Een betaalbare pieper, zonder zoekfunctie.. lol..

• semmel
    Expert
    semmel op 24 Mai 2012 · 10:18 Respect the Mountains..!
  • RJdeHeer
    Tourist
    RJdeHeer op 24 Mai 2012 · 11:48
    Goed ook dat ze dat filmpje uit St. Francois Longchamp erbij zetten... echt typisch zo'n lawine waar je dan opeens uit gered kunt worden..
  • Allart
    Beginner
    Allart op 24 Mai 2012 · 12:19
    Prima te gebruiken als oefenpieper toch?
    Er was ook al zo'n ding van Ortovox volgens mij, bedoeld voor honden...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 24 Mai 2012 · 15:47
    Ja, Pieps heeft er ook zo 2, maar dan worden ze compleet anders aangeprezen: 1 van de 2 is als reservepieper in geval van een secondary avalanche, en de andere is voor honden, op een 2de frequentie.

Dit is gewoon onzin...
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 26 Mai 2012 · 16:15
    De aanprijzing vind ik niet zo goed gekozen maar een betaalbaar zendertje voor de gezinsleden die op de pistes blijven is nog niet zo gek. Gewoon omdat je regelmatig hoort dat er mensen op de pistes gegrepen worden door een lawine. Maar die springende freerider lijkt mij niet de juiste doelgroep.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 27 Mai 2012 · 12:46
    Marketing technisch geweldig.

Na de helm en de backprotector moest er iets nieuws komen dat vooral inspeelt opemotie. Hou je wel genoeg van jekind als je dit nietkoopt?

Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 27 Mai 2012 · 13:47
    Ik denk dat voor jonge kids (onder de 8 ofzo) en honden dit een geweldige gadget is. Goedkoop en effectief.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 Mai 2012 · 14:14
    Voor honden heb je speciale piepers. Stel je even voor dat je met veel moeite een signaal kan vinden, sonderen en na een kwartier keihard graven heb je een hond uit de sneeuw gered terwijl er elders misschien nog een mens ligt.

Kinderen, ja daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik denk alleen niet dat ik in een situatie zou willen komen dat ik mijn eigen dochter uit zou moeten graven, dan nog liever paardrijden ;D
    splitfest.nl
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 27 Mai 2012 · 19:58
    Ja ieism, exact. Die dingen voor honden werken op een andere frequentie: je kan je pieps omswitchen, en zo weet je als mens bewust dat je dieren aan het redden bent. De ethiek van dit verhaal laat ik over aan mensen die hun honden mee in de backcountry nemen.

Bwa, voor kinderen kan ik me er iets mee voorstellen, die lawines die mensen op de piste grijpen weet je wel... Opa heeft me tijdens SSC1 mooi uitgelegd dat er steeds een restrisico is, zelfs met een gids. Waarom zou dat op een piste dan niet zo zijn? De pistediensten kunnen toch ook fouten maken, of uizonderlijke omstandigheden niet voorzien? Maar op dat moment schat ik wel in dat je op de A61 onderweg naar Oostenrijk meer kans hebt te verongelukken...
  • skiester
    Advanced
    skiester op 28 Mai 2012 · 18:32
    zo raar is het niet.  Bijna alle kinderen op les boven niveau babypiste gaan van de piste af.  Weliswaar vaak net naast de piste, door het bos etc, maar toch.  Dan is het toch fijn dat ze wat uitzenden.  Mijn 10 jarige freerider heeft een Tracker (2 antenne).  Heb nog geen 3 antenne gekocht omdat een kind van 10 toch niet zelf gaat zoeken (alhoewel we het wel oefenen in de hotelkamer), maar je wil echt dat ze wat uitzenden.  Want als er wat gebeurt dan wil ik mn kind wel uit kunnen graven!

Hij heeft het ding altijd om, ook met gewone les.  hij is dan wel de enige maar wie weet is er wel iemand anders in de buurt die kan zoeken.  En ja de kans is groter te verongelukken op de A61/A3/A8, maar dit is wel typisch iets van een baat het niet dan schaadt het niet (hoogstens een paar batterijen). Voor hem zou ik trouwens niet een zender kopen.  Maar voor mn jongste van 6 misschien wel.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • doov
    Advanced
    doov op 29 Mai 2012 · 09:47
    Je mag met zo´n apparaat wel altijd als eerste de helling af  :😃
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 Mai 2012 · 12:32
    hoe betaalbaar is betaalbaar? Ik zie er ook wel iets in voor kleine kinderen, maar wat kost zon ding? Ik heb geen prijs gezien, maar dat kan ook aan mijn leesblindheid liggen.
    Toerisski
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 Mai 2012 · 12:51
    Pieperzoeken is ook voor (de meeste) kinderen een zeer interessante uitdagende activiteit. Dus waarom zou je het leertraject uitstellen?
  • coen
    Advanced
    coen op 29 Mai 2012 · 13:44

hoe betaalbaar is betaalbaar? Ik zie er ook wel iets in voor kleine kinderen, maar wat kost zon ding? Ik heb geen prijs gezien, maar dat kan ook aan mijn leesblindheid liggen.

Weird, tijdje terug stond er gewoon een link om te kopen met de prijs. Als ik het me goed herinner was het iets van 80 AUD wat omgerekend ong. € 62 is.
    Earn your turns...
  • skiester
    Advanced
    skiester op 29 Mai 2012 · 14:17

Pieperzoeken is ook voor (de meeste) kinderen een zeer interessante uitdagende activiteit. Dus waarom zou je het leertraject uitstellen?

Omdat een echte pieper nogal duur is misschien?  En omdat je misschien helemaal nooit offpiste gaat, maar gelezen hebt dat recco niet zo goed is en je dus iets wilt dat wel wat uitzendt?  Niet iedereen is zoals wij....
  • coen
    Advanced
    coen op 29 Mai 2012 · 14:34
    Ik zie het nut ook wel voor een kleine doelgroep. Ze pretenderen ook niet een vervanger voor een echte pieper op de markt te brengen, de site is daar redelijk duidelijk in!

Dat dit ding niet voor ons is mag duidelijk zijn...
    Earn your turns...
  • semmel
    Expert
    semmel op 29 Mai 2012 · 16:42
    Dit is gewoon 1 handschoen verkopen. misschien leuk maar je hebt er net niks aan..
    Respect the Mountains..!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 30 Mai 2012 · 07:44
    Skiester, eigenlijk sla je de nagel op de kop. We roepen nu wel moord en brand, maar Recco doet dit al jaren.

Ik heb bosjes met vrienden die denken dat 10 meter langs de piste snowboarden veiliger is dan een helling net achter het kammetje. Ok, een jeugdzonde die we allemaal wel gedaan hebben. Maar nog erger is dan wanneer je hen vraagt of ze dan ook een bieper huren, dat ze antwoorden dat ze al een recco in hun jas hebben.

Marketing is dodelijk...

Trouwens, om daar even op verder te gaan: een 'echte' bieper, algemeen aanvaard als standaard uitrusting. En dat ding red levens, dat is waar. Maar ik denk dat we ook beseffen dat iemand uitgraven lang duurt, en er zijn tal van mensen die (volledig in orde met hun uitrusting) pas na 20 minuten zijn uitgegraven met alle gevolgen vandien. Een bieper is dus niet zaligmakend. Toch ga je, zeker wanneer je brochures van biepers begint te lezen, dat gevoel krijgen. Ik denk dat de meesten hier daar niet volledig intrappen, maar volgens mij zijn er evenzeer hele volkstammen die hun een bieper schepje en sonde gekocht hebben, géén kennis hebben, en veilig de backcountry in denken te kunnen stappen.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 30 Mai 2012 · 21:04
    Maar dan liever met een hele groep die kan zoeken en graven dan vertwijfeld naar een lawine kegel kijken met een groep met alleen maar een zendende pieper om terwijl een aantal van die gasten ergens in de kegel liggen.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 31 Mai 2012 · 09:38

Maar dan liever met een hele groep die kan zoeken en graven dan vertwijfeld naar een lawine kegel kijken met een groep met alleen maar een zendende pieper om terwijl een aantal van die gasten ergens in de kegel liggen.

:😃 ja das nogal wiedes.

Maar stel nou dat er opeens een lawine valt over de piste, en jij bent in de buurt: dan is het toch beter dat een van die gasten iets uitzendt? Dan heb je hem teminste alvast gelokaliseerd.  Nu is het zo dat je in de rij wordt gezet met 50 anderen (als ze er eindelijk zijn) om te gaan sonderen.  Dan weet je zeker dat je te laat bent.

Ik zie het idd dus meer als een zinvolle vervanging van recco.
  • semmel
    Expert
    semmel op 31 Mai 2012 · 10:04

[quote author=SPAM link=topic=4194.msg56653#msg56653 date=1338404692]

:😃 ja das nogal wiedes.

Maar stel nou dat er opeens een lawine valt over de piste, en jij bent in de buurt: dan is het toch beter dat een van die gasten iets uitzendt? Dan heb je hem teminste alvast gelokaliseerd.  Nu is het zo dat je in de rij wordt gezet met 50 anderen (als ze er eindelijk zijn) om te gaan sonderen.  Dan weet je zeker dat je te laat bent.

Ik zie het idd dus meer als een zinvolle vervanging van recco.
    [/quote]

hoe groot is de kans dat je getroffen word door een lawine op de piste..? koop ik liever iets dat mij beschermt tegen de mensen op de piste dan lawines..
    Respect the Mountains..!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 31 Mai 2012 · 14:17
    ;D daar zit zeker wat in: het 1 hoeft het ander echter niet uit te sluiten....

Overigens heb ik dit jaar 2 lawines over een open piste zien vallen, dus het gebeurt vaker dan je denkt.

• telemikey
    Advanced
    telemikey op 5 Juni 2012 · 15:27
    Was er begin van het seizoen niet een skileraares met kind in Saas Fee meegesleurd en is het kind niet overleden juist door deze uitzonderlijke situatie?
    White room,Pillow lines,I rule
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 5 Juni 2012 · 17:33
    Het grote gevaar van deze pieper is duidelijk niet de bezoekers van dit forum. Voor de gezinsleden die geen lawinepieper nodig hebben omdat ze toch niet 'buiten gaan spelen'is dit een welkome en betaalbare aanvulling. Zij hebben geen zoek functie nodig. ze missen de know-how en hebben ook geen rugzakje met sonde en schep.

Het gevaar rust natuurlijk wel bij de onwetende; zie je het al voor je, een groep van 5 mensen buiten de piste met alleen zenders en 1 man onder de sneeuw. En niemand die wat kan.... Maar dat zijn vast ook de mensen geen schep of sonde mee hebben en bij veiligheid wijzen naar hun helm. Goed gedaan jochie.....
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 5 Juni 2012 · 17:38
    http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,3231.msg45610.html#msg456...
    ...ging over het eerste lawineongeval deze winter.

En ja, onwetendheid lijkt me eigenlijk altijd de kern van het probleem. Ik ben daarom benieuwd of je bij de aankoop van die pieper ook nog wat uitleg mee krijgt of iets dergelijks [sub]en dan hopen dat pappielief en mammielief de bijsluiter eens doorkijken...[/sub]
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 Juni 2012 · 13:22

Het gevaar rust natuurlijk wel bij de onwetende; zie je het al voor je, een groep van 5 mensen buiten de piste met alleen zenders en 1 man onder de sneeuw. En niemand die wat kan.... Maar dat zijn vast ook de mensen geen schep of sonde mee hebben en bij veiligheid wijzen naar hun helm. Goed gedaan jochie.....

Tja maar deze onwetenden hadden anders helemaal niets uitgezonden en dan hadden er ook 5 man gestaan met iemand onder de sneeuw.  Grote verschil is nu dat als jij aan komt rijden dat je die persoon iig kunt vinden.

Eigenlijk is het enige dat echt fout is aan het ding die eerste foto op de website, waar iemand duidelijk aan het freeriden is.  In de tekst wordt duidelijk dat het daar juist niet om gaat.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 Juni 2012 · 23:33
    :o Volgens mij is de site aangepast, het is nu opeens alleen om mee te oefenen met je normale pieper?

http://www.snow-beacon.com/

Overigens, als het als safetydevice voor kids zou zijn is het misschien beter om het aan/uit knopje van een soort kinderslot te voorzien. Als kids een knopje zien moeten ze er gewoon op drukken, dat weet volgens mij iedere ouder.

splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 12 Juni 2012 · 09:24

😮 Volgens mij is de site aangepast, het is nu opeens alleen om mee te oefenen met je normale pieper?

http://www.snow-beacon.com/

Overigens, als het als safetydevice voor kids zou zijn is het misschien beter om het aan/uit knopje van een soort kinderslot te voorzien. Als kids een knopje zien moeten ze er gewoon op drukken, dat weet volgens mij iedere ouder.

Lijkt er wel op, zie ook de reactie op unofficialnetworks:

Since blasting this product in this post, “Snow-Beacon” has Greatly Modified their site including:

- DELETING the Founders Name…kinda “shady”
    - CHANGING their Email Address
    - CORRECTING the Product Description
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 12 Juni 2012 · 10:56
    Ze hebben de site wel heel erg aangepast nu.

Maar een knopje waar je maar op hoeft te drukken om hem uit te zetten is wat vreemd. Dan zal je hem wel in een hard-case moeten hebben wil hij in een lawine niet uit worden gezet?
  • Opa
    Advanced
    Opa op 12 Juni 2012 · 11:22
    Hoezo aangepast:

Please note, this unit must only be used as an avalanche training tool and its use in any other context is strictly forbidden.  ;D

Wel grappig hoe de geschiedenis zich herhaalt. Heel lang geleden werden soortgelijke producten verkocht door de grote merken. Sommige gidsen(bureaus) gebruikten ze voor klanten. Ikzelf heb er ook eentje gehad (naast mijn 'echte' pieper). Met hindsight jammer dat ik hem ben kwijtgeraakt! De grote merken hebben deze producten uit de handel genomen en .... voila: een 'slimmerik' vindt opnieuw het wiel uit. Toch zijn we met z'n allen een eind gekomen. Indertijd was er geen enkele rel over en zijn de discussies omtrent de wenselijkheid van dergelijke 'piepers' binnenshuis gevoerd. Mede dankzij internet is er nu al een hoop aandacht voor en wordt de productomschrijving binnen enkele maanden ingrijpend gewijzigd!

Dan de hamvraag: heeft het zin als particulier zo'n ding aan te schaffen?
    1) om mee te oefenen? Daarvoor is het volgens mij te duur. Voor de prijs van 2 en een beetje Snowbe's heb je al een goedkoop 'echt' exemplaar. Hoeveel multiple burial (2, 3, 4 slachtoffers?) wil je trainen en hoeveel wil je in die mogelijkheid investeren? De ervaring leert dat je (bijna?) nooit MB gaat trainen (zeker niet in je eentje). Laten we blij zijn als mensen af en toe überhaupt trainen. Dat is leuker met meer personen en dan heb je ook meteen meerdere piepers. Voor vaste freeridegroepjes, skischolen en clubs die fanatiek oefenen zou het iets kunnen zijn. Maar kijkend naar het aantal zinvolle piepers dat in het bezit is van de gemiddelde school of club, zeg ik: investeer eerst maar eens in een vloot zinvolle apparaten en zorg dat alle klanten goed uitgerust zijn voor ze de poeder instappen!

2) voor kids? Nee! Er zijn allerlei normen voor piepers. Wat gebeurt er met de zendfrequentie als deze apparaten koud worden? Hoe goed is de aan- en uitzetknop: kan deze bijvoorbeeld per ongeluk van 'zenden' op 'uit' gaan? Wat gebeurt er met de batterijspanning als het koud wordt? Deze pieper voldoet aan geen enkele norm en dus zou ik mijn kid(s) er niet mee op pad sturen. Ik ben een fervent tegenstander van de Pieps Freeride (met zijn 1 antenne onzin-ontvangst), maar die voldoet wel aan alle normen en is VOOR DAT DOEL (te weten: niet zelf zoekende kids) een niet veel duurdere en betere oplossing! (en kleiner bovendien)
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro