2020 feb Cursus report off-piste snowboarding Argentiere UCPA

• barenddelange
    Tourist
    barenddelange op 17 Februar 2020 · 22:58
    Een nieuw avontuur!

Na een aantal jaren fors wat pistes afgekrast te hebben en de laatste jaren uitdagingen ben gaan zoeken in maximaal aantal kilometers per dag, maximale snelheid, laatste liftjes naar boven werd het tijd voor iets nieuws.

In 2006 had ik al eens in een on-piste level 3/4 snowboard les in Val Thorens mogen proeven van off-piste boarden en een hele mooie helling af mogen vinken, een ervaring die ik niet snel vergeten was.

Op Wepowder las ik meer en meer, bezocht een wepowder filmfestival, zag de film “that’s it, that’s that” en “the art of flight” en zag ook ineens off piste cursussen op websites ontstaan.
    Met de board/ski buddies van afgelopen jaren gesproken en uitgesproken dat een omslag me wel wat leek en ik klaar was voor iets nieuws in de sneeuw.

WePowder schreef over UCPA en snel was de website gevonden. Het zag er betaalbaar en haalbaar uit! Een sneeuw-ski-buddy was afgevallen door werk, de andere buddy, ook een snowboarden zag het avontuur zitten en plannen werden gesmeed.

In december zagen we op de website de diverse opties, Tignes, Val Thorens en Argentiere. Val Thorens viel af, daar hadden we al een paar keer gekeken/geboard en ik was wel benieuwd naar het gebied waar ik mijn eerste snowboard lessen gekregen had in 2003, Tignes.

Doordat ik daar lessen gehad had, had ik amper iets gezien van het gebied. Tignes bleek vol, bleef Argentiere over. Bijzonder (klein) gebied, 34km piste, andere gebieden op rijafstand en samen nog niet zoveel kilometers als een matig groot “populair gebied”. Dat leek me wel wat! Als dan toch alles anders moet, dan het aantal km’s ook anders. Argentiere had ook 5 sterren van wepowder en ze gingen er zelf heen met een offpiste reis, dat kan dan niet slechts zijn. We hebben contact met Leon van UCPA Nederland en de reis wordt snel geboekt.

UCPA en les, dat is geen luxe hotels, niet elke dag in een restaurant eten (lunch en avond), geen forse hoeveelheden weissenbier geen controle over wat we de dag gaan doen. UCPA is een hostel, met 2 vreemden op een kamer, koffie drinken uit een soepmok, extern uitgedaagd worden door een mountainguide, in een groep samenwerken voor een week, elke dag picknicken, meerdere nationaliteiten, voertaal Frengels, met piepers omgaan, tentstokken uitgooien en met een schep de piste op, jezelf en je grenzen leren kennen en aangeven. Dit verslag beschrijft deze reis/ervaring.

Zaterdagochtend 8 februari 7:00 haal ik Emiel op in Vlissingen en we vertrekken naar de alpen, we rijden via Reims en na een vlotte reis van 9,5 uur rijden we rond 16:00 Argentiere binnen. Na uitladen parkeren we de auto verderop in het dorp op een gratis parking en de vakantie begint!

UCPA is bijzonder concept, rond de 200 man/vrouw, voornamelijk “jong” tussen de 18 en 35 (paar uitschieters) zaten in het hostel die allemaal een vorm van les/gids hadden uit diverse landen. Onze groep bestond uit 3 Fransen, 2 Nederlanders, 2 Zweden, 2 Polen en een Belg. De mountainguide was Fransman. Onze kamer deelde we met 2 Engelse die een ski cursus doen. Zorgen van personeel zijn heel goed, ze helpen je echt met alles, board waxen, schoenen repareren, alles inbegrepen, huurmaterialen prima. Super toffe aardige behulpzame lui!

Zondag zonder gids op pad, op de Grand Montets geboard (Argentiere gebied) en alle pistes afgekrast. De omgeving is waanzinnig mooi, hele mooie bergen om je heen, je ziet gletsjers en het valt op dat alles vrij stijl is, veel rode en zwarte pistes. Ook voornamelijk fitte skiërs en boarders en geen Nederlanders (wel veel Zweden). Ook zie je ineens allerlei sporters met harnassen, touwen, vellen en ander gereedschap de berg opgaan.

Maandag is de eerste dag, op de berg waait het 120 km/h en alles is dicht die ochtend. We krijgen binnen theorie les, de 3x3 komt langs, de 6 snow-risk worden uit de doeken gedaan en er wordt goed stilgestaan bij de “human factor”. In de middag zijn we “vrij” en we besluiten toch even te gaan kijken in Les Houches welke als enige open is. Met warm weer (10 graden) een zekere afrader, veel zand/modder en slush, gecombineerd met veel blauw, niet vooruit te komen, maar beter dan niets en we zijn even van de straat. We lunchen in het hostel en ook avondeten is het in het hostel. Iedereen schuift bij iedereen aan en je hebt snel wat praatjes.

Dinsdag is de eerste dag dat we naar buiten gaan. We vertrekken naar Le Tours (Grand Montets is dicht) en condities zijn niet bepaald optimaal. We starten met een warming up, rode piste en beetje langs de lijntjes wat poeder pakken. 2de afdaling is door een natuurlijke halfpipe en er wordt flink doorgereden. Dan de derde afdaling, nu begint het echt leuk te worden. We gaan door naar de bovenste lift en boven aangekomen naar rechts. We steken een sneeuwveld over en belanden op een kam, deze boarden we af en komen uit op een veldje waarna we de lift weer nemen. We gaan nog een keer deze kant op en de wind is inmiddels weer fors aanwezig en zicht is minder. Ik board iets teveel naar beneden en haal de “kam” niet. Door de diepe sneeuw ploeter ik naar boven, zie amper meer iets of iemand en dan besef je dat de bergen met slecht weer veel respect afdwingen.

Ik kom na 4 minuten ploeteren en een omweg bovenaan aan en we boarden de kam weer op. Frontside “zaken” we een steile helling af en we komen uit in een prachtig “bos/struikenlandschap” en eindigen uiteindelijk op het veld voor de lift in Le Tours! Wat een ervaring! De gids sluit de dag af met een rugzak begraven en individueel zoeken met receiver en sonde; leerzaam en werkt best nauwkeurig (gelukkig). Avondeten is weer prima voor elkaar, kaas, brood, sla, soep, 3 soorten hoofdgerecht en 2 soorten desserts en water. Prima en we gaan na sauna vroeg slapen, woensdag wordt mooie dag!

Woensdag, mooi weer, veel sneeuw gevallen en we blijven in Argentiere, de liften zijn lekker vlot (geen wachttijd) en we hebben enkele hele mooie afdalingen gemaakt. We gaan bij de bovenste lift naar links en na het oversteken van een ijs/stenen stukje komen we aan bij een enorme “vallei” met veel verse sneeuw. We eindigen via een andere vlakte en bos op de rode piste! Wat is dat gaaf! We gaan vanuit de Bochard lift via enorme vlaktes met rotsen en sneeuw, door het bos eindigen met een wandeling naar het restaurant! Prachtig en echt genieten! Verse sneeuw, mooie afdalingen, heerlijk gevoel van vrijheid en verbondenheid met de natuur! Zeker in het bos is dit heel erg sterk.

Donderdag, weer een interessante dag; het waait weer fors, Argentiere is (weer) dicht en we vertrekken naar Le Tours. We gaan tot de bovenste lift en nemen na een blauwe piste ‘Plan de Reines’ sleeplift. We eindigen boven, naar rechts en steken door via een stuk ijs naar het bos en komen uit in gebied Valorcine. Daar spelen we de hele dag, over ijsvlaktes, op de piste, off-piste tot de lift Tet de Balme ook dichtgaat wegens weer te harde wind. We worden bij elkaar geveegd onderaan de lift, de pistes worden schoongemaakt en per 3 gaan we in de stoeltjes naar boven voor de laatste rit van de dag. Bovenaan waait het zot hard en via een piste gaan we naar beneden. We lunchen/picknicken en in de middag doen we nog een afdaling. Inmiddels is het zicht amper 10m en het is veel piste werk. In de avond sneeuwt het fors door, 30 cm nieuwe sneeuw in het dal, de avond wordt buiten gevuld met activiteiten buiten het UCPA gebouw met zelfgemaakte schans en tricks en raclette / gluhwein avond! Tof sfeertje!

Vrijdag laatste dag! We starten in Argentiere, veel verse sneeuw, paar hele mooie poeder afdalingen, maar ook zien we een lawine liggen op een stuk waar we in de buurt aan het boarden waren (bovenste lift links en dan de vallei in). Mooie reminder. We eindigen de ochtend sessie onderaan de lift Retour Pendant. Deze keer niet met afdaaltouw (zoals woensdag) maar door het bos nog stukje verder van de lift af. Lunch in de sneeuw weide en stukje wandelen naar de lift toe.

Vrijdagmiddag naar Le Tours en de instructeur kijkt verdacht veel naar links als we de lift naar boven nemen. Geen sporen en dat lijkt hem wel wat om te veranderen en iedereen zit toch in Argentiere. We nemen de 2 liften naar boven, rechts zien we nog dat er 3 lawines naar beneden zijn gekomen, we nemen de blauwe piste naar een lange sleeplift plan Des Reines, daar boven niet naar rechts maar naar links. We komen langs prachtige weidse landschappen en eindigen door de bomen maar de temperatuur is ook weer fors hoger en de sneeuw wordt zwaarder en het schuift soms wat. We eindigen de dag met twee mooie runs vanuit die top naar de eerste lift / parking!

Wat een vakantie/trip/ervaring. Veel geleerd, ervaren, beleefd. Voor iedereen die twijfelt aan dit soort trips en comfortabel van vlak zwart afkomt met een bochtjes, zeker doen! Gaat je waarschijnlijk niet tegenvallen en met de mountain guides van UCPA zit het wel goed! Het heeft mijn leven in ieder geval een stuk verrijkt en denk alvast aan volgend jaar. Tignes??
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 Februar 2020 · 12:34
    ....... en denk alvast aan volgend jaar. Tignes??barenddelange op 17 feb 2020 22:58
    We waren voor de Kick-off al een paar daagjes in Val d'Isère. Enkele malen de UCPA groepjes tegen gekomen. Moet je zeker doen als de omstandigheden goed zijn.
  • Sarah123
    Beginner
    Sarah123 op 18 Februar 2020 · 13:18
    Leuk om te lezen! Ik vertrek dit weekend naar Argentiere voor een weekje offpiste skien met UCPA. Zin in!
  • MSpeleers
    Advanced
    MSpeleers op 18 Februar 2020 · 16:39
    Hi Barend, mooi positief verslag zeg. En goed om te lezen dat je zo'n leuke tijd hebt gehad ondanks de stormachtige wind. En Tignes is natuurlijk altijd een goede keuze!

@Sarah123 : Heel veel plezier in Argentiere, en ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

Groeten, Martijn (ucpa.nl)
  • barenddelange
    Beginner
    barenddelange op 23 Februar 2020 · 14:11
    Emiel heeft van de week een mooie video gemaakt!:

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro