Bacterie in skibotten

• GuyLav
    GuyLav op 7 Januar 2019 · 08:20
    Hallo,
    Heb vorig jaar 3 dagen met een infuus in het ziekenhuis gelegen omdat ik een bacteriele infectie heb gehad op mijn voet !
    Tussen mijn tenen was een klein wondje ontstaan van het zweten denk ik en zo is die bacterie in mijn lichaam geraakt,
    nu ga ik binnen 4 weken terug skien maar heb een duivelse schrik dat ik die bacterie weer ga oplopen,mijn skibotten worden in het
    hotel heel de nacht gedroogd ,ze ruiken ook niet vies ofzo !
    Ga mijn voeten al dagelijks inspuiten met daktarin maar wat zou ik nog kunnen doen om mijn skibotten te ontsmetten,ik krijg de binnenschoen
    niet uit mijn atomic skibotten !
    Alvast dank voor de reacties
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 Januar 2019 · 08:36
    Weken in water met vloeibare Detol (en als je het aandurft kokend water) dan is alles dood. Maar overdrijf het niet, anders kan je ze alsnog weggooien omdat het een jaar later nog als ziekenhuis ruikt.
    splitfest.nl
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 7 Januar 2019 · 08:38
    Weken in water met vloeibare Detol (en als je het aandurft kokend water) dan is alles dood. Maar overdrijf het niet, anders kan je ze alsnog weggooien omdat het een jaar later nog als ziekenhuis ruikt. ieism op 7 jan 2019 08:36

Dit werkt zeker goed, ook tegen matige geurtjes, je krijgt er idd alleen een andere geur voor terug 😃.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 Januar 2019 · 08:59
    Die uv-schoenendrogers zouden ook bacteriën moeten doden, toch? Weet niet hoe goed, maar dat claimen ze. https://www.decathlon.nl/p/hand-schoendroger/_/R-p-X8375022...
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Flant
    Advanced
    Flant op 7 Januar 2019 · 09:23
    Meestal is het een gewone huidbacterie die dit soort problemen geven. Die zit overal, zit en zat in oa je schoenen. Het is niet heel zinvol om je schoenen te behandelen, tenzij er door de arts een bijzondere bacterie is gekweekt. Probleem was als ik het zo lees de kapotte huid. Dan is het in de vochtige warm schoen een feest voor de bacterien om in de huid te gaan zitten. De oplossing is dus niet zo ingewikkeld. Voeten goed onderhouden met antischimmel, huid soepel houden met een voetencreme. Schonen sokken (altijd fijn).
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 7 Januar 2019 · 10:29
    Binnenschoten er toch uithalen en goed soppen in een emmer met dettol oplossing. Dan langdurig drogen. Je kunt ook je sokken behandelen. Zolang je de sokken niet wast blijft de bacterie en schimmel dodende werking actief.
    *Nachricht bearbeitet durch SPAM op 7 Jan 2019 10:29 (1% bewerkt)
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • TwanRamakers
    Beginner
    TwanRamakers op 7 Januar 2019 · 10:47
    Je moet de binnenschoen er eigenlijk altijd uit kunnen halen.
    Als ik het zo lees, is inderdaad het wondje het grootste probleem, zorg ervoor dat je dit voorkomt. Bijvoorbeeld niet twee paar sokken over elkaar dragen, dat gaat schuren en mocht er alsnog een wondje ontstaan dan zoeken naar nieuwe schoenen, want dat hoort niet in een skischoen.

Mocht je uiteindelijk de bacteriën eruit hebben (of een nieuwe liner gekocht hebben, dit kan ook vaak). Kan het ook helpen de schoenen buiten te zetten in de nacht. Dan vriezen de bacteriën vanzelf dood.
  • HavekotteJos
    Advanced
    HavekotteJos op 7 Januar 2019 · 10:51
    Iedere dag een theelepeltje Natrium bicarbonaat (bakpoeder) in de schoen. Dit ontsmet en voorkomt geurtjes.
  • Rutger
    Advanced
    Rutger op 7 Januar 2019 · 11:24
    Je moet de binnenschoen er eigenlijk altijd uit kunnen halen.

Mocht je uiteindelijk de bacteriën eruit hebben (of een nieuwe liner gekocht hebben, dit kan ook vaak). Kan het ook helpen de schoenen buiten te zetten in de nacht. Dan vriezen de bacteriën vanzelf dood.
    TwanRamakers op 7 jan 2019 10:47

dat mensen nog steeds dit soort fabels geloven. Anyway bacterien gedijen goed bij warmte en vocht.
    dus idd goed drogen altijd is al een begin.

Het beste is je binnenschoen te te wassen in de wasmachine bij voorkeur boven de 60 C en met was middel
    En daarna goed drogen. dat is de enige manier dat de bacterien in de diepere lagen bereikt worden en wegspoelen.. ook kunnen ze niet goed tegen zeep omdat dit hun celwand oplost..

Daktarin gaat je zeker niet helpen dat middel werkt alleen tegen schimmels en ook niet zo goed (hoewel deze ook goed gedijen in skischoenen en heel hardnekkig zijn)
    Bacterien kunnen niet goed tegen UV, alleen dringt uv niet goed door in de voering

Natrium bicarbonaat is zeker bactericide (vooral in combinatie met een detergens) en vooral voor huidbacterien, maar erg irriteren voor dehuid Het lijkt me niet verstandig los natrium bicarbonaat in je schoenen te gooien.

het beste is wrs je binnenschoen laten weken (30-120min ) in een oplossing van bicarbonaat (NAHCO3) (niet bakpoeder, maar baking soda, bakpoeder zit een zuur toegevoegd die juist de werking (gebasseerd op de hoge pH) deels opheft

een 1M oplossing (ofwel 8.5 gram per 100ml water) zou voldoende moeten werken, daarna uitwassen met wasmiddel, drogen en gaan met die banaan.

succes
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 7 Januar 2019 · 13:06
    Ben het helemaal eens met Flant. De kapotte huid, het wondje, was de crux. Schone sokken en talkpoeder om de binnenschoen en huid droog te houden is mijn advies. Skischoenen ontsmetten is zinloos, want die zijn zo weer gekoloniseerd met je huidbacterien.
  • kjiratsiekoedel
    Tourist
    kjiratsiekoedel op 7 Januar 2019 · 18:52
    Je had pech.
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 7 Januar 2019 · 19:10
    Wat iedereen hierboven zegt. Antischimmel helpt niet tegen bacteriën, je kan bacteriën ook prima invriezen (op -80 zelfs) en ontdooien en dan leven ze nog. 60 graden kunnen ze ook nog overleven, 120 (autoclaaf) niet. Of ze moeten sporen hebben. En de meeste antibacteriële dingen doden niet alles dus heb je alsnog niks aan....

Geen open wonden meer krijgen en gewoon goed schoon maken...
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 8 Januar 2019 · 00:13
    .......Koop voor elke dag een nieuwe binnenschoen.................................

wel eens overwogen dit soort vragen te vragen aan je behandelend arts ipv op een freeride forum..?
    KA KAAAAA
  • kjiratsiekoedel
    Tourist
    kjiratsiekoedel op 8 Januar 2019 · 07:07
    Stinkende kniebeschermers en surfschoenen heb ik wel behandeld met Dettol. Werkt wel, stinkt daarna nog wel een tijd naar ziekenhuis
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 8 Januar 2019 · 10:11
    Wat @SPAM zegt; binnenschoen eruit (kan echt!!!) en soppen in Dettol.
    powpowwowjippiajippieee
  • mitely
    Expert
    mitely op 13 Januar 2019 · 17:03
    Hallo

Dat je de binnenschoen niet eruit krijgt, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. (ja af en toe gaat het moeilijk.)
    Als je dei schoen in een plastik zak steekt, dan kan je hen in der Vriezer doen , let wel paar dagen. Ook dat dood de Bacterien .
    En dan normaal ontdooien.
    Vloeistof heb ik geen ervaring mee, maar zoals hier boven vaak geschreven wordt, lukt dat.
    Hoewel je na een paar Ski dagen dit weer herhalen kan, ben benieuw hoeveel skiers dit ook in de praktijk doen.
    Of je gebruik van die bootfresh spray's. (ook voor klimschoenen, neopreen schoenen..)

Echter ik kan niet zeggen of de infektie ook daadwerkelijk door de binnenschoen komt...Neem meerder en goede sokken mee, en
    was die !

Mitely
  • kjiratsiekoedel
    Tourist
    kjiratsiekoedel op 13 Januar 2019 · 17:25
    Bacterien vormen sporen in vrieskou. Je moet wel heel koud vriezen wil je je schoenen in de vriezer ontsmet krijgen. Werkt dus niet helaas.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 13 Januar 2019 · 18:28
    Een paar goede schoendrogers kosten een paar tientjes en dat scheelt ook een hoop!
  • mitely
    Expert
    mitely op 13 Januar 2019 · 18:44
    Hallo
    zo meer info:
    Deze kleien beestjes worden gedood bei Minus 100 graad, of tussen 70 - 90 graad warm worden die gedood
    Daarom schrijf ik ook: wie doet dit....? ( Ps. een bacterie hoeft niet meteen schadelijk of kwaadaardig te zijn.)

Beetje overdreven om dit ''probleem'' in de ''schoenen'' te schuiven van de je binnenschoen, gezonde verstand
    zegt me Hygiene bij je voeten / Lichaam en goede, frisse sokken !!
    Mitely

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro