Zwitserland SKI UPDATE: Verbier, 20 december 2020

• ctm
    Advanced
    ctm op 20 Dezember 2020 · 09:33
    Zwitserland SKI UPDATE:

Verbier, 20 december 2020

De meeste pistes open, de intitaires [off-piste verbindingen], zijn gesloten. Off-piste weinig [20-30 cm] en ingeklonken sneeuw. Vreemde geluiden onder de ski’s en bij weinig licht, vonken!
    Enfin, weinig hors-piste mogelijkheden. Verbier heeft nog niet veel sneeuw gehad, de dorpen zijn sneeuw vrij en vanaf 2.000 meter wordt, het beter.

Men verwacht dat de pistes open blijven omdat ze onderdeel zijn van het openbaar vervoer. Op de piste kun je of binnen eten of buffet aan de buitenkant. In alle gebouwen en liften mondkapjes en de cabines draaien met 2/3 capaciteit. Ipv 150 pax, nu 99 pax. Er zijn weinig besmettingen in Valais. Iedereen is heel beleefd cq houd afstand [zonder mondkapje] en aan de andere kant heel verbaasd over de maateregelen van de nationale overheid. Buiten raakt me nagenoeg niet besmet [een zeer kleine kans]. Skiën en liften zijn veilig, mede omdat de mondkapjes goed geïntegreerd zijn, zoals bijv. in een vliegtuig, daar zit men wel langer. De gemiddelde cabine lift reis is enkele minuten [ventilatie luiken open], dus ruim onder de 15 minuten grens.

In de restaurants is er een handige app Socialpass.ch, je scant QR code en meld, in de app, af bij vertrek. Zo is exact per tafel na te gaan wie waar heeft gezeten. Gelukkig zijn de Zwitsers niet zulke AVG ridders als wij in Nederland. Het motto lijkt, beter COVID te stoppen dan de kleine kans dat gegevens worden gehackt met wie waar was de afgelopen 14 dagen. Ervoor wordt op de server gewist.

Vanaf as dinsdag sluiten de restaurants en bars in heet Zwitserland, behalve in de hotels.

Verder is de corona app Zwitzerland [SwissCovid] aan te bevelen.

Iedereen heeft hetzelfde doel, het aantal besmettingen terug te brengen met als bij-effect vermindering van de zorg druk. Als iedereen zelf zijn veiligheid in acht neemt, bijv. altijd 1.5M, besmet je ook geen anderen. Mensen die besmet zijn geraakt hebben, hebben het meestal zelf in de hand. Hoe groter je gezin of hoe meer mensen je ontmoet, hoe lastig dit, voor je wordt. Er zijn natuurlijk enkele mensen, minder dan 1%, die besmet raken in bijv. de line of duty [zorg medewerker, politie agent].

Zie de foto’s

Ciao, Christian
  • kanski
    Elite
    kanski op 20 Dezember 2020 · 11:20
    Thanks voor de update! Weinig besmettingen in Valais is natuurlijk understatement aangezien de 7 dagen inzidenz slechts een heel klein beetje verschilt van Nederland. Voor Valais 408,1 voor Nederland 429,6.

Ik hoorde eergisteren van een collega van me in Nendaz dat de socialpass.ch al 48uur niet werkte. Is deze weer in bedrijf?

Veel plezier.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ctm
    Advanced
    ctm op 20 Dezember 2020 · 12:35
    Bij mij heeft de Socialpass, continu gewerkt.

Volgends de locals zijn de besmettingen in de 4 vallees, laag. Welilicht dat martigny bijvoorbeeld het gemiddelde verhoogt. Hier hebben ze ook ter voorbereiding op kerst, alle horeca in november dicht gedaan.
    Ciao, Christian
  • ctm
    Advanced
    ctm op 20 Dezember 2020 · 12:35
    Bij mij heeft de Socialpass, continu gewerkt.

Volgends de locals zijn de besmettingen in de 4 vallees, laag. Welilicht dat martigny bijvoorbeeld het gemiddelde verhoogt. Hier hebben ze ook ter voorbereiding op kerst, alle horeca in november dicht gedaan.
    Ciao, Christian
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 20 Dezember 2020 · 14:41
    Betrouwbare en correcte informatie en cijfers: https://www.vs.ch/de/web/coronavirus/statistiques
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • ctm
    Advanced
    ctm op 20 Dezember 2020 · 19:00
    dank voor de link Menno,

Gemiddelde aantal besmettingen in Wallis is 2,25/1.000 in week 50. Of 225 per 100.000. Bijvoorbeeld Amsterdam is 529 per 100.000.
    Comuune de Bages, Verbier en omgeving is 0,61/1.000 of 61 per 100.000.

De uitschieters zijn:
    Fiesch 19,08
    Lax 12,70
    Saas Amagell 11,02
    Ciao, Christian
  • ....
    Expert
    .... op 20 Dezember 2020 · 20:32

Heerlijk in Verbier! App werkt tiptop zo ook alle andere maatregelen. Restaurants blijven ook na dinsdag geopend in wallis. (Op dit moment)
    Sneeuw is matig, daar mag verandering in komen.
    Vanochtend Medran 1 en 2, om 9.30 uur gondeltje voor mij alleen. Zo ook om 16.00 uur naar beneden.
    *Nachricht bearbeitet durch .... op 20 Dez 2020 20:33 (1% bewerkt)
  • Japser
    Beginner
    Japser op 20 Dezember 2020 · 21:42
    Kijk naar de cijfers, kijk naar de fucking cijfers, kijk gvd naar de fucking cijfers en stop deze waanzin en ik BEN GEEN ALU HOEDJE
  • ....
    Expert
    .... op 20 Dezember 2020 · 21:54
    @japser rustig junge .. allet jut 😂😂 Diep inademen en weer rustig uitademen wooeesha
    Ik vind het nieuwe nu heerlijk .. ruim 20 jaar op de berg en nog nooit een zo heerlijk rustige kerstweek gehad 🤙
    *Nachricht bearbeitet durch .... op 20 Dez 2020 21:56 (33% bewerkt)
  • kanski
    Elite
    kanski op 21 Dezember 2020 · 10:48
    Een mooie gelegenheid om het verschil te laten zien van de afdaling onder de gondel van de Mont Fort nu en in de begin jaren '90. Toen was het een hele steile buckel piste van ongeveer 38° steil. Nu is het bijna een extreem couloir geworden van dik 40°+. Wat ben ik dat ding destijds veel omlaag gestuiterd als ik weer eens de controle verloor proberende mijn zwager bij te houden (destijds de absolute king of Mont Fort). Regelmatig moest ik dan ook weer omhoog stappen om dat een van mijn kästle RX zo nodig 200 meter hoger in de sneeuw moest blijven staan! Mooie herinneringen, triest om de berg zo in verval te zien.... maar binnenkort staan we weer op z'n top.

Zwitserland SKI UPDATE:
    ctm op 20 dec 2020 09:33

*Nachricht bearbeitet durch kanski op 21 Dez 2020 10:48 (1% bewerkt)
  • ctm
    Advanced
    ctm op 21 Dezember 2020 · 21:38
    Een hoop gedoe, nu, omdat er te weinig sneeuw ligt onder de gondel. Dus het pad af en dan op 1 plek, naar beneden. Vlak ervoor liggen de witte bescherm doeken zonder sneeuw. En toch weer, excuzez-moi, toeristen met angst een-voor-een door de hel. Soms geholpen door de pisteur. En dat duurt dan een hele poos. En ze lijken er weinig lol aan te beleven. Bucket-list?
    Ciao, Christian
  • ctm
    Advanced
    ctm op 21 Dezember 2020 · 21:38
    Een hoop gedoe, nu, omdat er te weinig sneeuw ligt onder de gondel. Dus het pad af en dan op 1 plek, naar beneden. Vlak ervoor liggen de witte bescherm doeken zonder sneeuw. En toch weer, excuzez-moi, toeristen met angst een-voor-een door de hel. Soms geholpen door de pisteur. En dat duurt dan een hele poos. En ze lijken er weinig lol aan te beleven. Bucket-list?
    Ciao, Christian
  • jostevens
    Beginner
    jostevens op 21 Dezember 2020 · 22:36
    Sinds gisteren in saastal ,rond 4 uur aangekomen om te ontdekken dat hotel voor ons alleen is ,vandaag ontdekt dat dit in het skigebied ook zo is , bijna toch .
    Kunnen we wel aan wennen .
    Overal waar we binnenstappen voor een hapje ,drankje zijn ze ook superblij .
    Voelt meer en meer aan als de juiste keuze
    Komt helemaal goed met de verwachte verse sneeuw
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 22 Dezember 2020 · 13:24
  • kanski
    Elite
    kanski op 22 Dezember 2020 · 13:29
    Sinds gisteren in saastal ,rond 4 uur aangekomen om te ontdekken dat hotel voor ons alleen is ,vandaag ontdekt dat dit in het skigebied ook zo is , bijna toch .
    Kunnen we wel aan wennen .
    Overal waar we binnenstappen voor een hapje ,drankje zijn ze ook superblij .jostevens op 21 dec 2020 22:36

Vanaf zondag 27 december alle resto's, bars etc weer gesloten tot ergens begin januari 2021.

In den Kantonen Freiburg, Waadt, Neuenburg und Wallis bleiben die öffentlichen Gaststätten ab Samstag, 26. Dezember, nachts, geschlossen. Im Hinblick auf die Harmonisierung der kantonalen Bestimmungen haben ihre Regierungen daher beschlossen, von den bundesrechtlich noch zulässigen Ausnahmemöglichkeiten für öffentliche Einrichtungen keinen Gebrauch zu machen.

https://www.20min.ch/story/coronavirus-news-schweiz-und-kantone-313657...
    *Nachricht bearbeitet durch kanski op 22 Dez 2020 13:30 (5% bewerkt)
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 22 Dezember 2020 · 17:30
    Damn, ben stiekum wel jaloers op de open liften in Zwitserland. Hier in Frankrijk mag ik lekker alles omhoog lopen! Wordt wel lekker fit zo 😃
    Freeride = Life
  • ctm
    Advanced
    ctm op 22 Dezember 2020 · 22:53
    In Valais vanaf de 27e, de restaurants [buiten de hotels], dicht. De rest open, ook winkels. Afhalen, vaak wel mogelijk.
    Engelsen vluchten in het midden van de nacht, hotels uit, nu ze 10 dagen in quarantaine moeten, voor iedereen die vanaf 14 December in CH is. Dus ook voor mensen die al 6 dagen voor de UK lock-down, in CH zijn.
    Ciao, Christian
  • kanski
    Elite
    kanski op 23 Dezember 2020 · 11:36
    In Valais vanaf de 27e, de restaurants [buiten de hotels], dicht. De rest open, ook winkels. Afhalen, vaak wel mogelijk.
    Engelsen vluchten in het midden van de nacht, hotels uit, nu ze 10 dagen in quarantaine moeten, voor iedereen die vanaf 14 December in CH is. Dus ook voor mensen die al 6 dagen voor de UK lock-down, in CH zijn.
    ctm op 22 dec 2020 22:53

@ctm ; Vluchten het hotel uit terug naar de UK of gewoon om even buiten te kunnen zijn?
    Bec des Rosses heeft nog niet veel sneeuw op zijn flanken...
  • ctm
    Advanced
    ctm op 23 Dezember 2020 · 16:44
    Ze zijn snel en slim naar de UK gevlucht. In mijn hotel zit een couple, welke 1 dag geskied hebben, voor de UK lockdown zijn gearriveerd. En 14 dagen in quarantaine moeten, wat een drama. Doe een PCR test en bij negatief, de berg op!
    Ciao, Christian
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 23 Dezember 2020 · 23:59
    Zijn er ook mensen die in Sankt Moritz zitten of Samnaun. Ben benieuwd hoe daar is?
    And snow it is.....
  • djmj
    Advanced
    djmj op 24 Dezember 2020 · 12:21
    Hier een overzicht dat ze steeds actueel houden over wat er waar geopend is (per kanton):

https://www.myswitzerland.com/de-ch/planung/transport-aufenthalt/anrei...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro