Pofzak aanschaffen voor volgend seizoen. ABS, Snowpulse of BCA...

• ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 29 August 2011 · 23:17
    Momenteel ben ik een beetje aan het zoeken naar een goede lawine rugzak. Ik ben, met het oog op kosten, aan het zoeken naar een goede. Ik wil sowiso een compacte tas, zeker niet groter dan 20 liter. Enkele opties vooralsnog zijn:
    http://www.backcountryaccess.com/index.php?id=232
    http://www.abs-airbag.com/

http://www.snowpulse.com/en/rubrique/produits/pro-rider-15/...

Heeft iemand ervaring/advies? Het is nogal een behoorlijke aanschaf en ik wil liever niet meer dan 650 euro uitgeven... 😀 Ik heb sowiso het idee dat ABS rugzakken nogal duur en groot zijn, maar dat kan een foute impressie zijn!
    Pow!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 30 August 2011 · 07:17
    Ik was even in verwarring door de titel :-[ Ik vroeg mij af of Roelaano's 'kennismaking' met andere witte lijntjes afgelopen weekend de introductie van het aloude pofzakje (voor de Bleausards welbekend) in het poederskiën tot gevolg had. Voor verhoging van de Stoke even een handje achterin je pofzakje en dan een snuifje nemen van dat andere witte poeder terwijl je die waanzinnige cliff huckt.

Maar nee het is een typo ;D
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 August 2011 · 08:32
    Ik heb nu 2 seizoenen met een ABS gereden..
    Vind hem okay, maar de nieuwprijs niet waard. Kwaliteit is gewoon te laag voor de prijs.
    Ik heb al heel wat bandjes zien verslijten in 2 jaar tijd (100 dagen sneeuw).
    Dat vind ik slecht. Wat wel erg goed is dat je makkelijk een kleinere of grotere zak er op ritst.
    Zou de de complete set 500E kosten, dan is de prijs-kwaliteit in orde.

Heb sinds kort een snowpulse. Zit in het begin nogal stroef omdat hij zich nog naar je schouders moet vormen. De airbag zit hier niet in de zak, maar in de dragers van je rugzak. Doet kwalitatief beter aan dan ABS. Vind daarentegen de release er wat kwetsbaarder uitzien. Nadeel is dat je niet kunt spelen verschillende zakken die je er op ritst. Ik vind de inhoud van de kleine zak te beperkt voor serieuze tochten.

ABS Float.. testmodel op mijn rug gehad tijdens de ISPO. Prijs is concurrerend. Zak voelde kwalitatief wat minder aan dan Snowpulse, net als de release die me erg kwetsbaar leek. Maar de prijs is goed. En de release gaat makkelijk. Lees een korte ruk en de airbag komt tevoorschijn.

Wat moet je hiermee? Niet zoveel denk ik, want:
    * allereerst heb ik nog nooit een plofzak in een noodsituatie hoeven te gebruiken. Geen idee welke van de 3 dan het beste presteert. (Lees je beter dan de ander boven de sneeuw houdt)
    * voordat je zak je kan redden zul je de airbag eerst moeten releasen. Het gaat er dus om in een noodsituatie makkelijk en snel de hendel/knop/lus te kunnen pakken en dan flink eraan te trekken. Die reflex moet je aangeleerd zijn. (het gebeurt nog wel eens dat mensen 'm vergeten te releasen)
    * de gebruikservaringen verschillen in de tijd. Van dagelijks gebruik, tot net in de handen, tot enkele minuten.

Kortom allemaal redelijk subjectief. Ga naar wat shops, probeer ze aan, nog een keer aan, bedenk wat je mee wilt nemen, tel dan nog eens je geld.. en koop vooral niet vanuit een impuls.
    May the powder be with you.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 30 August 2011 · 09:08
    Eens met Morris, passen, passen, passen. Loop/rijd eens langs Bilthoven bij MK en pas t eea.

Uiteindelijk heb ik zelf een ABS met een Millet prorider (rug)zak gekocht. Waarom? Omdat deze aanvoelde alsof ik m'n Dakine helipro om had. Licht, soepel. Met de Millet rugzak erbij heb je ook echt een mooie tas. Op lawine I/II/III was deze combi ook veelvuldig aanwezig, dat heeft MK goed gedaan 😉

De Snowpulse zat bij mij voor geen meter. Ik ben nogal smal gebouwd en had t idee dat de schouderbanden steeds weggleden... passen dus!

Check ook de threads van vorig jaar over dit onderwerp.
    If in doubt, don't go out!
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 30 August 2011 · 09:21

ABS Float.. testmodel op mijn rug gehad tijdens de ISPO. Prijs is concurrerend. Zak voelde kwalitatief wat minder aan dan Snowpulse, net als de release die me erg kwetsbaar leek. Maar de prijs is goed. En de release gaat makkelijk. Lees een korte ruk en de airbag komt tevoorschijn.

[/quote]

BCA?
    For cryin' out loud...
  • doov
    Advanced
    doov op 30 August 2011 · 10:00
    Ik ben niet smal gebouwd en bij mij zit de ABS ook veel lekkerder dan een Snowpulse.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • ollie
    Expert
    ollie op 30 August 2011 · 10:11
    Rij met een ABS Vario, maar wil er dit jaar wel een Millet zakje opritsen. Indeling van de Vario rugzak is gewoon onhandig en zeker wanneer je meer materiaal bij je hebt gewoon niet handig. Aan de ski-carry moest ik ook wennen (daarvoor BD Covert gehad die geniaal is imho)..

Voor de rest is het zoals de anderen zeggen: aanvoelen, geld tellen en slikken.. 😉
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 30 August 2011 · 10:40
    Tnx voor alle info! K was inderdaad al van plan om even bij mk langs te rijden. Grappig dat de dakine helipack genoemd wordt, want daar reed ik vorig jaar mee. Die is helaas gejat....

Ik kon eind vorig seizoen in frankrijk voor 430 euro een snowpulse kopen, maar het geld was bij mij op. Ik heb me wel nog 400x voor mn kop geslagen maarja, ik had net alles aan schoenen en ski's uitgegeven. De snowpulse zat bij mij overigens prima, ik ben nogal smal namelijk...

Maargoed, tnx voor de info. Ik ski elke dag met n rugzak om, en gezien de hoeveelheid skidagen die komende periode in de planning staan is n ABS misschien n minder idee.

Nogmaals bedankt!
    Pow!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 August 2011 · 10:42
    hier een snowpulse, die de eerste dag bagger zat (blauwe schouders!), maar nu de banden gevormd zijn zit ie heerlijk, ik heb geen last van te wijde banden, en ikben een vrouw (geen brede schouders).  Ik draag m ook bij piste skien als ik een rugzak nodig heb.  de 15 liter is precies genoeg voor schep en sonde, repen, camelbag, goggles en extra windstopper. Voor daytrips dus. Hij is ook zo plat dat ik m gevuld niet hoef los te doen in de stoeltjes lift.

Ik vind het idee dat de zak om je hoofd opblaast prettig zodat je nek ook wordt beschermd tegen impact, en je sneller met je hoofd boven de kegel blijft (bij ABS komt het wel voor dat de airbag boven ligt maar de mens nog onder!).  Nadeel daarvan is dat je weinig zicht hebt als je getriggerd uit de lawine probeert te skien..

Heb hem de afgelopen winter veel gedragen maar ziet er nog als nieuw uit: geen wear and tear.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 30 August 2011 · 13:21
    Ik heb hier een ABS met ARVA-18l zak erop. Prima combinatie. Vario systeem was voor mij het doorslaggevende. 30-35l rugzak staat nog op de planning. De ARVA is in ieder geval ruim genoeg voor een dag incl. vellen.
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 31 August 2011 · 22:02
    Ik heb vanmiddag de ABS Powder Base + 15L Opritsrugzak mogen ontvangen...

Keuze voor de ABS vanwege:
    -Snowpulse heb ik op mn rug gehad en zat gewoon niet lekker (maar het schijnt dat na een paar dagen blauwe schouders dat gevoel wel verbeterd 😉)

-BCA Float viel af wegens totaal irrationele redenen. Dat gele kussentje boven je hoofd kwam op mij veel minder robuust over dan de airbags van ABS en Snowpulse. En in dit filmpje gaat vond ik het releasen erg lastig gaan, ondanks de goede pogingen van Pacal.

Ja inderdaad, een momentopname en er zijn ook goede reacties, maar toch.....
    Hele slechte argumenten, maar zeker bij zo'n aanschaf moet het ook in je hoofd helemaal goed zitten en moet er geen twijfel zijn dat je een verkeerd product gekocht hebt. Dus de BCA viel ook af.

Uiteindelijk dus gekozen voor een ABS. Vervolgens mijn wensen en ambities erbij gepakt. Ik wil gewoon lekker lift-assisted poeder rijden. Af en toe een hike is prima, maar lange stukken toeren behoort niet tot mijn ambitie.
    Dus geen grote backpack nodig, maar wel groot genoeg voor standaard benodigdheden. Uitgaande van het ABS aanbod dus de Vario 18L of Powder 15L opritsrugzakken. Het aanbod voor de Vario is wel een stuk groter door de opritsrugzakken van andere merken. Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor de Powder omdat de base-unit iets lichter en compacter is.

Vervolgens op het internet een leuke korting tegengekomen bij een duitse webwinkel, en voor precies 600e het totale pakket aan kunnen schaffen.

Meteen even de eerste indruk.
    Het is inderdaad een compacte rugzak, sommigen zouden zeggen klein. Hij is vergelijkbaar met de 16L Versie van de Dakine Heli Pro. Ik ben zelf 1.77m en deze backpacks zijn voor mij ietsje aan de kleine kant, maar de grote versies vindt ik meteen zo groot. Dus ga ik toch voor de kleintjes 😀
    Oplettende lezers kunnen hieruit opmaken dat de Powder Base Unit niet echt geschikt is voor de wat grotere/langere mensen, hoewel dat uiteraard persoonlijk is.

Met wat puzzelen kan ik er uiteindelijk makkelijk alle spullen in kwijt die ik op een dag skien bij me wil hebben. In de ABS zelfs wat meer dan in de Heli Pro,  omdat de ABS een veel betere indeling heeft.

ABS Backpack op de foto bevat: Schep, Sonde, EHBO set, thermoskan, handschoenen, zonnebril, goggles, diamantvijltje, gummiblokje, het mieterse liniaaltje, alle extra bandjes en meshes die bij de backpack zaten. En nog ruimte over voor wat extra eten en drinken.

Veel meer heb ik niet nodig op een dag.
    Morgen ff kijken of de airbag het ook doet, maar tot nu toe ben ik tevreden.

• Janusius
    Beginner
    Janusius op 31 August 2011 · 22:18
    Toen mijn laatste geplande weekend van afgelopen seizoen niet doorging heb ik het geld dat ik daarvoor apart had staan direct gespendeerd aan een aanbieding op Sportconrad, ABS Vario voor 450. Ik heb nog wel even gekeken naar andere opties, maar na de aanschaf van mijn drie-eenheid was een extra 200 euro eigenlijk geen optie. Daarnaast vond ik de ABS prima zitten en heeft het ding een goede track-record. Test-plof ging naar wens, pack zit bij mij prima en de trigger is goed te verstellen. Volgend jaar zullen we zien hoe het een en ander met mij eronder van de berg komt. Ik denk dat je gewoon moet passen en kiezen wat het lekkerste zit.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 31 August 2011 · 22:19
    een bca float kun je wel voor rond de 550 dollar op de kop tikken in the states, dus mocht  je nog die kant op gaan is dat een optie eventueel. Dan moet je wel helemaal in het reine zijn met de pasvorm en plannen hebben om die kant op te gaan (la nina  iemand?)
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Greenfield
    Tourist
    Greenfield op 1 September 2011 · 10:27
    Ik heb het geluk gehad om de Snowpulse 15 L. te winnen  😃 . Na de waarschuwing van Skiester i.v.m. de stugge schouderbanden, hierin zit gedeeltelijk de plofzak in, heb ik geen problemen gehad met het dragen. Dit probleem had ik verholpen door de rugzak over m'n bureaustoel te hangen vol met boeken waardoor de schouderbanden al in de juiste vorm kwamen. Heb nu 2 weken met de rugzak geskied (Arlberg en Valthorens) en geen hinder van ondervonden. In eerste instantie voelt alleen wat zwaarder aan, logisch, als m'n oude vertrouwde Dakine.
    De rugzak is groot genoeg om al het noodzakelijke in mee te nemen en de pasvorm is erg goed. Ook de kwaliteit van het materiaal vind ik beter als bij de ABS. Dus met m'n Snowpulse ben ik super tevreden. Voor de pasvorm geldt natuurlijk altijd, zoals bij alle rugzakken en wat Morris ook zegt: passen.
    Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik een test-plof nog niet gedaan heb, misschien is dat handiger als je 2 cilinders hebt en geleerd heb hoe je zoiets moet opvouwen?! Misschien dat anderen hier al ervaring mee hebben want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
  • Janusius
    Beginner
    Janusius op 2 September 2011 · 11:26

Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik een test-plof nog niet gedaan heb, misschien is dat handiger als je 2 cilinders hebt en geleerd heb hoe je zoiets moet opvouwen?! Misschien dat anderen hier al ervaring mee hebben want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Zit er geen gebruiksaanwijzing bij...? Daar stond het bij de ABS iig wel in.
  • Greenfield
    Tourist
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 3 September 2011 · 11:19
    Super bedankt voor alle info! Dat filmpje van de BCA trigger baard mij toch ook wel zorgen. Je hoort ze nog discussiëren over de positie van de trigger, maar dat mag wat mij betreft geen invloed hebben. Als ik in n schuiver ski, wil ik me geen zorgen hoeven maken over het eventueel verkeerd zitten van mijn trigger.

Wat betreft het gewicht. Is dat niet irritant bij hobbeliger terrein? Ik ski normaal met een tasje met zo min mogelijk mee, zodat ik zo min mogelijk hinder ondervind van mijn tas. Vooral bij cliffjes vind ik het irritant om telkens een tas in m'n nek te hebben. Maar dat kan ook aan mijn vastsnoerkunsten liggen 😀
    Pow!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 3 September 2011 · 18:05
    zodra mn snowpulse goed zit, heb ik er geen last van: hij is nl vrij lang en breed, en daardoor erg plat. Zwaartepunt dichtbij je lichaam. met borst en buikgordel vast zit ie heel stabiel.  Waarschijnlijk ook juist door de stugge schouderbanden!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 September 2011 · 11:44
    Ik hoor steeds dat een Snowpulse door de plaatsing van de airbag beter het hoofd boven zou houden, maar zijn hier eigenlijk echt onafhankelijke testen van?
    Ik weet dat ABS ondertussen een bewezen trackrecord heeft, met data over het aantal begraven en deels begraven slachtoffers, is er ergens een eerlijk vergelijk?
    Het belangrijkste argument voor zo'n ballenzak is eigenlijk toch te overleven, dus afgezien van pasvorm en kwaliteit zou ik hier graag meer input over horen.

Laten we er even vanuit gaan dat je met een ABS grote kans hebt in ieder geval zichtbaar aan de oppervlakte te blijven, maar er nog steeds relatief veel kans is dat je facedown vastzit in de sneeuw/ijs. Geen probleem waarschijnlijk als je met een groep onderweg bent en iemand je snel kan helpen, maar ik heb de indruk dat er juist ook veel mensen een plofzak kopen die regelmatig alleen of met z'n tweeën onderweg zijn. Dan zou Snowpulse in theorie toch een beter systeem moeten zijn.

Dus even afgezien van kwaliteit, rugzakontwerp, comfort en bescherming van hoofd bij lawines;
    hoe denken jullie over het principe airbag achter je hoofd vs. om je hoofd, en de kansen op overleving van beide systemen als er bijvoorbeeld 15 minuten voorbijgaan voordat iemand je kan helpen?
    splitfest.nl
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 September 2011 · 18:20
    daar wil ik nog een vraagje aan vast knopen: snowpulse blaast zich op met zuurstof (perslucht) en ABS met wat anders (stikstof?) als ik het goed begrijp.  Zou het dan ook zo zijn dat als je toch onder ligt  dat door het leeglopen van de airbag je langer kunt overleven omdat je dan meer lucht hebt?

Verder: je hebt door de airbag meer ruimte om je hoofd dus kun je wellicht langer overleven zonder te stikken (nog even buiten de vraag of zuurstof/stikstof een verschil oplevert.

Het is natuurlijk wel zo dat als je een airbag om je hoofd hebt je per definitie minder last hebt van impact. dus de kans dat je overlijdt omdat je met je achterhoofd op een stuk rots/ijs klapt is kleiner omdat je een soort kussen hebt die impact (vertraging) kan absorberen (beter dan een helm).
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 4 September 2011 · 22:34
    In principe is er doorgaans voldoende zuurstof aanwezig als je in een lawine terecht komt. De luchtwegen/mond moeten dan natuurlijk vrij zijn. Ik zie niet direct in hoe een Snowpulse ervoor kan zorgen dat je makkelijker toegang hebt tot zuurstof. Meeste slachtoffers komen te overlijden doordat ze zichzelf vergiftigen en niet door een tekort aan zuurstof.

Maar dan vraag ik mij af. Waarom worden de airbags niet met perslucht opgeblazen met een geintegreerd systeem van de avalung? Bij risicovolle afdalingen stoppen we (preventief) het mondstuk in de mond. Mocht het misgaan triggeren we de airbag en als we eenmaal onder de sneeuw liggen hebben we een extra minuut aan lucht doordat we de perslucht uit de airbag gebruiken. Misschien voldoende om de eigen ademhaling op orde te krijgen zonder een beroep te doen uit de zuurstof uit de sneeuw en zo de fase waarin we onszelf laten vergiftigen kunnen uitstellen.  
    No risk, no fun...No limit, no life
  • Opa
    Advanced
    Opa op 5 September 2011 · 10:01

Ik hoor steeds dat een Snowpulse door de plaatsing van de airbag beter het hoofd boven zou houden, maar zijn hier eigenlijk echt onafhankelijke testen van? NEE!

Ik weet dat ABS ondertussen een bewezen trackrecord heeft, met data over het aantal begraven en deels begraven slachtoffers, is er ergens een eerlijk vergelijk?
    Het belangrijkste argument voor zo'n ballenzak is eigenlijk toch te overleven, dus afgezien van pasvorm en kwaliteit zou ik hier graag meer input over horen. IK HEB EENS ERGENS ALLE STATIEK OVER BALLENZAKKEN OP HET FORUM http://www.wepowder.nl/forum/index.php?topic=2366.msg33474#msg33474...

Laten we er even vanuit gaan dat je met een ABS grote kans hebt in ieder geval zichtbaar aan de oppervlakte te blijven, maar er nog steeds relatief veel kans is dat je facedown vastzit in de sneeuw/ijs. Geen probleem waarschijnlijk als je met een groep onderweg bent en iemand je snel kan helpen, maar ik heb de indruk dat er juist ook veel mensen een plofzak kopen die regelmatig alleen of met z'n tweeën onderweg zijn. Dan zou Snowpulse in theorie toch een beter systeem moeten zijn. ZOU KUNNEN, MAAR DAT BLIJKT NIET UIT DE STATISTIEKEN: DE EVENTUEEL NOG TE VERWACHTEN EXTRA WINST IS MINIEM

Dus even afgezien van kwaliteit, rugzakontwerp, comfort en bescherming van hoofd bij lawines;
    hoe denken jullie over het principe airbag achter je hoofd vs. om je hoofd, en de kansen op overleving van beide systemen als er bijvoorbeeld 15 minuten voorbijgaan voordat iemand je kan helpen? MOGELIJK MINPUNT: ZICHT NAAR DE ZIJKANTEN MN VOOR BOARDERS ALS ZE NOG PROBEREN WEG TE KOMEN. PLUS: EXTRA PROTECTIE HOOFD. IN HET KADER VAN DE '15 MINUTENREGEL' SPEELT HET GEEN OF NAUWELIJKS EEN THEMA. HOOFDLETSEL BETEKENT VEEL MINDER OVERLEVINGSKANS, PUNT
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 5 September 2011 · 10:03

daar wil ik nog een vraagje aan vast knopen: snowpulse blaast zich op met zuurstof (perslucht) en ABS met wat anders (stikstof?) als ik het goed begrijp.  Zou het dan ook zo zijn dat als je toch onder ligt  dat door het leeglopen van de airbag je langer kunt overleven omdat je dan meer lucht hebt?
    INMIDDELS IS SNOWPULSE OOK OVERGESTAPT OP STIKSTOF!

Verder: je hebt door de airbag meer ruimte om je hoofd dus kun je wellicht langer overleven zonder te stikken (nog even buiten de vraag of zuurstof/stikstof een verschil oplevert.

Het is natuurlijk wel zo dat als je een airbag om je hoofd hebt je per definitie minder last hebt van impact. dus de kans dat je overlijdt omdat je met je achterhoofd op een stuk rots/ijs klapt is kleiner omdat je een soort kussen hebt die impact (vertraging) kan absorberen (beter dan een helm).

• Opa
    Advanced
    Opa op 5 September 2011 · 10:07
    ogier link=topic=2783.msg38182#msg38182 date=1315168481]
    In principe is er doorgaans voldoende zuurstof aanwezig als je in een lawine terecht komt. De luchtwegen/mond moeten dan natuurlijk vrij zijn. Ik zie niet direct in hoe een Snowpulse ervoor kan zorgen dat je makkelijker toegang hebt tot zuurstof. Meeste slachtoffers komen te overlijden doordat ze zichzelf vergiftigen en niet door een tekort aan zuurstof.

Maar dan vraag ik mij af. Waarom worden de airbags niet met perslucht opgeblazen met een geintegreerd systeem van de avalung? Bij risicovolle afdalingen stoppen we (preventief) het mondstuk in de mond. Mocht het misgaan triggeren we de airbag en als we eenmaal onder de sneeuw liggen hebben we een extra minuut aan lucht doordat we de perslucht uit de airbag gebruiken. Misschien voldoende om de eigen ademhaling op orde te krijgen zonder een beroep te doen uit de zuurstof uit de sneeuw en zo de fase waarin we onszelf laten vergiftigen kunnen uitstellen.  

Het Avalungsysteem is effectief genoeg van zichzelf: je kunt er wel tot 2 uur mee ademen onder de sneeuw! Problemen zijn het innemen/inhouden van de 'snorkel' en dat los je niet op met een verbinding aan het plofzaksysteem. De technische problemen die er uit zo'n verbinding zouden kunnen ontstaan, en de kosten, wegen niet op tegen de, in mijn opinie, niet te verwachten winst van zo'n systeem.
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 5 September 2011 · 11:04
    Je hebt helemaal gelijk. Was even vergeten dat je met een Avalung twee uur in de sneeuw kunt ademen en de lucht er aan de achterkant uit komt!  😃
    No risk, no fun...No limit, no life
  • Easy
    Advanced
    Easy op 5 September 2011 · 12:22
    Ik vind de argumentatie tegen de BCA een beetje mager. Omdat 1 figuur problemen had met triggeren valt deze af? Die gast had gewoon nog een anti-trigger beveiliging erop zitten (zoals alle andere plofzakken ook hebben). De ISPO demo van morris triggerde perfect. Daarnaast heb ik ook diverse verhalen gelezen over ABS rugzakken die niet triggeren.

De BCA heeft in mijn ogen belangrijke voordelen t.o.v. de concurrentie namelijk prijs en goede uitvoering van het KISS principe (Keep It Simple, Stupid). De perslucht en het eenvoudige trigger systeem is goedkoper in aanschaf en in navullen (en grote kans dat het bedrijfszekerder is, minder complex betekent dat er minder verkeerd kan gaan).

Hoofdbescherming door de airbag vind ik echt onzinnig, draag een helm en als je een potje te weinig vind beschermen draag een fullface! Een helm bied meer bescherming dan een airbag, anders hadden ze in de F1 en andere autosporten echt een wel airbags i.p.v. helmen gebruikt. Pas als je geen helm wil dragen wordt een airbag als hoofdbescherming interessant (zoals in personenauto's).

Ik heb nog wel zo mijn bedenkingen over het ski-draagsysteem van BCA en heb het idee dat ik hoe dan ook in zal leveren in functies t.o.v. mijn huidige rugzak. Deze heeft namelijk een geïntegreerde backprotector, 3 ski-draagmogelijkheden (als ik mij niet vergis), helm-net, et cetera. I.v.m. lawine veiligheid was de planning om dit seizoen toch een plofzak aan te schaffen. Ik neig richting BCA ivm prijs en eenvoud. Ik denk dat de verschillen in veiligheid van de verschillende systemen in geval van lawine verwaarloosbaar zijn.

(klein detail: perslucht is niet hetzelfde als zuurstof, lucht bestaat ruwweg voor zo'n 80% uit stikstof en 20% zuurstof. Gezien lawine puin ook nog eens veel lucht bevat zal het vulmiddel van de airbag echt geen verschil maken.)
    Built for Speed
  • raz
    Advanced
    raz op 5 September 2011 · 21:55
    ik heb vorig jaar met de BCA Float 30 gereden, ik vond het een prettige tas en voelde degelijk aan....
    alleen de trigger vond ik wat petieterig...

dat gezegd hebbende 😃 ben ik benieuwd of iemand deze al in handen heeft gehad of er meer over kan vertellen?

• skiester
    Advanced
    skiester op 5 September 2011 · 23:59
    hoofdbescherming onzinnig?
    - een zak werkt beter tegen extreme vertragingen.  helm werkt daar minder, geen ruimte om te vertragen.
    - helm beschermt je nek niet, zak wellicht wel.

in de autoracerij hebben ze daarom hans. maar dat skiet zo lastig.

ik heb toch echt liever een soort luchtbrace om mn nek dan niets.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 6 September 2011 · 00:59

- een zak werkt beter tegen extreme vertragingen.  helm werkt daar minder, geen ruimte om te vertragen.

- extreme vertragingen tijdens ongelukken zijn grotendeels extreem hoge krachten voor zeer korte tijd (fracties van seconden). De harde schaal van een helm verdeelt de kracht terwijl de voering deze opvangt en vervormd (de vervorming van voering en in extreme gevallen de schaal absorbeert de kracht). Een lawine airbag zal in zulke situaties maar beperkt meegeven, ze zijn namelijk ontworpen om de druk/gasvolume binnen te houden onder externe belasting (lawine) zodat je blijft "drijven".

Uit wat ik online gelezen heb blijkt dat de meeste nekblessures en ernstig nekletsel plaatsvinden bij het "naar voren klappen van het hoofd". Zelfs een snowpulse airbag beperkt dergelijke beweging niet.

Daarnaast zijn er tegenwoordig zeer effectieve "neckbraces" die nekletsel voorkomen zonder restrictie van hoofdbeweging tijdens gebruik. Ontwikkeld vanuit de motocross en in staat om mensen weg te laten lopen van crashes die anders tot invaliditeit of sterfte hadden geleid (lees: van enkele meters hoogte op je hoofd landen en dubbel vouwen). Deze braces worden tegenwoordig ook in DH mtb'en en andere sporten gebruikt. http://www.leatt-brace.com/ was de eerste fabrikant, maar inmiddels zijn er meerdere partijen die dergelijk nekbescherming aanbieden. Als je echt bezorgd bent om je nek kun je denk ik beter in een degelijk "neckbrace" dan in een lawine airbag investeren. Een lawine airbag is qua ontwerp en functie gewoon het tegenovergestelde van een airbag in de auto (de een houd gasvolume vast, de ander laat gasvolume los).

@ raz: Mammut airbag is snowpulse RAS (Removable Airbag System).
    Built for Speed
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 6 September 2011 · 18:11

in de autoracerij hebben ze daarom hans. maar dat skiet zo lastig.

Ik weet me van Seizoen 2009-2010 te herinneren dat er toen een bergfuhrer in St. Anton om het leven is gekomen door een gebroken nek. Ik denk dat een luchtbrace weldegelijk beschermd tegen plotselinge bewegingen.
    Pow!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro