Review: Black Diamond Solano Heated Gloves

Von Arjen an 25 Dezember 2019 · 3

Anderhalf jaar geleden heeft Morris al een mooie review geschreven over de Guide Gloves van Black Diamond. Maar goed, het nieuwe seizoen is gestart en bij Black Diamond zitten ze natuurlijk ook niet stil. En je voelt ‘m al aankomen, er is een nieuwe handschoen. Met een verwarmingselement nog wel!

Solano Heated Gloves

Het gaat dus om een 100% waterdichte handschoen van Black Diamond die luistert naar de naam Solano Heated Gloves. In de handschoen zit een herlaadbare batterij die voor extra verwarming zorgt op de koudste dagen. Eigenlijk heb ik niet zo heel snel last van koude handen, maar aan de andere kant wilde ik ook wel weten of dit nou echte vooruitgang is of voornamelijk marketing.

Ik draag eigenlijk al jaren een combinatie van Hestra’s en Black Diamond Gloves. Op de warmere dagen m’n dunne Hestra’s en op de koudere (en poederdagen) m’n Black Diamond Guide Gloves. Denk je het verwarmingselement uit de Solano Heated Gloves weg, dan komen ze qua look & feel en qua kwaliteitsbeleving verdacht dicht in de buurt van m’n Guide Gloves. Wel zijn de Guide Gloves net even wat stugger. Dat kun je natuurlijk op twee manieren uitleggen. Het positieve is dat de Solano dus net even wat beter in de hand ligt. Aan de andere kant kan het ook betekenen dat ze op termijn wellicht iets minder duurzaam zullen zijn, maar dat zal ik gedurende het seizoen updaten.

De verwarming

Maar goed, het onderscheidende deel van deze handschoen is dus uiteraard de verwarming. Het idee is dat de binnenkant van de pols (het deel waar je aderen lopen) wordt verwarmd. Op die manier krijgt het lichaam eigenlijk een impuls om zichzelf warm te houden. De elementen zitten dus in het polsgedeelte van de handschoen, verstopt achter een waterdichte rits. De handschoenen worden geleverd met oplader en opladen van de batterijen duurt een paar uur. Op de pols zit ook direct de knop waarmee je de temperatuur instelt. Er zijn drie standen:

• Groen: tot 38 graden (8 uur)
  • Oranje: tot 45 graden (4,5 uur)
  • Rood: tot 55 graden (1,5 uur)

Naarmate de temperatuur hoger wordt wordt de batterijduur logischerwijs korter. Ik heb ‘m voornamelijk op de groene stand gehad. Het was een paar graden onder nul en met de groene stand was het al comfortabel warm. De warmte voelt heel natuurlijk aan, niet alsof je handschoenen een kwartier op de kachel hebben gelegen ofzo. Dat met die bloedsomloop lijkt dus heel goed te werken. Op de groene stand doet de handschoen het ook rustig een hele dag op de berg. Wanneer het echt heel erg koud is dan loont het om af en toe even naar de oranje of zelfs de rode stand te gaan, alleen houden de batterijen dat geen hele dag vol. Nadeel: draag je het polsdeel van de handschoen onder je jas, dan is de handschoen wat lastiger te bedienen. De knop zit dan namelijk onder je jas. Zelf draag ik m’n handschoenen altijd over de mouw van m’n jas heen, maar het is iets om rekening mee te houden wanneer je zelf je handschoenen altijd onder je jas draagt. Behalve deze ‘designfout’ (als je het zo zou willen noemen), kudos voor de designers, want het systeem werkt extreem makkelijk, ook als de handschoen bijvoorbeeld nat is.

Warm genoeg als de batterij leeg is?

Het antwoord is simpel: ja. Los van het verwarmingssysteem bestaat deze handschoen uit topmaterialen (GORE-TEX®, geitenleer, etc). De handschoen is natuurlijk volledig waterdicht en ademt door dankzij de GORE-TEX® ook goed. Verder zit er ook PrimaLoft® Gold als isolatie op. Mijn handen zijn in ieder geval niet koud geworden toen de verwarming uit stond.

Grootste nadeel: interferentie

De Solano Heated Gloves zijn fantastische handschoenen die mooi afgewerkt zijn, maar hebben voor freeriders een groot nadeel. Komtie: de handschoenen interfereren met je lawinepieper wanneer deze zich binnen 0,5 meter afstand bevindt. En dat is best aannemelijk. Het maakt de handschoen dus minder geschikt voor freeriders, die kunnen beter voor de Guide Gloves gaan. Toerskiërs zullen naast deze interferentie ook het gewicht 462 gram per paar wat te hoog vinden. Voor wie is deze handschoen dus geschikt? Voornamelijk als het extreem koud is en je met je kids op de piste blijft. Qua comfort is dit namelijk wel een van de fijnste handschoenen op de markt. Overigens moet je daar ook wel behoorlijk voor in de buidel tasten, want met € 350,00 zijn de Solano Heated Gloves nou niet bepaald handschoenen in de budgetcategorie.

Specs

• 100% waterdicht en ademend GORE-TEX® + Gore warm technology
  • Drie warmtelevels met LED knop te bedienen
  • Waterdichte rits voor batterij compartiment met twee lithium-ion batterijen
  • Geitenleer met two-layer Pertex Shield nylon rondom de pols
  • 200 g PrimaLoft® Gold op de achterkant van de handschoen en 100 g PrimaLoft® Gold Insulation Eco met Grip Control de handpalm

Meer informatie over de Black Diamond Solano Heated Gloves vind je hier.

Kommentare

• ieism
    Tourist
    ieism op 25 Dezember 2019 · 13:00
    Vraagje boss; voelt het alsof de verwarming ook tot de top en voorkant van de vingers gaat? Ik zoek eigenlijk zo’n glove die ik dan ook op de motor kan dragen, maar de meeste zijn tamelijk crap als gewone handschoen, dit ziet er wel ok uit.
    splitfest.nl
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 1 Januar 2020 · 14:50
    even aanhaken op het handschoenen verhaal. Ik ski al jaren met de 3 vinger versie van Hestra en met goed onderhoud zijn deze nog steeds prima. Ik heb echter vaak eerder last van te warme handen dan andersom. Heeft iemand advies over een degelijke handschoen met de benodigde ademende kwaliteiten en bescherming, maar juist niet te warm...?
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 2 Januar 2020 · 14:43
    @ieism Niet specifiek. Het verwarmingselement zit rond de pols, dus je voelt eigenlijk nergens een soort van hot-spot. De warmte kruipt wel wat richting je vingers (dat voel je ook zeker), maar geen idee of dat warm genoeg is voor op een motor (de heetste stand waarschijnlijk wel).
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro