interessante slope-angle issue

• dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 31 Januar 2020 · 21:48
    Deze ridge line ken in vrij goed ivm mountainbike trips hier in de zomer; middelgebergte, redelijk bosrijk en niet al te ruig terrein.

Maar check deze indrukwekkende foto's van 2 dagen terug: http://www.data-avalanche.org/avalanche/1580326656147...

Deze opmerking vond ik erg interessant:

"La zone de départ se situe dans une pente peu raide en été, mais inclinée en fait à plus de 35° a cause des couches de neiges accumulées en ce début d'hiver."
    = De breuklijn bevindt zich op een helling die niet erg steil is in de zomer, maar is steiler dan 35° geworden ten gevolge van de sneeuw accumulaties deze winter
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 Februar 2020 · 07:52
    Wat is je 'issue'?
    Op grond van de topokaart of je ervaringingen in de zomer zou je misschien inschatten dat deze helling te doen is bij bijvoorbeeld een 3 op grond van de hellingshoek. Ter plaatse kom je er dan achter dat het een helling met vers ingewaaide sneeuw is en dat hij nu steiler is dan 35 graden. Dan heb je genoeg info om een doordachte beslissing te nemen. Het derde filter in de 3x3 methode zou voor mij een no-go geven op dit punt.
    *Nachricht bearbeitet durch Aryen op 1 Feb 2020 07:54 (4% bewerkt)
  • MTV
    Beginner
    MTV op 1 Februar 2020 · 08:51
    Ik had me nooit zo gerealiseerd dat sneeuw de “fysieke” eigenschappen van de berg/helling kunnen veranderen. Analyse natuurlijk volgens Aryen, maar op z’n minst goed om te weten. Topokaarten geven niet altijd de werkelijke situatie van het terrein weer. Thanks @dejongarno
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 1 Februar 2020 · 09:29
    Dat bedoel ik @MTV en @Aryen

Deze situatie doet me denken aan een lawine ongeluk hier in het Grand Massif; kennissen van me veroorzaakten een lawine tgv een brekende corniche op een helling die op de huidige digitale kaarten (fatmap, orthovox, geoportail) WIT is en dus ‘op papier’ onder de 30gr blijft. Tgv ingewaaide sneeuw(lagen) was die helling 35+ geworden, net zoals in ds situatie in bovenstaande link
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 1 Februar 2020 · 09:29
    Dat bedoel ik @MTV en @Aryen

Deze situatie doet me denken aan een lawine ongeluk hier in het Grand Massif; kennissen van me veroorzaakten een lawine tgv een brekende corniche op een helling die op de huidige digitale kaarten (fatmap, orthovox, geoportail) WIT is en dus ‘op papier’ onder de 30gr blijft. Tgv ingewaaide sneeuw(lagen) was die helling 35+ geworden, net zoals in ds situatie in bovenstaande link[8bda67818d9f039f6877003618ad8c1d_cba067b6-0842-4120-bad3-2ee0a0e7a2f8.jpeg]

Deze foto betreft wel de helling waar ik op doel, maar niet het lawinegeval
    *Nachricht bearbeitet durch dejongarno op 1 Feb 2020 09:44 (7% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 Februar 2020 · 13:06
    Mooi voorbeeld. @aryen bovendien, niet iedereen blijkt heel goed in het inschatten van een hellingshoek, dus ik denk wel dat het belangrijk is je te realiseren dat op een kaart kijken niet genoeg is als je nog wat mi der ervaring hebt.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 Februar 2020 · 16:06
    Meten is weten. (als je nog niet goed kunt schatten) 😃
    *Nachricht bearbeitet durch Aryen op 1 Feb 2020 16:06 (2% bewerkt)
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 1 Februar 2020 · 17:23
    meten is weten (zelfs als je vindt dat je goed kan schatten)
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 1 Februar 2020 · 21:27
    Lang leve de skistokken!
    ‘It’s about the memories we create’ www.skiandsmile.com
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 1 Februar 2020 · 21:27
    Beide posts zijn valide, bewust maken en oplossingen bieden. Dat is de meerwaarde van dit forum.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 1 Februar 2020 · 23:19
    @berber: Aha, ik vroeg me al af waarom we die dingen hebben als we aan het splitboarden zijn 😉

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro