Wat is het toch een K-winter

• Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 18 März 2020 · 12:28
    Mooi stukje reflectie @Rutger, dank. Ik vind zelf het aantal doden ook wel meevallen, zeker in een categorie die al een aardig lang leven lang meegaat. Wat dat betreft zijn de maatregelen wel heel rigoreus...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 März 2020 · 13:48
    Verschillende interessante feiten/ideeën/meningen hierboven. ...Ik vind zelf het aantal doden ook wel meevallen, zeker in een categorie die al een aardig lang leven lang meegaat. Wat dat betreft zijn de maatregelen wel heel rigoreus...Boarderbuis op 18 mrt 2020 12:28Nou ben ik geen expert of ook maar half-kundige in het vakgebied, maar toch vallen me een paar dingetjes op:
    - of het aantal doden meevalt @Boarderbuis , zou ik na afloop tegen het licht willen houden.
    - (je spreekt ook lichtjes over een 'categorie' mensen wiens dood misschien voorkomen kan worden... maargoed...)
    - Het feit DAT maatregelen rigoureus zijn, maakt DAT het aantal doden mee zal vallen.
    Net zoals het feit DAT je voorzichtige keuzes maakt in de bergen, maakt DAT je niet in een lawine komt.
    Lijkt me geen reden om minder rigoureuze keuzes te maken toch?

Zo, half-zuurmodus uit.
    De diabeet in me heeft genoeg ziekenhuizen van binnen gezien en bedankt daarom iedereen die vandaag zijn handen heeft gewassen:
    https://www.rivm.nl/hygiene/handen-wassen
    Keep up the good work!

*Nachricht bearbeitet durch EmileHendrix op 18 Mär 2020 13:51
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 März 2020 · 14:28
    Better save than sorry, het gaat niet alleen over jezelf.

De vraag is of er met de komende geboortegolf over 9 maanden netto meer of minder inwoners te verwachten zijn. De condooms zijn inmiddels uitverkocht, ik ga vast aandelen babyvoedsel kopen. 😉
    splitfest.nl
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 März 2020 · 16:16
    Verschillende interessante feiten/ideeën/meningen hierboven. ...Ik vind zelf het aantal doden ook wel meevallen, zeker in een categorie die al een aardig lang leven lang meegaat. Wat dat betreft zijn de maatregelen wel heel rigoreus...Boarderbuis op 18 mrt 2020 12:28Nou ben ik geen expert of ook maar half-kundige in het vakgebied, maar toch vallen me een paar dingetjes op:
    - of het aantal doden meevalt @Boarderbuis , zou ik na afloop tegen het licht willen houden.
    - (je spreekt ook lichtjes over een 'categorie' mensen wiens dood misschien voorkomen kan worden... maargoed...)
    - Het feit DAT maatregelen rigoureus zijn, maakt DAT het aantal doden mee zal vallen.
    Net zoals het feit DAT je voorzichtige keuzes maakt in de bergen, maakt DAT je niet in een lawine komt.

Zo, half-zuurmodus uit.
    De diabeet in me heeft genoeg ziekenhuizen van binnen gezien en bedankt daarom iedereen die vandaag zijn handen heeft gewassen:
    Keep up the good work!
    EmileHendrix op 18 mrt 2020 13:48

Precies DIT! Als we zometeen elkaar vertellen dat we ons dood (pun unintended) hebben verveeld tijdens de historische quarantaine in Europa, dan hebben we het juist goed gedaan.

Dit korte stuk zegt ergens: "St. Louis, for example, canceled its parade while Philadelphia did not. In the end, the death toll in St. Louis did not rise above 700, according to the CDC"
    https://www.theverge.com/2020/3/17/21184445/facebook-marking-coronavir...

Nou is dit virus in geen enkele manier vergelijkbaar met de spaanse griep, maar de basisprincipes van self distancing en/of quarantaine zijn hetzelfde. Draconish, maar het meest effectief op korte termijn. Immunniteit heb je tijd voor nodig. Met afstand tot elkaar houden kopen we wat meer tijd. Voor onszelf, maar vooral ook voor de ouderen en immuno-compromised die we kennen.

De vrouw van mijn broer heeft Crohn, haar halve grote darm is getransplanteert en dus zit ze op immunodepressants of hoe dat heet. Om maar een voorbeeld te noemen. Hij houdt zielsveel van haar. Ik wens het hem, haar, noch iemand anders toe.

https://www.theverge.com/2020/3/17/21184445/facebook-marking-coronavir...
    *Nachricht bearbeitet durch Dutchess op 18 Mär 2020 16:17 (4% bewerkt)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Frans v
    Frans v op 20 März 2020 · 00:05
    Daarnaast is enhanced infection beschreven voor corona virus door aanwezigheid van antistoffen tegen dit fusie eiwit. Ook dit is een complex immunologisch verschijnsel. Hierbij zorgen juist aanwezige antistoffen voor een versnelde infectie vd wittebloed cel.
    Normaal is dit juist onderdeel voor bestrijding vh pathogeen echter nu misbruikt het virus deze weg.( Dit is ook het geval bij oa RSV, HIV en denque).
    Rutger op 16 mrt 2020 17:02

Betekend dit eigenlijk dat bij herbesmetting het virus super gemakkelijk binnen komt omdat je al antistoffen hebt? Als dit altijd en bij iedereen zo is, is inzetten op groeps immuniteit toch onverstandig te noemen?
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 20 März 2020 · 09:20

Zo, half-zuurmodus uit.
    Keep up the good work!
    EmileHendrix op 18 mrt 2020 13:48

I'm sorry dat ik zo kort door de bocht was! Iedere dode zorgt natuurlijk voor veel persoonlijk leed. Maar ik vrees dat we er aan moeten gaan wennen ook al kopen we iets tijd....zelfs in China loopt het aantal besmettingen weer op. Sterkte iig allen
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 20 März 2020 · 10:12
    Daarnaast is enhanced infection beschreven voor corona virus door aanwezigheid van antistoffen tegen dit fusie eiwit. Ook dit is een complex immunologisch verschijnsel. Hierbij zorgen juist aanwezige antistoffen voor een versnelde infectie vd wittebloed cel.
    Normaal is dit juist onderdeel voor bestrijding vh pathogeen echter nu misbruikt het virus deze weg.( Dit is ook het geval bij oa RSV, HIV en denque).
    Rutger op 16 mrt 2020 17:02

Betekend dit eigenlijk dat bij herbesmetting het virus super gemakkelijk binnen komt omdat je al antistoffen hebt? Als dit altijd en bij iedereen zo is, is inzetten op groeps immuniteit toch onverstandig te noemen?Frans v op 20 mrt 2020 00:05

Alleen als er onderdelen vh immunsysteem minder werken zoals bij veel ouderen 70+ door veroudering vh immunsysteem.
    Er wordt ook niet ingezet op groepsimmuniteit overigens,(zo heeft de media dat geframed) dat is een logisch gevolg als er veel mensen geïnfecteerd worden en zal uiteindelijk spreiding afremmen. Echter zal het volgend jaar weer terug keren en het is maar de vraag hoe lang je na infectie beschermt bent tegen infectie (bij sommige virussen kan je na 2 maanden alweer geherinfecteerd worden met een type identiek virus). Meestal neemt per infectie de kwaliteit vd antistof response toe, waardoor men nauwelijks ziek wordt. (Hoe dat hier zit weet nu niemand nog precies)
    Naast die enhanced mechanisme (beschreven bij oa SARS, influenza HiV en RSV), heb je nog allelei andere mechanismen die het virus aanpakkken en neutraliseren.. oa de formatie van neutraliserende antistoffen. Die betekend dat veel mensen bij een 2e, 3e etc infectie meestal een milde of asymmetrische infectie doormaken. En daarmee ook minder infectieus zijn.

Overigens is er een verschil in bescherming tegen infectie of bescherming tegen ziekte.
    Sommige virussen/ vaccinatiesgeven een zeer lange immuniteit tegen infectie, en geven het virus nauwelijks kans te hechten en te repliceren en het virus wordt razensnel geklaard. (Daarom betekend de aanwezig heid v virus ook niet persee dat je meteen besmettelijk bent, de viral load kan extreem laag zijn en het virus al semi geneutraliseerd door bv igA antistoffen)
    Andere vaccinaties , bv tegen influenza geven maar gedeeltelijke bescherming . Het virus kan ondanks aanwezige afweer toch niog binnendringen en repliceren echter wordt wel sneller geneutraliseerd waardoor de ziektelast en mortaliteit omlaag gaat (idem voor kinkhoest vaccinatie)

Mensen denken veel te simpel over hoe het immuunsysteem werkt. Het is veel complexer dan het weer
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 März 2020 · 10:17
    @Rutger, dank wederom 🙏🙏
    Fijn dat er iemand is die dit kan duiden voor ons. Keep up the good work!
    Know where to go!
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 20 März 2020 · 11:15
    @Rutger hoe schat jij de kansen in voor een medicijn die het virus en de klachten zou kunnen remmen? zou dit op kortere termijn beschikbaar kunnen zijn dmv een soort eureko moment (en dan maar hopen dat het op langere termijn geen andere complicaties geeft)
    Onequiver
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 20 März 2020 · 13:53
    @Rutger hoe schat jij de kansen in voor een medicijn die het virus en de klachten zou kunnen remmen? zou dit op kortere termijn beschikbaar kunnen zijn dmv een soort eureko moment (en dan maar hopen dat het op langere termijn geen andere complicaties geeft)mark75 op 20 mrt 2020 11:15

Geen idee ik doe geen onderzoek naar medicatie. Maar er zijn natuurlijk virus remmers , die ingrijpen op de RNA synthese en daarbij een foutieve bouwsteen inbouwen en dus geïnactiveerd worden. Deze middelen zullen ongetwijfeld allemaal getest kan worden . Echter dit soort middelen zullen alleen worden ingezet bij ernstige gevallen (en wrs niet bij 80 jarige met onderliggende aandoeningen)
    Volgens mij was er voor ebola een middel ontwikkeld dat daar niet voldoende werkte, maar mogelijk wel hier kan werken. Het gaat hier dus uitsluitend om remmers.

Een andere mogelijkheid is om een neutraliserende monoclonale antistof te ontwikkelen, daarin zijn ze mogelijk alver, want ze weten al vrij veel vd structuur vh eiwit en vh receptor bindende domein.

Echter ook hier zou het gaan om afremming en als profylaxe. Je moet namelijk grote hoeveelheden inspuiten en dit herhalen want de halfwaardetijd is ca 21 dagen.
    Dit doen bv bij premature babies tegen RSV infectie. Tot ze minstens 6 maanden oud zijn.

Heel duur en je bent niet beschermd als het monoclonaal is afgebroken. voor RSV is dit minder problematisch, want metname de onder ontwikkelde longen en het nog niet gematureerde immunsysteem is daar het probleem. Vanaf 1 jaar oud zie ze nauwelijks ernstige infecties meer, terwijl er wereldwijd toch ca 30-40 duizend onder 1 jaar aan dood gaan per jaar. Gek genoeg worden ouderen toch vaak wel ernstig ziek terwijl ze sky high antistoffen hebben (dit heeft dan dus te maken met dat immunologische mechanisme dat ik omschreef)

Vaccin is enige echte manier om (langdurige? Minstens 1 seizoen) Immuniteit op te bouwen
    Maar dat is wrs nog minstens een jaar weg
    En zal eerder vergelijkbaar worden met een influenza vaccin(dus voor risico groepen)

Overigens wil ik benadrukken dat het nu alleen maar zo snel kan gaan omdat er zovel milde gevallen zijn. Er zijn nog geen data beschikbaar, maar het zou mij uitermate verbazen als er nu minder dan 300.000 geïnfecteerden zijn in noorditalie.

Als het goed is komt er binnen 3-4 weken serologische data die iets kan zeggen over de transmissie (snelheid) en kan schatten hoeveel mensen er ongeveer geïnfecteerd moeten zijn (geweest) in Nederland. En over de komende maanden wordt dat beeld steeds helderder (mits er een goede specifieke serologische test is, want dat moeet nog blijken). Lock downs hebben alleen zin als het om een geïsoleerde pocket gaat, zoals destijds met MERS. Zodra het pandemisch is heeft het allemaal maareen beperkt effect tegen een enorme prijs. Terwijl
    Je een grotere kans creert op een tweede infectie golf.
    Daarnaast moet je niet focussen op outliers uitzonderingen en individueel leed om daar je beleid op bepalen. Je moet pragmatisch zijn en naar het grote geheel kijken. Dus als de kans 1% is dat je na 24 uur klachtenvrij nog besmettelijk bent tov 0,1% na een week klachtenvrij. Dan moet je in sommige gevallen dit kleine extra risico accepteren, omdat als je iedereen nog een week extra thuis laat dat uiteindelijk een groter gezondheids risico oplevert, maar bv de bakker kan best een weekje langer weg blijven bv.
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • Moos
    Moos op 24 März 2020 · 07:01
    Bedankt Rutger voor een stukje duiding!
    Wat doe je professioneel, als ik vragen mag?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 24 März 2020 · 07:49
    @rutger dankjewel!
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 24 März 2020 · 11:14
    Wat doe je professioneel, als ik vragen mag?Moos op 24 mrt 2020 07:01

Ik geloof dat hij stratenmaker is.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 24 März 2020 · 16:03
    Wat doe je professioneel, als ik vragen mag?Moos op 24 mrt 2020 07:01

Ik geloof dat hij stratenmaker is.AvdL op 24 mrt 2020 11:14
    Op zee???
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 April 2020 · 08:18
    "Science advances one funeral at a time"
    https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/apr/11/surely-the-link-...

Of toch niet? 😞
  • 49
    Advanced
    49 op 13 April 2020 · 09:09
    "“When the facts change, I reinforce my prejudices” is truer." Gebrek aan zelfkennis kan de schrijver van het stuk in ieder geval niet ontzegd worden.
    montagna bianca, ti amo
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 13 April 2020 · 10:31
    Niets menselijks is ons vreemd.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 Juni 2020 · 13:00
    Melk, de witte motor achter klimaatverandering?

https://www.theguardian.com/environment/2020/jun/15/emissions-from-13-...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 26 Juni 2020 · 14:31 We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • vasco
    Advanced
    vasco op 27 Juni 2020 · 09:44
    Voor wie het interesseert:

https://www.nzz.ch/international/corona-hotspot-ischgl-gehaessigkeiten...=Dutchess op 26 jun 2020 14:31

Für Europa allerdings hatte die überstürzte und von den Behörden kaum koordinierte Abreise fatale Folgen. Von Ischgl brachten nämlich Hunderte von Gästen das Virus nach Hause und verursachten so Zehntausende von Infektionen. Das Institut für Weltwirtschaft in Kiel rechnete Ende Mai aus, dass fast die Hälfte aller Sars-CoV-2-Infektionen in Deutschland auf Ischgl-Reisende zurückzuführen sind. In Dänemark waren es bis Ende März mindestens ein Drittel und in Schweden ein Sechstel aller Corona-Fälle.

Dat is wel heel veel!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro