tourski materiaal

• thomask
    thomask op 11 Februar 2020 · 23:00
    dag
    Ik ben het internet aan het afzoeken op zoek naar een goede keuze voor tourski's en bindingen, maar het is haast onmogelijk voor een beginner wegens al de keuze.

Over mij en wat ik zoek: beginner tourskiën, geen perfect techniek op pistes (uitdaging 1). Ik zou allround materiaal willen vinden en zoek geen topprestaties (mijn gebrek aan capaciteiten wegen zwaarder door). Ik wil ze op pistes gebruiken, voornamelijk als training, op allerhande sneeuw tijdens toeren en daarbij is goede controle over mijn skis belangrijk. snel en efficiënt klimmen is niet echt mijn zorg.
    83 kg, 1m90

ik zat te denken aan onder voet breedte van 85 mm en lengte rond de 175/180 cm.
    Black Diamond Helios, kastle tx, Elan Ibex, ...
    (lichte) techbindingen stellen me niet helemaal gerust. Framebindingen zijn er misschien ook wat over, dan kom ik nog bij de Fritschi Vipec Evo en Salomon S/Lab Shift MNC als tussenoplossingen.

Schoenen heb ik al: tecnica zero tour pro g

Wie kan me een richting geven? Bedankt, Thomas

*Nachricht bearbeitet durch thomask op 11 Feb 2020 23:08 (5% bewerkt)
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 12 Februar 2020 · 08:05
    je weet precies wat je wilt. wat is de vraag?
    Onequiver
  • Susje
    Advanced
    Susje op 12 Februar 2020 · 09:42
    Hey Thomas, allereerst wil ik zeggen dat ik je helemaal begrijp, ook beginnend in de wereld van toeren en het vinden van je eerste materiaal is best lastig..
    Je zegt dat je de uitrusting met name op de piste wil gebruiken bij wijze van training? En er een beetje toeren buiten er naast wil doen?
    Ik zou dan voor een wat zwaardere (dus stijver) ski gaan, iets wat misschien iets meer als lichte Freeride ski staat aangeschreven dan toer ski. Als je nog wil werken aan je techniek op de piste, en je bent gewend om hard te skiën, en je hebt zo'n heel licht toerski'tje, klapperen die dingen op de piste alle kanten op. Ik heb dat een paar keer gehad bij het huren van licht materiaal voor een tocht waarbij de nadruk op stijgen lag, en we daarna een stuk op de piste moesten afdalen. Niet zo chill.
    Wat bindingen betreft, wat ik tot nu toe geleerd heb is dat het echte voordeel van dat lichte materiaal (tech binding) is wanneer je lange dagen maakt, en makkelijk wil manoeuvreren bijv bij spitzekehren. Als je bij wijze van training de piste op loopt of een kleine toer doet, kan dat denk ik ook met een frame binding. Mijn broer en zijn beste vriend doen dat ook, met frame binding en dikke poederbakken - ik zou 't loodzwaar vinden maar zij zijn beiden rond de 1.90m, 90kg en fysiek sterk- en ze willen 1 paar ski's die alles kan.
    Qua controle die de binding geeft heb ik niet gemerkt dat een tech binding minder goed vertaalt naar de ski dan een gewone binding, maar daar speelt misschien ook mijn weinige ervaring een rol en 't feit dat ik niet zwaar ben (57kg).
    Groetjes Susannah
    *Nachricht bearbeitet durch Susje op 12 Feb 2020 09:44
  • thomask
    thomask op 12 Februar 2020 · 10:40
    hallo, bedankt voor het antwoord.
    De nuance is misschien nog iets anders. Ik wil vooral skis voor toeren (en daarbij goed gedrag bergaf) en ik zal ze op zijn minst proberen op pistes en als het goed meevalt daar wat meer gebruiken (het is dat of huurmateriaal).
    Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik er een weet mee op doorgaande tocht mee kan gaan. Ik ben aan het verhuizen naar Marseille met goede (tour)skigebieden op 2u rijden, dus ik hoop komende jaren veel tijd te kunnen doorbrengen op skis in het algemeen.
    In mijn selectie van skis heb ik in reviews gezocht naar downhill gedrag. en skis zoals de BD Helio (88 of 95?) lijken me wat minder te flapperen (ik zal ook geen carbon skis kopen)
    Over bindingen hoor ik zeer verschillende meningen, dat framebindingen geen toegevoegde waarde (meer) geven op vlak van stevigheid. Als het verschil tussen een stevige tech binding (Marker Kingpin 13, ...) en een frame binding haast niets is, is een lichtere oplossing uiteraard aan te raden.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 12 Februar 2020 · 11:48
    Hi Thomas,

Ik zou minimaal 95 onder de voet nemen en zou je eigenlijk willen aanraden om rond de 100 - 105 te gaan zitten. Dat maakt omhoog allemaal niet zo veel uit (zeker zo lang je niet te steil omhoog gaat) en naar beneden merk je het verschil enorm. Helemaal als je geen perfecte techniek op de piste hebt, laat staan buiten de piste. Daarnaast zou ik voor een tech binding kiezen, ben zelf groot fan van de Marker Kingpin maar ook de Salomon Shift schijnt erg goed te zijn.

Groeten,
    Paul
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 12 Februar 2020 · 11:55
    Ik zou kiezen voor iets breder dan je voorstelt en zeker niet korter dan 180.
    Precies omdat net even breder het off-piste net even makkelijker maakt.

De binding is om het even. Als je voor hetzelfde geld een tech binding kan krijgen zou ik zeker daar voor gaan, maar kan ook prima zonder.
  • thomask
    thomask op 12 Februar 2020 · 12:00
    Ik ben nogal bang van te breed op harde sneeuw (?)
    dus de meesten kunnen zich hierin vinden?:
    https://www.ekosport.eu/black-diamond-helio-recon-95-20-marker-kingpin...
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 12 Februar 2020 · 12:28
    Lijkt me een mooie setup. Ik zou niet te bang zijn voor te brede ski's op harde sneeuw. We praten hier niet over 140mm onder de voet. Daarnaast zou ik me eerder zorgen maken over te smalle ski's in diepere sneeuw. Dat zijn immers condities die je veel hoopt te vinden.

Ik heb eventueel nog een Kastle TX97 met inserts voor de Kingpin, die je kunt overnemen voor een schappelijk prijsje.

• Knert99
    Tourist
    Knert99 op 12 Februar 2020 · 14:28
    Ik had hetzelfde... een one quiver.. uiteindelijk een set K2 pinnacle95ti gekocht met marker frame bindingen. Tot dusver alleen getest op piste.. Carven en kort werk prima. Op ijs klapperen ze wel onder de voet... maarja het zijn ook geen echte piste skies. Testen in poeder gaat in maart hopelijk gebeuren en ook een dagje of wat toeren.. ben benieuwd
  • JvanE
    JvanE op 12 Februar 2020 · 15:26
    @Polhovsky, heb je wat meer specs over de kastle ski die je noemt in de versie die jij hebt? Breedte onder de voet, lengte, type binding, et cetera
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 12 Februar 2020 · 15:41
    @JvanE, het betreft de volgende ski:

https://www.mec.ca/en/product/5044-137/TX-97-Skis (lengte 187)

Er zit geen binding op maar inserts voor de Kingpin. Zodoende zou je de Kingpin binding ook op andere ski's (mits je daar natuurlijk ook inserts in hebt zitten) kunnen gebruiken. In één van de ski's zit wel een aardige 'jaap' dus die zou even behandeld moeten worden. Het is een hele fijne ski maar ik geef zelf inmiddels graag de voorkeur aan een iets bredere ski (de TX107 😃 ).
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 12 Februar 2020 · 15:49
    sorry voor mijn (te) korte reactie. Waar het m.i. om gaat is de vraag naar de one quiver die je stelt, die ski die alles kan. je doet eigenlijk altijd ergens concessies. wil je een beetje toeren met korte stukken puur tbv lopen naar een mooie afdaling waar minder mensen komen zou een pintec niet perse noodzakelijk zijn en geeft een alpine binding voor de afdaling meer stevigheid. is dus wel iets zwaarder lopen. als je meer voor het toeren gaat is juist het gewicht belangrijk omdat je elke stap net iets minder hoeft te verplaatsen. kwa breedte zelfde verhaal. echt goede poeder vraagt om zo breed mogelijke ski (ook hierin verschillen de meningen weer) en echt toeren kan op dunne latten weer het best. Een gulden middenweg is waar je naar vraagt. De ski die je op het oog hebt met de marker vind ik een hele mooie combi. je budged is wel goed genoeg om een mooi setje te kopen iig. volgens mij is voor het poederskien ook niet perse breder nodig (speed is your friend!). met te brede skies is het moeilijk het spoor te blijven lopen bij toeren. Op de piste heb ik geen oordeel. pistes zijn de traverse naar de afdalingen. Ikzelf ski/toer met kastle fx95 en shift. precies om bovenstaande redenen.
    Onequiver
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 12 Februar 2020 · 19:27
    Ik ben zeker ook geen fantastische daler en heb 88 mm onder de binding. Ik kom overal wel beneden zolang het niet te steil wordt ongeacht de sneeuw, maar misschien niet altijd in perfecte stijl. Ik ski k2 talkback (mannelijke variant wayback, skiet mijn man op) met markertour f10 binding. Ik kan me daar prima zowel met touren als op de piste mee vermaken. Ik vind bij het touren wel fijn fijn dat ze niet te breed zijn als het ijzig is. Tenslotte loop je het grootste gedeelte van de tijd omhoog... Ze zijn ook niet zo zwaar voor wat ze bieden. Ik zou misschien bij een volgende ski wel kiezen voor een lichtere binding.
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 12 Februar 2020 · 19:52
    Zoveel mensen zoveel meningen. Ik tour al jaren op 85mm. Voornamelijk omdat bij een tocht van 1500-2000 hm je veel langer aan het touren dan skien bent en ik dan lichter en smaller (zeker bij ijzige traverses) prettiger vind. Daarmee kom ik ook overal omlaag, van ijsplaten tot 55gr couloirs met dikke pof, slush of wat dan ook. Ook bijna altijd genieten tijdens de afdaling. Jaren geleden wel op 100mm getourd. Skiet heerlijk, maar het aantal tochten waarbij ik zulke diepe sneeuw heb dat ik het surfgevoel dat breed zo lekker maakt kan krijgen is beperkt.
    Zeker als je je beperkt tot afzienbare tochten lijkt mij 95 ook prima. Breder zou ik persoonlijk niet gaan, om ook nog technisch moeilijk terrein makkelijk te kunnen klimmen. De ski van Paul lijkt mij ook een mooi instapmodel. En de Kingpin is een top binding.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro