Hoe diep kan je wegzakken?

• roelalblas
    Beginner
    roelalblas op 27 September 2019 路 13:31
    Ha,

Vorig jaar na flinke sneeuwval, ben ik gaan sneeuwschoenwandelen. Geweldige ervaring 馃槂

1 Minpuntje was dat ik weggezakt ben. Gelukkig maar tot aan mijn borst. De sneeuw was toen behoorlijk poederig en ik werd me bewust van het gevaar van dit goedje.

De vraag is nu, hoe ver zou je in theorie kunnen zakken? Stel dat de poeder een diepte heeft van 4 meter, kan ik dan ook 4 meter wegzakken? Of raakt de poeder samen gepakt en stagneert het na 2 meter?

Ik kan me voorstellen dat met bv een snowboard dit minder gevaarlijk is omdat je maar korte tijd op een bepaalde plek bent. Met sneeuwschoenen is dat natuurlijk anders.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties 馃槂

Roel
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 September 2019 路 20:17
    4 meter zal je niet zo vaak als losse sneeuw in de Alpen tegenkomen, maar je hebt zelf ook al gemerkt dat anderhalve meter al heel link kan worden.
    Ook voor boarders en Skiers, als je valt en headfirst in de sneeuw terecht komt kan het zomaar zijn dat je er niet meer zelfstandig uitkomt of stikt. Vandaar dat we vooral in het bos vaak 2 aan 2 rijden en elkaar goed in ce gaten houden.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 28 September 2019 路 08:21
    @roelalblas, het is belangrijk om twee zaken te onderscheiden. Allereerst de dikte van het totale sneeuwdek en ten tweede de dikte van de lossere toplaag.

De dikte van de lossere toplaag wordt door een aantal factoren be茂nvloedt. Daar waar sneeuw onder directe invloed van wind (kammen en graten) en de zon staat zal de sneeuw zich sneller zetten en daarmee veel van zijn lucht in het sneeuwdek verliezen.

Maar in de buurt van beken, in bossen, op schaduwhellingen etc. blijft er langere tijd meer lucht in de sneeuw zitten. Ook langer na verse sneeuwval.
    Zeker als er sprake is van rijpvorming. Ook is de temperatuur waarbij de sneeuw valt bepalend voor het zetteingsproces. Zware nattere sneeuw zal vanwege zijn massa sneller zetten.

In theorie kun je in terrein met veel oneffenheden (beken, geultjes, afstapjes na cliffs) lokaal grote hoeveelheden sneeuw tegenkomen. Het zijn ook deze plekken waar vanwege rijpvorming het sneeuwdek tot op de bodem geheel cohesieloos kan zijn. Dit kan bij voldoende kou en heldere nachten zelfs weken na sneeuwval nog het geval zijn.

Kun je iets meer vertellen waar het gebeurde (liefst zo precies mogelijk de locatie op een kaart aangeven) en welke dag/datum het betrof? Dan kunnen we er specifieker naar kijken.
    May the powder be with you.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 28 September 2019 路 08:30
    In losse droge sneeuw kan je een eind doorzakken dat heb ik ondervonden op mijn eerste dag in Japan. Daar zag ik een kort, op het oog, normaal maagdelijk (met een touw afgezet) poederveldje. Toen ik over de rand dook kreeg ik een vrijeval ervaring en ging ik kopje onder. Een erg desorienterende ervaring, want ik geen idee hoe diep ik was, welke snelheid ik had (versnellen/vertragen/stilstaan) of wat boven/onder was.
    Na, voor mijn gevoel een lange tijd, maar meer reeel een seconde of 2, waarin ik nog steeds niets zag ben ik gaan zitten/liggen. Waarom weet ik niet, maar waarschijnlijk omdat toaal geen idee meer had waar ik was.
    Dit pakte goed uit want door mijn spoor zakte het sneeuwdek in. Nadat alles tot stilstand was gekomen kon ik gewoon opstaan en verder glijden.
    Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
  • dimsum
    Beginner
    dimsum op 28 September 2019 路 10:14
    Afgelopen winter heb ik zelf mogen ondervinden hoe belangrijk het is om niet alleen in het bos te rijden. We waren met zijn 2 erin gegaan maar op een bepaald moment zagen we elk een ander leuk stukje en ben je mekaar zo kwijt. Big mistake uiteraard! Ik stop bij een cliffje wanneer de sneeuw onder me wegzakt en ik zo鈥檔 3meter naar beneden val. Al bij al een zachte landing op de rug (backpack die veel van de impact heeft opgevangen). De lucht werd uit mijn longen gedrukt en tegelijkertijd werd een pak sneeuw in mijn mond gedrukt. Ik kan je vertellen dat dit even een kleine paniekreactie teweeg bracht terwijl er sneeuw op me bleef vallen. Ik zat uiteindelijk maar 1,5m diep maar rug/headfirst. Het heeft me veel moeite gekost mezelf te bevrijden, half uur graven en ploeteren voor ik mijn board weer kon aandoen. Wake-up call voor de toekomst dus! Ook even die 3 leuke bochtjes extra moet bij nagedacht worden
  • roelalblas
    Beginner
    roelalblas op 28 September 2019 路 16:38
    Ok, goed om te lezen dat dit meerdere mensen hebben gehad. Ik kan aan de verhalen zien dat het heftige ervaringen zijn.

Door een lawinecursus en een tocht met een gids dacht ik alleen te kunnen wandelen maar ik kom daar nu toch wel (gedeeltelijk) op terug. Een weeralarm/weerbericht helpt maar is voor grotere gebieden. Lokaal kan het dus gevaarlijker zijn.

Het moment dat dit gebeurde was tussen 17 en 19 januari dit jaar. De lokatie was een pad (zomer) in de bossen richting de Elzenkopf (N47.29625掳 E9.89692掳) ten noorden van Damuels.
    *Nachricht bearbeitet durch roelalblas op 28 Sep 2019 16:51
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 28 September 2019 路 23:23
    Alleen sneeuwschoenwandelen doe ik in de buurt van pistes. Of al uitgezette routes.

Maar verder echt niet alleen. Je bent veel langzamer dan ski毛rs/snowboarders (lopend en glijdend al helemaal). En je belast t sneeuwdek ook nog meer. Dus meer kans om lawine te triggeren.

Daarnaast ben ik ook weleens gevallen (ik was aan t rennen, maartoch) waarbij mijn sneeuwschoen aan mijn rugzak zat en ik geen kant op kon... Was toen niet alleen, dus zo weer op pad.

Verder ben ik nooit verder dan heupdiep gezakt. Maar dat is hard werken 馃槂.

Ik heb tubbs flex 24 trouwens.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 29 September 2019 路 11:07
    @reolalblas,

De data is nogal versnipperd omdat de weerdata van het dichtstbijzijnde weerstation niet open zijn. Daarom met behulp van andere bronnen wat data verzameld.

Heb je een exacte indicatie waar je in de bossen liep? Op basis van je co枚rdinaten kom ik op (de kale) top van de Elzenkopf uit. Waar liep je precies?

In de 14 dagen voorafgaand was het snowmagaddon in Vorarlberg en viel er ruim 350 cm verse sneeuw, wat leidde tot een toename van het sneeuwdek van 150 cm.

In de dagen dat jij er liep was het bitterkoud. De kou kan voor de verrijping van het sneeuwdek gezorgd hebben waardoor je makkelijker dieper het sneeuwdek inzakt omdat de toplaag cohesieloos werd. Maar dit is pure speculatie.

Wat vreemd is:
    * het weer was nogal wisselend in de dagen ervoor met van tijd tot tijd ook natte sneeuw lager op de berg
    * er vielen regelmatig grote hoeveelheden waarbij natte(re) sneeuw + veel sneeuw in de regel voor een goede zetting zorgen.

Maar de kou en de locatie kunnen voor het wegvallen van de cohesie gezorgd hebben. Daarvoor is het belangrijk te weten waar je liep.
    May the powder be with you.
  • roelalblas
    Beginner
    roelalblas op 29 September 2019 路 13:03
    @meteomorris Bedankt voor de info, mooi dat dit 3/4 jaar later nog steeds te vinden is. In 3D lukt het me wel om de plek terug te vinden.

N47.28540掳 E9.89330掳

De paden waren niet echt zichtbaar toen. Voor de zekerheid koos ik om zo dicht mogelijk bij de berg/bomen te blijven. Toen zakte ik weg. Waarschijnlijk een stuk met opgewaaide sneeuw.
    *Nachricht bearbeitet durch roelalblas op 29 Sep 2019 13:04 (1% bewerkt)
  • roelalblas
    Beginner
    roelalblas op 1 Oktober 2019 路 11:44
    @meteomorris Ik denk dat je mijn laatste bericht over het hoofd hebt gezien. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw reactie. Lukt het om nog te reageren?

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro