Reizen naar Zwitserland en quarantaine

• ThomasVissen
    Tourist
    ThomasVissen op 8 Dezember 2020 · 12:14
    Hey hallo,

Stel ik wil naar Zwitserland voor een lang weekend omdat ik daar voor een 'klus' naartoe moet.
    Dan heb ik een bewijs nodig dat ik in Zwitserland ga werken, is hier een mailconversatie met mijn werkgever hier genoeg voor?
    Daarnaast moet je nu bij aankomst in Zwitserland 10 dagen in quarantaine, betekent dat dan dat ik niet 4 dagen in Zwitserland kan verblijven en vervolgens in quarantaine in mijn eigen land?

Iemand anders nog creatieve ideeen om dit probleem te omzeilen?
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 8 Dezember 2020 · 12:45
    Zwitserland en creatief omgaan met de wet gaan niet samen.
    Zwitserland en torenhoge boetes daarentegen, dat werkt best goed.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 8 Dezember 2020 · 12:49
    Nederland staat NIET op de quarantaine lijst in Zwitserland.
    Je moet dus niet in quarantaine bij aankomst.
    https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-...
  • Moos
    Moos op 8 Dezember 2020 · 12:59
    De kantons hebben eigen regels m.b.t. corona, die zou ik ook even checken. Meestel refereren de kantons m.b.t. quarantaine aan die eerder vernoemde lijst.
  • ThomasVissen
    Tourist
    ThomasVissen op 8 Dezember 2020 · 14:17
    Heb de regels van het kanton Obwalden gecheckt maar geen specifieke regels gevonden voor buitenlanders die in Zwitserland gaan werken. Maar inderdaad Nederland staat niet op de hoge risico lijst dus in quarantaine hoeft niet. Maar bewijs van de werkgever dat je gaat werken is volgens mij wel verplicht.. dan zal een mail conversatie met je skischool waarschijnlijk niet voldoen vrees ik?
  • ThomasVissen
    Tourist
    ThomasVissen op 8 Dezember 2020 · 14:17

*Nachricht bearbeitet durch ThomasVissen op 8 Dez 2020 14:17 (100% bewerkt)
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 8 Dezember 2020 · 15:14
    Je hoeft ook niet aan te tonen dat je daar gaat werken, geloof ik.

Alleen als je anders in quarantaine zou moeten - omdat het land waar je vandaan komt op de hoge risicolijst staat - dan kan je worden vrijgesteld van quarantaine als je kan aantonen dat je reis dringend is. Maar omdat Nederland momenteel geen hoog risico gebied is, is er volgens mij geen inreisbeperking, geen quarantaineplicht en hoef je helemaal niks aan te tonen.

Zo interpreteer ik de informatie op de Zwitserse overheidswebsite. Of mis ik iets?
    *Nachricht bearbeitet durch Cheizz op 8 Dez 2020 15:20
    gigiski.com
  • dimsum
    Advanced
    dimsum op 8 Dezember 2020 · 15:24
    Je hoeft ook niet aan te tonen dat je daar gaat werken, geloof ik.

Alleen als je anders in quarantaine zou moeten - omdat het land waar je vandaan komt op de hoge risicolijst staat - dan kan je worden vrijgesteld van quarantaine als je kan aantonen dat je reis dringend is. Maar omdat Nederland momenteel geen hoog risico gebied is, is er volgens mij geen inreisbeperking, geen quarantaineplicht en hoef je helemaal niks aan te tonen.

Zo interpreteer ik de informatie op de Zwitserse overheidswebsite. Of mis ik iets?Cheizz op 8 dec 2020 15:14

Zo interpreteer ik het ook. Nog eentje om rekening mee te houden is de avondklok in België bij heen- en terugreis
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 Dezember 2020 · 15:28
    Haha wat is dit voor een criterium voor die hoog risico lijst dan; 'Om te bepalen of er een verhoogd risico op infectie is in een staat of gebied, wordt het aantal nieuwe infecties per 100.000 mensen in de afgelopen 14 dagen bekeken. Als deze incidentie in een land minstens 60 hoger is dan de incidentie in Zwitserland , wordt het land op de lijst gezet.'

Dus... als het super slecht gaat in Zwitserland en in Nederland even slecht is het geen probleem om bevolking uit te wisselen, maar als Nederland nog steeds dezelfde incidentie-rate heeft maar Zwitserland wat lager is Nederland ineens wel een hoog risico land. De kans dat je besmette mensen uit Nederland het land in laat is in beide situaties hetzelfde toch? Wat is dan de logica?
    *Nachricht bearbeitet durch Tim3 op 8 Dez 2020 15:29 (1% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 8 Dezember 2020 · 16:34
    Is eigenlijk vrij goed bekeken, op deze manier verslechtert de intredende persoon de huidige situatie in het land niet.

Zwitserland heeft als onafhankelijke staat nog altijd de stok achter het deur om de grens vandaag op morgen dicht te doen, en kan korter op de bal spelen indien zijn ziekenhuizen het niet afkunnen.

Dat is een luxe dat de EU landen niet hebben, België is teruggeroepen door de EU met zijn negatieve adviezen. Nu staan er enkel nog aanbevelingen op de site van BuZa.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 Dezember 2020 · 16:51
    Die verslechtert het toch wel? De kans dat iemand besmet is en het effect dat die mee brengt heeft met het land van herkomst te maken en dat is dan wel of geen hoog risico land. Het gezondheidsrisico dat iemand meebrengt staat dan dus los van het land waar die heen gaat. Elke extra besmette persoon die je binnen haalt zorgt voor een verhoging van de incidentie. Die persoon, met mogelijk extra besmettingen, was er anders niet geweest. Het effect dat die intredende besmette persoon heeft op de bevolking is onafhankelijk van de incidentie van Zwitserland. Met t criteria als die nu is; Als op een zwitsers huisfeestje er 10 besmet zijn, sta je het toe dat er mogelijk 14 hollandse besmette personen komen, maar als er 5 besmette zwitsers zijn, zijn diezelfde 14 hollandse ineens niet meer welkom. Terwijl die 14 hollandse types evenveel effect zouden hebben op de besmettingen (en sfeer) ongeacht hoeveel zwitsers er ziek zijn. Of zie ik iets over t hoofd? Het niet-verslechteren telt alleen als je de bevolking van het 'betere' land samenvoegt met de bevolking van 'slechtere' land en dan kijkt naar de prevalentie ipv de incidentie. Maaaargoed, er zal vast goed over nagedacht zijn. Need help, send snow.
    *Nachricht bearbeitet durch Tim3 op 8 Dez 2020 16:57 (12% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 Dezember 2020 · 21:28
    Zo kan je het samenvatten.

Maar het komt hier op neer dat als jouw land niet op die quarantaine lijst voorkomt kan je gewoon inreizen en verblijven in willekeurig welk kanton. Die quarantaine lijst is nog wel eens aan veranderingen onderhevig dus is het wel zaak het in de gaten te houden.

Voor die gene die geïnteresseerd zijn in de infecties per kanton om een keuze te maken...
    https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1104648/umfrage/inziden...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 8 Dezember 2020 · 21:35
    https://www.covid19.admin.ch/en/overview?ovTime=28d...

Deze site is ook fijn. Kan je switchen tussen verschillende periodes (afgelopen 14 dagen, 28 dagen, etc.) en tussen absolute aantallen en cases per 100.000 inwoners.
    gigiski.com
  • SidiNick
    SidiNick op 9 Dezember 2020 · 10:33
    Heb let Belgen gesproken die nu in Zwitserland zitten. Geen test en van quarantaine ook geen sprake. Denk dat al die regels in de praktijk niet te handhaven zijn.
  • kanski
    Elite
    kanski op 9 Dezember 2020 · 17:59
    Heb let Belgen gesproken die nu in Zwitserland zitten. Geen test en van quarantaine ook geen sprake. Denk dat al die regels in de praktijk niet te handhaven zijn.SidiNick op 9 dec 2020 10:33

Dat zeggen we dus de hele tijd! Is niet nodig en hoeft niet.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 9 Dezember 2020 · 18:25
    Zit momenteel in Zwitserland en inderdaad geen controles e.d. Wel rustig in skigebied en lege gondels en strenge regels bij de gondels, liften en hotels. Alle restauranten en koffie tenten zijn wel dicht. Zowel in dorp als op piste (take away is mogelijk).
    And snow it is.....
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 9 Dezember 2020 · 18:25
    Zit momenteel in Zwitserland en inderdaad geen controles e.d. Wel rustig in skigebied en lege gondels en strenge regels bij de gondels, liften en hotels. Alle restauranten en koffie tenten zijn wel dicht. Zowel in dorp als op piste (take away is mogelijk).
    And snow it is.....
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 9 Dezember 2020 · 22:42
    Op een overheidswebsite lees ik: "Ski areas should be allowed to open for domestic tourism. Where the epidemiological situation is critical, measures must first be taken to allow it to improve. From 22 December, ski areas will require a permit from the cantonal authorities in order to operate."

Bron: https://www.admin.ch/gov/en/start/documentation/media-releases.msg-id-...

'Domestic' will zeggen: niet voor buitenlandse toeristen? Of 'niet voor dagjesmensen die een dagpas kopen, je moet dus in het gebied zelf verblijven, toerist of niet.' Iemand meer informatie of een interpretatie?
    gigiski.com
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 10 Dezember 2020 · 06:41
    Vorige week heeft de Bundesrat (regering) bekend gemaakt dat skiën in Zwitserland mogelijk moet zijn, mits er aan een paar voorwaarden wordt voldaan. Deze zijn:

1. De skigebieden moeten een vergunning aanvragen bij het Kanton. De voorwaarden voor het verkrijgen van zo een "Betriebsbewilligung" is dat de actuele lokale epidemiologische situatie het toestaat, dat er genoeg vrije bedden zijn in de ziekenhuizen, dat er genoeg testen beschikbaar zijn en dat het Contact Tracing funktioneert. Ook moet het skigebied een uitvoerig "Schutzkonzept" overhandigen, dat overeenkomt met de landelijke beschermingsregels.

2. In de gesloten transportmiddelen (gondel, bergtrein etc.) mag 2/3 van de capaciteit bezet worden. Dat geldt voor zit- en staanplaatsen. In alle Bergbahnen (ook stoeltjes- en sleepliften) geldt een "Maskenpflicht". In wachtrijen moet ook een masker worden gedragen en moet afstand worden gehouden.

3. Je komt een restaurant alleen in als er een tafel vrij is. Binnen, en op de terassen, geldt dat er maximaal vier personen mogen konsumeren, uitgesloten ouders met kinderen.

4. Zingen is verboden.

Het is de skigebieden toegestaan zelf strengere maatregelen te treffen. Onder andere Andermatt-Sedrun voert bijvoorbeeld een reserveringssysteem in om controle te houden over het aantal bezoekers. Ook kan het zomaar zijn dat de Bundesrat komende dagen/weken komt met andere regels wanneer de situatie dat vergt. Op dit moment echter ziet het ernaar uit dat de meeste skigebieden openen, en de skigebieden die al draaien (Zermatt, Saas-Fee, Verbier, Glacier 3000 bijv.) open blijven. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het prima functioneert en dat ik me veiliger voel in de skigebieden dan in bijvoorbeeld de pendeltrein Visp-Bern.

Een paar andere punten die in ogenschouw dienen te worden genomen: de reddingsdiensten zijn op volle kracht klaar voor het winterseizoen, gewonde skiërs komen doorgaans niet op de IC terecht, de politie zal (zoals het in Italië al gebruikelijk was) op de pistes patrouilleren en verschillende merken hebben Buffs gemaakt met geïntegreerd filter (goedgekeurd door de staat).

Zonder het uit te spreken, hopen de wintersportgebieden op de komst van (Nederlandse) toeristen. Er moet toch geld verdient worden.
    Wel wordt er dringend op gewezen dat we met zijn allen moeten zorgen dat de regels worden nageleefd en de liften mogen blijven draaien. Het devies blijft om zo min mogelijk mensen te treffen en de hygiëne-regels streng te handhaven.

Deze post belicht de situatie vanuit Zwitsers perspectief. Nederland heeft Zwitserland nog steeds op "code oranje" staan:
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/zwitserland/reizen/reisadvie...

Bliib gsund!
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Opa
    Advanced
    Opa op 10 Dezember 2020 · 11:40
    Thnx Menno voor de uitgebreide info!
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • ThomasVissen
    Tourist
    ThomasVissen op 10 Dezember 2020 · 12:58
    Dank voor alle reacties, maakt het een stuk duidelijker!
    Puntje 4 is wel echt jammer. Ik vind dat ze per persoon moeten beoordelen wie wel en niet mag zingen.. maargoed
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 10 Dezember 2020 · 19:56
    BElgië zet gewoon simpel alles rood ... Héél europa ! Bummer
    sbs roelz
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 10 Dezember 2020 · 20:09
    BElgië zet gewoon simpel alles rood ... Héél europa ! Bummerkoen_djfistel op 10 dec 2020 19:56
    Mocht Belgie het Zwitsers systeem volgen waren de meeste alpenregios ook effectief rood, kijk maar op reopen.eu... bij besmettingen per 100k inwoners op de laatste 14 dagen, belgie doet het daar stiekem goed in....
    *Nachricht bearbeitet durch JohanP op 10 Dez 2020 20:09 (1% bewerkt)
  • apollo
    Tourist
    apollo op 10 Dezember 2020 · 20:40
    BElgië zet gewoon simpel alles rood ... Héél europa ! Bummerkoen_djfistel op 10 dec 2020 19:56

De situaties per buitenlandse regio's worden ook niet echt opgevolgd. Belgische overheid houdt er niet echt van dat er naar het buitenland wordt gereisd. Anderzijds is er ook niet echt een verbod om te reizen dus iedereen is vrij als het land van herkomst je toelaat.

• ShibbyDV
    ShibbyDV op 11 Dezember 2020 · 08:02
    Behalve dat België je dan 'verplicht' je 10 dagen op te sluiten wanneer je terugkeert ...
    Ondertussen mag je in Frankrijk opnieuw departementsgrenzen oversteken (er geldt wel een avondklok!)
    *Nachricht bearbeitet durch ShibbyDV op 11 Dez 2020 08:35 (1% bewerkt)

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro