ABS of lawinecursus

• pieter
    Advanced
    pieter op 8 März 2011 · 23:11
    Hallo poederaars, na een paar mooie (witte)dagen in de Italiaanse Alpen met twee goede vrienden, is er een interessante discussie op tafel gekomen. Heel simpel. Stel: je hebt het freeriden net lekker te pakken en je hebt 800 euro te besteden om veiliger de helling af te komen. Wat schaf je aan: een ABS of een lawinecursus?
    powder piet
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 8 März 2011 · 23:13
    Ik zou er 100e bijleggen voor theorie lawine 1 + een ABS.
  • joepchinees
    Advanced
    joepchinees op 8 März 2011 · 23:26
    Dit is een no-brainer, een lawinecursus!

eerst voorkomen, dan genezen....
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 9 März 2011 · 07:45
    Als je nog even het forum doorbladert dan kom je er vanzelf achter dat een lawinecursus en pieper,schep,sonde een absolute must is en een ABS (vooralsnog) een aanvulling daarop. Dus ik zou zeggen voor 800 euro; drie-eenheid en lawinecursus en dan nog even sparen voor die ABS.
    Succes!
  • rene2
    Beginner
    rene2 op 9 März 2011 · 09:11
    Als je ter plaatse altijd met een lokale gecertificeerde gids skiet , is een ABS wellicht een betere investering
  • bpomerantz
    Beginner
    bpomerantz op 9 März 2011 · 09:53
    Ben het met iedereen eens. Ik ski al jaren met schep, sonde en bieper. Volg hier en daar wat lawine lezingen, lees veel en heb ook een ABS aangeschaft. Als je met gids skiet is een ABS inderdaad beter maar je moet zelf ook wel wat van lawines afweten. Wat het allerbelangrijkste is om te weten wat je moet doen als er een lawine is gevallen en je moet je gear gebruiken. Je wil niet staan klungelen als er een vriend van je onder is gekomen en je weet niet hoe je bieper schep of sonde werkt. Oefen elk jaar een paar keer door een situatie na te bootsen of ga naar een test centrum (zoals in tignes). Ik zou een ABS kopen, Gids huren en hem je alles in praktijk laten uitleggen, daarnaast oefen je veel met je bieper en graaf je hier en daar wat uit om gewend te raken aan je gear.
    powdermonkey.nl
  • pieter
    Advanced
    pieter op 9 März 2011 · 10:50
    De 3 eenheid staat niet ter discussie bij ons hier. Die moet je hebben, punt. Waar we over aan het filosoferen waren onder het genot van een lekkere genepy, ging over de keuze tussen investeren in kennis of materiaal. En dan als beginnend freerider. Zelf hebben we allemaal inmiddels minimaal lawine I praktijkkennis. En grossi hebben we bij twijfel gewoon laten voorskiën met zijn ABS  😉.

De standpunten zijn:
    - een lawinecursus: voorkomen is beter dan genezen.
    - een ABS: want de kennis van onze lagelanders (ook na een lawinecursus) is verre van voldoende om uit de problemen te blijven. 
    powder piet
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 9 März 2011 · 12:22
    @pieter: dus dan wordt de ABS toch een middel om te verantwoorden ergens naar beneden te gaan terwijl je weet dat je niet genoeg kennis hebt om dat zelf te beoordelen. Volgens mij is die instelling allesbehalve wenselijk. Naast het inschatten van lawinegevaar leer je tijdens lawinecursussen nog meer belangrijke dingen.

Als je ter plaatse altijd met een lokale gecertificeerde gids skiet , is een ABS wellicht een betere investering

Inderdaad, zelf hoef je toch niet na te denken.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 9 März 2011 · 15:18

De standpunten zijn:
    - een lawinecursus: voorkomen is beter dan genezen.
    - een ABS: want de kennis van onze lagelanders (ook na een lawinecursus) is verre van voldoende om uit de problemen te blijven. 

Volgens mij geef je hier zelf het antwoord al? Voorkomen is beter dan genezen, dus bij twijfel (gebrek aan kennis) gewoon ‘nee’ zeggen en een andere lijn zoeken die je wel ziet zitten? Niet een ABS omknopen en toch droppen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • poling
    Beginner
    poling op 9 März 2011 · 15:22
    tja beide wat voor te zeggen. als je echt altijd met gids rijdt....

maar het klinkt een beetje zoals...ik heb een grote suv, 100 airbags, dus waarom zou ik stoppen voor dat rode licht. maw gewoon domweg doen en niet denken...terwijl naar mijn mening het in deze sport juist goed is om ook goed na te denken (net als in het verkeer)
  • grossi
    Advanced
    grossi op 9 März 2011 · 20:33
    Volgens mij is het simpel: Als je regelmatig gaat poedertrippen kun je niet meer om beiden heen. Soms zie ik mensen die regelmatig in de sneeuw zitten nog zonder ABS de berg af knallen. Dan denk ik, waarom zou je niet 1 keer laten schieten en investeren in een ABS. Hetzelfde geldt eigenlijk voor kennis, maar daar heb je niet zoveel aan mocht er, achteraf gezien, een verkeerde beslissing zijn genomen en er een lawine los wordt getrapt door jou, je groepje of iemand anders boven je op de berg.
    Lonesome Powboy!
  • semmel
    Expert
    semmel op 10 März 2011 · 12:27
    Heb nog wel een abs voor een vriendelijk prijsje... hou je ook nog geld over voor een lawinecursus.. 😉
    Respect the Mountains..!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro