@brechtwillems
Zelf heb ik altijd belachelijk veel last gehad van mijn voeten. (Iets met bovengemiddeld uitstekende botten aan mijn enkels waarbij de shell van vrijwel elke schoen die ik probeerde de druk plaatselijk teveel opvoerde.) Inmiddels heb ik al twee paar zeer goed zittende schoenen weten te vinden. (Zie hieronder hoe ik die gevonden heb)
Wat ik je kan vertellen is hoe ik mijn voeten altijd voorbereid op hun beklemmende verblijf in een paar skischoenen om extra klachten te voorkomen.
Let erop dat je binnen en buitenschoen goed in elkaar zitten. Ik heb regelmatig meegemaakt dat klachten het gevolg waren van een klein randje dat net aan de verkeerde kant van een stukje plastic schoot. Ook de tong van de binnenschoen kan net even ergens anders gaan zitten dan waar hij hoort. Ik aarzel dan inmiddels niet meer om met een mesje of wat tape iets een beetje bij te werken of vast te zetten, zolang ik de structuur van de schoen er niet mee aantast. Je kunt ook een lepel heet maken, daarmee kun je plastic van de buitenschoen goed bewerken.
Verder zorg ik voor de best mogelijke skisokken, geen goedkope met teveel katoen die vochtig worden en te dun zijn. Zorg ook dat er geen lang ondergoed of andere zaken tussen je been/voet/scheen en je binnenschoen zitten. Neem genoeg schone paren mee of was tussendoor.
Verder is inderdaad ook een goede steunzool van belang, zodat het contact met de zool van mijn schoen al goed is zonder hem strak te hoeven doen.
En dan begin ik een dag skiën met schoenen die zo los mogelijk zitten. Door mijn schoenen bij de eerste afdaling al helemaal dicht te schnallen is het risico bij mij groot dat er ergens in en rond mijn voeten kramp in mijn spieren ontstaat die ik er de rest van de dag niet meer uit krijg. Een voordeel van losse schoenen is dat ik moet zoeken naar de meest natuurlijke stand van mijn voeten op mijn ski's, want ik kan mijn ski's met losse schoenen minder geforceerd sturen. Dat scheelt al een hoop druk op mijn voeten. Als ik het gevoel met mijn ski's weer heb gevonden zijn ook mijn voeten ontspannen en kunnen de schnallen wat dichter. Op de uitdagende hellingen forceer ik soms nog wat meer druk op de klemmen, maar waar mogelijk gaan de klemmen weer losser. Ik heb ontdekt dat ik behoorlijk veel kan met schijnbaar losse of "slappe" skischoenen. Een soort bindingsloos snowsurfen, maar dan op ski's.
Als ik ergens ga zitten gaan mijn schoenen zo mogelijk los en open om het vocht eruit te laten dampen. Vochtige voeten zorgen voor wrijving en mogelijke problemen later op de dag of in de week.
Na het skiën gaan mijn binnenschoenen uit mijn buitenschoenen en mijn inlegzolen uit de binnenschoenen om ze goed te kunnen drogen, zodat ik de volgende dag weer droge schoenen heb.
En bij het douchen is de laatste fase een ijskoude straal voor mijn voeten.
Als de hierboven beschreven zaken niet werken zou ik zeggen dat je schoenen gewoon niet passen. Dat het jouw maat is wil niet zeggen dat een schoen bij je voet past. Ik ben jaren bezig geweest om de voor mij beste oplossing te vinden. Ik zat hele middagen met dichtgeschnalde schoenen in winkels om mijn probleem te kunnen forceren bij het passen en kopen van schoenen. Als ik een schoen had die goed leek te zitten ging hij zeker een uur lang vast aan. Ik heb eens een vriend proberen te adviseren bij het kiezen van schoenen, maar hij vond het, tegen mijn advies in, niet nodig om zo lang met schoenen aan te zitten. Hij heeft een slechte vakantie gehad met heeeeeeel zere voeten voor hij doorhad dat zijn schoenen toch te klein waren.
Inmiddels heb ik door de jaren heen zo twee schoenen gevonden waar ik heel erg blij van werd. Het waren nooit de goedkoopste schoenen, maar het is voor mij de enige mogelijkheid om met plezier, gevoel en controle te kunnen skiën.
De eerste oplossing was een paar schoenen van Nordica met achterinstap waarbij een kabel over de wreef ging die geen enkele druk op de enkel gaf en die een oppompsysteem voor de tong en het verdelen van de druk op mijn schenen had. Ideale schoenen. Helaas gingen mijn schoenen op vakantie kapot en was dat systeem niet meer verkrijgbaar.
Gelukkig zat ik toen in de buurt van Chamonix en daar zit een goede bootfitter. Omdat ik toen al richting freeriden en toeren dacht heb ik daar een paar toerschoenen laten aanmeten.
De bootfitter heeft mij eerst met blote voeten in echt alle buitenschoenen van mijn maat laten staan zonder binnenschoen om te kijken welke buitenschoen bij mijn voet (enkel) paste. Dat was er maar één, ik had niets te kiezen. Vervolgens werd er aan de binnenkant van de buitenschoen een bagel van schuim aangebracht om de druk om mijn enkel te verdelen. En vervolgens gingen we met een aparte binnenschoen en heel veel schuimstukken op mijn voeten aan de gang om die met warmte in een passend geheel te vormen. Ook werd er een speciale inlegzool bij de schoen gezocht. We waren een hele middag bezig en ik stap nog steeds intens gelukkig in deze schoenen.
Kortom, als je moeilijke voeten hebt zou ik bij het kopen alle eisen van stijfheid, merken, kleur en andere grappen laten vallen en alleen maar kijken naar een schoen die precies past of naar een geschikte buitenschoen die passend te maken is met een aangepaste binnenschoen.
Succes, hopelijk vind je een oplossing, ik weet uit ervaring hoe het een vakantie kan vergallen.