Durf te vragen: weer en sneeuw, hoe zit dat?

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 31 März 2020 · 09:27
    In de bergen is het nog volop winter, maar Corona houdt ons thuis.
    Ik ben benieuwd met welke vragen over het weer en sneeuw in de Alpen jullie rondlopen.
    Ik hoor ze graag.
    Know where to go!
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 31 März 2020 · 09:32
    Heeft de verminderde productiviteit, industrie en bedrijvigheid invloed op de hoeveelheid neerslag? Minder stofdeeltjes in de lucht, etc
    Of is dat een verwaarloosbare factor? Of weten we dat eigenlijk niet, omdat het nooit eerder zo extreem is voorgekomen?
    gigiski.com
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 31 März 2020 · 12:53
    Hoe liggen de gletchers erbij, kunnen we van de zomer nog los gaan in Europa of moeten we buiten Europa kijken?
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 31 März 2020 · 14:29
    @Cheizz theoretisch heb je helemaal gelijk. Maar voor het koufront van de afgelopen dagen was de hoeveelheid stof in delen van Oostenrijk niet lager dan normaal. Het hogedrukweer had daar ook invloed op. Lees dit artikel eens: https://www.zamg.ac.at/cms/de/umwelt/news/corona-und-die-auswirkungen-... We hebben te weinig vergelijkingsmateriaal op het moment. De Alpen zitten pas 2-3 weken op slot. Vergeer niet: als eenmaal de industrie en het verkeer weer op volle toeren draaien is de hoeveelheid stofdeeltjes snel weer op het niveau van voor Corona. Dus (theoretisch) minder neerslag zullen we waarschijnlijk niet in onze praktijk in de sneeuw gaan merken. Als de liften weer gaan draaien, draait de rest van de economie ook weer.

@Flachlander, de gletsjers liggen er heel goed bij. Maar geen idee hoe het toeristen zomerseizoen in de Alpen zich gaat ontwikkelen. Ik ben benieuwd of er dan alweer liften draaien. Na een eerste corona piek is een tweede piek niet ondenkbaar. Als de Europese samenleving geen antwoord heeft voor de start van de zomer hoe we kwetsbare groepen vooraf kunnen identificeren en daarna isoleren (en zo de druk op de IC's onder controle te houden) dan vermoed ik dat onze bewegingsvrijheid nog beperkt zal zijn. Zie ook dit interviewen met een van de belangrijkste virologen in Duitsland: https://www.zeit.de/wissen/gesundheit/2020-03/christian-drosten-corona... Daarnaast is dit artikel over hoe moeizaam de Chinese economie op gang komt ook nuttig: https://edition.cnn.com/2020/03/24/economy/china-economy-coronavirus/i...
    Know where to go!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 März 2020 · 14:49
    https://www.nrk.no/vestland/her-har-det-ikkje-vore-sa-mykje-sno-pa-20-... (zuid en)
    https://www.nrk.no/vestland/her-har-det-ikkje-vore-sa-mykje-sno-pa-20-... (noord)
    Noorwegen heeft ook een redelijk sneeuwrijke winter, maar het zou me (positief) verbazen als de zomervakantie zo 'normaal' zou lopen dat je in Europa/Noorwegen/(Patagonië/Nieuw-Zeeland?) los kan gaan op skies. Als iemand dat zou willen.
    Ik ga voorlopig uit van een leuke 'klus-&knutsel-zomer'.

Zoals dat eerste artikel ook zegt, hangen de zomerseizoenen voor gletschers dit jaar en komende jaren ook vooral af van de herfst&voorjaar-seizoenen. (Noorse) zomerski-liften verwachtten in ieder geval dat de komende paar jaren de laatste gaan worden:
    https://www.nrk.no/vestland/fryktar-for-framtida-til-norske-sommarskis...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 31 März 2020 · 19:28
    @meteomorris indrukwekkende artikelen, dat geeft niet direct veel moed. Vooral het verhaal uit Duitsland waarschuwt voor het ergste.

@#EmileHendrix, mijn bezoekje aan Are en Trondheim van een aantal weken terug was ook weinig bemoedigend. In Are zeer weinig sneeuw en temperaturen van 11 graden op de berg. In TrondHeim was alle sneeuw weggesmolten. Ik hoopte nog op een incident.

Waarschijnlijk hier ook een leuke klus en tuinierzomer...
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 2 April 2020 · 10:25
    @Flachlander - Een groot deel van de maatregelen tegen het coronavirus zal hoogstwaarschijnlijk nog maanden van kracht zijn. - Deze zomer gaan we nog niet op vakantie naar Italië of Spanje. - te meer omdat virologen al rekening houden met een mogelijke tweede opleving van het virus in de winter. -

Bron: https://nos.nl/artikel/2329121-bepaalde-coronamaatregelen-mogelijk-nog...
    Know where to go!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 12 April 2020 · 11:43
    Hoe zit dat eigenlijk: Gaat het ooit nog sneeuwen in de lente? We zien nu al jaren dat de lentes veel warmer worden, en het heeft al sinds begin maart niet meer significant gesneeuwd in de Alpen. En ook nu, en de komende weken, is de temperatuur veel hoger dan normaal:

Gezien de huidige situatie voor de meesten niet zo'n probleem. Leuk als je in Nederland in de tuin of balkon zit. Maar toch.
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 12 April 2020 · 13:31
    De afgelopen 4 jaar ben ik bij het afsluitende weekend in Ischgl geweest (laatste weekend van April, Koningsdag). 3 van de 4 keer heb ik daar in verse poeder kunnen skiën. Valt dus wel mee met die verse sneeuw in de lente.
    gigiski.com
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 April 2020 · 09:17
    @Cheizz, de meteorologische lente start op 1 maart, jij hebt het over een weekend eind april. Dat zijn 2 van 61 dagen. Dat het drie van de vier keer op die twee dagen prima was zegt niets over de rest van de lente. Misschien was je er zelfs een lang weekend. Zeg 3 of misschien zelfs 4 dagen. Dan nog resteren er 57 dagen van de lente in maart en april. Daar kun je met die paar dagen in Ischgl geen betrouwbare uitspraken over doen voor de gehele lente. Ik neem aan dat je wilde zeggen dat jij het altijd prima had, maar eigenlijk geen idee hebt hoe het met de rest van de lente gesteld is.

@bertjebertje heeft wel een punt. De laatste paar jaar zien we meer sneeuw in mei en juni dan in maart en april. Of dat een trend is? Daarvoor is de periode te kort om van een trend te spreken.

Know where to go!
  • raz
    Advanced
    raz op 24 April 2020 · 20:39
    @meteomorris zou je geen zin hebben om weer eens een "weer-cursus" te geven? ik zou het heel gers vinden om een workshop doen waarbij we aan de hand van weerkaarten begeleid door jou een poedertrip gaan plannen.... van de lange termijn .... tot de (zogenaamde) ski-dag zelf

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 24 April 2020 · 20:48
    @meteomorris zou je geen zin hebben om weer eens een "weer-cursus" te geven? ik zou het heel gers vinden om een workshop doen waarbij we aan de hand van weerkaarten begeleid door jou een poedertrip gaan plannen.... van de lange termijn .... tot de (zogenaamde) ski-dag zelf

raz op 24 apr 2020 20:39

@raz, dat ga ik zeker doen. Eens kijken of dat dit najaar offline kan en anders online.
    Know where to go!
  • raz
    Advanced
    raz op 24 April 2020 · 21:53
    heel goed!!! ik bedoelde online.... heb je geen zeeen van tijd... nu het boek gedrukt is en er niet geboard kan worden? 😃

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro