Het is oktober 2019 de Splitfest crew heeft een update. We gaan naar NOORWEGEN! En niet vier dagen, maar gezien de reisafstand een hele week! Dusss…. Eerst thuis maar overleggen of de kinderen en de vrouw papa een week kunnen missen. Gelukkig de credits voor 2020 zijn nog niet vergeven dus de data staan vast in de agenda.
Noorwegen het land van de uitgestrekte toendra, noorderlicht, rustige heuvels, maar ook steile pieken, de hardangervidda en jotunheimen en nog veel meer moois. Dat beloofd wat. De ski’s zijn er nog klaar voor de vellen plakken nog en het enthousiasme is alom aanwezig. Maar toch knaagt er wat. Het land is groot, heel groot, en er zijn weinig liften, waar de vellen dan weer aan te pas kunnen komen. Maar zal dat genoeg zijn voor een week? Heb ik op een dag met drie of vier klimmen voldoende hoogtemeters gemaakt die mijn stoke iig tijdelijk doen uitdoven? Ik denk het niet… Ik besluit, ik wil meer! Meer voor mezelf, maar ook meer voor Splitfest!
Een paar mailtjes en telefoontjes verder en ik heb het voor elkaar. Ik mag de PEAK 4 meenemen en ze uitlaten in Noorwegen. Gelukkig maak ik deze afspraken allemaal al in november, zodat er ook echt wat vliegers gereserveerd liggen voor ons. De PEAK 4 is de snowkite van Flysurfer welke wendbaar, snel, klein oprolbaar en veilig is. Oftewel de ideale combi om te proberen een helling opgesleept te worden, boven de vlieger weer op te rollen en een mooie lijn naar beneden te zoeken.
In de voorbereidingen die volgen kijk ik naar filmpjes, waar ik eerst dacht dat enkel simpele hellinkjes het te zoeken terrein waren, zie ik al snel hoe de pro’s steile hellingen bedwingen met hun mobiele sleeplift. Of dat het niveau is wat ik mee kan nemen naar Noorwegen weet ik niet, ik kan kitesurfen en ik kan skiën, maar of ik dat aandurf. Ik zal me eerst maar tevreden moeten stellen met wat rustige hellingen. En daarbij touren doe je met maten. Oftewel de rest van de splitfest crew moet het ook bij kunnen houden. Maar in plaats van 1200hm 4000hm halen op een dag, dat is toch wel de grootste wens.
Sleeplift in "the outback"
Het is maart we mogen bijna! Gezien de drukte thuis kan ik elke avond een paar spullen pakken. Wat moet er mee? De normale spullen natuurlijk, maar ook het klimmateriaal, een tent, een brander… gelukkig wordt ik opgepikt door een maatje met een bestelbus en kan alles mee. Een laatste belletje met de leverancier van de PEAK 4’s laat weten dat er een 8m2 en een 11m2 onderweg zijn, maar dat ze wel pas vrijdag om 17.00hr aan komen en ik wordt om 21.00hr opgepikt om op tijd bij de boot in Denemarken te zijn. Oftewel, hopelijk blijft murphy even thuis!
Maar met dat de klok tikt laat Murphy zich in alle glorie zien. Alleen niet op de levering van de vliegers, dat ziet er allemaal goed uit. Maar er gaat iets anders viraal. CORONA. Waar eerst enkel Italie en Brabant moeilijk doen, blijkt nu Noorwegen roet in het eten te gooien. Ze zetten alle toeristen twee weken in quarantaine! Een weekje Splitfest in een quarantaine hotel is natuurlijk weggegooide tijd en het gedoe wat je er verder van krijgt is niet te voorzien. Het zwaarste besluit van de splitfest crew met een 3x3 systeem moest getrokken worden. De factor mens is niet betrouwbaar. Dus het is een no go, en we hebben ons allen omgekeerd… Safety First!
Factor mens is het probleem!
Dus 20 uur voor de levering van het postpakket wordt de missie afgeblazen. En dat terwijl ik de PEAK 4 graag wil testen in een tour situatie. Wat zijn dan de alternatieven? Afreizen naar de Harz, maar met deze warme winter was daar geen sneeuw meer te vinden. De Alpenlanden gingen ook hun maatregelen tegen Corona nemen. Dan maar “veilig” thuis blijven en de vliegers mee naar het lokale strandje samen met de hydrofoil. Dan kan ik ze in ieder geval nog testen en heb ik een beeld van de vliegkunsten van de PEAK 4.
De condities waren goed. 5 graden, zonnetje, een mooi windje van ca 13kn, een dik pak en de PEAK 4 8m2. Ondanks dat het geen vliegers die herstart-baar zijn als ze in het water vallen kan je er mee surfen. Door hun ontwerp vliegen ze al vanaf 3 knopen en vallen ze bijna niet uit de lucht, tenzij je een stuurfout maakt. De vliegers zijn “ready to fly” geleverd met stuurbar reeds gemonteerd. Wat opvalt als je de vlieger de lucht in doet is de veiligheid. Waar je een normale matrasvlieger aan de achterlijnen kan laten landen doet de peak dit ook wel, maar de safetylijn (die normaal aan een voorlijn zit) laat een ander trucje zien. Als de safetylijn aangetrokken wordt dan klapt de vlieger zich in als een harmonica. Dit kan omdat de safetylijn door meerdere lussen in de vlieger wordt getrokken. Eenmaal aangetrokken vangt de vlieger geen wind meer en valt direct uit de lucht. Uitermate handig voor in de bergen. Zeker omdat in de bergen de wind beneden zeer beperkt kan zijn en in de buurt van de top erg hard, waar je dan je vlieger zelfstandig moet landen. Als de vlieger dan beneden is, en je wilt hem weer oplaten, dan laat je de safety weer los en gaat de vlieger weer de lucht in (evt. door achteruit te vliegen met wat handigheid).
een van de oogjes waar de safety doorheen trekt als harmonica
Dan het gevoel. Als de vlieger in de lucht hangt is die gelijk stabiel. Hij is enigszins traag in vergelijking met de zogenaamde tubekites, maar desondanks is die speels genoeg. Met voldoende wind levert die ook voldoende “lift” maar volledig gedepowerd is die dan weer goed te houden. Met het upwind lopen het water in valt wel op dat de vlieger minder ver in het windvenster omhoog komt dan een tube-kite. Daarmee blijft hij wel wat harder trekken en is het lastig als het water wat dieper wordt om door te lopen. Op de berg zal je dit probleem niet tegen komen, aangezien je de vlieger vooral zal gebruiken om met de wind mee te vliegen of halve wind. Tijdens het varen laat de vlieger zien dat hij handig is in het gebruik en goed reageert op de stuurbar. Een “loop” draaien gaat relatief langzaam, maar als je harder aan de stuurlijn trekt boven de drijver van de bar draait die significant sneller, zonder dat de vlieger daar veel last van heeft.
het uitzicht tijdens het vliegeren
Met het opkruisen valt op dat de vlieger voor het gevoel wat minder hoogte loopt dan een tubekite of high performance matrasvlieger. Maar desondanks lukt dat prima. Eenmaal wat ruimte benedenwinds kan ik testen waar de vlieger mede voor is gemaakt: een wind-aangedreven-sleeplift met de wind mee. Ik laat me meevoeren en draai 8-jes met de vlieger zodat deze continu druk blijft geven. Met een hydrofoil die weinig weerstand geeft is dit wel lastig, maar de vlieger blijft makkelijk in de lucht en blijft druk geven, waar je bij een tube-kite wel problemen zou verwachten vanuit zijn gewicht, zweeft deze soepel mee. Daarmee is mijn verwachting dat de vlieger in de sneeuw zijn ware gezicht kan laten zien en je goed de berg op kan trekken. Oftewel ik sta te springen om deze vliegers eens mee de sneeuw in te nemen op een tour!
Na deze uitgebreide test met de 8m2 heb ik de 11m2s ook nog onderworpen aan een test. Het gevoel is wel dat het gelijk een grote sprong is met 3m2 erbij naar een grotere maat. Maar dat kan wellicht het verschil zijn tussen water en sneeuw. De 11 is goed te depoweren, maar als er een vlaag is vindt ik dat hij wat meer naar het water toe trekt en dat je veel tegendruk moet geven op de stuurbar om hem hoog te houden. Daarnaast is de vlieger (logischerwijs) langzamer in het draaien, waardoor je daar echt rekening mee moet houden tijdens het varen. Ik vermoed dat die op de berg hetzelfde zal reageren, en dat het 8-jes draaien omhoog lastig zal zijn. Wellicht is dat niet nodig omdat de vlieger veel vermogen geeft, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Door het vermogen wat beide vliegers al geven bij een beperkte hoeveelheid wind is mijn vermoeden dat in de bergen een 5m2 en 8m2 je beste maatjes zijn. Mogelijk met echt lichte wind zal de 11 ervoor zorgen dat je boven komt, maar qua wendbaarheid zullen de 8 en de 5 je veel meer mogelijkheden geven. Mijn hoop is dat Corona in de zomer de kop in wordt gedrukt en dat we volgend jaar hooguit een influenza langs zien komen, waarvoor geen grenzen worden gesloten. Dat 2021 het jaar mag zijn waarin Splitfest wederom kan plaatsvinden, we echt naar Noorwegen kunnen gaan en waar we de PEAK’s hun naam eer aan gaan doen en wat pieken gaan beklimmen. Ik kan niet wachten!
Sipke
NB, Natuurlijk dank aan Flysurfer voor het uitlenen, en aan de splitfest-crew voor de organisatie van dit unieke evenement!
*Nachricht bearbeitet durch DaSpike op 23 Mär 2020 21:03 (1% bewerkt)
Dat 2021 het jaar mag zijn waarin Splitfest wederom kan plaatsvinden, we echt naar Noorwegen kunnen gaan en waar we de PEAK’s hun naam eer aan gaan doen en wat pieken gaan beklimmen. Ik kan niet wachten! DaSpike op 23 mrt 2020 20:50
Mooi verhaal @Daspike
Dit jaar nog in Noorwegen geweest. Wat een mooi land.
Wat mooi is kan wachten toch?
Blijf gezond en nu al benieuwd naar je avonturen komende winter.
Mijn vriendin begint zich al behoorlijk te ergeren dat ik zoveel thuis ben... Met die elf dagen volgend jaar zit het wel goed. #puntenscoren #opofferenvoorsplitfest 😎 Mooi stukje @DaSpike!!!
*Nachricht bearbeitet durch SportGillie op 24 Mär 2020 12:43 (7% bewerkt)
Jammer dat jullie Noorwegen niet gehaald hebben!! Vrees niet volgend seizoen ligt het er vast nog 😉
Zelf ben ik op de valreep Noorwegen. "ontvlucht" en inmiddels thuis aan het werk na een kite/ski avontuur op de Hardangervidda.
Mijn eerdere posts hier kregen niet veel response om middels een kite hoogtemeters te maken, maar mij heb je zeker mee in deze.
Denk dat er weinig kitesurfer hier op het forum zitten, zal mijn avonturen snel in een post hier delen.
Gr,
Arjan
*Nachricht bearbeitet durch xs2arjan. op 24 Mär 2020 15:41
Als het vanwege de corona is dan mag het aantal dagen ook exponentieel groeien. Lijkt me meer dan logisch.
*Nachricht bearbeitet durch Ee1co op 24 Mär 2020 21:22 (2% bewerkt)
Ik kon me eerder weinig voorstellen bij het snowkiten. Ik dacht aan vlakke stukken🤦♂️ Zo'n privé sleeplift ziet er heel vet uit. ik kan kitesurfen en ik kan skiën
Een snowboard lijkt meer op kitesurfen 😉
Met alle niet gebruikte vakantiedagen (geannuleerde trips en wat nog komen gaat, het einde is nog niet in zicht) kunnen we straks een heel seizoen de sneeuw in.
Mooi verslag van mooie activiteiten! Nou vindt ik touwtjes een beetje eng sinds 'scheerlijn-incident-2013', maar dit idee trekt wel @Daspike 😉
*Nachricht bearbeitet durch EmileHendrix op 25 Mär 2020 09:45 (1% bewerkt)
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Greetz MartiniPow op 25 mrt 2020 09:52
Als we weer naar buiten mogen kan je in den haag eens een grote vlieger huren en oefenen. Ik zou deze zomer mijn para diploma moeten upgraden dus ik had dit ook willen doen maar nu gaat het even niet..
@vasco. Dat valt mee, kite + bar/lijnen, trapeze (evt klimgordel) 3 delige stokken om tijdens kiten klein aan je tas te strappen. Dat was het wel naast het gewone tour materiaal.
@xs2arjan. Is het te doen met een klimgordel? Of raadt je toch aan een echte trapeze te gebruiken? En waar zit het verschil dan in. Klimgordel heb ik wel, dus dat zou dan weer schelen.
Deze heb ik aangeschaft en inmiddels een week op de Hardangervidda gebruikt. Kort samengevat TOP trapeze 😉
Ondersteuning op je rug is wel beter tov klimgordel.
Gr,
Arjan
*Nachricht bearbeitet durch xs2arjan. op 26 Mär 2020 11:58 (7% bewerkt)