Naar de Alpen enkel voor het weekend

• eliotdeforce
    eliotdeforce op 8 Dezember 2020 · 08:17
    Joow iedereen!

Ik vroeg me af of er hier velen zijn die (in normale tijden) regelmatig enkel voor het weekend opgaan naar de Alpen vanuit België of Nederland. Met name vrijdag na het werk vertrekken en zondag na je tweede dagje skiën weer terug. Ikzelf ben van België.
    Vraag me dat af uit interesse!
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 8 Dezember 2020 · 09:10
    ik heb het al wel eens gedaan, hoewel ik de voorkeur geef aan een 4d trip.

Is te doen als je minimum 2 chauffeurs hebt die toch wel wat tegen de vermoeidheid kunnen en er niets mee inzitten om maandag iets ofwat geradbraakt te zijn.
    Het kan zeer vermoeiend zijn, zeker als het onderweg slecht weer is, en als je naar de poeder rijdt is dat waarschijnlijk.
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 8 Dezember 2020 · 09:15
    Ik maak er ook het liefst een lang weekend van, maar t kan zeker voor 2 dagen. Ga er vanuit dat je op je werk nog wat moet uitrusten 😉 .
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 Dezember 2020 · 09:21
    Yep, ik doe meestal alleen het weekend. Een stuk of 5 trips per jaar dan ook nog solo rijden. Je went hier enorm aan, ik kan makkelijk 8 uur rijden een paar uur in de auto slapen en meteen een berg op hiken maar anderen hebben hier meer moeite mee. De rest van het jaar breng ik min of meer slapend door, dus misschien maakt dat het verschil.
    splitfest.nl
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 8 Dezember 2020 · 09:28
    Goede tip is om inderdaad niet net om 8u aan de skilift te komen, het is beter om je slaapzak mee te nemen en ter plaatse enkele uurtjes te slapen vind ik.
    Ik ondervind dat als ik om 23u wil vertrekken om dan 8u te rijden dat ik niet kan slapen en na de werkdag vrijdag niet slaap tot ik er ben.
    Dan vind ik het beter om om 19u bvb te vertrekken en dan ginder 3-4u te slapen.

Let er wel op dat als het een hoog gebied is dat het misschien beter is om een halfuur van de bestemming te stoppen op een lagere hoogte voor de aangenamere temperatuur.

De meeste grotere bakkers in Oostenrijk hebben ook een toilet, dus een ontbijtje daar en ready to go.
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 8 Dezember 2020 · 09:32
    Meerdere keren gedaan, maar altijd met minimaal twee chauffeurs. Je zit wat te gapen op kantoor maandag (of dinsdag als de trip wat langer is) maar wel met een big smile! Zoals mark zegt maak ik er liever ook een langer weekend van (minimaal 3 dagen).
    *Nachricht bearbeitet durch ThijsB op 8 Dez 2020 09:33 (3% bewerkt)
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 8 Dezember 2020 · 09:48
    Daarom droom ik ervan een transporter busje in te richten met een bed, wat stockruimte en een dikke laag isolatie tegen de wanden.
    Vrijdag vertrek om 16u. 8-9tal uur cruisen , dus kort na middernacht aan het station. 7uurtjes goed slapen achterin. En smorgens fris en monster op de latten
    Zondag zelfde uur terug vertrekken, maar dan uitslapen op het werk maandag erna 😃

Enige nadeel: Frankrijk & péage. Een tripje naar Chamonix kost al snel 150eur heen & terug
    *Nachricht bearbeitet durch ShibbyDV op 8 Dez 2020 09:49 (1% bewerkt)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 8 Dezember 2020 · 10:00
    alleen weekend vind ik te kort. Wel met 2 man 4 dagen. Woensdagavond vertrekken. In auto om en om rijden. In ochtend te vroeg aankomen en nog even slapen in auto onder slaapzak. En dan de lift in. En dan zondag na sluiten lift weer terug.

En dan niet naar Frankrijk, dus is gewoon stuk verder rijden.
    *Nachricht bearbeitet durch kjiratsiekoedel op 8 Dez 2020 10:01 (12% bewerkt)
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 8 Dezember 2020 · 10:04
    Tis vooral lachen als je dan bij het terug naar huis rijden (nadat de liften 's zondags dichtgegaan zijn) je in monsterfiles verzeild geraakt zodat je in de maandagochtendfile rond antwepen terecht komt ... "Verdoeme, ik had nog graag een douchke gepakt ..." Niet dus !
    Ge moet dat dan vooral NIET op uw werk vertellen 😃

*Nachricht bearbeitet durch koen_djfistel op 8 Dez 2020 10:04 (2% bewerkt)
    sbs roelz
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 8 Dezember 2020 · 10:52
    Enige nadeel: Frankrijk & péage. Een tripje naar Chamonix kost al snel 150eur heen & terugShibbyDV op 8 dec 2020 09:48

Gewoon lekker over Duitsland rijden als het enigszins haalbaar is. Voor mij is het meestal +-50 min langer rijden, maar dat is toch snel 150 euro waard.

En je kan bij Karlsruhe nog beslissen om toch richting west Oostenrijk te gaan 😉
    *Nachricht bearbeitet durch Roelaano op 8 Dez 2020 10:54 (2% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 Dezember 2020 · 11:53
    Ik ga meestal wel voor minimaal 3 dagen. Ik had een baan waarbij ik maandagen vrij had en vrijdagen eigenlijk altijd last minute vrij kon nemen. Dat was eigenlijk ideaal wat dat betreft.

Solo rijden zou ik zelf niet doen, zelfs met 2 kan het al een hele kluif zijn als het tegenzit. Ik heb er wel eens een halve dag over gedaan om überhaupt van de berg in het dal te komen. En ook wel dat het in Nederland al sneeuwde, dan worden het vermoeiende ritten.

De laatste jaren bevalt 2 weken vrij nemen en dan een beetje roadtrippen in de Alpen me beter. Dan heb je nog steeds behoorlijk wat flexibiliteit maar hoef je in ieder geval niet iedere keer half Duitsland door.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • SkiTanjaSki
    Advanced
    SkiTanjaSki op 8 Dezember 2020 · 13:42
    Inderdaad @willem2k 3 dagen is minimum 1 dag heen 3 dagen skiën 1 nacht terug (;
    joejoe
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 8 Dezember 2020 · 14:57
    Voor 3 dagen best vaak: donderdag nacht een en zondag nacht terug. Voor twee dagen wel twee keer gedaan maar vind ik gegeven kosten, milieu (toch 2000 km) en tijd toch te kort. 3 dagen gaat prima. Meestal rijd ik het hele stuk, soms 's ochtends even een uurtje de ander. Idealiter kom ik dan rond 5 uur in de ochtend aan, nog even 2 uurtjes slaapzak in en dan op pad. Wel altijd tourskien dus ergens ver weg in een dalletje verstopt. Zondag dan na skien pizza'tje eten en meestal rond uur of 1/2 in bed. Kun je nog een aardige nacht slapen.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 8 Dezember 2020 · 17:02
    De vraag is; hoeveel heb je er voor over om poeder te rijden?

Zelf heb ik weekendjes alpen al onnoemelijk keren gedaan. Zelfs de Piemonte en de Pyreneen. Als je die eerste bochten zet in een dik Larix-bos, ben je die 12 uur in de auto en 3 uur slaap direct vergeten.

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 8 Dezember 2020 · 18:06
    Gefeliciteerd! Je hebt het hart van wepowder gevonden 😃

Een verse espresso aan de Italiaanse kant van een tunnel helpt ook. Maar als je het een paar weekenden op een rij doet, merk je het wel. En pas op! Wit poeder is verslavend 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 8 Dezember 2020 · 18:35
    @Roelaano Dat herken ik wel. Regelmatig bij de splitsing net na Basel pas de keuze gemaakt of het Lenzerheide of 4 Vallees ging worden. Vroegah regelmatig alleen de zaterdag en de zondag meegepakt in de Alpen, maar trip moet nu toch wel minimaal 3 dagen zijn.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 Dezember 2020 · 21:16
    Zo was ik in de jaren negentig ook veel onderweg met 2 maten. Nadat de goggles face er niet meer vanaf te wassen was zei mijn toenmalige werkgever, waarom ga je er eigenlijk niet wonen? Verrek dacht ik, daar zit wel wat in!

Wij probeerde ook altijd wel er een driedaagse trip van te maken. Donderdag namiddag direct na werk de auto in en zondag namiddag weer terug. Die zondagen waren het gevaarlijkst, met name in het begin van het seizoen. Vroeg donker, vaak sneeuwval en natuurlijk moe van 3 dagen ragguh!

Critérium de la première neige in Val d'Isère was een van onze eerste trips van het seizoen. Was destijds altijd zo rond de 12 december. Vaak goed poeder scoren daar en zo nu en dan even naar de afdaling of reuzenslalom kijken. Aan het eind van de dag met die helden een bier drinken in de apres ski. Mooie tijden. Maar een keer waren we zo kapot dat we, Val d'Isère nog geen 3 bochten achter ons gelaten te hebben besloten om bij de eerst volgende parkeergelegenheid te stoppen en maar een aantal uur te slapen. We hielden geen van drieën onze ogen open. Maar spectaculaire trips waren dat altijd.
    *Nachricht bearbeitet durch kanski op 8 Dez 2020 21:18 (1% bewerkt)
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • dimsum
    Advanced
    dimsum op 8 Dezember 2020 · 21:26
    3 dagen is perfect, 4 nog beter. Maar als de condities goed zitten, niet twijfelen om ook gewoon een weekend te gaan. Bij voorkeur de usual suspects op haalbare afstand maar ook al meermaals laten verleiden om toch dat uurtje verder te rijden voor wat meer freshies. Bij de eerste lift en bochten ben je de rit al vergeten.
  • MC*freeride-looi
    Advanced
    MC*freeride-looi op 9 Dezember 2020 · 06:22
    Solo trips voor een weekend naar de noordalpen paar keer gedaan, super aanrader alleen mega vermoeiend en de kans is groot dat je langer in de auto zit dan op je snowboard staat.
    Als je met verschillende mensen bent is dit toch een pak aangenamer.
    De "plezantste" trips zijn die van 3-4 dagen..gewoon omdat je dan meer kunt boarden haha.
    Ik kan alleen maar aanraden om alles eens geprobeerd te hebben.

PEACE.
    *Nachricht bearbeitet durch MC*freeride-looi op 9 Dez 2020 06:23
  • RP
    Advanced
    RP op 9 Dezember 2020 · 07:31 Explore the Outdoor!
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 9 Dezember 2020 · 10:33
    https://wepowder.com/nl/forum/topic/185087RP op 9 dec 2020 07:31

je hebt gek en nog gekker 😃
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 9 Dezember 2020 · 13:29
    Tsja, het hangt een beetje af van de mate van je verslaving 😃. Ikzelf ben nog nooit korter dan 4 dagen gegaan. Je hebt altijd een mindere dag, onverwachte weersomstandigheden of moet gewoon even inkomen danwel uitrusten van de reis. Plus, als je er toch helemaal heen rijdt, waarom dan niet voor wat langer? Dan maar een dagje extra vrij nemen. Als je dan minder vaak gaat, scheelt dat ook qua CO2-uitstoot. Of je moet de trein nemen, dan kan je vaak beter slapen, al kost het wel wat meer. Vorig jaar was daar nog een mooie post over: https://wepowder.com/nl/forum/topic/274593 en er rijdt nu weer een nachttrein dagelijks via Innsbruck naar Wenen. Die zal voorlopig nog niet vol zitten....
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 9 Dezember 2020 · 13:43
    Normaalgesproken ben ik vrijdagen vrij, dus dan is donderdag na werk vertrekken en zondag eind van de middag terug perfect. 3 dagen in de sneeuw en geen dag vrij hoeven te nemen 😃. Plus omdat het dan mogelijk is om verschillende weekenden te gaan door het seizoen geniet je 'langer'. Inderdaad kwa uitstoot niet ideaal, dat toegegeven. Daarom ga ik noodgedwongen ook meestal wel een keer een hele week 😀. En tav het rijden; ja soms is het wel vermoeiend zo veel rijden in/voor een weekend, maar de energie die ik er verder door krijg compenseert een hoop. En ik heb wel plezier in t rijden, ook als ik alleen het hele stuk rij, dus dat scheelt!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ardt
    Advanced
    ardt op 9 Dezember 2020 · 15:02
    Met plezier het verslag van @RP teruggelezen. Als rookie in het poederjagen verslond ik die verhalen. Jammer dat er geen aparte forum categorie Trip Report is. Dan had je met één klik dagen leesplezier.

Voor mij toch wel liefst 3 dagen. Door corona inmiddels genoeg dagen opgespaard voor een lange roadtrip. Vorig jaar ontdekt dat de trein ook werkt @Boarderbuis 👍
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 Dezember 2020 · 17:33
    Zijn er hiet mensen die een autopilot hebben en die voor lange trips gebruiken, bijvoorbeels een Comma Ai of Tesla autopilot? Hoe bevalt dat?
    splitfest.nl
  • RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 11 Dezember 2020 · 10:40
    Zijn er hiet mensen die een autopilot hebben en die voor lange trips gebruiken, bijvoorbeels een Comma Ai of Tesla autopilot? Hoe bevalt dat? ieism op 9 dec 2020 17:33

Zelf heb ik een vorm van autopilot op de auto, maar vind het persoonlijk niet zaligmakend. Als je in Duitsland wilt doorrijden dan heeft het systeem geen toegevoegde waarde, omdat het(in mijn auto) vanaf 130km/h uitgeschakeld. Ik vind het zelf vooral handig bij bv. filerijden of als het druk is op de snelweg en het niet veel uitmaakt of je op de rechter- of linkerbaan rijdt(zodat je niet elke keer van rijbaan hoeft te wisselen)

Wat mijn inziens wel degelijk verschil maakt is de auto waarmee je gaat. Auto met goede stoelen, passend vermogen en goede verlichting maken de reis een stuk comfortabeler.
  • Lubo
    Advanced
    Lubo op 13 Dezember 2020 · 22:16
    Ik vind het vanuit NL/BE 10 uur te rijden om vervolgens 2 dagen te kunnen skieen en dan weer die 10 uur terug te rijden best een onzin. Ik zal het overwegen te doen vanaf 4 volle dagen in de bergen. Dan is het tijd ratio 4/2. Toen ik in Bratislava Slowakije woonde, ging ik met vrienden naar de Tatras of soms Noord Alpen voor een weekend. Dat was tussen 2 en 3 uur auto of trein reis. Om zo ver voor een dag te gaan vond ik toen al extreem. Ok, als er een meter verse poeder snieuw viel, deed ik het toch. Mensen die in Alpse dorpen leven, moeten het 3 uur naar de snieuw rijden best onzin vinden. Ze heben hun Hausbergen en kunnen soms thuis skiboots aandoen. Ik kom steeds meer tot de conclusie, dat dit soort tourisme niet duurzaam is. Waarbij als Nederlanders berijd zijn vaak 3 uur per dag naar hun werk te commuten, begrijp ik de mindset. Wachten we liever niet af een hyperloop van Amsterdam naar Innsbruck of van Brussel naar Chamonix?
    Lubo
  • popski
    Advanced
    popski op 13 Dezember 2020 · 22:30
    De vraag is; hoeveel heb je er voor over om poeder te rijden?

Zelf heb ik weekendjes alpen al onnoemelijk keren gedaan. Zelfs de Piemonte en de Pyreneen. Als je die eerste bochten zet in een dik Larix-bos, ben je die 12 uur in de auto en 3 uur slaap direct vergeten.

Guy. op 8 dec 2020 17:02
  • popski
    Advanced
    popski op 13 Dezember 2020 · 22:32
    Klopt Guy,
    Ik heb al heel wat slaap gelaten voor Prali en nog nooit spijt gehad. 😊
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 Dezember 2020 · 08:36
    Ik kom steeds meer tot de conclusie, dat dit soort tourisme niet duurzaam is. Lubo op 13 dec 2020 22:16

Mijn auto verbruikt hetzelfde op de heen en terugreis hoor, of ik nou 2 of 4 dagen ga.
    Het is ook niet zo dat ik minder vaak ga als ik steeds een week zou gaan, de afweging is meer de sneeuw kwaliteit en je werkschema.
    In mijn ervaring pak je met 2 dagen toch best wel vaak hele goede condities en afdalingen en dan is de honger weer een tijdje gestild. Alleen het feit dat je volkomen gebroken weer thuis komt voorkomt al dat je dit ieder weekend zou kunnen doen.
    splitfest.nl

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro