Freeride-toer veiligheidsrugzak

• kanski
    Elite
    kanski op 6 Oktober 2020 · 16:08
    Lawine veiligheidsrugzak (Avalanche safety backpack)

Er wordt mij regelmatig advies gevraagd m.b.t. de aanschaf van een lawine rugzak.
    Dus vandaar dacht ik het maar eens op te sommen waar nu op te letten bij de aanschaf van een lawine rugzak.

Dit kan er een zijn met of zonder airbag. Nu zullen er velen denken waarom zou je nog een rugzak kopen zonder airbag… nou, een meerdaagse huttentocht als bijvoorbeeld de klassieke Haute-Route (Chamonix-Zermatt/Saas-Fee) doe je meestal niet met een airbag. Op zo een toertocht probeer je echt nog steeds elke grammetje te besparen.

Back on topic, waar moet ik nu opletten tijdens de aanschaf van een goede freeride-tour rugzak.

1. Goed zitten van de rugzak op het lichaam
    • Allereerst moet de rugzak lekker zitten dan wel hangen op het lichaam. Belangrijk hiervoor is dat je de rugzak ook daadwerkelijk probeert met skikleding aan! De rugzak moet natuurlijk aan de schouders gedragen worden maar steunen op de heupen.
    • De rugzak, als ie volledig vastgemaakt is moet niet swingen tijdens het maken van bewegingen. Om dit te testen moet de rugzak gevuld zijn.

2. Een apart veiligheidscompartiment
    • Een apart compartiment voor het schepblad de schepsteel en de sonde. Als je deze al hebt, dien je die mee te nemen om te testen of ze ook volledig in dit compartiment passen. Dit compartiment van de rugzak moet separaat geopend kunnen worden, zodat in een noodgeval niet alle andere zaken uit je rugzak over helling rollen.

3. Het hoofd compartiment
    • Het hoofd compartiment moet groot genoeg zijn voor wat je ermee wilt. Het is dus belangrijk om vooraf te bedenken hoe jij je rugzak wil gebruiken. Wat wil je meenemen ?
    • De basics : thermosfles, EHBO setje, extra laagje,
    • Of groter : de basics + vellen, blizzardbag, extra goggles, harnas, stijgijzers, etc.

4. Draag systeem ski’s of board
    • De rugzak moet beschikken over een goed, stevig en makkelijk draagsysteem voor ski’s of board. De aangehangen materialen moet de rugzak ritssluitingen of airbag afsluiting niet opentrekken.
    • Er zijn verschillende draagsystemen voor ski’s en board. Laat je daarover inlichten. De straps waarmee de ski’s of boards bevestigd worden moeten van een dusdanige stevige aard zijn dat ze niet na een paar keer gebruik doorgesneden zijn vanwege scherpe kanten.
    • De verschillende systemen kunnen zijn ;
    • In de lengte ; board of ski’s aan de buitenkant, splitboard of ski’s aan beide zijkanten.
    • De driehoek ; splitboard of ski’s aan de beide zijkanten en met de tips bij elkaar gebonden boven de rugzak middels een strap.
    • De diagonaal ; ski’s tegen elkaar aan diagonaal over de rugzak gehangen. Waarschijnlijk ook mogelijk met een splitboard.
    • In de breedte : het snowboard in de breedte tussen het rugpand van de rugzak en de jas.

5. Airbag
    • Als je rugzak beschikt over een airbag dan moet de airbag ook getriggerd kunnen worden als je materiaal op of aan je rugzak hangt.
    • Laat je voorlichten over de werkwijze van je airbag !

6. Bereikbaarheid compartimenten
    • De verschillende compartimenten moeten goed bereikbaar zijn ook als je materiaal op of aan je rugzak hangt.

De perfecte rugzak heb ik nog niet gevonden al worden ze wel elk jaar beter qua draagcomfort en constructie. Dus waarschijnlijk zal je een afweging moeten maken tussen de hierboven genoemde punten om tot de beste keuze te komen.

Veel succes en plezier.
    Stay safe.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • vasco
    Advanced
    vasco op 6 Oktober 2020 · 18:14

4. Draag systeem ski’s of board
    kanski op 6 okt 2020 16:08

Dat hangt ook een beetje af van het soort tochten dat je wilt gaan maken. Ik heb de afgelopen 12 weken toerskieen mijn skies niet op mijn rugzak gemaakt. Ik heb dat maar 1 keer wel gedaan, en dat was tijdens een hopeloze wandeling over een graat. Voor de meeste korte stukken gebruik ik mijn skies als wandelstok.

Als je in echt alpien terrein onderweg bent/abseilen dan is het wel een must, maar daarvan vind ik het risico te groot.

Als je met sneeuwschoenen en een snowboard onderweg bent is het natuurlijk wel erg belangrijk.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 7 Oktober 2020 · 18:35
    @Kanski, wat goed geschreven!
    Vooral over de pasvorm en de stabiliteit en vooral: ski kleding aan en rugzak volgeladen, dat vergeten veel mensen als ze thuis of in de winkel een rugzak passen.
    (Ik weet ook wel dat jij een snowpro o.i.d. bent, maar veel serieuze skiers denken verder niet diep na over de selectie van materiaal)

Het is verder ook heel fijn als je spullen uit de rugzak kunt halen zonder het rugpand in de sneeuw te leggen, dat voorkomt een natte rug. Dus bovenlader, zij-opening of rits in het rugpand.
    En sowieso geen gaas of open schuim op de rug, dat komt vroeg of laat vol sneeuw te zitten.

Verder ben ik een groot voorstander van zakjes aan de heupgordel en of schouder banden. gelukkig kun je die later vaak nog wel toevoegen.
    Hoe makkelijker je zonder te stoppen dingen kunt pakken of opbergen, des te waarschijnlijker dat je ze ook gebruikt, denk bijvoorbeeld aan:
    -Drinken
    -Muts of handschoenen
    -Verrekijker/monoculair/camera
    -GPS/telefoon/kompas/clinometer/kaart
    -harscheisen

Voor veel van deze dingen geldt dat als ze ze op tijd gebruikt (of uittrekt), je veiligheid verhoogd.
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 8 Oktober 2020 · 02:26
    Ik mis nog de keuze voor eenmalig (cilinder) of meerdere keren kunnen trekken (ventilator).

Ik heb abs rugzak. Maar ook weleens per ongeluk de tas getrokken. Best jammer op een meerdaagse trip.
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 Oktober 2020 · 08:35
    Vooral over de pasvorm en de stabiliteit en vooral: ski kleding aan en rugzak volgeladen, dat vergeten veel mensen als ze thuis of in de winkel een rugzak passen.
    (Ik weet ook wel dat jij een snowpro o.i.d. bent, maar veel serieuze skiers denken verder niet diep na over de selectie van materiaal)

Het is verder ook heel fijn als je spullen uit de rugzak kunt halen zonder het rugpand in de sneeuw te leggen, dat voorkomt een natte rug. Dus bovenlader, zij-opening of rits in het rugpand.
    En sowieso geen gaas of open schuim op de rug, dat komt vroeg of laat vol sneeuw te zitten.

Verder ben ik een groot voorstander van zakjes aan de heupgordel en of schouder banden. gelukkig kun je die later vaak nog wel toevoegen.
    Hoe makkelijker je zonder te stoppen dingen kunt pakken of opbergen, des te waarschijnlijker dat je ze ook gebruikt, denk bijvoorbeeld aan:
    -Drinken
    -Muts of handschoenen
    -Verrekijker/monoculair/camera
    -GPS/telefoon/kompas/clinometer/kaart
    -harscheisen

Voor veel van deze dingen geldt dat als ze ze op tijd gebruikt (of uittrekt), je veiligheid verhoogd.
    Slim op 7 okt 2020 18:35

Zeer goede aanvulling!
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 Oktober 2020 · 08:38
    Ik mis nog de keuze voor eenmalig (cilinder) of meerdere keren kunnen trekken (ventilator).

Ik heb abs rugzak. Maar ook weleens per ongeluk de tas getrokken. Best jammer op een meerdaagse trip.kjiratsiekoedel op 8 okt 2020 02:26

Terechte opmerking, maar ik wilde het specifiek over de rugzak hebben met of zonder airbag en niet de verschillen tussen airbags met of zonder accu/cilinder.

Maar voel je vrij om daar een mooie opsomming van de verschillen, voor- en nadelen te geven en hier onder te hangen. Zou een mooie aanvulling zijn op deze topic.

• ieism
    Tourist
    ieism op 8 Oktober 2020 · 10:38
    Lawine veiligheidsrugzak (Avalanche safety backpack)

5. Airbag
    • Als je rugzak beschikt over een airbag dan moet de airbag ook getriggerd kunnen worden als je materiaal op of aan je rugzak hangt.
    • Laat je voorlichten over de werkwijze van je airbag !

kanski op 6 okt 2020 16:08

Dit zie ik echt mega vaak fout gaan. Met name snowboarders die de stokken met de punten omhoog op de tas vastmaken, als je de airbag trekt is deze ook meteen lek en heb je er niets aan. Goed artikel.

splitfest.nl
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 8 Oktober 2020 · 16:05
    Er inmiddels ook een nieuw type airbag van o.a. Scott . Hij werkt met met een ventilator maar in plaats van een relatief zware accu werkt hij met capacitators die je op kunt laden met een paar penlite batterijen of via usb. Geen idee of hij lekker op je rug zit, maar is wel licht. Kan zo mee in het vliegtuig en meerdere keren te gebruiken.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 8 Oktober 2020 · 16:17
    Die Scott (Patrol) airbag krijgt prima reviews, ook qua draagcomfort. Al moet je dat natuurlijk altijd zelf ervaren.

Het Alpride E1 systeem waar ze gebruik van maken lijkt mij top. Inderdaad relatief licht en op te laden met een penlite. Het systeem is ook te verwijderen zodat je de airbag eventueel thuis kunt laten bij een langere toer of gebruik van de zak voor andere doeleinden.

Alleen jammer dat Scott het vak voor safety materiaal alleen toegankelijk heeft gemaakt via het hoofdcompartiment (tenminste zo lijkt het als ik de reviews en de foto's zie).

Overigens maakt Alpride zelf ook tassen met het systeem. Daarnaast zag ik dat ook Osprey tassen (Soelden en Sopris) heeft waarin dit systeem is verwerkt.

Nuttig artikel trouwens! Bedankt @Kanski
    *Nachricht bearbeitet durch Ee1co op 8 Okt 2020 16:43 (4% bewerkt)
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 8 Oktober 2020 · 17:13
    Ik heb die Scott alpride E1. Met name gekocht ivm gewichtsvoordeel en het makkelijk meerdere keren ploffen zonder je gaspatroon te hoeven vervangen / navullen.
    En die voordelen zijn er zeker en maken het voor mij al een goeie investering.. De tas is verder top. Ondanks de grote inhoud, voelt hij toch enigszins compact als je door het bos knalt. Hij voelt degelijk aan qua ritsen etc.
    De safetygear zit bij elkaar in een apart vak in het hoofdvak. Als je m helemaal openritst kun je er supermakkelijk bij.
    Opladen enzo werkt heel makkelijk. Kanttekening: Je kan m vergeten aan te zetten, dat kan bij een oldschool ABS natuurlijk niet.

Qua draagcomfort ben ik niet dolenthousiast eerlijk gezegd. De borststrap kan niet zodanig versteld worden dat hij ook vrij laag kan. Als je een relatief lange rug hebt zoals ik dan is dat niet ideaal. Ook niet zo storend dat het een dealbreaker is.

fwiw
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 8 Oktober 2020 · 23:36
    Slim op 7 okt 2020 18:35

Goeie punten links en rechts, mooi!

Mijn definitie: Je bent pas een serieuze skier als...
    Echt... Er zijn mensen...

Mijn rugzak-tip: Als je een nieuwe gaat kopen in een winkel (sowieso een aanrader), neem dan je oude volgepakte rugzak mee. Met vellen, met volle drinkflessen, ijsbijltje, de hele rambam. Kost je precies 0,- euro extra maar dan weet je wel dat wat je koopt, doet wat je wilt. Dat de straps een verschil maken, hoe de vakjes werken en zo voorts. En als je over draagsystemen twijfelt, kan de winkel je vast even aan een paar skis helpen. Klinkt alsof je voor l*l staat, maar als serieuze skier weet je wel beter.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 Oktober 2020 · 14:01
    Black Diamond heels ook rugzakken met dat Alpride E1 Condensator systeem.

Ik denk dat de discussie over soorten airbag rugzakken waarschijnlijk beter apart gedaan kan worden.

Wat nog wel relevant is voor de pure rugzak, is dat je kijkt met gasfles/akku in de tas, dat kan nog veel volume “opvreten”
  • vasco
    Advanced
    vasco op 9 Oktober 2020 · 16:07
    Ook een belangrijk punt, hoe gaat je helm mee. Tijdens het skieen natuurlijk op je hoofd, maar met naar bovenlopen is dat veel te warm. Zit hij goed op de tas, valt er sneeuw in, wat als je de rugzak in de (plak) sneeuw zet?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 Oktober 2020 · 20:25
    @vasco Het merk met die grote rooie olifant, maar mogelijk ook andere fabrikanten, verkoopt ook los van die helmhouder/netjes met een verstelbare elastiek-band er om heen. Kan je aan iedere rugzak haken/knopen. Goeie rugzak-verbeteraar 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro