voilé interface splitboard

• J van Deursen
    J van Deursen op 9 Januar 2022 · 22:11
    Hoi! Ik wil graag deze winter gaan splitboarden en ben opzoek naar gear. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met de universal interface van Voilé. Waarbij je dus reguliere snowboardbindingen gebruikt op het splitboard?
    Voelt het minder fijn/stevig aan?
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Groetjes Jesse!
  • poederbuus
    poederbuus op 9 Januar 2022 · 23:45
    Geen ervaring mee, maar ik kan je verzekeren, als je op een echte splitboard binding vergeet de highback naar achter te zetten heb je dat meteen door en corrigeer je dat onmiddellijk. Ik kan me niet inbeelden honderden hoogtemeters te wandelen in een normale binding die je kuiten/onderbenen naar voor duwt.

Ik denk dat dat product een plaats had op de markt in 2005 ofzo, nu kan het niet meer concurreren.

Als geld echt een probleem is, koop dan union bindingen. Mensen kakken er graag op op het internet, maar in werkelijkheid doen die hun ding wel gewoon. Gewoon een stuk minder handig en veel zwaarder dan spark...
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 10 Januar 2022 · 09:18
    Ik heb op mn eerste split een tijdje dat Voilé systeem gebruikt. Het werkt op zich allemaal wel, maar er zijn wel een paar kanttekeningen. Er zijn bindingen (van burton?) waarbij de straps er makkelijk uit vallen als er geen board onder zit om ze op hun plek te houden. Da's niet handig als je ze op zo'n Voilé plaat schroeft, dus check even hoe dat bij jou bindingen zit.

Dat van die highback is op zich ook waar, maar bij de oudere sparks was het verstellen daarvan dusdanig gedoe dat ik het alsnog eigenlijk nooit deed. Dus voor korte toertjes zou ik daar niet wakker van liggen, gewoon vooraf je highbacks in een soort van neutrale / ontspannen stand zetten en gaan.

Verder is het allemaal gewoon wel echt net wat minder dan pak hem beet een spark setje. Doordat die plaat er tussen zit net iets minder stabiel, zwaarder, bij het ombouwen prutsen met die pinnen... Allemaal een beetje meh, maar het werkt op zich wel.

Daar staat tegenover dat specifieke split bindingen nog steeds best wel aan de prijs zijn. Dus als je het gewoon eens wil proberen / af en toe een kort stukje wil splitten kun je imo prima eerst eens met die Voilé platen op pad gaan om te kijken of het wat is.
    *Nachricht bearbeitet durch Willem2k op 10 Jan 2022 10:02
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 Januar 2022 · 19:57
    Ha Jesse,

Iedereen heeft het altijd over Spark. 😉 Als je een paar Karakoram Grizzly bindingen koopt, heb je ook een binding die je goed op je normale board kunt rijden. Quiver Connectors moet je er wel nog los bij kopen.
    https://www.splitboardbindings.com/shop/grizzly-split/...
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 Januar 2022 · 19:57
    Ha Jesse,

Iedereen heeft het altijd over Spark. 😉 Als je een paar Karakoram Grizzly bindingen koopt, heb je ook een binding die je goed op je normale board kunt rijden. Quiver Connectors moet je er wel nog los bij kopen.
    https://www.splitboardbindings.com/shop/grizzly-split/...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 11 Januar 2022 · 20:59
    Er zijn bindingen (van burton?) waarbij de straps er makkelijk uit vallen als er geen board onder zit om ze op hun plek te houden. Da's niet handig als je ze op zo'n Voilé plaat schroeft, dus check even hoe dat bij jou bindingen zit.
    Willem2k op 10 jan 2022 09:18

Klopt het zijn inderdaad de Burton bindingen waar de straps uitvallen omdat je ze er onder in steekt en het board ze opsluit. Zo'n opsluitplaten heb ik nog liggen voor maat large bindingen en mag je van mij hebben.

Persoonlijk zou ik niet meer met het Voilé systeem aan de slag gaan tenzij het is voor een eerste kennismaking met splitborden en je het materiaal ergens voor heel weinig kunt krijgen. En dan is er altijd nog de optie iets nieuwers te huren. Andere systemen zijn inmiddels zo veel verder ontwikkeld.

*Nachricht bearbeitet durch Mars op 11 Jan 2022 21:06 (1% bewerkt)
  • Wietze
    Advanced
    Wietze op 19 Januar 2022 · 20:51
    Hi Jesse, ik ben ook begonnen met een voile setup op m'n splitboard. Ik ben vooral overgestapt naar een dedicated splitboard binding omdat het in geheel lichter is en sneller om te bouwen.

En inderdaad je voelt wel dat je highback verder naar voren staat, maar bij wat kortere tourtjes en niet een week lang door (lees piste dagjes tussendoor) is dat prima te overzien.

Nou heb ik volgens mij nog wel deze setup ergens liggen, maar ben niet helemaal zeker of die compleet is... Geloof dat ik de pucks ook gebruik voor m'n Spark setup namelijk.

Ik ga volgend weekend richting de poeder dus zal gelijk ff kijken. Dan mag je het voor een klein prijsje of aantal mooie speciaal bieren wel overnemen.
  • J van Deursen
    J van Deursen op 20 Januar 2022 · 12:42
    Bedankt allemaal voor de informatie!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro