Het einde van Suunto (?) opvolger gezocht

• Arns
    Advanced
    Arns op 22 Januar 2021 · 08:32
    Het hangt al even in de lucht maar ik bleef hoopvol, 9 februari is het einde van Movescount.
    “ Movescount app is now scheduled to close on January 26th and syncing Moves to Movescount web is now scheduled to end on February 9th.”
    Tot op heden in Suunto er niet in geslaagd om een alternatief te bieden voor de movescount app waar ik vroeger zowat alles op mijn Ambit 3 peak sapphire kon aanpassen. Verbinden met movescount in de webbrowser bracht nog soulaas maar handig was het niet. De telefoon heb je altijd bij de hand, een laptop daarin tegen.
    De komende dagen nog een laatste keer de sport modi aanpassen, nog een laatste keer een interval instellen en dan opzoek naar een nieuw horloge. Om een toestel te vervangen hardwarematig nog steeds on point is maar door de fabrikant ‘waardeloos’ is gemaakt.

Ben Ik de enige hier op het forum die bij deze noodgedwongen afscheid moet nemen van zijn Suunto?

En wat zijn dezer dagen goede alternatieven?
    Batterijduur, duurzaam, robuust en gebruiksvriendelijke interface zijn essentieel.
    Ontwaken onderaan de berg
  • AlexSki
    Beginner
    AlexSki op 22 Januar 2021 · 08:45
    Inkopper: Garmin Fenix
    When life gets too complicated.... SKI
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 22 Januar 2021 · 08:52
    Ik heb een Suunto horloge en gebruik al jaren de Suunto app. Deze is er toch ook voor de Ambit 3?

https://www.suunto.com/en-gb/Support/faq-articles/transition/how-do-i-...

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 22 Januar 2021 · 14:56
    Er zijn toch geen compatibility issues of zie ik t verkeerd? Gewoon andere prog downloaden op je pc? Voor de oude Ambit:

Heb ook een Ambit 2 liggen, wel handig als die blijft werken. Maar ben sinds kort overgestapt op de Garmin fenix en wel heull erg blij mee! Kan je overwegen 😃
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Arns
    Advanced
    Arns op 22 Januar 2021 · 19:50
    Er zijn toch geen compatibility issues of zie ik t verkeerd? Gewoon andere prog downloaden op je pc? Voor de oude Ambit:

Heb ook een Ambit 2 liggen, wel handig als die blijft werken. Maar ben sinds kort overgestapt op de Garmin fenix en wel heull erg blij mee! Kan je overwegen 😃Tim3 op 22 jan 2021 14:56

Dat is net het probleem, ook de webapplicatie zou er ook mee ophouden. Zonder movescount is het onmogelijk om sportmodi in te stellen.
    Onder een voorbeeld van wat er mogelijk is met de Movescount en de Suunto app op de computer (tot 9 feb.) Geen idee of en hoe ik nadien nog sport modi kan aanpassen en customizen.

• ctm
    Advanced
    ctm op 22 Januar 2021 · 22:08
    Apple IWatch
    Ciao, Christian
  • ijsbeer
    Advanced
    ijsbeer op 22 Januar 2021 · 22:09
    Suunto Vector 😎
  • vasco
    Advanced
    vasco op 24 Januar 2021 · 10:51
    Ik was zelf over de movescount app al niet zo te spreken. Ik heb het op 4 telefoons geprobeert, en maar bij 1 deed hij het. Ik vond het sowieso raar dat je er altijd internet voor nodig had. Ik wil liever mijn tracks syncen zonder ze bij suunto te uploaden. Ik zou nu voor iets zoeken waarbij dat niet meer nodig is. Maar of dat anno 2021 nog bestaat?
  • dick
    Advanced
    dick op 24 Januar 2021 · 21:38
    Garmin Fenix
    --
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 25 Januar 2021 · 23:13
    Garmin Fenix bevalt prima. Wat ik ook handig vindt dat je alle liften en pistes in skigebieden kan zien op je horloge. Is met freeriden handig om te zien waar de dichtstbijzijnde piste is. Batterijduur is goed, bediening eenvoudig.
    And snow it is.....
  • Rogier
    Expert
    Rogier op 26 Januar 2021 · 11:31
    Na veel problemen met verschillende Suuntos (apps die niet werken, activities die niet goed werden opgeslagen) horloges ben ik overgestapt op Garmin Fenix en wat een fijne hrologes.
    Doen het altijd, ongeacht de sport, en de app is goed en eenvoudig. En daarnaast werkt het allemaal ook perfect samen met mijn fiets-gps (ook garmin) en mijn fiets-hometrainer (Tacx dus ook Garmin).
  • RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 26 Januar 2021 · 11:38
    Hier ook een zeer tevreden Fenix 6 gebruiker. Gebruik het voor hardlopen, mountainbiken, zwemmen en werkt perfect.

@Rogier en andere gebruikers van de Fenix, welke instelling gebruiken jullie voor het skitouren?
  • Rogier
    Expert
    Rogier op 26 Januar 2021 · 12:05
    @RonaldTD ik heb voor skitoeren twee eigen schermen gemaakt. Waarbij ik in op het eerste scherm het volgende zie:
    - gem stijging, hier loop ik op, en hou ik mijn snelheid in de gaten...;
    - hoogte, prettig om te zien waar ik ben en hoever ik nog moet;
    - tijd (want soms moet ik ook op tijd thuis zijn 😉;
    - hartslag, had ik ingesteld maar gebruik met toerskiên eigenlijk amper;

op tweede scherm
    - heb ik GPS locatie + hoogte dit eigenlijk puur voor het geval ik de bergredding moet bellen, dat ik precies kan doorgeven waar ik zit.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 Januar 2021 · 14:33
    Ik heb een Suunto Nine en heb nooit problemen met de bijbehorende app. Ik hoor wel meer verhalen van problemen met MovesCount maar die heb ik nooit gebruikt alleen de nieuwe Suunto app. En Garmin maakt natuurlijk ook prima horloges.
  • ERES
    Advanced
    ERES op 26 Januar 2021 · 16:20
    Hier een Suunto Spartan Baro (Dsicontinued, maar is praktisch hetzelfde als de 9 baro) en ik heb niks te klagen.

De hartslagmeting is soms wat lastig op de pols, maar daar hebben de meeste horloges last van. Suunto app werkt prima, alleen het trainingsschema dat Garmin voor je kan maken, mis ik (als inspiratie voor het hardlopen).

T.o.v. de 9 is de navigatie via een zogenaamde breadcrumb (dus geen kaart), maar na een dag oefenen loop ik er inmiddels foutloos mee (ook bij trailrunnen door kleine duinpaden).

Familie met de 6S en 6 heeft problemen gehad met GPS (garantie en een nieuwe gekregen) en verder wat trager in het vinden van GPS, maar niks ernstigs.
    *Nachricht bearbeitet durch ERES op 26 Jan 2021 16:20 (1% bewerkt)
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 26 Januar 2021 · 16:43
    Ik ben overgestapt van de Fenix naar de Forerunner 945 en ben erg tevreden. Zelf vind ik de Fenix wat zwaar wat voor mij belangrijk was omdat ik hem ook gewoon om hou tijdens het slapen en de batterijduur van de Forerunner was voor mij meer dan genoeg. Ook de functies zijn bijna gelijk en hij is een stuk goedkoper.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • mitely
    Expert
    mitely op 5 Februar 2021 · 18:54
    hallo

Geen rede voor paniek !
    Als Suunto gebruiker moet je de nieuwe Suunto -app instalieren op je Smartphone. Deze kan je verbinden met de Web Movescount en dan worden al je tracks enz. overgenomen.

Die Sportmodie kan je veranderen in die Suunto App, zodra je de Horloge verbonden hebt met je Smartphone.
    Je kann zelfs nieuwe Modi aanleggen en veranderen. ( zoals je het gewoont bent op de Web versie.)

hier bv een video Howto...

Met SuuntoLink kan je de Horloge met een PC / Mac bv. updaten, en meer.

@Erbes, als je niet tevreden bent ,(of wanneer je horloge geen huid kontakt heeft.) kan je hem ook verbinden met een Smart heart-rate belt.

Veel plezier en blijf alle gezond

milo
    Mitely
  • Arns
    Advanced
    Arns op 6 Februar 2021 · 10:21
    Dank voor alle input en feedback. Intussen is de spreekwoordelijke kogel door de kerk en mag ik mezelf eigenaar noemen van een Garmin Fenix 6x Pro. Zo meteen mijn eerste bevindingen maar eerst even terug naar Suunto.

De grote reden dat ik destijds voor de Suunto Ambit 3 peak Sapphire (2e hands) koos was de duurzame en stevige bouw van het horloge en de battrijduur. De Ambit 3 was voor mij de eerste horloge die meer kon dan het meten van de hartslag.
    In de eerste periode dat ik de horloge gebruikte kon ik nagenoeg alles instellen en synchroniseren met Movescount. Bovendien konden alle instellingen van de activiteiten en trainingen ingesteld worden met de Movescount app. Gaande van intervals voor trainingen tot de verschillende schermen bij de activiteiten. Zeker het bewerken van de schermen bij de verschillende activiteiten is iets wat ik regelmatig wilde aanpassen. Wanneer ik bij wijze van training langs de piste omhoog loop wil ik andere informatie zien en wil een een hoger GPS interval dan wanneer ik met de tourski's de omgeving in trek.
    Na het wegvallen van de Movescount App na een nachtelijke update van de Iphone kwamen deze mogelijkheden te vervallen. Ik ben de voorbije 2 jaar telkens hoopvol gebleven. Ik hoopte oprecht dat Suunto zou inzien dat een Smartphone iets is wat je overal bij de hand hebt en dat je niet overal een laptop of computer bij de hand hebt.
    Ik was zelfs zo hoopvol dat ik ook mijn vriendin overtuigd had om voor Suunto te gaan. Na 7 maanden heeft ze haar Suunto 9 ingeruild voor een Polar Grit X. Voornaamste reden, gebruiksvriendelijkheid van de app en de hoeveelheid data die eenvoudig geraadpleegd kan worden via de mobiele applicatie.
    Zelf heb ik nog even halsstarrig volgehouden maar de frustraties bleven groeien, activiteiten moeten via de kabel en de computer gesynchroniseerd worden anders bleven ze in het geheugen van de horloge zitten. Voor elke interval training een combinatie van laptop, Movescount online alvorens je kan vertrekken... last minute aanpassingen van de instellingen voor aanvang van een activiteit, uitgesloten.
    Wanneer de mail van Suunto binnenliep dat Movescount er definitief mee zou ophouden liep ook voor mij het verhaal teneinde.
    Jammer want ik ben nog steeds erg tevreden van de hardware en mogelijkheden van de Ambit 3. Helaas vond Suunto het nodig het gebruik wel erg moeilijk te maken.
    Ok ik geef toe de Ambit 3 is niet meer het jongste toestel in hun collectie (al verkopen ze deze horloge nog steeds voor 179 euro), het blijft jammer dat het gebruik zo 'moeilijk' is gemaakt door Suunto. Even googlen maakt duidelijk dat ik niet de enige ben die deze 'frustratie' deelt.

Nu over de Garmin, tot op heden heel erg onder de indruk. Ik ga dit toestel niet vergelijken met de Ambit 3, het zijn 2 horloges van een andere generatie.
    De app, altijd even wennen aan nieuwe software. Maar de app lijkt na de eerste week gebruik erg gebruiksvriendelijk, enorm aanbod aan data na je workout. Het inladen van routes is erg eenvoudig, de mogelijk om de app een route uit te laten zetten van een vooraf ingestelde afstand is erg leuk. Wel vraag ik me af of er een mogelijkheid bestaat om de kaart van Garmin weer te geven in de app. De Garmin kaart bevat immers veel meer informatie dan Google maps, zeker wanneer het over kleine paden gaat.
    De turn by turn navigatie doet het prima, laat dit geen vervanging zijn voor de stafkaart wanneer je de bergen intrekt. Maar wel ideaal om 'eigen' routes uit te zetten waarbij je de kaart wat langer in de rugzak kan laten. Zeker bij het fietsen een groot pluspunt.

De software op het horloge laat toe veel instellingen bij te werken via zonder dat er een telefoon en/of computer voor nodig is. Wel zou het leuk zijn om de verschillende schermen die bij de sportmodi horen ook bij te werken via de app. Werkt ongetwijfeld vlotter dan heen en weer klikken op het scherm van de horloge.
    Het instellen van intervallen is erg eenvoudig, zowel op afstand als op tijd.

De hardware van het toestel doet het ook meer dan prima (hopelijk blijft dit zo 😃 ). Ik ben erg blij dat Garmin zich niet laat verleiden tot het toevoegen van touchscreen. Zo'n touchscreen werkt heel erg fijn aan de keukentafel, maar zodra het kouder is (handschoenen) of er vocht op komt is er van enige controle vaak geen sprake meer. Ok het weergeven van de kaart met behulp van de knoppen is niet altijd even snel en vlot. Maar dit is zeker geen issue.
    De polsmeting, ik was er altijd van overtuigd dat de polsmeting geen grote meerwaarde zou betekenen voor mij, aangezien ik voor al mijn activiteiten met plezier een borstband aan doe. Bovendien droeg ik mijn Suunto regelmatig over mijn kledij bij koude en/of regenweer. Blijkbaar heb ik me in deze vergist. Voor lopen en/of fietstochten doe ik een borstband aan, mijn dagelijkse fietstocht naar het werk track ik met de polsmeting. Ideaal om een interval toe te voegen aan het einde van de werkdag.
    Ik maak momenteel gebruik van de Garmin HRM run borstband, ik weet niet hoe precies het is maar deze borstband lijkt er behoorlijk goed in te slagen om ook staplengte, verticale beweging, balans etc. weer te geven. Is dit noodzakelijk? Neen. Is dit een leuke meerwaarde? Voor mij zeker wel.

Kortom, momenteel nog geen seconde spijt van de switch naar Garmin. Hopelijk kan het horloge ook snel getest worden in de Alpen met (tour-)ski's onder de voeten. Wil ik hiermee zeggen dat Suunto 'slecht' is zeker niet, gewoon erg jammer dat zij voor hun gebruikers de keuze maken dat de horloge afgeschreven is. Indien ze de Movescount app hadden blijven ondersteunen had ik nu wellicht nog steeds een erg gelukkig gebruiker geweest.

Indien iemand nog relevante/leuke apps kan aanbevelen om op de Garmin hoor ik het graag. @Rogier jij misschien?

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro