Een betaalbare pieper, zonder zoekfunctie.. lol..

• skiester
    Advanced
    skiester op 12 Juni 2012 · 12:34
    Daar heb je wel een punt: maar dan kun je toch nog beter doen: ik heb vorig jaar voor gereduceerd tarief een BCA tracker met 2 antennes gekocht voor mn zoontje. Net zo duur/goedkoop als een pieps freeride en zoeken gaat veel beter! 

Heb Menno van MK gevraagd of ie niet ergens een 2dehands "studentenpieper" (zo noemde hij het 😉 )had liggen voor een mooi prijsje en toen kwam hij met de BCA op de proppen, die zelfs nog nieuw was (of iig niet zichtbaar gebruikt).  Want die wilde niemand meer nu de tracker 2 er is.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • JoRetro
    Advanced
    JoRetro op 26 Juni 2012 · 12:58

Daar heb je wel een punt: maar dan kun je toch nog beter doen: ik heb vorig jaar voor gereduceerd tarief een BCA tracker met 2 antennes gekocht voor mn zoontje. Net zo duur/goedkoop als een pieps freeride en zoeken gaat veel beter! 

Heb Menno van MK gevraagd of ie niet ergens een 2dehands "studentenpieper" (zo noemde hij het 😉 )had liggen voor een mooi prijsje en toen kwam hij met de BCA op de proppen, die zelfs nog nieuw was (of iig niet zichtbaar gebruikt).  Want die wilde niemand meer nu de tracker 2 er is.

Precies! Voor mijn oudste afgelopen pasen (seizoenseinde) een afgeprijste set (rugzak, sonde, stalen schep, ehbotasje en pieper (ortovox weet-ik-veel-met-2-of-3-antennes)) aangeschaft.
    What's wrong with old-school??
  • Opa
    Advanced
    Opa op 2 Juli 2012 · 19:49
    Tja, what's wrong with old school?  😉
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 Juli 2012 · 20:39
    Zal ook best betaalbaar zijn uit India!

http://www.securityequipments.com/avd.html

Vraag mij alleen af of ze ook IP afdragen aan ortovox
    Toerisski
  • powderskifun2
    Tourist
    powderskifun2 op 10 Oktober 2012 · 15:29
    tja t gevaar blijft dat iemand hem toch bij het freeriden gaat gebruiken...

Ik vind trouwens voor kinderen ook dat je direct een  gewone pieper moet kopen. Als je de verantwoordelijkheid neemt je kids mee offpiste te nemen omdat ze daar "nu wel oud genoeg" voor zijn, moeten ze daarmee ook automatisch oud genoeg zijn om te zoeken. Het is van enorm belang dat kids direct vanaf het begin wordt ingeprent wat voor risico's er genomen worden bij het freeriden. Als je dan eerst een trainingsbacon gaat gebruiken kun je toch onnodig de indruk wekken bij kinderen dat het "bij hen sowiso wel goed zal komen". Als je kids offpiste mee neemt moet je wat mij betreft ook direct alle verantwoordelijkheden bijbrengen. Daarbij hoort nou eenmaal ook zoeken.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 10 Oktober 2012 · 18:36

tja t gevaar blijft dat iemand hem toch bij het freeriden gaat gebruiken...

Ik vind trouwens voor kinderen ook dat je direct een  gewone pieper moet kopen. Als je de verantwoordelijkheid neemt je kids mee offpiste te nemen omdat ze daar "nu wel oud genoeg" voor zijn, moeten ze daarmee ook automatisch oud genoeg zijn om te zoeken. Het is van enorm belang dat kids direct vanaf het begin wordt ingeprent wat voor risico's er genomen worden bij het freeriden. Als je dan eerst een trainingsbacon gaat gebruiken kun je toch onnodig de indruk wekken bij kinderen dat het "bij hen sowiso wel goed zal komen". Als je kids offpiste mee neemt moet je wat mij betreft ook direct alle verantwoordelijkheden bijbrengen. Daarbij hoort nou eenmaal ook zoeken.

Das waar, maar je gaat niet verwachten dat hij in geval van een echt scenario ook echt gaat zoeken.  Veel volwassenen zijn niet in staat om dat te doen, en kinderen al helemaal niet.  Die hebben nog niet dat verantwoordelijkheids gevoel.  Zoeken oefenen is trouwens ook heel leuk. We doen het in de hotelkamer.  maar dan moet je idd wel een echte pieper hebben!
  • doov
    Advanced
    doov op 10 Oktober 2012 · 18:43

Zal ook best betaalbaar zijn uit India!

http://www.securityequipments.com/avd.html

Vraag mij alleen af of ze ook IP afdragen aan ortovox

* Design, Specification subject to change without notice.

Je weet dus wel wat je betaalt, maar niet wat je krijgt.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 10 Oktober 2012 · 20:11 Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 Oktober 2012 · 11:36
    idd wel handig als je gaat toeren op de grens van Israel, Syrie en libanon. Daar worden nog steeds met regelmaat mijnenveldjes gelegd 😮, ook staan ze je daar nog weleens met M-16 en zelfs m-60 in de aanhanden je onderaan een afdaling op te wachten :😃
    Toerisski
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 11 Oktober 2012 · 19:05

Das waar, maar je gaat niet verwachten dat hij in geval van een echt scenario ook echt gaat zoeken.  Veel volwassenen zijn niet in staat om dat te doen, en kinderen al helemaal niet.  Die hebben nog niet dat verantwoordelijkheids gevoel.  Zoeken oefenen is trouwens ook heel leuk. We doen het in de hotelkamer.  maar dan moet je idd wel een echte pieper hebben!

Een van de zaken die je nochtans in elk lawineboek of -cursus leest is dat je je reisgezellen moet kunnen redden. Als je kind dat niet kan, hoort het dan thuis in offpiste terrein? Nu goed, een berggids neemt dikwijls een gelijkaardig risico met groepen zonder ervaring, maar wij zijn geen berggids, dus onze risicoverdeling ziet er volledig anders uit.

En mogelijk kan je hier ook dezelfde vraag opwerpen als bij de hondenbiepers: Wie red je eerst: iemand die na zijn redding (mits hij/zij nog een beetje OK is) mee kan helpen zoeken, of iemand die dat niet kan?

Enfin, zoveel vragen, zoveel antwoorden, en iedereen is uiteraard vrij om te doen wat ie wil. Maar ik hoop wel dat de gebruiker van zulke biepers zich die vragen stelt.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 12 Oktober 2012 · 14:39
    Het is onderdeel van je risico inschatting.  Met iemand waarvan je niet verwacht dat ie kan zoeken ga je niet lawine gevaarlijk gebied in.  Overigens is het maar de vraag of degene waarvan je het wel verwacht (want keurig opgeleid etc etc) het wel kunnen.  Veel mensen klappen dicht.  Vergeet dat niet.

En vwb keuze: als ik weet waar mn eigen kind ligt: dan gaat hij er het eerst uit.  Sorry.
  • seek
    Tourist
    seek op 12 Oktober 2012 · 15:47

En ja, als pappie in de lawine komt heeft 'ie pech gehad, maar als zij onverhoopt bedolven raakt ben ik blij als ik haar wel terug kan vinden. Overigens was dit een erg mak hellinkje, bij stabiele sneeuw. Zij heeft een Orthovox F1 om, ik heb een Pieps DSP

Dit is al weer een paar jaar terug. Sindsdien is het er helaas niet meer van gekomen om samen te gaan skien.

• Opa
    Advanced
    Opa op 13 Oktober 2012 · 16:05
    Tja, kids. Wat is wijsheid? Ik denk dat we ze al op jonge leeftijd vertrouwd kunnen maken met veiligheidsmateriaal, oefeningen en veiligheidsaspecten van de risicosport die freeriden nu eenmaal is. Maar ik ben er ook van overtuigd dat we kids NOOIT enige verantwoordelijkheid mogen geven als het op redding aankomt! Misschien dat daar rond de leeftijd van 18 jaar verandering in kan komen.
    Daarnaast moeten we alle gangbare limieten nog eens dubbel defensief maken omdat we kinderen niet in een gevaarlijke situatie mogen brengen of in een situatie waarin ze hun ouder(s) onder de sneeuw zien verdwijnen; dat komt psychisch nooit meer goed.
    Bovendien moeten we er alles aan doen om de kinderen 'redbaar' te maken. Dat betekent nagelnieuwe lawinepiepers die een modern en haarscherp signaal uitzenden dat door alle apparaten optimaal verwerkt kan worden. Ik weet niet vanaf welke leeftijd een airbag zinvol/wenselijk is. Iemand daar gedachten over?
  • skiester
    Advanced
    skiester op 13 Oktober 2012 · 16:37

Tja, kids. Wat is wijsheid? Ik denk dat we ze al op jonge leeftijd vertrouwd kunnen maken met veiligheidsmateriaal, oefeningen en veiligheidsaspecten van de risicosport die freeriden nu eenmaal is. Maar ik ben er ook van overtuigd dat we kids NOOIT enige verantwoordelijkheid mogen geven als het op redding aankomt! Misschien dat daar rond de leeftijd van 18 jaar verandering in kan komen.
    Daarnaast moeten we alle gangbare limieten nog eens dubbel defensief maken omdat we kinderen niet in een gevaarlijke situatie mogen brengen of in een situatie waarin ze hun ouder(s) onder de sneeuw zien verdwijnen; dat komt psychisch nooit meer goed.
    Bovendien moeten we er alles aan doen om de kinderen 'redbaar' te maken. Dat betekent nagelnieuwe lawinepiepers die een modern en haarscherp signaal uitzenden dat door alle apparaten optimaal verwerkt kan worden. Ik weet niet vanaf welke leeftijd een airbag zinvol/wenselijk is. Iemand daar gedachten over?

Vwb airbag: ik heb er vorig jaar een gekocht voor mijn zoontje (10 jr - toen nog 9).  De kleinste die ik kon vinden: Zo een ABS zonder rugzak: puur airbag waar je een shovel en probe op kunt binden. Maar ook die was echt nog te log en te zwaar voor hem.  Dus die heeft ie maar 1 dag gedragen.  Daarna heb ik de shovel en probe in een gewoon Dakine rugzakje gestopt.  Mss dit jaar? Maar dan nog: ik vraag me wel af of hij hem trekt. Ik denk dat vanaf een jaar of 12 het zin heeft.  Ze zijn dan ook in staat om met de fiets te reageren op situaties...  De Tracker is een 2 antenne maar doet het nog prima.  Vriendin van mij heeft m gebruikt op het pieperfest vorige week!

Meestal gaat Max trouwens mee met kindergroepjes.  Ik ski niet veel ofpiste met hem alleen. Want alleen met hem skien zie ik als alleen skien. Dus dan doe je niet zoveel!
  • Seek2
    Advanced
    Seek2 op 13 Oktober 2012 · 22:44
    Da's een goede tip Opa van die nieuwe pieper met luid en duidelijk signaal. Had ik niet aan gedacht. Die oude F1 gaat nu echt met pensioen.
  • huib
    Expert
    huib op 14 Oktober 2012 · 16:50
    Deze voldoet wel aan alle normen die voor piepers gelden, maar voor mij is dit er ook eentje in de categorie, je hebt er niets aan en 75 euro is ook nog eens te veel.

http://gsm-telecom.marktplaats.nl/zenders-en-ontvangers/598512299-lawi...
  • Opa
    Advanced
    Opa op 15 Oktober 2012 · 10:00
    Maar ook van deze 1 antenne pieper is het uitgezonden signaal geen voordeel om gevonden te worden!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 17 Oktober 2012 · 11:27

Maar ook van deze 1 antenne pieper is het uitgezonden signaal geen voordeel om gevonden te worden!

Say again?

Ik dacht altijd dat een bieper maar op 1 antenne uitzendt? (anders zou je radiotechnisch trouwens buiken en knopen krijgen)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 Oktober 2012 · 12:19

[quote author=Opa link=topic=4194.msg59437#msg59437 date=1350288054]

Say again?

Ik dacht altijd dat een bieper maar op 1 antenne uitzendt? (anders zou je radiotechnisch trouwens buiken en knopen krijgen)
    [/quote]
    Opa bedoelt dat het signaal van deze ouderwetse pieper niet echt voordelen biedt bij het gevonden worden. Waarschijnlijk verloopt het, waardoor moderne piepers moeite kunnen hebben met het goed verwerken van het signaal.
    Opa zegt niet dat moderne piepers via meer dan één antenne uitzenden.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 17 Oktober 2012 · 16:21
    Aha, dan ben ik mee 😉

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro