23:23
    De wepowder-zoekfunctie lijkt een kleine yardsale te hebben gedaan, maar het barst op wepowder van de ervaren en enthousiaste bouwers. Als je weet wat je zoekt, helpt de zoekfunctie, maar anders kan je leuke bouw-vraagjes of ervaringen ook prima delen in een draadje. Zeker als je er wat foto's bij zet voor t overzicht en algemene enthousiasme.

Maar je hebt zelf al t een en ander gemaakt? Heb je dat met een vacuumzak gedaan? Of anders?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • flowaxxis
    Beginner
    flowaxxis op 10 März 2018 · 11:49
    Rudeskis is van collegas van mij en kan ik ten zeerste aanraden zijn zeer kundig en hebben professioneel gereedschap staan. Je kun daar een workshop doen zodat je in een paar weekeinden je eigen ski bouwt onder begeleiding.
  • SneeuwHaas™
    Advanced
    SneeuwHaas™ op 10 März 2018 · 15:16
    Hiermee zouden we graag een keer kritisch naar ons productieproces kijken zoals we het nu voor ons zien

Je kunt ook je plan hier posten en dat mensen daar dan feedback op geven? Zitten namelijk toch aardig wat bouwers hier op WePowder.
    Rex Monte - Amor Nix
  • RMen
    RMen op 10 März 2018 · 15:59
    Heb ondertussen contact opgenomen met rudeskis, bedankt voor de tip!

Qua plan twijfel ik nog vast op wat nou de beste manier is om de print op je ski te krijgen, want we zijn op zoek naar een complete print, niet waar je nog het hout van de core ziet. Iemand hier ervaring mee?

Ben ook benieuwd of er nog handige manieren zijn om het dikteprofiel van de core te bepalen. De beste manieren die ik tot nu toe ben tegengekomen if of de routertafel op skibuilders.com, of de duurdere houtverwerkingsmachines.

Alvast bedankt voor de tips allemaal!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 März 2018 · 18:55
    De 3 smaken die ik daarvoor ken zijn:
    1 serieuze (2d/3d?) frees
    2 vandiktebank
    3 -goedkoop maar niet modern- de klassieke houtschaaf.
    Als je t vaker wilt doen snap ik dat je niet wilt blijven schaven, maar t is ook echt wel aan te raden om een keer een goeie zaterdagmiddag wat aardigs te hebben geschaafd. En als je dan toch nog een kern nodig had... @Sneeuwhaas heeft 1 en 2 ook uitgespeeld 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 10 März 2018 · 19:50
    @RMen, voor het printen van de topsheet kun je het beste sublimatiedrukken, je lokale t-shirt bedrukker kan je hierbij vast helpen. een eigen kleine setup kost je ongeveer 500e printer en pers. Dit geld echter voor kleine oppervlakten max 30x30cm ofzo. volledige topsheet drukken word toch vrij prijzig op deze manier, tenzij je iemand kan vinden die dit formaat kan drukken of je bereid bent hiervoor een aparte verwarmde pers te bouwen (er zijn ook topsheets te verkrijgen die niet transparant zijn en zich toch lenen voor sublimatiedruk)

Een vandiktebank is een hele goede manier om je kern te profileren, maar kan voor problemen zorgen met de sidewalls (omhoogtrekken van de sidewalls in de messen zorgt ervoor dat de vandiktebank de sidewalls opvreet). Een beetje lunchbox vandiktebank heb je onder de 500e.
    Om te beginnen zou ik met een bovenfrees en een profieltafel beginnen.

Ga er echter van uit dat alles met vallen en opstaan zal verlopen. Skis of snowboards bouwen is geen eenvoudig en geen goedkoop proces.
    Je hebt al snel boven de 5000e uitgegeven voordat je iets van een ski hebt die foutloos is.
  • Markie
    Advanced
    Markie op 12 März 2018 · 01:35
    Wat is je plan met dit project? klinkt als een project met commerciële insteek?! Benieuwd naar je shapes 😃
    Hier wat toevoegingen op bovenstaande tips.

Qua plan twijfel ik nog vast op wat nou de beste manier is om de print op je ski te krijgen, want we zijn op zoek naar een complete print, niet waar je nog het hout van de core ziet. Iemand hier ervaring mee?[/post]
    Hangt ook af wat voor topsheet je wil gaan toepassen, sublimatie is waarschijnlijk handigst maar je kunt ook bijvoorbeeld UV printen, alles hangt af van materiaal en kwaliteitskeuzes. Zeefdruk zou ook een optie kunnen zijn.

Ben ook benieuwd of er nog handige manieren zijn om het dikteprofiel van de core te bepalen. De beste manieren die ik tot nu toe ben tegengekomen if of de routertafel op skibuilders.com, of de duurdere houtverwerkingsmachines.[/post]

Hierboven al omschreven de 1-2-3 maar je kunt ook en breedbandschuurmachine gebruiken, dat is vergelijkbaar me een vandikte/planer maar dan met "schuurpapier" ipv "messen" De beste manier hangt ook af van je manier van opbouwen, je materiaalkeuzes etc. Een CNC portaalfrees werkt erg nice maar is kostbaar. Als je productie gaat draaien bijna een must have.

Als eerder gezegd, informeer je goed maar ga vooral ook de werkplaats in om te ervaren. Super leuk en leerzaam proces 😃
    Have fun
    DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
  • RMen
    RMen op 12 März 2018 · 15:39
    Goedemiddag allemaal,

@Markie het plan is inderdaad om het commercieel op te zetten, ik heb er nu zelfs fulltime de tijd voor.

Als iemand wellicht een ander kent die het tegenwoordig nog doet ben ik erg benieuwd. ik zou graag een keert een kijkje nemen in het process voordat ik mijn eigen setup begin te maken. Ik ga zo ook nog even met de zoekfunctie speuren!

De shape die ik nu voor ogen heb is rocker-camber-rocker rond de 30-45-25. ondervoets 112 tot 115 met een radius van 18 meter. alhoewel ik dagelijks verander qua mening over de dikte, een ski van rond de 105 met een dergelijke rocker doet het eigenlijk ook wel prima 95% van de dagen in de alpen is mijn ervaring.
    *Nachricht bearbeitet durch RMen op 12 Mär 2018 15:40 (2% bewerkt)
  • flowaxxis
    Beginner
    flowaxxis op 1 Mai 2018 · 11:55
    En ondertussen al een paar skis gebouwd ben benieuwd naar je ervaring?
  • SneeuwHaas™
    Advanced
    SneeuwHaas™ op 8 November 2018 · 09:22
    Bump. Benieuwed naar de resultaten!
    Rex Monte - Amor Nix

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro