Ha poederfanaten,
Ik heb lang gedubd om nog iets te posten over mijn lockdown-vlucht naar de Zwitserse sneeuw, maar doe het toch. Vooral omdat ik vind dat we beter moeten leren leven met Covid, met meer oog voor de gezondheid (geestelijk en fysiek) van het overgrootte deel vd bevolking. En omdat ik tegen het beleid van de regering ben om iedereen maar binnen te proberen te houden en achter schermpjes te plaatsen. Het lijkt me voldoende aangetoond dat buiten zijn veel veiliger is dan binnen, zelfs als zijn binnen weinig mensen zijn. 18 tot 20x veiliger las ik laatst in een analyse van een OMT-lid. En volgens mij is de oproep om naar buiten te gaan al eerder hier ook genoemd.
Mijn belangrijkste reden om te vluchten echter was dat mr. De Jonge toegaf de scholen te sluiten om de ouders thuis te laten werken. Als je net zelf 9 maanden bijna non-stop thuis hebt gewerkt, brokkelt het draagvlak voor alle regels en adviezen wel af, iig bij mij.
Maar vooral post ik dit omdat ik weet hoe blij je van poeder-rijden kan worden en dat ik jullie dat ook (weer) gun en dat volgens mij veilig kan. Veiliger iig dan thuis elke dag 1 (was 2 tijdens onze vlucht) vrienden zien. Dus bij dezen:
Ik ben afgereisd met vrouw en 2 kinderen met de auto en in 1 keer (verplicht) doorgereden naar Lenzerheide, Zwitserland, met alleen 2 tankstops (mondkapjes op). Graubunden had toen nog een vlakke lijn qua besmettingen die redelijk hoog lag, maar halverwege de piek. Inmiddels is de trend goed dalend. Zie ook
https://corona-data.ch/.
Sleuteloverdracht met mondkapjes op, en geen rondleiding in ons eigen appartement, met goede WiFi voor werk en thuis-school.
We zaten denk ik in twee van de rustigste weken ooit in de Alpen waarbij wel liftjes draaiden. Practisch nergens rijen en anders werd er redelijk goed afstand gehouden. Voordeel van ski’s/snowboard is dat ze een mooi stukje ruimte claimen. Het gebied had vooral stoeltjesliften, maar ook een paar grote gondels.
Ik heb me 3x niet relaxed gevoeld voor wbt drukte, in 2,5 week. Eenmaal in de supermarkt, waar ze nog niet het mandjes-systeem hadden ingevoerd om de drukte te beperken. Eenmaal op dé poeder-zaterdag van 15 januari (
https://wepowder.com/nl/forum/topic/279664) toen het halve gebied ‘s-ochtends nog dicht was en de rijen van de onderste liftjes heel druk waren. Maar met zon en een windje erbij en iedereen die mondkapjes draagt toch daar 2x in plaats genomen. Dus dat is wel een dingetje: als er een poederdag in het weekend valt, pas daar dan je planning op aan of ga touren.
En eenmaal in een grote verbindingsgondel. Ook daar heeft iedereen weliswaar een mondkapje op, maar je staat toch tussen 0,5 - 1m van elkaar af. En ik werd boos door de liftbediende toegesproken toen ik een extra raampje had open gezet, want dan kreeg hij last van de tocht.... ok :-\.
Maar verder was het heerlijk, al voelt het ook gek om daar te zijn terwijl bijna iedereen in Nederland het moeilijk heeft met thuis zitten, werken of lesgeven. Mijn zoon van 4,5 kan nu blauwe en licht-rode pistes af, mijn zoon van 8 nu ook zwart. Wel heb ik ze zelf lesgegeven, want zonder enig Nederlands kindje in de les zag ik dat niet zitten.
Met mooi weer is het prima om op de piste of het terras buiten te lunchen. Met sneeuw is dat wel even bikkelen.
Overall ben ik heel blij dat we dit gedaan hebben, want bijna 2 maanden non-stop thuis werken en lesgeven met 2 kleine kinderen mid-winter is voor niemand gezond.
Gelukkig doet Zwitserland het goed qua besmettingsgetallen, maar daardoor moeten Nederlanders nu ook helaas 10 dagen bij aankomst... Dus realistisch gezien moet dat eerst veranderen alvorens wij weer van Zwitserse sneeuw kunnen genieten. Wie weet na de invoering van de avondklok....hoewel ik dat niet verwacht. Ook besef ik me dat we geluk hebben gehad dat er niet bijvoorbeeld een Zwitserse corona-variant is ontstaan, grenzen plotseling toch dicht zijn gegaan of dat we medische hulp nodig hadden door een ongeluk op de piste. Maar voor dat laatste kan je ook zelf kiezen om niet de moeilijkste afdalingen te nemen of hele gekke trucs te proberen.
Doe met dit verhaal wat jullie willen of goed achten. Shoot me als je dat prettig vindt, ik weet dat de corona-sceptici in de minderheid zijn.... maar als je besluit wel nog deze winter af te reizen naar de sneeuw, geniet ervan zoveel je kunt!!
Ciao!