Airbags: nieuw Alpride system op AA-batterijen

• djmj
    Advanced
    djmj op 17 Dezember 2018 · 13:15
    Alpride (https://www.alpride.com/) heeft z'n airbag-systeem verbeterd en gaat nu ook full-in op het ventilatoren met hun E1 systeem.
    Interessant is dat het op AA-batterijen werkt (!) waardoor ze het gewicht met ruim 700 gram kunnen reduceren en hiermee veruit de lichtste tassen zijn.

Scott gebruikte al Alpride bags (mechanish) en gaat vanaf dit seizoen ook de Patrol E1 leveren met de ventilator (https://www.scott-sports.com/global/en/page/patrol-e1-avalanche-backpa...)
    Interessant is dat Black Diamond (dat zelf de uitvinder van mechanise airbags is met hun JetForce) dit seizoen overstapt van hun eigen naar Alpride technologie (https://www.blackdiamondequipment.com/en/BD-jetforce-tour.html...)

Iemand die hier iets meer over weet? (kan me niet herinneren dit hier gezien te hebben)
    *Nachricht bearbeitet durch djmj op 17 Dez 2018 13:26 (1% bewerkt)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 17 Dezember 2018 · 13:43
    Dat Black Diamond overstapt wist ik niet, maar Morris heeft al eerder iets gepost over de nieuwe technologie van Alpride:
    https://wepowder.com/nl/forum/topic/254421

Als je meer wilt weten, kun je de website van wildsnow checken, die hebben hem getest en veel erover geschreven. Hier is de link naar een review: https://www.wildsnow.com/24669/scott-alpride-e1-test-review/...

Ik werd nu zelf wel benieuwd naar het verschil in gewicht met wat andere tassen en heb het even nagekeken. De gewichten hieronder zijn van een complete backpack, dus rugzak + airbag systeem.
    Scott Backcountry Patrol AP30: 2670 gram
    Pieps JETFORCE TOUR PRO 34 liter: 3500 gram (de 24 liter tas weegt 3400 gram)
    Arc'teryx Voltair 30 Backpack: 3500 gram
    Ortovox ASCENT 30 AVABAG: 1860 gram (dit is 1 vd lichtste tassen met een gas cartridge)

Scheelt toch bijna een kilo met de airbags met een accu. Ik denk dat die gewichtsbesparing vooral fijn gaat zijn bij het toeren. Bij lift-assisted freeriden zul je meer gewicht minder snel een probleem vinden.
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 17 Dezember 2018 · 13:46
    Ik kan je er geen nieuws over vertellen, Ik vind het erg interessant dat het zo licht wordt, en je met 2 extra batterijen al een heel eind bent. Toch heb ik met dit soort dingen, hoe meer technische snufjes, hoe meer er stuk kan gaan. Ik zou er daarom (nog) niet snel mee gaan rijden.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 17 Dezember 2018 · 14:01
    hoe meer technische snufjes, hoe meer er stuk kan gaan. Ik zou er daarom (nog) niet snel mee gaan rijden.markindealpen op 17 dec 2018 13:46

Ik vind het een beetje een gewaagde stelling. Als ik dit aan zou nemen, dan zouden wij dus ook beter af zijn met oude analoge lawinepiepers. Dat er van alles stuk kan gaan, geldt ook gewoon voor de traditionele airbag systemen op gas.

Maar natuurlijk moeten nieuwe systemen zich bewijzen en iedereen is gelukkig vrij te kiezen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik vind het in ieder geval geweldig wat voor innovatie er in deze markt zit!
  • djmj
    Advanced
    djmj op 17 Dezember 2018 · 14:11
    Thanks voor de info en links @Erwin - de zoekfunctie hier is helaas niet zo optimaal

En om je lijstje te completeren:
    Black Diamond JETFORCE TOUR 26L AVALANCHE AIRBAG: 2530 gram

Blij dat meerdere fabrikanten inzetten op het reduceren van het gewicht want daar was nog wel wat te winnen.
    Daarnaast hebben accu-systemen natuurlijk nog het voordeel dat je ze overal naartoe kunt meenemen in vliegtuigen. (jaja, ik weet dat canisters goedgekeurd zijn door de IATA, maar de TSA trekt zich daar weinig van aan. En een lege cartridge meenemen en hervullen is natuurlijk ook verre van praktisch - los van feit dat de lichtere carbon cartridges in USA niet verkocht / toegestaan zijn. Dus voor de volledigheid:

vliegen naar/van/overstap in USA? vliegen naar/van rest van de wereld?
    gas: nee - ja
    accu: ja - ja
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 17 Dezember 2018 · 14:31
    Mooi gewicht die 2530 gram. Ik krijg de indruk dat ze er snel opgesprongen zijn om een lichtere elektrisch aangedreven airbag op de markt te brengen - geef ik ze geen ongelijk in. Is voor veel mensen een goed argument bij de aankoop ervan. Als snowboarder merk ik wel dat er hierbij nogal vaak bespaard wordt op een goed snowboard-draagsysteem. Helaas ook weer bij deze tas. Misschien moet ik dan toch maar gaan skien 😉
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 17 Dezember 2018 · 14:49
    Dat snowboard-draagsysteem van die scott is top. Ik heb het afgelopen weekend uitgebreid getest. Hij is lekker licht en verder "werkt" hij prima. Ik heb hem echter nog niet laten ploffen. Ik heb zelf nog wat moeite met het goed afstellen van de schouderbanden. Die moeten vrij strak zitten anders zit de trigger te hoog / te ver weg... Misschien nog effe mee klooien.
    *Nachricht bearbeitet durch tomasdehoog op 17 Dez 2018 14:49 (1% bewerkt)
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 17 Dezember 2018 · 14:53
    hoe meer technische snufjes, hoe meer er stuk kan gaan. Ik zou er daarom (nog) niet snel mee gaan rijden.markindealpen op 17 dec 2018 13:46

Ik vind het een beetje een gewaagde stelling. Als ik dit aan zou nemen, dan zouden wij dus ook beter af zijn met oude analoge lawinepiepers. Dat er van alles stuk kan gaan, geldt ook gewoon voor de traditionele airbag systemen op gas.

Maar natuurlijk moeten nieuwe systemen zich bewijzen en iedereen is gelukkig vrij te kiezen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik vind het in ieder geval geweldig wat voor innovatie er in deze markt zit! Erwin op 17 dec 2018 14:01

Zeker een gewaagde stelling; Ik ben blij met deze innovaties, maar ben geen early adapter, zo'n nieuw systeem moet zich (voor mij ) nog wel eerst bewijzen.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 17 Dezember 2018 · 14:56
    Mooi gewicht die 2530 gram. (..) Is voor veel mensen een goed argument bij de aankoop ervan. Erwin op 17 dec 2018 14:31

Yes, voor mij zeker - scheelt bijna een kilo met de Pieps Jetforce tas en ook een goede kilo lichter dan m'n huidige Dakine ABS met daarnaast het voordeel dat je deze zonder problemen naar de USA kunt meenemen. Mijn interesse is dus zeker gewekt! (ben dan ook geen snowboarder 😉)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 Dezember 2018 · 15:07
    Kleine correctie, dit is niet het lichtste airbag systeem op de markt. Dit is het lichtste electrische systeem dat er nu is. Een Mammut Ras 3.0 met carbon patroon is zo'n 200gram lichter, en de Mammut tassen zijn in totaal ook lichter. [weight weenie modus uit]
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 17 Dezember 2018 · 15:10

Zeker een gewaagde stelling; Ik ben blij met deze innovaties, maar ben geen early adapter, zo'n nieuw systeem moet zich (voor mij ) nog wel eerst bewijzen.markindealpen op 17 dec 2018 14:53

Alpride... Waren dat die slimmeriken met dat systeem met twéé gaspatronen? (Waarvan je er van de IATA één bij je mocht hebben.) Onderweg naar Japan een paar fransen gezien die daar érg druk mee waren bij het inchecken. (mochten uiteindelijk wel mee trouwens) 😃

Verder wat mark zegt. Interessant idee met die condensators, maar ik ren nog ff niet naar de winkel.
    *Nachricht bearbeitet durch Willem2k op 17 Dez 2018 15:11 (2% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 17 Dezember 2018 · 15:22
    Alpride... Waren dat die slimmeriken met dat systeem met twéé gaspatronen? (Waarvan je er van de IATA één bij je mocht hebben.) Onderweg naar Japan een paar fransen gezien die daar érg druk mee waren bij het inchecken. (mochten uiteindelijk wel mee trouwens) 😃Willem2k op 17 dec 2018 15:10

Ja, en die is prima te modden zodat 'ie ook werkt met maar 1 cartridge! 😀 https://www.wildsnow.com/15142/scott-alpride-airbag-backpack/...
  • Slim
    Tourist
    Slim op 17 Dezember 2018 · 17:13
    Voor de duidelijkheid, als je NAAR Amerika vliegt kan de gas patroon wel mee( als je niet in Amerika hoeft over te stappen), en je zou hem dan per post terug kunnen sturen. Of leeg mee terug naar Europa nemen.
    Als je moet overstappen, zou je ook een lege gas patroon mee kunnen nemen en dan in Amerika vullen(kan NIET met de Carbon versie van Mammut)

Elektrisch is wel zo makkelijk.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 18 Dezember 2018 · 10:46
    Ik vind het wel een mooi systeem eigenlijk. Ik heb even naar de instructies gekeken maar de airbag wordt niet na een paar minuten leeggezogen zoals bij de jetforce (om zo een airpocket te creeëren). Is dat een gemiste kans of blijkt dat toch niet goed te werken?
  • petertav
    Beginner
    petertav op 18 Dezember 2018 · 11:24
    Kleine correctie, dit is niet het lichtste airbag systeem op de markt. Dit is het lichtste electrische systeem dat er nu is. Een Mammut Ras 3.0 met carbon patroon is zo'n 200gram lichter, en de Mammut tassen zijn in totaal ook lichter. [weight weenie modus uit] ieism op 17 dec 2018 15:07 Ook niet elektrisch, wél licht: Arva Reactor Ultralight, een 1720gr.
  • mitely
    Expert
    mitely op 25 Dezember 2018 · 14:48
    Hallo
    nog wat kleine info :
    Je kan de Scott rugzak, opladen met een normale USB stekker in 220Volt, als je geen stroom in de beurt hebt, dan kan je het systeem
    opladen met AA batterijen. Wat natuurlijk een enorm voordeel is tegenover een syteem met de Jetforce.
    De techniek die bij Scott gebruikt wordt , vind je ook bij die Jumpstarters voor de Auto. (Akkustart hulp).
    Het voordel van deze Condensatoren is, veel langere levensjaar ivm. normale akku. en opladen duurt ca 30-40Min (zelfs met dei AA battereien). Met een volle lading kan je 2 tot 3 x het systeem/ballonnen aktiveren.
    Bovendien, voor het transport geldt, dat het geen gevarengoed is.

Meine opinie:
    Over het gewicht kan mann veel discussieren, dit vind ik persoonlijk minder belangrijk, dat moet natuurlijk iedereen voor zich
    bepalen. (lichter in gewicht betekent ook minder material.) Wat belangrijker is hoe komfortabel laat de rugzak zich noch dragen als hij vol gepakt is, en heeft er alle Features die ik nodig heb.
    (Als je elk jaar ,wat eigenlijk elke bezitter doen moet, een Trainings-test maak met je rugzak, is een elektronisch systeem goedkoper ?, en veel praktischer, spaart de weg naar de Outdoor winkel.)
    Ach, ...en of je een Airpocket nodig hebt,....? nu vraag ik me af, of je daadwerkelijk zo diep begrafen bent met een ''ABS'' ..?
    (ik geloof dat je je niet alle gevaren uitschakelen kan, je kan je zelf dan ook afvragen , hoe ziet het uit met lichamelijk letsel oplopen tijdens een lawine...? ). Zorg dan liever dat je niet in deze situatie komt ! Betreet de bergen met respekt en voorzicht.

wens ieder een goede winter.
    Mitely

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro