Dat weet ik ook niet. Ik vermoed van alles, maar hé... Ik denk dat we daar pas veel later gaan achterkomen. En misschien wel nooit echt. Heel veel mensen vonden het hele gedoe met corona maar onzin in februari, en niemand wil al zijn inkomsten missen voor iets waarvan ze niet zelf zien dat het echt gevaarlijk is. Is dat naïeviteit, nalatigheid, of laakbaar gedrag zoals verzwijgen of achterhouden? In februari kan je daar misschien nog niet over spreken, begin maart misschien al wel? 7 maart werd er een geval ontdekt... 9 Maart gooide Italië een paar bergdorpen dicht. Had dat het moment moeten zijn? Op dat moment wordt er nog lacherig gedaan, door de hele westerse wereld, over "een griepje" En wie gaat er als zondebok aangewezen worden? De overheid, de beheerders van de skidorpen, de wintersporters die vinden dat ze verdorie nog wel effe ergens moesten kunnen skieën?
Wie hoorde er nou echt voor het eerst een whoem-geluid? Was dat een whoem geluid? Weet je het zeker? Die afdaling ziet er zooo geil uit... dat was vast geen whoem-geluid..
Zoals ook te zien in de docu die Emile hier deelde, zijn in meerdere skigebieden het hele resort in handen van een selecte groep mensen. Die elkaar al heel lang kennen en al heel lang in dezelfde bubbel zitten. En economisch totaal afhankelijk zijn van dat skigebied. Dat dat dan in de context van een opstekende pandemie fout gaat is bijna logisch.
Emile noemde ook het Cassandra complex. Als een horecabaas in februari had gezegd tegen zijn collega's: ik heb een medewerker met een droge hoest en h(z)ij voelt zich niet lekker, ik denk dat ik beter twee weken dicht kan gaan, wat zou er gebeurd zijn denk je? Hoe hadden mensen daarop gereageerd? (Die horecabaas ziet dan ook even af van heel wat duizenden eurootjes..) De leden van de familie/groep/ aandeelhouders die in het dorp de dienst uitmaakt, hadden die hem bezocht en gezegd: "joh, het is een griepje, ga je nou hysterisch lopen doen? Denk aan je collega's! Dan komt zometeen niemand meer naar hier! Laat die jongen (meisje) lekker uitzieken." Wie zou het aangedurfd hebben? En daarbovenop ook nog voet bij stuk hebben gehouden? Deze storm laat heel pijnlijk zien waar onze zwakke kanten zitten, als mens, als gemeenschap en als samenleving.
*Nachricht bearbeitet durch Dutchess op 20 Apr 2020 21:32 (3% bewerkt)