Wat voor rugzak voor toerskieen

• Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 8 September 2020 路 07:51
    Wil graag mijn toerskies uitproberen van de winter van de groepsaankoop 馃槂. Heeft iemand nog tips voor een goede rugzak voor een leuke meerdaagse tocht. Ik zat te denken aan de Ascent serie van Ortovox. De reviews waren wel lovend, ik heb nu een van de eerste generatie ABS maar die heeft beperkte inhoud.
    *Nachricht bearbeitet durch Flachlander op 8 Sep 2020 07:52 (14% bewerkt)
  • RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 8 September 2020 路 08:41
    Zelf heb ik reeds de Cross Rider 22 van Ortovox. Heerlijke rugzak voor dagdagelijks ski毛n en korte tochten, maar veel te klein voor langere dagen.

Voor aankomend seizoen ben ik dan ook aan het kijken naar een extra rugzak. Op dit moment zit ik in dubio over de HAUTE ROUTE 32L of de Ascent 30 Avabag(zonder Avabag-Unit).

De HAUTE ROUTE vind ik qua mogelijkheden de beter rugzak, maar bij de Ascent kan ik later indien gewenst nog een Avabag unit toevoegen.
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 8 September 2020 路 11:19
    @RonaldTD bedankt voor je reactie, denk je bij de 30L ook aan meerdaagse tochten. Ik lees dat je snel naar de 40 gaat ivm slaapspullen
    *Nachricht bearbeitet durch Flachlander op 8 Sep 2020 11:19 (4% bewerkt)
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 September 2020 路 12:00
    Ik zou denk ik ook richting de 40 gaan. Heb zelf 22L wat voor mij te weinig is voor dagtochten (zeker als stijgijzers voor zowel schoenen als ski's mee moeten) dus wil upgraden naar 32L voor dagtochten. Lijkt mij dat voor meerdaagse dat dan weer krap is maar zelf geen ervaring mee.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 8 September 2020 路 13:25
    @Flachlander, Voor mij betreft het alleen dagtochten waarbij de 30L voldoende gaat zijn.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 September 2020 路 15:03
    Afgaande op mijn eigen ervaring zou 30/35 voor standaard huttentochten prima moeten voldoen. Ik heb een 30 liter mammut airbag en heb tot op heden nog nooit echt iets thuis moeten laten wat ik later ben gaan missen. Qua "slaapspullen" ga ik dan uit van een lakenzakje en een tandenborstel. 馃槂

Als vaak gletsjer / alpinisten gear meeneemt misschien richting 35. Of als je voor meerdere dagen eten en drinken mee moet nemen, dan is wat extra ruimte ook wel fijn. Als je gaat kamperen wordt het nog weer een ander verhaal.

De valkuil van een grote tas is dat je meer spullen mee gaat nemen. In incidentele gevallen kun je ook een extra compression bag of hoe noem je zon ding met minder essenti毛le dingen aan je tas knopen / onder je helm netje doen ofzo... of je groepsgenootjes (die wel zon grote gidsentas mee hebben) lief aankijken.
    *Nachricht bearbeitet durch Willem2k op 8 Sep 2020 15:09 (3% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 8 September 2020 路 17:09
    Ik ben slecht in lief kijken, maar misschien bied je dat de oplossing. met een grotere groep op pad en veel lief kijken. Jij met je 22L en de anderen met 40+ Liter. 馃槂
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 8 September 2020 路 17:45
    @willem 2k zag nog een hele paklijst bij huttentocht maar dat krijg je wel in 30 liter?

Handschuhe (Reserve - Handschuhe) 脺berhandschuhe Haube (Reserve - Haube) Skibrille/Sonnenbrille Sonnenschutz (Haut/Lippen) Pers枚nliches Erste Hilfe P盲ckchen (Leukotape, Compeed- Blasenpflaster) Stirnlampe plus Reservebatterien Biwaksack Rucksack mit SkiBefestigungsm枚glichkeit. Thermosflasche Gesunde Jause
    F眉r H眉ttenn盲chtigungen: H脺TTENSCHLAFSACK ! Kleines Waschzeug Reservew盲sche H眉ttenpatschen ev. Ausweis eines Alpinen Vereines (NF脰, 脰AV, TK, ...) Ohropax 馃槂 einige Plastiks盲cke (N盲sseschutz f眉r Ausweise, W盲sche usw.)
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 8 September 2020 路 17:45
    @willem 2k zag nog een hele paklijst bij huttentocht maar dat krijg je wel in 30 liter?

Handschuhe (Reserve - Handschuhe) 脺berhandschuhe Haube (Reserve - Haube) Skibrille/Sonnenbrille Sonnenschutz (Haut/Lippen) Pers枚nliches Erste Hilfe P盲ckchen (Leukotape, Compeed- Blasenpflaster) Stirnlampe plus Reservebatterien Biwaksack Rucksack mit SkiBefestigungsm枚glichkeit. Thermosflasche Gesunde Jause
    F眉r H眉ttenn盲chtigungen: H脺TTENSCHLAFSACK ! Kleines Waschzeug Reservew盲sche H眉ttenpatschen ev. Ausweis eines Alpinen Vereines (NF脰, 脰AV, TK, ...) Ohropax 馃槂 einige Plastiks盲cke (N盲sseschutz f眉r Ausweise, W盲sche usw.)
  • hectoriversen
    hectoriversen op 8 September 2020 路 17:57
    Based on my experience i would go for a 30/35 liter, not to big not to small. Ortovox is a good option.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 September 2020 路 18:15
    Ik zou zeker voor 40 liter gaan. Wij moesten tijdens een skitoertocht laatst onze eigen slaapzakken meenemen naar de hut ivm. Corona. Of dit zo blijft, geen idee.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 September 2020 路 19:13
    Ik ben slecht in lief kijken, maar misschien bied je dat de oplossing. met een grotere groep op pad en veel lief kijken. Jij met je 22L en de anderen met 40+ Liter. 馃槂Kabouter Plofzak op 8 sep 2020 17:09

Ik noem geen namen, maar ik ken mensen die er mee weg komen 馃榾

Ik zou zeker voor 40 liter gaan. Wij moesten tijdens een skitoertocht laatst onze eigen slaapzakken meenemen naar de hut ivm. Corona. Of dit zo blijft, geen idee. Erwin op 8 sep 2020 18:15

Als dat de norm wordt is het inderdaad een ander verhaal.

...[ lijst met dingen ]Flachlander op 8 sep 2020 17:45

Eigenlijk alles wat daar staat heb ik er ook wel in zitten, alleen neem ik meestal een platypus mee in paats van een thermos. Maargoed, het is een beetje wat je hebt/wil. Neem je 2 paar dikke hestra's mee of is een pletbaar setje dons wanten als backup ook goed? Wil je 2 goggles mee of 2 zonnebrillen, ga je in het donker op pad en wil je een jetser van een hoofdlamp en reserve accu mee of is een e-lite genoeg? etc..

Nogmaals, ik kan hier alleen uitgaan van mn eigen ervaring en voor mij en de trips die ik maak lijkt 30/35 liter genoeg te zijn. Als Erwin 40 zegt zou ik dat zeker zwaarder laten wegen, die zit er op.
    *Nachricht bearbeitet durch Willem2k op 8 Sep 2020 19:33 (1% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 9 September 2020 路 12:01
    Goede tips allemaal, erg bedankt. Zag nu nog lakenzakken in de beschrijvingen, maar ga ervanuit dat Erwin de laatste info heeft. Licht pakken is zowiezo wel een uitdaging want ik ski nu ook met twee goggles en zonnebril 馃槂.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 September 2020 路 12:22
    Ik ben slecht in lief kijken, maar misschien bied je dat de oplossing. met een grotere groep op pad en veel lief kijken. Jij met je 22L en de anderen met 40+ Liter. 馃槂Kabouter Plofzak op 8 sep 2020 17:09

Willem2k op 8 sep 2020 19:13

Ik ken ze ook, overigens is het 20 liter geen 22 馃槂
    *Nachricht bearbeitet durch ieism op 9 Sep 2020 12:23
    splitfest.nl
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 September 2020 路 19:30
    Afgaande op mijn eigen ervaring zou 30/35 voor standaard huttentochten prima moeten voldoen. Ik heb een 30 liter mammut airbag en heb tot op heden nog nooit echt iets thuis moeten laten wat ik later ben gaan missen. Qua "slaapspullen" ga ik dan uit van een lakenzakje en een tandenborstel. 馃槂

Als vaak gletsjer / alpinisten gear meeneemt misschien richting 35. Of als je voor meerdere dagen eten en drinken mee moet nemen, dan is wat extra ruimte ook wel fijn. Willem2k op 8 sep 2020 15:03

Van het voorjaar heb ik dat uit nieuwsgierigheid eens uitgeprobeerd, met mijn 30l Mammut Protection Light Airbag, 鈥榯 ken net:

*Nachricht bearbeitet durch Slim op 9 Sep 2020 20:05 (1% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 September 2020 路 19:53
    @willem 2k zag nog een hele paklijst bij huttentocht maar dat krijg je wel in 30 liter? ) Flachlander op 8 sep 2020 17:45Dat kan net, is wel krap, en het moet licht gewicht spul zijn. Zie foto hier boven.

Een ding is dat met een airbag, een gedeelte van de ruimte verloren gaat aan de airbag. En natuurlijk, de ene 40l is de andere niet.
    En bedenk dat op de warmste delen van de tocht, bijna alles IN je rugzak moet, dus dan moet daar wel ruimte voor zijn.
    Op de foto hierboven is mijn rugzak zo ingepakt als tijdens omhooglopen met warm weer het geval zou zijn.

Dit is een voorbeeld van (super lichte) paklijst voor een huttentocht in alpien/gletscher terrein in het voorjaar. Gaat uit van een groep en pre-Corona slaapspul (alleen lakenzak).
    Bijna elk item hier is het lichts/kleinst mogelijke, en het is nog behoorlijk minimaal. Touw zit er nog niet bij.
    Het is heel weinig water.
    Persoonlijk heb ik liever een iets grotere rugzak (Mammut had de Pro, met 40 of 45l, die wilde ik er bij nemen).
    Niet alleen qua mogelijkheden qua wat je mee neemt, maar het is ook veel makkelijker tijdens de dag. Als je rugzak zo propvol zit, is het moeilijk om dingen er in en uit te halen.
    Zelfs als je geen gletscher materiaal meeneemt, dan nog is 30l airbag krap. Oude foto hieronder is dat nog geen 1.5l in de rugzak.

In de rugzak:
    Tandenborstel , EHBO, hoofdlamp, Akku pack, telefoon, kompas.
    1x schone skisokken en onderbroek
    Sokken voor in de hut, 3/4 lange onderbroek
    Waterdicht ademende broek en jas
    Patagonia Peak Mission Jack: windjack met klein beetje isolatie
    Marmot Alpha vest zonder rugvoering
    GTX Shell wanten, isolatie wanten
    Sonde en schep. Reparatie setje
    Stijgijzers, harscheisen
    gordel, 4 karabiners, tibloc,traxion pulley, 2 schlinges, ijsboor
    Ademende, nood bivakzak, superlicht dik donsjack
    Zijden Lakenzak
    1l waterfles. Tochtenvoer.

Buiten op de rugzak:
    Helm, goggles in Buff, pickel, touw(niet op foto)

Niet op lijst/foto wat je aan zou hebben:
    Ski鈥檚, schoenen, stijgvellen, stokken
    ski sokken, onderbroek,, lange mouwen shirt met capuchon, softshelbroek
    Hoofdband, pet, dunne handschoenen, zonnebril, horloge/hoogtemeter, pieper.

*Nachricht bearbeitet durch Slim op 9 Sep 2020 20:29
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 9 September 2020 路 20:15
    Lijkt wel een hele kledingkast 馃槂
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 September 2020 路 20:28
    Lijkt wel een hele kledingkast 馃槂Flachlander op 9 sep 2020 20:15Haha, mijn kledingkastEN zijn nog wel wat voller.
    Maar daar ging het om, als je een meerdaagse tocht doet, dan loopt het gauw op. En zoals je ziet, als je echt wil, kun je het nog in een kleine rugzak proppen als het moet.

Maar als je die 鈥榮tandaard鈥 paklijsten volgt, en/of niet het allerlichtste materiaal hebt, dan is het nog veel meer gewicht/volume dan wat ik hier heb uitgestald.

*Nachricht bearbeitet durch Slim op 9 Sep 2020 21:20
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 September 2020 路 20:28
    En verder, qua keuze van de rugzak, passen en proberen. Ik ben rij lang, dus moet ik ook een lange rugzak hebben als ik tenminste een beetje draagcomfort wil hebben. Omgekeerd heen kleine menen en kort rugpand nodig.

En dan heb je nog de zakken, vakken en indeling, dat hangt sterk van je eigen voorkeur af.
    *Nachricht bearbeitet durch Slim op 9 Sep 2020 21:26 (97% bewerkt)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 10 September 2020 路 08:54
    Zag nu nog lakenzakken in de beschrijvingen, maar ga ervanuit dat Erwin de laatste info heeft.Flachlander op 9 sep 2020 12:01

Bitte um Beachtung folgender aktueller Ma脽nahmen im Zusammenhang mit dem Corona Virus!

1. Besuche unsere H眉tten nur in gesundem Zustand!

2. Bringe deinen eigenen Mund-Nasen-Schutz mit, f眉r den Fall, dass der Mindestabstand nicht eingehalten werden kann!

3. Reserviere deinen 脺bernachtungsplatz 鈥 ohne Reservierung kein Schlafplatz!

4. N盲chtigung nur mit eigenem Schlafsack und Polsterbezug (leichter Daunen- oder Sommerschlafsack 鈥 kein H眉ttenschlafsack)!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 10 September 2020 路 09:02

Heb zelf een 45 liter rugzak zonder airbag voor meerdaagse uitstapjes. Wel of geen airbag bij meerdaagse tochten is een overweging die een ieder voor zich moet maken. Indien wel, dan zou ik voor een licht systeem gaan.

Wat betreft volume: ik heb al te vaak mensen te veel spullen in een te kleine rugzak zien proberen te proppen... 馃槈
    *Nachricht bearbeitet durch Erwin op 10 Sep 2020 09:07 (8% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 September 2020 路 11:36
    Dat lijken wel ski's Erwin, what the #&*@?
    splitfest.nl
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 10 September 2020 路 16:10
    Toffe foto!
  • RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 11 September 2020 路 15:11
    Heb besloten om de Ortovox Haute Route 32 te nemen. Gisteren besteld en vandaag binnen. Mooie rugzak.
    *Nachricht bearbeitet durch RonaldTD op 11 Sep 2020 15:23
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 September 2020 路 12:27
    Dat lijken wel ski's Erwin, what the #&*@? ieism op 10 sep 2020 11:36
    Sorry!!! 馃檲馃檲馃檲
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 12 September 2020 路 14:18

Heb zelf een 45 liter rugzak zonder airbag voor meerdaagse uitstapjes. Wel of geen airbag bij meerdaagse tochten is een overweging die een ieder voor zich moet maken. Indien wel, dan zou ik voor een licht systeem gaan.

Wat betreft volume: ik heb al te vaak mensen te veel spullen in een te kleine rugzak zien proberen te proppen... 馃槈Erwin op 10 sep 2020 09:02

Ziet eruit als een mooie tocht, zijn die telescopische stokken een must?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 13 September 2020 路 22:15

Ziet eruit als een mooie tocht, zijn die telescopische stokken een must?Flachlander op 12 sep 2020 14:18

Driedelige stokken sowieso niet, in ben snowboarder en dan wil ik dat ze compact op mijn rugzak te bevestigen zijn. Tweedelige kom ik nogal eens tegen bij ski毛rs.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 13 September 2020 路 22:59

Willem2k op 8 sep 2020 19:13

Ik ken ze ook, overigens is het 20 liter geen 22 馃槂ieism op 9 sep 2020 12:22

20 liter champagne is dan ook wel genoeg voor een dagtochtje toch?
    (gravity) I fought the law but the law won...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro