Zelfbouw schephouder

• vasco
    Advanced
    vasco op 11 Dezember 2020 · 11:51
    In de alpen gaat het flink los en ik zit binnen en droom over sneeuw. Mijn skies zijn gewaxt, mijn vellen zijn gestreken, stijgijzers stuk. Na een hele werkdag achter de computer zitten heb ik niet zo veel zin om nog meer ski films te kijken. Tijd voor een nieuw projectje.

Al een paar jaar hannes ik met mijn schep in mij tas. Hij zit altijd min of meer onderin, waardoor je er niet echt bij kan, maar hij blijft nooit netjes onderin zitten. Het blad of de steel gaat lekker dwars liggen als ik wat in mijn rugzak probeer te stoppen. Dat moet handiger kunnen.

Er is nog stukje snijvaste stof over van het skibroeken project, en een stukje lichte stof en wat scheerlijnen van het tentje dat ik laatst wat lichter heb gemaakt.

Het stuk snijvaste stof knippen gaat lastig: ik begrijp nu wel waarom het snijvast heet. De tentstof gaat dan wel heel makkelijk, maar recht klippen is lastig met van dat gladde dunne spul. Voor het aan elkaar naaien moet ik even denken hoe ik er voor zorg dat alles met de naaimachine bereikbaar blijft. Resultaat:

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 Dezember 2020 · 12:17
    Ik ben altijd een beetje terughoudend met essentieel veiligheidsmateriaal aan de buitenkant van mijn tas. Er is een kans dat het er in een lawine af wordt getrokken. En stel dat jij dan net boven blijft maar je partner(s) niet, sja, hoe graaf je ze dan nog uit? Misschien een 'fringe' scenario, maar ik heb alles liever in de tas. En dan het liefst een tas met apart vak voor schep en sonde, om de redenen die je zelf al beschrijft.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 Dezember 2020 · 12:22
    Lekker knutselen! Maar net als Bertje zou ik ook een beetje huiverig zijn over deze constructie. Die bungees zullen het normaal prima doen, maar in een lawine ben je je schep gegarandeerd kwijt lijkt mij?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 11 Dezember 2020 · 12:24
    Als je in een lawine bent... Dan moeten anderen jou uitscheppen...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 Dezember 2020 · 12:40
    Behalve in de situatie die Bert noemde. Of als iemand jou heeft uitgeschept maar je vervolgens niet kan helpen anderen uit te scheppen. Absoluut uitzonderlijke situaties, je mag in beide situaties van geluk spreken dat je er uit bent gekomen, maar waarom t (kleine beetje) risico lopen als t niet hoeft.. De bungees vervangen voor een dikke strap met een klikgesp scheelt al de helft?
    *Nachricht bearbeitet durch Tim3 op 11 Dez 2020 12:42
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • emistos
    Advanced
    emistos op 11 Dezember 2020 · 13:18
    Ik moet zeggen dat ik me ook niet echt in het probleem kan vinden, Ik denk dat het vooral van je rugzak afhangt. Ik zou altijd voor een rugzak gaan met een apart vak voor je lawine uitrusting. De meeste merken doen het op dezelfde manier, met twee van die ingenaaide tunnels waar je steel en sonde mooi rechtop in blijven staan. Persoonlijk vind ik dat het makkelijkst, één ritsluiting en vervolgens niet in je rugzak hoeven graven voordat je in de sneeuw kan gaan graven.
  • Poedertijn
    Advanced
    Poedertijn op 11 Dezember 2020 · 15:18
    Wel leuk bezig hoor, maar ik vind je rugzak er sowieso nogal vintage uitzien met waarschijnlijk maar één compartiment. Ook ik zou liever voor een rugzak gaan (liefst airbag) met een daarvoor bedoeld 'paniek vak', waarin je schep en sonde zitten. De rits + sluiting zijn rood gemarkeerd, zodat je in de haast niet misgrijpt. Je sonde en schepsteel zitten strak in de ingenaaide tunnels, zoals Emistos ook al schreef met het blad er over heen. Geen tijdverlies en ook geen kans dat je je schep verliest, in wat voor een freak situatie dan ook.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Moos
    Moos op 11 Dezember 2020 · 16:48
    Nice project!
    Klättermusen?
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 12 Dezember 2020 · 12:57
    Indien je vasthoudt aan deze rugzak zou je de reeds gemaakte constructie kunnen innaaien in de rugzak. Dit maakt de rugzak wel wat minder multifunctioneel.
    Een andere optie is een soort liner maken (zoals bij een slaapzak) en die vastmaken met stevige veiligheidsspelden. Zo kan je een vakje maken voor de schep en eentje voor de rest.
    Sommige rugzakken hebben een velcro-strap om rond de steel te bevestigen om deze op zijn plaats te houden. Misschien volstaat het om deze in te naaien?
    De vraag is en blijft: hoe gebruikszeker en risicovrij blijft deze DIY-constructie. Je wil echt niet zitten klooien en extra stress krijgen bij het boventoveren van je schup wanneer je maatje onder een berg sneeuw naar adem ligt te happen...

Tumbs up voor je project en het delen ervan. Altijd leuk om DIY-projectjes te zien.
    Ben benieuwd naar hoe je er nu verder mee aan de slag gaat...
    *Nachricht bearbeitet durch 3zel op 12 Dez 2020 12:58 (5% bewerkt)
    knowledge is powder
  • vasco
    Advanced
    vasco op 25 Dezember 2020 · 15:33
    Dat je safetymateriaal beter beschermd is in een rugzak vind ik wel een goede overweging. Ik heb er nu een bandje met clip bij, en daar krijg je de schep niet zo makkelijk uit (ik heb nog ergens een filmpje, maar dat komt later). Wel kun je hem makkelijk (ook met handschoenen) losmaken. Ik heb nu ook aan de binnenkant van de rugzak een lusje gemaakt. Daar kan ik de schep met datzelfde klipje en zit hij beter beschermd.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro