Split&Safety trip report incl. PA9

• Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 15 Februar 2020 · 20:08
    Na weken van droogte en warmte kwam onze cursus Split&Safety steeds dichterbij. Gelukkig gaven de verwachtingen toch wel hoop en viel onze cursus uiteindelijk precies in #PA9. Ook al moesten we daarvoor wel eerst door de nodige regen en storm heen, de beloning kwam zeker. Hieronder een kort report van de cursus en het Split-gevoel van een vervent snowboarder die alleen nog maar kleine stukken omhoog liep...

Na vorig jaar @KrisL te hebben leren kennen na #PA20 in de kroeg in Utrecht, kwam hij met het idee voor de Split&Safety-cursus van Frozen Lines. Aangezien ik nog niet eerder gesplit had, maar wel ooit snowboardleraar incl. Alpin-Kurs was, leek dit me een mooie manier om de safety-kennis op te frissen en de rust van het Splitten te gaan meemaken. Met slechts 3 deelnemers waren we in een luxe positie van veel aandacht, flexibiliteit en snelheid. En toen er nog 1 afvaller was, bleven Kris en ik alleen over met de gids @Erwin, die zo tof was de cursus wel door te laten gaan.

Uitvalsbasis was Kaprun, maar de eerste dag startte met safety-check bij een gondel bij Maria Alm. De dag ervoor regende het pijpenstelen, tot ver boven de 2000m. Maar het moment dat we Erwin troffen op 1000m hoogte, ging de regen over in sneeuw (en storm) die twee dagen aanhield. Dus dat werd bikkelen, zeker met ombouwen wat nog niet mijn sterke kant was :-~ .
    Grote Pieper-check, testen 3-eenheid, uitpluizen van het lawinebericht en tochtplanning stond op het ochtend-menu. En dan maar los, lopen, lopen, lopen, steeds leger en steeds rustiger. Zeker het lopen door het bos was een genot en een goede keuze, want in de open vlakte veranderde alles al gauw in 1 witte waas. Het ombouwen en de eerste afdaling waren daardoor wel even wennen, maar gingen nog best aardig. En op dag 2 konden we al genieten van een dikke laag vers, dus dat werd alleen maar beter.

Maar met de sneeuwval en de storm steeg ook het lawine-niveau van 1 naar 3 tot 4. Dus voorzichtigheid was geboden met heel veel Triebschnee. Met Erwin als ervaren en concessieloze gids/opleider, kwamen we hier echter met de nodige defensieve stijg- en daalstrategieën goed doorheen. Op het eind van de tweede dag volgde een goede pieper-zoek sessie, met de nieuwste theorieën van de Snow&Safety Academy. In de 18 jaar nadat ik mijn opleiding gevolgd was toch het nodige veranderd in alle kennis en kunde! Zeer nuttig dus.

Toen op dag 3 de zon weer scheen werd het helemaal genieten, ook al konden we niet steiler dan 30 graden rijden. Het omhoog lopen ging ook steeds makkelijker (ook omdat er meer mensen van vellen houden...), dus dit was echt de topdag qua rijden. Na onze afdaling keken we Erwin smachtend aan om nog een keer omhoog te gaan. Dat is in straf tempo tot halverwege gelukt:

Need no say more...

De dagen erna waren ook strak blauw maar werden steeds warmer. Het lawineniveau daalde, maar Nassschnee werd nu een probleem. Dus goed opletten op de Tagesgang. En een leerzame ervaring was ook de no-go bij een lullig klein stukje dat net wat te steil was voor de door ons vastgestelde limiet. Omkeren en een sessie graafles beneden in de zon dan maar. Ook leuk en leerzaam.

Waren er ook nadelen?! Nou, niet veel. Je maakt misschien iets minder hoogtemeters dan als je alleen maar met een gids op pad bent, maar alle kennis van kaartlezen, navigeren en de sneeuw lezen neem je mee op je eigen tochten. Hooguit het heen- en weer rijden van huis naar de startplek (Hinterglemm, Maria Alm, Enzigerboden) was wat minder. Maar zodra je een paar minuten door de zon omhoog loopt, ben je dat alweer snel vergeten. Een aanrader dus!

*Nachricht bearbeitet durch Boarderbuis op 15 Feb 2020 20:17 (1% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 15 Februar 2020 · 20:34
    Als je als splitboarder iets wil leren ben je bij Erwin aan het goeie adres! Mooi verslag en een mooie en leerzame trip zo te horen! 👍
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • KrisL
    Beginner
    KrisL op 15 Februar 2020 · 20:53
    Was een prima week Pieter, voor herhaling vatbaar en sluit mij geheel aan bij jouw verslag! Bijna alle soorten sneeuw meegemaakt 😃.

Ook het absturzgefahr kwam nog voorbij 😃
    winter is definitely coming!
  • ardt
    Advanced
    ardt op 15 Februar 2020 · 21:27
    Mooie trip!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 15 Februar 2020 · 22:49
    Super. Mooie leerzame cursus zo te lezen! En wat Willem zegt!
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • iPow
    Advanced
    iPow op 16 Februar 2020 · 08:26
    Mooie trip en verslag, en wat Willem zegt, bij Erwin zit je goed, fijne vent!

Gr. Martin
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 16 Februar 2020 · 09:42
    Mooie trip zeg!

@Erwin organiseert nog meer van deze trips en heeft nog plek de komende maanden: https://www.frozenlines.com/#oppadmetons

aanrader!
    May the powder be with you.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 16 Februar 2020 · 17:17
    Vette trip hoor. En super leerzame condities.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 16 Februar 2020 · 17:34
    Lekker report, super buitenspelen!
    En topgids die @Erwin
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Thune
    Beginner
    Thune op 16 Februar 2020 · 18:12
    Ziet er chill uit. En nogmaals dank dat je ons de koekenpannen onder het fornuis hebt gewezen. Greets de onder buurman bij moni
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 Februar 2020 · 11:12
    @Boarderbuis dank voor de mooie review en ik ga ook aan de slag met jullie feedback!

Volgende week nog een keer en dan komt de cursus volgend jaar zeker weer op de planning. Dus voor iedereen die al kan splitboarden en wil leren zelfstandig op pad te gaan 😀
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 18 Februar 2020 · 12:47
    Leuk report! lekker veel geleerd 😃

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro