Hoe ga je de poeder alerts achterna?

• Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 2 September 2019 · 18:29
    Winter kriebelt weer!

Jarenlang heb ik in de zomer mijn wintersport al geboekt, als het even kan meerdere keren/weken naar de sneeuw. Met daarna een half jaar elke dag hopen op goede omstandigheden op de weken en plekken waar we geboekt hebben. In december wil ik het anders doen, last minute een poeder alert achterna. Ik denk dat de meeste van jullie daar ervaring in hebben en dat een paar mensen zelfs een heel seizoen in de bergen zitten. Maar hoe pak je dit als flatlander aan?

Ik ben dus opzoek naar tips en tricks:
    - Camperbusje huren of hopen op een beschikbaar hotel?
    - Hoe vind je gidsen op zo'n korte termijn?
    - Auto, trein of vliegtuig (laatste liever niet natuurlijk)?
    - Routes uitstippelen in gebieden waar je nog nooit bent geweest?

Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit doen en of dit wel mogelijk is/een goed idee is.

Dat soort dingen.

#durftevragen 😃
    *Nachricht bearbeitet durch Lexy86 op 2 Sep 2019 18:30 (5% bewerkt)
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 2 September 2019 · 19:09
    flexibiliteit, dus auto/last minute/onderweg bestemming bepalen en op 4 uur voor bestemming onderkomen fixen (en scherp onderhandelen)

Op deze manier sta je first chair in pipa verse poeder, gids kan je dagen daarna druk over maken en lokaal regelen

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 2 September 2019 · 20:38
    https://wepowder.com/nl/forum/topic/217839

https://wepowder.com/nl/forum/topic/254823

https://wepowder.com/nl/forum/topic/182585 (Uit de oude doos; ook leuk om weer te lezen)
    *Nachricht bearbeitet durch pulverdude op 2 Sep 2019 20:55 (34% bewerkt)
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 September 2019 · 21:20
    Voor mij is het toch vooral een groep vrienden hebben met jouw niveau, risico acceptatie, budget en vibe. Als er dan een paar tussen zitten met wat locale kennis, kijk op weerpatronen en het lieft een tankpas van de zaak dan leer je heel snel zelf hoe dit werkt.

Het belangrijkste is dat je de verleiding weerstaat om vooraf te boeken. Gewoon helemaal niet meer doen, het komt echt goed. Ik ben echt heel veel onderweg, en we vinden altijd iets op de dag zelf. Altijd.

Zoek de beste vrienden. Je staat al op een splitboard, er is ook zoiets als een geheim Splitfest. Dat is natuurlijk de ultieme crew, maar hoe ga je daar voor uitgenodigd worden? 😉

Of boek inderdaad een goede freeride gids en kijk of je daar iemand tegenkomt waar je zelfstandig mee op pad durft in de toekomst. Frozen lines, White Adventure, Black Sheep snowboarding, Daniel Tomaschek. Dat soort gidsen.

Werk aan je eigen safety skills, en zorg dat je materiaal in orde is. Dan ben je minder afhankelijk van een ander, en zien toekomstige poedervrienden ook dat je het serieus neemt en progressie maakt. Je hoeft niet meteen alles te weten, maar het is wel belangrijk om geen hele stomme dingen te doen. Dan wil een ander met wat meer ervaring ook graag met jou op pad.
    splitfest.nl
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 2 September 2019 · 21:26
    https://wepowder.com/nl/forum/topic/217839

https://wepowder.com/nl/forum/topic/254823

https://wepowder.com/nl/forum/topic/182585 (Uit de oude doos; ook leuk om weer te lezen)pulverdude op 2 sep 2019 20:38

Oooh niiiice!! Ik had die inderdaad nog niet gezien/gemist!! Heel nuttig thnx!! Kenniewachte!!
  • KrisL
    Beginner
    KrisL op 3 September 2019 · 09:49
    Kunnen we al inschrijven voor splitfest 2020?😃
    winter is definitely coming!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 3 September 2019 · 13:57
    Goeie punten hierboven, klopt allemaal als een bus. Met een goeie buddy in een auto. Da's een echte trip 😉
    Paar dingetjes die mij nog te binnen schieten als antwoord:
    -camperbusje vs. hotel? Foute vraag! Camperbusje vs. hotelS. Niet gelijk weer stiekem 1 hotel een paar dagen vastleggen 😃
    Max een halve dag vooruit denken. Ontbijt, lunch, avondeten. Overdag buiten spelen en daarna een nieuw plan slaan.
    -gidsen op korte termijn? Mja, dat kan, maar de gemiddelde tripper pakt het anders aan:
    Of je prikt op basis van het weer een gebied, en gaat daar rustig op/net naast de piste beginnen en de boel eens verkennen...
    Of je doet dat, maar dan met behulp van wat ietsjepietsje meer info op wepowder/freeride.se/bergfex/tourskiboek/etc.
    Anders werkt het telefoonnummer van gidsenbureau/skischool mogelijk ook, effe opzoeken onderweg zodra je weet waar je morgen heen gaat (niet stiekem toch weer veel vast gaan leggen hier)
    - trein kan, en is een prachtuitdaging, maar als je de beschikking over een auto hebt, lijkt me dat zeker op je eerste trip het makkelijkst.
    - Routes uitstippelen kan, maar ook hier zou ik niet al te veel tijd in steken. Leuk voor herfstavonden, maar in de praktijk kan je die vraag beter de andere kant op beantwoorden: wat voor skigebied/routes wil ik morgen hebben: - veel bos/boven de boomgrens, -groot gebied met veel mogelijkheden/one-lift-wonder, -stijler of minder stijl dan vandaag? En dan daar een gebied bij uitzoeken.

Zo komen er nog 100 dingen bij, blue-bird of niet, planning, eerste dag rustig opwarmen/laatste dag nog een paar uurtjes buitenspelen voor je terug gaat en ga zo maar door. Maar als je rustig aan begint, en dan na elke dag iets zoekt wat nog net wat mooier is, beloof ik 2 dingen:
    1. prachttrip
    2. je leert MASSA's

buitenspelen, plannen & herhalen dus. En dat plannen moet ook geen uur duren. Dan trek je echt toffe trips uit je paspoort-kennis-beginners-cursus 😉
    *Nachricht bearbeitet durch EmileHendrix op 3 Sep 2019 13:58 (2% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 3 September 2019 · 15:11
    Tijdens het Freeride Film Festival kun je je (toekomstige) poedermaatjes ook in real life ontmoeten. Da's natuurlijk niet hetzelfde als de sneeuw, maar het FFF draagt altijd goed bij aan de stoke en is al jaren de perfecte gelegenheid om bij te praten na een lange zomer: https://wepowder.com/nl/forum/topic/268492
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 3 September 2019 · 17:38
    Wat Emile zegt! Het vergt echt even gewenning, maar met de tijd word je er steeds beter in. Bedenk je ook dat weer heel veel flexibiliteit vraagt: een poederalert kan zichzelf best al een week van tevoren aankondigen, maar wanneer de storm dan precies de bergen bereikt en op welke berg die sneeuw dan uiteindelijk echt valt is pas een paar uur van te voren duidelijk. Een auto is wat dat betreft een must. Wie meer sustainable wil zijn zou ervoor kunnen kiezen om met de trein te gaan en pas ter plekke te huren. (4WD) Neem er de tijd voor. Pas na een paar trips ben je erachter welke poedermaatjes het best bij jou passen. Veel succes en plezier!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 4 September 2019 · 21:21
    Just Do it!!! elke x leer je bij, en uitgeleerd raak je nooit 😉

Lees al veel goede tips hierboven, daar kan je zeker mee aan de slag!

Ps. vul je profiel eens "goed" in met welke kennis je nu hebt, dan kan helpen!

Ride safe
    xs2arjan
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 4 September 2019 · 21:34
    Idd al veel mooie tips gelezen, maar nog 1 dan: duik’s in de krochten van wepowder op zoek naar tripreports! Staat ook een hoop nuttige info in.
    Alvast 2 linkjes dan🤩:
    https://wepowder.com/nl/forum/topic/263856
    https://wepowder.com/nl/forum/topic/254370

Zo, ik krijg gelijk weer zin in de winter😀
    “Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 6 September 2019 · 18:19
    Holy smokes!! Wat een reacties!! Thanx allemaal!! Dat FFF moet ik toch echt eens gaan checken!! Een auto: check, flexibiliteit kan ik maken als je echt wilt en er zijn al een aantal maatjes enthousiast! Dus dat gaat helemaal goed komen!! Nieuwe poedermaatjes zijn natuurlijk altijd welkom!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 6 September 2019 · 20:04
    Nieuwe poedermaatjes zijn natuurlijk altijd welkom! Lexy86 op 6 sep 2019 18:19

Gewoon tijdens het FFF tussen de films door aan de bar gaan hangen in de Foyer. Dan leer je vanzelf wat mensen kennen.
    May the powder be with you.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 8 September 2019 · 19:02

Gewoon tijdens het FFF tussen de films door aan de bar gaan hangen in de Foyer. Dan leer je vanzelf wat mensen kennen.
    meteomorris op 6 sep 2019 20:04
    Dat is nu wel het laatste dat ik je zou aanraden !!! Met die mensen die je daar aantreft (in wat voor staat dan nog), wil je écht niet mee in de POW staan 😃 😃 😃 TOTAAL onverantwoord 😃 😃 😃
    sbs roelz
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 9 September 2019 · 20:57

meteomorris op 6 sep 2019 20:04

Draaien ze ook echt films op het FFF?

😉
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 11 September 2019 · 14:06
    - Morris zn "poeder is een keuze" op poster formaat uitprinten en boven je bed hangen.
    - Zorgen dat je gear en kennis in orde zijn (in ieder geval de basics) en eerlijk durven zijn over wat je wel/niet kunt/weet.
    - Zorg dat je flexibel kunt zijn. (Indien "ja maar" / moeilijk / #HeelZwaarLeven, zie punt 1)
    - Zodra iemand op wepowder een plekje in de auto aanbiedt / mensen zoekt om mee op pad te gaan meteen ja zeggen. 😃

Op deze manier heb ik in een paar winters een hoop kunnen leren en een hoop mensen ontmoet... Okee, punt 1 heb ik misschien niet heel letterlijk zo gedaan, maar het gaat om de gedachte. 😀

Daarnaast heb ik de SSC trips bijzonder nuttig gevonden. Niet alleen vanwege het kennis opdoen maar ook qua mensen die je daar tegenkomt.

*Nachricht bearbeitet durch Willem2k op 11 Sep 2019 14:08
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 11 September 2019 · 16:18
    @Lexy86 gewoon doen, open staan voor mistakes en ervan leren.
    En binnenkort de nieuwe wepowder bijbel pre orderen, dan kun je snel je ideale bestemming vinden als de weergoden vinden dat het AAN gaat.
    May the powder be with you.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro