Beginner touringgear

• samdevries
    Tourist
    samdevries op 30 September 2020 · 22:07
    hi guys,

Can someone give me advice about good beginner touringgear? For the moment I'm more into freeriding but want to go touring this year aswell. When is the best time to buy and what kind of gear would you recommend? I think for me the going down part will still be the most important so a pretty aggressive/sturdy ski is important for me I guess

Thanks a bunch!

Sam
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 1 Oktober 2020 · 14:36
    (ik neem aan dat je nederlands kan lezen) Wat heb je allemaal nodig...? Kleding, ski's, skins, schoenen, 3 eenheid, lawinerugzak...

Check decathlon eens voor kleding. Ze hebben een nieuwe serie jas+broek. Ik heb ze net besteld, dus volgende week kan ik je daar meer oververtellen. De vorige serie vond ik wat te zwaar & 't hield 't niet langer dan 1 seizoen vol (weer gewoon terug kunnen brengen). De nieuwe serie ziet er beter doordacht uit. Heb je voor €300 broek+jas.
    https://www.decathlon.nl/p/ski-jas-heren-toerskien-in-de-bergen/_/R-p-...
    https://www.decathlon.nl/p/skibroek-heren-toerskien-in-de-bergen/_/R-p...

Wat voor schoenen heb je nu? Ik vond 't zelf 't prettigst om niet te wisselen van type schoenen voor piste/tour. Het verschil in ski's is al groot. Daarom heb ik hybride schoenen. Als je schoenen niet geschikt zijn voor pinbindingen zou ik bindingen nemen waar je gewone schoenen in kunnen.

2e hands set ski's/skins zou meest voordelig zijn.
    *Nachricht bearbeitet durch kjiratsiekoedel op 1 Okt 2020 14:43 (10% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 2 Oktober 2020 · 14:50
    @samdevries, je moet je vraag echt veel specifieker stellen, hier kan niemand wat mee.
    Zoals @kriratsiekoedel al vroeg, welk materiaal vraag je naar? (Ik zou 1 groep materiaal per thread doen).
    En dan moet je veel specifieke vragen. Vertellen wat je al hebt, en wat je zoekt, wat belangrijk voor je is, wat je er mee wil doen e.d.

Qua tijd om te kopen, hoe eerder hoe beter. Toerski materiaal gaat deze winter schaars zijn (meer vraag, minder aanbod).

*Nachricht bearbeitet durch Slim op 2 Okt 2020 15:05 (8% bewerkt)
  • samdevries
    Tourist
    samdevries op 2 Oktober 2020 · 15:03
    @slim @kjiratsiekoedel, 1: ik heb geen idee waarom ik dacht dat mijn thread in het Engels moest, was waarschijnlijk op die moment engels aan het praten 😋
    2: Had er niet over nagedacht dat Gear eerder als een algemeen begrip wordt gezien, ik doelde vooral op de ski, binding, schoen en vellen.
    3: Ik ski momenteel dus enkel freeride, zoals ik zei is de afdaling voor mij nog steeds het belangrijkste, dus een stevige, bredere agressieve ski(met een stevigere binding? Twijfel over Framebinding of pinbinding, hoorde goede dingen over de Salomon Shift en de Marker Kingpin) eerder dan echt pure toerski lijkt me naargelang ik al gelezen heb over touringskis. Gebruik momenteel de Black Crows Atris 108mm breed 178cm lang en ben hier zeer tevreden over dus dacht misschien om ofwel een touringsetup van de Atris te halen ofwel iets van de Black Crows Freebird Line. Qua boots denk ik ook weer eerder een zwaardere boot waar ik hard mee kan skiën ipv een lichtere boot die dan weer meer voor echt het touren is?
    4: Heb idd ook nagedacht over 2dehands, lijkt me zeker een optie ook.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 2 Oktober 2020 · 15:13
    @Samdevries: is het misschien een idee om een hybride binding zoals Shift (is er ook van Atomic trouwens) , Marker Duke PT of goedkope frame binding op je huidige ski’s te zetten?
    Dan kost het je alleen een paar bindingen en vellen (en eventueel hybride schoenen, als je die nog niet hebt). Klaar.

Ik vraag me namelijk af of je in de toekomst ook nog zou blij zou zijn met de ‘heavy metal’ toerski set waar je nu naar vraagt, voor puur ‘human powered’ toeren.
    Je kunt namelijk wel zeggen dat de afdaling het belangrijkste voor je is, maar hoe meer ‘afdaal gericht’ je set up wordt, hoe minder leuk het klimmen wordt. Als je daar toch al niet zo enthousiast over was, dan is het misschien helemaal niet meer leuk als je het met minder fijn materiaal moet doen.
    Ook met ‘standaard toerski materiaal’ is afdalen leuk, zeker als de sneeuw goed is!

Als je nu hybride bindingen op je huidige skis schroeft, kun je het altijd nog blijven gebruiken voor Freeride en lift assisted toerskien, en is het geen weg gegooid geld.
    Of mischien kom je er dan achter dat dat alles is wat je wil doen, en dat puur ‘human powered’ toeren niet jou ding is.
    *Nachricht bearbeitet durch Slim op 2 Okt 2020 15:29 (47% bewerkt)
  • samdevries
    Tourist
    samdevries op 2 Oktober 2020 · 15:17
    @Slim, ja exact wat je zegt was ik over aan het denken, goed idee 😃 Dan moet ik ook nog niet perse van boots wisselen? Klopt dat? En met die bindingen zou ik perfect nog gewoon kunnen freeriden?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 2 Oktober 2020 · 15:30

@Slim, ja exact wat je zegt was ik over aan het denken, goed idee 😃 Dan moet ik ook nog niet perse van boots wisselen? Klopt dat? En met die bindingen zou ik perfect nog gewoon kunnen freeriden? samdevries op 2 okt 2020 15:17

Wat heb je nu voor schoenen? Loop stand? Welke zool? Tech inserts?

Ja, de Salomon/Atomic Shift en Duke PT, of frame bindingen, zijn in de afdaalstand, gewoon alpiene bindingen.

*Nachricht bearbeitet durch Slim op 2 Okt 2020 15:56 (44% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 2 Oktober 2020 · 15:30
    En mischien eens goed om voor jezelf eens in te lezen met wat overzichts reviews, zodat je een beetje een idee hebt waar wat geplaatst moet worden in het scala aan opties.
    Lees deze dingen eens door, dan heb je denk ik al heel wat beter idee van welke kanten je allemaal op kunt, en hopelijk waar jou interresse ligt.

https://cripplecreekbc.com/blogs/backcountry-blog/the-ultimate-backcou...

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-backcountry-ski...

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-at-bindings/buy...

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-climbing-skins/...

https://blisterreview.com/winter-buyers-guide

https://blisterreview.com/gear-reviews/ski-reviews/saving-weight-on-yo...

*Nachricht bearbeitet durch Slim op 2 Okt 2020 15:55
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 2 Oktober 2020 · 16:32
    Ik heb mijn eerste tour ervaring opgedaan op de freeride ski en schoenen die ik toen al had. Daar heb ik vellen en een tour adapter voor gekocht zodat ik met mijn alpine binding toch kon touren. Zo’n adapter is zeker niet ideaal maar om het eens te proberen is het een prima optie, een kleine tour kun je er wel mee lopen. Voor langere touren raad ik het niet aan. Je zou ook eerst eens kunnen huren.

*Nachricht bearbeitet durch Ee1co op 2 Okt 2020 17:19 (2% bewerkt)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 2 Oktober 2020 · 18:15
    Ik zou een 2e hands set ski's met framebinding&vellen of een set framebindingen kopen en die op je huidige ski's schroeven. En dan eens kijken of 't wat is.

• dick
    Advanced
    dick op 3 Oktober 2020 · 09:45
    Sam, is het voor dagtourtjes of ben je van plan meerdaagse tochten te gaan doen?
    In geval van dagtourtjes in de pow: 100 tot 105 onder de voet ==> BC Freebird Camox of Navis
    In het geval van meerdaagse tochten: 85 tot 95 onder de voet ==> BC Freebird Ova of Orb
    Binding: ik zou zelf niet gaan voor Kingpin of Shift, maar voor een pin binding met din 12 (Dynafit, Plum, ATK, G3). Shift alleen als je een one quiver nodig hebt. Check ook de Fritschi Tecton aub!!
    Schoenen: 130 flex Scarpa, Dynafit, Scott hebben allemaal 130 flex modellen
    Ik schat jou in op de Navis, als je lange tochten gaat maken zou ik de Orb kiezen.
    Succes
    --
  • dick
    Advanced
    dick op 3 Oktober 2020 · 09:57
    oh Sam, dit is natuurlijk geen beginners set... anyway, je kan ook eerst een huren. Het omhoog lopen valt een hoop mensen tegen!
    --
  • samdevries
    Beginner
    samdevries op 10 Oktober 2020 · 20:35
    @ee1co Hoe werkt zo'n adapter juist? En waar kan ik het vinden? Heel erg bedankt man!
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 11 Oktober 2020 · 01:27
    Je geeft geen antwoord op de vraag welke schoenen je nu hebt...
    En wat je doel nu is...
    Best lastig meedenken zo...
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 Oktober 2020 · 10:24
    @ee1co Hoe werkt zo'n adapter juist? En waar kan ik het vinden? Heel erg bedankt man! samdevries op 10 okt 2020 20:35

Zo’n adapter heeft een stuk dat in je binding past en een stuk waar je schoen in past. Beide stukken zitten aan elkaar met een scharnier waardoor je hiel los zit. Doordat je wat hoger op je ski staat heb je minder grip op steilere traverses. Zoek maar eens op BCA alpine trekker of touring adapter op Google.

Niet zo lang geleden werd er hier op het forum nog een set aangeboden voor een scherpe prijs. Ik heb zelf ook nog een set liggen die weg mag. Stuur me anders een PM.
  • samdevries
    Beginner
    samdevries op 11 Oktober 2020 · 13:00
    En wat je doel nu is...
    Best lastig meedenken zo...kjiratsiekoedel op 11 okt 2020 01:27

Had mijn boots niet in mijn bezit tot gisteren sorry, wist ook niet meer juist welke het waren.
    Bij deze: Het zijn Rossignol Alltracks 110 flex met hikefunctie, wat voor zool het is weet ik eigenlijk niet juist, ik denk een comfort gripwalk. mogelijkheid tot Techinserts hebben ze naar mijn inziens jammer genoeg niet?

Mijn doel is nog steeds hetzelfde, eerst misschien even uitproberen of touren idd iets voor mij is dus eerder korte touren om eventueel van de lift af op een betere locatie te komen, of eventueel wanneer de liften niet zouden openen toch iets te kunnen skiën. Ik denk nog niet meteen aan meerdaagse tochten.

• kanski
    Elite
    kanski op 11 Oktober 2020 · 13:14
    Als hij schrijft dat de afdaling nog steeds het belangrijkst is dan zullen het wel geen meerdaagse toertochten zijn toch...

Frame bindingen beïnvloeden het karakter van de ski zeer negatief. Met name de flex maar ook de torsiestijfheid van de ski. Daarnaast zijn ze ook nog zwaar.

De zogenaamde tech of pin bindingen vereisen schoenen met tech inserts. Deze binding heb je in alle soorten en maten van heel licht en geen din instelling tot iets zwaarder met een din setting.

Hybride binding vereist een tech insert op de schoen in loopstand maar kan daarnaast geskied worden met gewone alpine skischoen.

Dan nog de adapters... is mijn inziens vragen om een klote dag. Ik begrijp dat mensen ervan af willen, maar ik zou hier niet eens over nadenken.

*Nachricht bearbeitet durch kanski op 11 Okt 2020 13:18
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • kanski
    Elite
    kanski op 11 Oktober 2020 · 13:17
    En wat je doel nu is...
    Best lastig meedenken zo...kjiratsiekoedel op 11 okt 2020 01:27

Had mijn boots niet in mijn bezit tot gisteren sorry, wist ook niet meer juist welke het waren.
    Bij deze: Het zijn Rossignol Alltracks 110 flex met hikefunctie, wat voor zool het is weet ik eigenlijk niet juist, ik denk een comfort gripwalk. mogelijkheid tot Techinserts hebben ze naar mijn inziens jammer genoeg niet?

Mijn doel is nog steeds hetzelfde, eerst misschien even uitproberen of touren idd iets voor mij is dus eerder korte touren om eventueel van de lift af op een betere locatie te komen, of eventueel wanneer de liften niet zouden openen toch iets te kunnen skiën. Ik denk nog niet meteen aan meerdaagse tochten.

samdevries op 11 okt 2020 13:00

Als je inderdaad wil gaan proberen en kijken of je het wat vindt, is misschien huren van een ski met vellen en een frame binding het beste idee.
  • samdevries
    Beginner
    samdevries op 11 Oktober 2020 · 13:20
    @kanski Bedankt man, ik was van dezelfde mening ivm de frame bindingen en adapters :/
    Wat betekent dat ik idd op zoek zal moeten naar een nieuwe schoen en een hybride binding 😃
    Nu waar ik dan over twijfel, prijsgewijs zal me die nieuwe boot en binding plus montage praktisch evenveel kosten als een volledige nieuwe set nee? Min natuurlijk de prijs van de ski maar als je dat bekijkt kan ik toch bijna beter een volledige nieuwe set kopen of zit ik fout?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 Oktober 2020 · 13:25
    Ik begrijp dat mensen ervan af willen

@kanski 😂
  • kanski
    Elite
    kanski op 11 Oktober 2020 · 13:29
    @kanski Bedankt man, ik was van dezelfde mening ivm de frame bindingen en adapters :/
    Wat betekent dat ik idd op zoek zal moeten naar een nieuwe schoen en een hybride binding 😃
    Nu waar ik dan over twijfel, prijsgewijs zal me die nieuwe boot en binding plus montage praktisch evenveel kosten als een volledige nieuwe set nee? Min natuurlijk de prijs van de ski maar als je dat bekijkt kan ik toch bijna beter een volledige nieuwe set kopen of zit ik fout? samdevries op 11 okt 2020 13:20

Je geeft het zelf al aan...
    Je kan heel veel op de uitgave besparen door een overjarige model ski en schoen te nemen.
    Je zal zeker te weten meer plezier beleven aan het freeride toeren met een goede set-up.
    Een freeride toerschoen is veel lichter dan een alpine schoen. Positief
    Freeride toerschoen met tech inserts. Positief
    Freeride tech of hybride binding zijn licht en goed voor freeriden. Positief
    Freeride toerski zijn licht maar van een uitzonderlijk goede kwaliteit. Positief
    *Nachricht bearbeitet durch kanski op 11 Okt 2020 13:32 (4% bewerkt)
  • samdevries
    Beginner
    samdevries op 11 Oktober 2020 · 14:50
    Nu waar ik dan over twijfel, prijsgewijs zal me die nieuwe boot en binding plus montage praktisch evenveel kosten als een volledige nieuwe set nee? Min natuurlijk de prijs van de ski maar als je dat bekijkt kan ik toch bijna beter een volledige nieuwe set kopen of zit ik fout? samdevries op 11 okt 2020 13:20

Je geeft het zelf al aan...
    Je kan heel veel op de uitgave besparen door een overjarige model ski en schoen te nemen.
    Je zal zeker te weten meer plezier beleven aan het freeride toeren met een goede set-up.
    Een freeride toerschoen is veel lichter dan een alpine schoen. Positief
    Freeride toerschoen met tech inserts. Positief
    Freeride tech of hybride binding zijn licht en goed voor freeriden. Positief
    Freeride toerski zijn licht maar van een uitzonderlijk goede kwaliteit. Positiefkanski op 11 okt 2020 13:29

Heel erg bedankt man! Heb je toevallig misschien ook een ruw idee van wat bijvoorbeeld een goeie beginnerssetup zou zijn, qua skis voorbeelden, voorbeelden van mogelijke boots die je zou aanraden? En dan inderdaad beter een model van vorig jaar lijkt me, vrees enkel dat het nu niet echt de moment is om goedkoop materiaal te vinden 😀
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 11 Oktober 2020 · 17:04
    Zowat elk skischoenenmerk heeft hybride schoenen: niet puur voor toeren, maar met genoeg power, tech-inserts, loopstand... Kan je ook mee in een alpine binding (op je pisteski's bijvoorbeeld). Denk aan Fischer Ranger, Head Kore, Salomon Shift Pro, Atomic Hawx Ultra XTD, Lange XT3, Tecnica Cochise, Rossignol Alltrack, Nordica Strider, K2 Mindbender, etc. Welke het beste bij jouw voeten past weet je pas als je ze gaat passen.

Ikzelf heb goed ervaring met de Rustler 10 als ski (goede afdaalkwaliteiten, niet erg zwaar, maar ook niet super lichtgewicht waardoor de afdaalkwaliteiten wat minder zijn) en ik heb de Fritschi Tecton 12 als binding erop staan (tech teenstuk en alpine hielstuk, directe concurrent vand e Marker Kingpin). Bevalt mij erg goed, maar er zijn veel mooie combinaties mogelijk.

Op Snowcountry.nl staat nog een Salomon QST 99 in 181 van vorig jaar voor weinig...
    *Nachricht bearbeitet durch Cheizz op 11 Okt 2020 17:04
    gigiski.com
  • samdevries
    Beginner
    samdevries op 11 Oktober 2020 · 18:36
    Allemaal erg bedankt voor jullie hulp! Ik ben al stukken verder gekomen haha

Heb nu deze 2dehands set gezien(ja ik woon in suisse dus het is even ih Duits 😀 )
    Kunnen jullie er misschien even je mening over geven en de prijs die ik zou kunnen overwegen?

https://www.tutti.ch/de/vi/graubuenden/sport-outdoor/wintersport/ski-f...
    *Nachricht bearbeitet durch samdevries op 11 Okt 2020 19:24 (24% bewerkt)
  • samdevries
    Beginner
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 11 Oktober 2020 · 20:11
    Wat voor toers ben je van plan te gaan doen? Ik vraag het, omdat je nu aanbiedingen zoekt voor echte dedicated toerski's. Op zich niks mis mee, maar eerder gaf je aan dat de afdaling toch echt is waar het om gaat. In vergelijking met 'gewone' freeride ski's (die gericht zijn op het afdalen) zijn die Freebird-modellen (en de meeste andere echte toerski's) echt wel wat minder stabiel in de afdaling. Helemaal niet erg, maar je zoektocht van nu lijkt niet helemaal aan te sluiten bij wat je eerder zei.
    En er zijn ook best wat freeride ski's die wel gewoon lekker body hebben (geeft lekker vertrouwen bij de afdaling, ook in wat zwaardere sneeuw bijvoorbeeld), en niet ongelofelijk zwaar zijn. Als je vooral wil gaan vellen om weg te geraken van de massa, op zoek naar verse sneeuw waar alle 'lift-access skiërs' niet kunnen komen, is dat genoeg denk ik. Denk aan Blizzard Rustler 10, Salomon QST 99, Head Kore 99 bijvoorbeeld. Als je echt vanuit het dal ophoog gaat lopen of meerdaagse huttentochten gaat maken zou ik op zoek gaan naar die meer lichtgewicht ski's.

Maar kan je een plaatje schetsen van wat voor soort toers je wil maken? Dat helpt enorm in het meedenken. En ook een indicatie van je grootte en gewicht helpt bij het zoeken naar concrete aanbiedingen.
    gigiski.com
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 Oktober 2020 · 00:21
    Precies wat hier boven gezegd werd:
    Wees duidelijk (en realistisch) in je doel:
    We delen het even in in de volgende categorieën:
    Freeride: lift omhoog, kort stuk traverseren aan begin en eind van de afdaling
    Freetour: tussen dat hierboven en hier onder
    Allround Tour: (overwegend) omhoog te voet, maar zonder haast en geen hele lange tochten/beklimmingen. Lol in de afdaling is een hoofddoel.
    Afstands tour: Hele lange beklimmingen, meerdere dalen in 1 dag, hutten tochten waar ‘trekking’ op de voorgrond staat.

En bij lol in de afdaling, moet je ook nog denken aan je skistijl, terrein, en sneeuw condities. Lol in een 25 graden bos met heupdiepe poeder, is wat anders dan lol in een steil couloir met harde firn.

Al heb je misschien niet eerder getoerd, ik denk dat je nu al kunt inschatten of je het leuk gaat vinden, en wat je het zwaarst vind wegen. MTB je? Zo ja, hoe dan? Bikepark, dikke enduro of XC fully over gravel wegen en simpele singletrack?
    Bergwandelen? Langlaufen? Schaatsen?
    Al die activiteiten kunnen je een idee geven wat je straks het leukst vindt op skis met loopstand.
    *Nachricht bearbeitet durch Slim op 12 Okt 2020 00:23
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 Oktober 2020 · 00:23
    En dit is ook een goed punt:
    Als je niet hoeft te vliegen met je materiaal, kun je net zo goed meerdere sets hebben, voor specifiek gebruik, in plaats van een crossover set:

https://www.wildsnow.com/27603/skiing-inbounds-forget-quiver-one/...

Je moet de prijzen zelf maar eens na rekenen
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 Oktober 2020 · 00:28

Denk ik wel. Volledige nieuwe set kost alleen de ski nog maar, en scheelt misschien nog montage kosten. Bovendien kun je vaak “pakket korting krijgen”.

Ook bied het de mogelijkheid om de set optimaal op je gebruik te richten.
    Als het echt Freeride of Free tour is, dan zou de Tecton hoog op mijn lijstje staan.
    Als het een van de categorieën daar onder word, gewoon normale tech bindingen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 Oktober 2020 · 00:28
    De dubbel post strikes again
    *Nachricht bearbeitet durch Slim op 12 Okt 2020 00:28 (95% bewerkt)

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro