Onderzoek off-piste verzekeringen: jouw input gevraagd.

• RobinN
    Advanced
    RobinN op 24 Dezember 2012 · 11:26
    Twee jaar geleden heb ik mijn sleutelbeen gebroken en vorig jaar mijn vriendin haar kuit- en scheenbeen (misschien maar eens leren skiën??) en in beide gevallen werden de zorgkosten gedekt door de zorgverzekeraar. Alleen de kosten die je maakt aan bergredding en ambulancevervoer vallen daarbuiten en moet je bij je reisverzekeraar verhalen. Beide ongelukken waren op de piste dus dat was verder geen probleem.

Denk dat ons dilemma dan ook niet de zorgkosten is maar de specifieke reddingskosten. Als je ge-airlift moet worden loopt dat aardig in de papieren en je zorgverzekering kan je hier zeker niet voor op laten draaien.

Dat ze je in het ziekenhuis voorzien van allerlei kekke metalen atributen in ledematen is wel voor je zorgverzekeraar.
    Waar het wit is, is een weg.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 24 Dezember 2012 · 11:32
    Maar wat als de locale bergredders je richting prive kliniek sturen. In het buitenland is een prive kliniek normaler dan hier in NL toch ziet niet elke verzekeraar dat verschil.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 24 Dezember 2012 · 11:39
    Toevallig hier net contact over gehad met mijn zorgverzekering. Buitenlandse kosten zijn verzekerd tot 100% van het bedrag dat er in NL voor staat (erg kleine lettertjes). Dit staat nergens in de gewone lettertjes van de polis of op de site. Daar staat alleen dat buitenlandse kosten vergoed zijn volgens mijn jongerenclausule (opletten dus!)

Mij werd nadat ik er zelf achteraan ben gegaan om uit te zoeken hoe het nu zat geadviseerd om aanvullende medische kosten te verzekeren via mijn reisverzekering. Dit voor het geval de behandeling duurder is dan in NL, wat vaak het geval is.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 24 Dezember 2012 · 11:49
    Maar wat als de locale bergredders je richting prive kliniek sturen. In het buitenland is een prive kliniek normaler dan hier in NL toch ziet niet elke verzekeraar dat verschil. SPAM op 24 dec. 2012 11:32

Zowel mijn vriendin als ik werden idd naar een prive kliniek gestuurd en bij beide was het geen probleem. Ik moest mijn zorgkosten wel eerst zelf voorschieten en kreeg ze daarna terug, bij mijn vriendin is alles geregeld tussen verzekeraar en kliniek en kreeg ze achteraf een factuur voor het eigen risico.

Iemand anders andere ervaringen misschien?
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 24 Dezember 2012 · 11:50
    Toevallig hier net contact over gehad met mijn zorgverzekering. Buitenlandse kosten zijn verzekerd tot 100% van het bedrag dat er in NL voor staat (erg kleine lettertjes). Dit staat nergens in de gewone lettertjes van de polis of op de site. Daar staat alleen dat buitenlandse kosten vergoed zijn volgens mijn jongerenclausule (opletten dus!) Mij werd nadat ik er zelf achteraan ben gegaan om uit te zoeken hoe het nu zat geadviseerd om aanvullende medische kosten te verzekeren via mijn reisverzekering. Dit voor het geval de behandeling duurder is dan in NL, wat vaak het geval is. Zimoski op 24 dec. 2012 11:39

Gisteren zat ik toevallig zorgverzekeringen te vergelijken op Independer om te kijken of switchen de moeite waard is en tegenwoordig staat er bij medische kosten in het buitenland dat ze verzekerd zijn tot 100% van het in Nederland gangbare bedrag. Staat er gelijk bij dus niet in de kleine lettertjes terug moeten lezen.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 24 Dezember 2012 · 12:47
    Bij mij ging het om een lopende verzekering dus niet op independer gekeken maar op de website van m'n verzekering en polis. Goed dat het er in ieder geval daar wel bij staat.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 24 Dezember 2012 · 13:42

Denk dat ons dilemma dan ook niet de zorgkosten is maar de specifieke reddingskosten. Als je ge-airlift moet worden loopt dat aardig in de papieren en je zorgverzekering kan je hier zeker niet voor op laten draaien.
    RobinN op 24 dec. 2012 11:26

Dat is idd ook de vraag / punt dat ik maak, dat je wintersport dekking nodig hebt voor de redding en dat de medische kosten onder je zorgverzekering vallen. Zover ik weet moet ik bij een ongeval de zorgverzekeraar laten bellen waarna het in de meeste en vooral kritische gevallen geen probleem is als je in een kliniek wordt opgenomen. Er moet alleen even contact zijn geweest met je zorgverzekeraar.
  • Bramski2
    Advanced
    Bramski2 op 25 Dezember 2012 · 21:06
    Sportzeker is een verzekering voor funsporters zoals kitesurfen, windsurfen, strandbuggy' en enz. wintersport / bergsport is ook verzekerd maar ben zeker benieuwd naar de dekking hiervan.

De verzekering is ondergebracht bij de Europeesche.
    http://www.sportzeker.nl/nl/home/1-Sportzeker_verzekering_voor_boardsp...
    Respect the mountains
  • psd
    Tourist
    psd op 25 Januar 2013 · 14:33
    Heb net een doorlopende reisverzekering afgesloten die wel geld bij iedere lawine stufe. Deze verzekering is Allianz-assistance. Er wordt zelfs uitgekeerd bij overlijden en blijvende invaliditeit. Hoop natuurlijk geen gebruik er van temaken maar beter goed voorbereid dan verrassingen achteraf. Jaar premi is wel 175 euro doorlopend voor 2 personen met bagage voor 5k verzekerd.
    Europeesche is opgezegt!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 25 Januar 2013 · 20:47
    Ik ben nu verzekerd via de Österreichischer Bergrettungsdienst,
    cheap: 22 euro/jaar
    dekt reddingskosten uit berg- en wildwater-situaties tot 15000 euro wereldwijd

Niet zou uitgebreid als een dikke reisverzekering, maar veel goedkoper en dekt de essentie: redding buiten de piste in alle omstandigheden.
    Built for Speed
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 25 Januar 2013 · 23:36
    @ easy vertel daar es meer over ajb, dat klinkt erg interessant! net al de "carte des neiges" in frankrijk?
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 26 Januar 2013 · 00:52
    http://www.bergrettung.at/
    http://www.bergrettung.at/FOERDERER-Vorteile.453.0.html... de verzekering
    http://bergrettung-tirol.at waar ik uiteindelijk de verzekering heb afgesloten

Let wel: het is een organisatie met een sterk "vrijwilligers-karakter", polisnummers of iets dergelijks is ze onbekend.
    Built for Speed
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 26 Januar 2013 · 18:58
    Sportzeker is een verzekering voor funsporters zoals kitesurfen, windsurfen, strandbuggy' en enz. wintersport / bergsport is ook verzekerd maar ben zeker benieuwd naar de dekking hiervan.
    De verzekering is ondergebracht bij de Europeesche.
    http://www.sportzeker.nl/nl/home/1-Sportzeker_verzekering_voor_boardsp... Bramski op 25 dec. 2012 21:06

Heb even gekeken op hun website en kwam volgende tekst tegen.

"Wintersport:
    is ook meeverzekerd. Ook buiten de piste, tenzij er een verbod of regel anders aangeeft in het wintersportgebied, dus controleer dat altijd wat de lokale regels zijn. Let op: meestal is het standaard verboden om buiten de piste te skiëen of snowboarden. Wij hebben de beste dekking in de markt."

Gelukkig staan op pagina 29 van de voorwaarden weer de volgende defintie:

U bent verzekerd tijdens de beoefening van:
    - wintersport;
    - bergsport;
    - luchtsport, zoals parachutespringen, ballonvaren, zweefvliegen, parapente, sport-, ultralight- etc... etc...

en verder...

Sporten met een te hoog risico
    3.1 Wij vergoeden geen schade en verlenen geen hulp bij schade, ontstaan door het beoefenen van (winter)sporten die een te hoog risico met zich mee brengen. Dit zijn
    bijvoorbeeld:
    - ijshockey;
    - (freestyle) skispringen;
    - speedskiën;
    - de voorbereiding op, of deelname aan wintersportwedstrijden (anders dan de zogenaamde Gästerennen en Wisbiwedstrijden);
    - het varen op zee met vaartuigen die niet geschikt of uitgerust zijn voor de zeevaart;
    - solovaren op zee.

Dus geen speedskiën maar wel freeride?

even nog uit de begrippenlijst:

Sport:
    - wintersport: elke sport op sneeuw en/of ijs
    - bergsport: sport op wegen of terreinen die alleen door ervaren bergsporters of onder leiding van ervaren bergsporters begaanbaar zijn
    - luchtsport: etc. etc....
    And snow it is.....
  • Jeffrey2
    Advanced
    Jeffrey2 op 27 Januar 2013 · 21:02
    GerritA dat zijn inderdaad de polisvoorwaarden van de europeesche.
    Het spreekt elkaar allemaal half tegen met wat nou de lijnen van t offpiste en On piste gebied zijn.
    Ik heb gekeken naar Nkbv en europeesche.
    Iemand een duidelijke aanrader van de 2 of nog een andere?
  • psd
    Tourist
    psd op 28 Januar 2013 · 07:19
    Wat Jeffry al zegt, het spreekt elkaar behoorlijk tegen. Ik kan mijn niet voorstellen dat als er een maatschappij ergengs een verzekering onderbrengt in eens andere regels heeft dan de moedermaatschappij.

Eurpeesche vergoed geen off pist bij lawine stufe 3 of hoger!

Zal wel komen omdat er bij 3 de meeste ongelukken gebeuren!
  • Allart
    Beginner
    Allart op 28 Januar 2013 · 07:27
    Maar dit is ook van de Europeesche:
    https://www.wintersport.nl/artikel/off-piste-met-de-nskiv-reisverzeker...
    Ik zie niets over een stufe...
    En je bent niet verzekerd als er aangegeven is dat je er niet mag komen (op zich logisch).
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 28 Januar 2013 · 09:21

Eurpeesche vergoed geen off pist bij lawine stufe 3 of hoger!
    ]

Dat is overigens nergens (voorzover ik weet) te vinden in hun polis voorwaarden, het zijn regels die zij hanteren, waar je alleen achter komt indien je een verregaande mail conversatie aangaat.
    Daarnaast gaat het er alleen over als je met stufe 3 in een lawine komt en redding nodig hebt, als je bij stufe 3 van een cliff jumpt en je been breekt, is redding wel gedekt.....
    (ik snap dat we dekking zoeken voor een lawine ongeval, maar toch)

Sporten met een te hoog risico
    3.1 Wij vergoeden geen schade en verlenen geen hulp bij schade, ontstaan door het beoefenen van (winter)sporten die een te hoog risico met zich mee brengen. Dit zijn
    bijvoorbeeld: - ijshockey; - (freestyle) skispringen; - speedskiën; - de voorbereiding op, of deelname aan wintersportwedstrijden (anders dan de zogenaamde Gästerennen en Wisbiwedstrijden); - het varen op zee met vaartuigen die niet geschikt of uitgerust zijn voor de zeevaart; - solovaren op zee.
    Dus geen speedskiën maar wel freeride?

"Bijvoorbeeld" betekent dat er meer sporten zijn met een verhoogd risico, ik neem aan dat freeride ook een verhoogd risico heeft...
  • Allart
    Beginner
    Allart op 28 Januar 2013 · 09:57
    Heb je het dan over de standaard reisverzekering of de NSkiV versie?
    Volgens mij zit daar nog wel enig verschil in de voorwaarden...
    Die laatste werd ook aangeraden bij praktijk L1 in 2010 door het SSC.
    Maargoed, het SSC onderdeel van de NSkiV.
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • skiester
    Advanced
    skiester op 28 Januar 2013 · 12:26
    De verzekering van NskiV heeft een andere dekking dan Europeesche.

Bij SSC ben je sowieso gedekt bij NskiV omdat je dan skiet onder leiding van een gids. Wat ik wel zou willen weten of het skien zonder gids met Stufe3 gedekt is onder deze verzekering.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 28 Januar 2013 · 12:41
    Bij SSC ben je sowieso gedekt bij NskiV omdat je dan skiet onder leiding van een gids. Wat ik wel zou willen weten of het skien zonder gids met Stufe3 gedekt is onder deze verzekering. skiester op 28 jan. 2013 12:26

De Europeesche stelt geen verschil of je onderweg bent met gids of zonder gids!
    a) Als je een expliciet afgesloten gebied in rijdt met gids dan wordt dit toch niet gedekt.
    b) Zelfde geld voor een hoog lawine gevaar, maakt niet uit als je met gids onderweg bent.

Voorheen stelde de Europeesche altijd dat alleen "a" was uitgesloten van dekking, maar als je tegenwoordig vraagt dan blijkt ook "b" een te hoog lawine gevaar onder de uitsluiting te vallen! Héél vreemd want in hun voorwaarden is hier weer niks van terug te vinden?!?

De verzekering van NskiV heeft een andere dekking dan Europeesche.skiester op 28 jan. 2013 12:26
    Ik ben heel benieuwd of dit ook daadwerkelijk het geval is, hoe weet je dit? Heb namelijk een aantal keer met de Europeesche gebeld en zij zeggen dat ze aan iedereen dezelfde verzekering aanbieden en niet aan bepaalde partijen een hoger risico aanbieden dan ze met hun eigen verzekering doen!! Ik zit zelf nog bij de Europeesche maar ik heb het idee dat ze geen interesse meer hebben in freeriders sinds ze tegenwoordig wijzen naar de bepalingen A en B die ze volgens mij paar jaar terug nog niet hadden!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 28 Januar 2013 · 14:33
    Heb net een doorlopende reisverzekering afgesloten die wel geld bij iedere lawine stufe. Deze verzekering is Allianz-assistance. Er wordt zelfs uitgekeerd bij overlijden en blijvende invaliditeit. Hoop natuurlijk geen gebruik er van temaken maar beter goed voorbereid dan verrassingen achteraf. Jaar premi is wel 175 euro doorlopend voor 2 personen met bagage voor 5k verzekerd. Europeesche is opgezegt! psd op 25 jan. 2013 14:33
    Het WePowder onderzoek naar de beste reisverzekering komt helaas te laat, winter is in volle gang en ook ik ga dus op pad. En ik wil niet nogmaals onverzekerd op pad dus ook maar eens naar de Allianz gekeken en gebeld.

Ze zeggen nu dat ze niet naar Lawine niveaus kijken maar wel achteraf kijken of je onverstandig bezig bent geweest, ze eisen bijvoorbeeld wel dat je voorzorgsmaatregelen hebt genomen en met een Lawine pieper op pad bent (kwamen ze zelf mee, heb ik niet gevraagd). Máár in de voorwaarden bij uitzonderingen staat dan weer: Gevaarlijke handelingen (waagstuk) en deelnemen aan expedities maar een hoog lawine gevaar valt er niet onder...ik vraag of ze dat dan even per email of papier willen bevestigen, want ja het is een telefoongesprek maar nee dat doen ze niet...

En DAN wordt het helemaal leuk:
    Tsja...NskiV heeft als eis dat je alleen met een UIAGM gids in offpiste terrein gedekt bent als er ook maar ergens een lintje of bordje staat dus daar heb je ook al weinig aan...
    https://www.wintersport.nl/artikel/off-piste-met-de-nskiv-reisverzeker...

Maar
    Vervolgens bel ik met de Europeesche met de vraag waarom zij de richtlijn hebben dat je maar t/m lawine niveau 2 offpiste mag ongeacht of je onder begeleiding van een gids bent en dat deze regels niet voor de NskiV gelden?
    Hun antwoord: deze regel geldt voor iedere verzekerde bij ons ongeacht of dit rechtstreeks is of via een andere organisatie Menzis / NskiV of wie dan ook!!! Ze gaan nu dan ook contact opnemen met NskiV met de vraag waarom zij dit stellen omdat dit NIET het geval is!

Conclusie
    De Europeesche opgezegd en ik ga nu dan maar naar de Allianz-assistance of iemand moet nog een beter idee hebben???
  • skiester
    Advanced
    skiester op 28 Januar 2013 · 15:42
    nou ik ga REGA maar weer eens bellen: dan ben je in CH in ieder geval verzekerd van heli transport...
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 28 Januar 2013 · 16:34
    http://www.bergrettung.at/
    http://www.bergrettung.at/FOERDERER-Vorteile.453.0.html... de verzekering
    http://bergrettung-tirol.at waar ik uiteindelijk de verzekering heb afgesloten
    Let wel: het is een organisatie met een sterk "vrijwilligers-karakter", polisnummers of iets dergelijks is ze onbekend. Easy op 26 jan. 2013 00:52

Ik heb net ook deze verzekering afgesloten. In de beknopte voorwaarden : http://www.bergrettung.at/uploads/media/Merkblatt_Bergungskostenversic...
    refereren ze naar de volgende voorwaarden :

Die vollständige Beschreibung des vereinbarten Versicherungsschutzes finden Sie
    – in den Allgemeinen Bedingungen für den Unfallschutz (AUVB 1997)

Ik heb even de "AUVB 1997" (even googlen) doorgelezen en daar staat in

Artikel 3
    Örtlicher Geltungsbereich
    Die Versicherung gilt auf der ganzen Erde.

Dus voor die 22 euro ben je in de hele wereld verzekerd voor berging en redding en nog meer.. in de bergen

Mocht er iemand zijn die de moeite kan en wil nemen om dat document iets beter te bestuderen (mijn duits is niet geweldig) dan zou dat top zijn.

Als het zo is wat ik denk, dan is het een top aanvulling voor heel weinig geld.
  • psd
    Tourist
    psd op 28 Januar 2013 · 19:24

Conclusie
    De Europeesche opgezegd en ik ga nu dan maar naar de Allianz-assistance of iemand moet nog een beter idee hebben??? ffKnallen op 28 jan. 2013 14:33

Volgens mij is dit op het moment de veiligste keuze als er iets gebeurt.
  • Jeffrey2
    Advanced
    Jeffrey2 op 28 Januar 2013 · 19:50
    Als ik zo de verhalen is doorlees komt Allianz als 1 van de betere uit de bus.
    Toch zo maar is even zoeken of ik ergens de polisvoorwaarden kan vinden.
    Want verzekeringen met ruimte voor discussie..de verzekeraars verzinnen altijd wel weer iets om je er net buiten te laten vallen.
    En dat is het laatste waar je aan wilt denken als het echt nodig is.
  • droes
    Tourist
    droes op 28 Januar 2013 · 22:28
    Liep ook met die vraag rond. Ben al jaren via NKBV. (Lid + verzekering is samen iets van 75 euro).
    Daar gebruiken ze de term off piste of freeriden geheel niet in de polis. "Zij noemen wel tourskien al dan niet met gids".
    Dus hun eerst gebeld maar gaf niet echt duidelijkheid dus daarna gemaild met de vraag of off piste/freeriden al dan niet verzekerd is. Zie hun antwoord en mijn mail hieronder.

antwoord:
    Geachte mevrouw Kersten,

De door u genoemde bergsport valt onder de dekking van de polis. Wat niet gedekt is op de polis is ijshockey, skispringen, bobsleeën, en skeleton alsmede de deelname aan of de voorbereiding tot wintersportwedstrijden m.u.v. zgn. Gästerennen resp. langlaufmarathons.

Met vriendelijke groeten.

Barbra de Koster
    Schadebehandelaar

W.A. Hienfeld B.V.
    T. Albinonistraat 5, Postbus 75133 1070 AC Amsterdam

Mijn mail was:

Beste ...,

Ik heb 2 vragen:
    1 of freeriden (maw off-piste skien of boarden) als activiteit wel of niet binnen jullie reisverzekering valt.
    2 en geldt hierbij ook de regel 'al dan niet met gids'.

Ik heb hier net voor gebeld en kreeg het antwoord: 'dat alle bergsporten eronder vallen' en dat 'off-piste gaan' ook gewoon verzekerd is'.
    Helaas wist degene aan de lijn niet wat freeriden was, en deed er wel erg makkelijk over. Hierdoor ben ik totaal niet gerustgesteld.

Dus toch nogmaals de vraag en zal uitleggen waar mijn onduidelijkheid vandaan komt.
    In jullie eigen polisvoorwaarden maken jullie bijvoorbeeld wel een verschil tussen bergsport en wintersport. Belangrijker nog, jullie specificeren 'pisteskien' en 'tourskien'. Daarnaast beschrijven jullie zelf in een onderwerp in het kenniscentrum dat jullie tourskien iets anders vinden dan 'off-piste' of 'freeride'.

Punt 2 van de polis:
    2. Het pisteskiën, toerskiën (ski-alpinisme) en langlaufen (marathons)
    Skitochten kunnen, al dan niet onder leiding van bevoegde gidsen, plaatsvinden.
    http://www.nkbv.nl/fileupload/verzekering/Reisverzekering/Polisvoorwaa...

Kenniscentrum:
    Het belangrijkste wat we je mee willen geven is dat je als je off-piste gaat weet wat het lawinegevaar inhoudt, hoe lawines ontstaan en hoe je het lawinebericht interpreteerd. Voor een toerskier is dit logische kost, voor een freerider of off-piste skier misschien minder.
    http://www.nkbv.nl/kenniscentrum/document/Wintertips+off-piste,+freeri...

Ik ben al meerdree jaren verzekerd via jullie en ben verder supertevreden maar dit vraag ik me gewoon af. Ik heb juist voor de verzekering bij de NKBV gekozen omdat deze dacht ik behalve bergsport ook skien verzekert, incl off piste.

Graag zou ik toch nog schriftelijk antwoord willen. Ik vertrek donderdag as al op wintersport dus ben heel erg benieuwd!

Met vriendelijke groet,

Droeschka Kersten
  • Dio
    Advanced
    Dio op 28 Januar 2013 · 22:58
    ...
    En DAN wordt het helemaal leuk:

Tsja...NskiV heeft als eis dat je alleen met een UIAGM gids in offpiste terrein gedekt bent als er ook maar ergens een lintje of bordje staat dus daar heb je ook al weinig aan...
    https://www.wintersport.nl/artikel/off-piste-met-de-nskiv-reisverzeker......

ffKnallen op 28 jan. 2013 14:33

Hier moet ik even ingrijpen. wat je hierboven schrijft staat niet in de voorwaarden.

Op de site staat: Off piste is uitgesloten wanneer:

Verzekerde zich bevindt in een in verband met lawinegevaar gesloten skigebied terwijl hij/zij niet onder begeleiding staat van een UIAGM berggids.
    Verzekerde zich bevindt op een gesloten piste of skiroute terwijl hij/zij niet onder begeleiding staat van een UIAGM berggids of een gediplomeerde en terplekke erkende gids.
    Verzekerde afzettingen of versperringen negeert anders dan onder begeleiding van een UIAGM berggids of een gediplomeerde en terplekke erkende gids.
    Verzekerde aanwijzingen van bevoegd personeel (pistedienst) negeert terwijl hij/zij niet onder begeleiding staat van een UIAGM berggids of een gediplomeerde en terplekke erkende gids.
    Verzekerde zich bevindt op/in een i.v.m lawinegevaar gesloten weg, wijk, dorp, stad of gedeeltes daarvan, anders dan onder begeleiding van een UIAGM berggids.

"een in verband met lawinegevaar gesloten skigebied" is wat anders dan onder een touwtje door skiën naast het gele bord [let op lawinegevaar].

"Verzekerde zich bevindt op een gesloten piste of skiroute" Die is kniftig om maar eens met Opa te spreken. Verzekeraars zijn nogal risico-avers zullen we maar zeggen. Hoe onwaarschijnlijker het voorval hoe 'guller' ze worden.

art 1-b Indien u tijdens het speedskiën in uw linkeroog wordt gepoept door een Fratercula arctica arctica, in wedstrijdverband, zittend op een overhangende tak of rotswand, bedraagt de dekking € 1.000.000,-- per geval.

In dit voorbeeld kun je al discussie krijgen of de Fratercula arctica arctica op een overhangende tak of rotswand moet zitten of dat juist de speedskiër dat moet doen. En moet nu de Fratercula arctica arctica meedoen in een wedstrijd of toch de speedskier? En dat alles staat natuurlijk los van de gigantische speedhelmet die je op je knar hebt waardoor het welhaast onmogelijk is om papegaaiduikerpoep in je linkeroog te krijgen.

Verzekeringsvoorwaarden zijn nooit duidelijk. En ja, dat doen ze expres. Verzekeraars vinden het heerlijk om te verzekeren. Ze vinden het alleen niet zo leuk om te moeten uitkeren.
    Over het algemeen is er echter een uitzondering bij ongevallen. Verzekeraars missen niet de menselijke maat. Ze zijn extreem goed georganiseerd, zijn uitermate capabel en leidend in geval van calamiteiten en/of rampen en hebben een wereldwijd dekkend netwerk. Vrijwel elke verzekeraar dekt de reddingskosten, repatriëring, vervoer, tijdelijk verblijf. Check de gegevens onder SOS/acute hulp. Vrijwel altijd staat daar kostende prijs. En laten we wel zijn, dat komt gelukkig maar heel weinig voor.

Op het moment dat een verzekeraar in zijn voorwaarden schrijft: "Wij dekken alles wat je kan overkomen als je off-piste gaat, maakt niet uit wat." zet die verzekeraar zijn deur open voor de grootste gruwel die een verzekeraar kent: anti-selectie.

Anti-selectie: Benaming voor het verschijnsel dat personen de neiging hebben om risico’s waaruit zij geen of nauwelijks schade verwachten niet te verzekeren, terwijl zij voor risico’s waarbij ze de schadekans groot achten een verzekering willen afsluiten.

Een verzekeringsmaatschappij is echter niet bereid om alleen risico’s met een grote kans op schade te verzekeren, maar wil zijn portefeuille opbouwen op basis van het gemiddelde risico, met andere woorden een evenwichtige verhouding tussen risico’s met een grotere schadekans en risico’s met een kleine schadekans. Een verzekeraar wapent zich dan ook tegen anti-selectie door aspirantverzekeringnemers, die een risico met een meer dan gemiddelde schadekans willen verzekeren, een hogere premie of een beperking van voorwaarden, danwel in het geheel geen verzekering aan te bieden. [bron doorneweerd.nl]

Een verzekeraar zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij een risico-magneet wordt voor bepaalde risicogroepen. Onduidelijke polisvoorwaarden horen daarbij.

Ander belangrijke wapens van verzekeraars zijn het recht van subrogatie en van regres. Laat je daarin niet gek maken als je meerdere verzekeringen hebt die hetzelfde dekken. Leg je claim neer bij de verzekeraar met de beste dekking. Die verzekeraar moet het zelf maar uitvechten met de andere risicodragers wie welk deel van de schadevergoeding moet betalen. [talk to the hand]
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 29 Januar 2013 · 00:33
    Ik ben in ieder geval héél benieuwd wat er met het NskiV verhaal gaat gebeuren en wat er op dit moment daadwerkelijk door de Europeesche wordt gedekt. Toen ik mijn vraag stelde zijn ze een kwartier bezig geweest om te achterhalen of het zo kon zijn dat de NskiV andere voorwaarden hebben bedongen, wat in hun ogen niet mogelijk was, de back office kwam dan ook met de mededeling dat ze contact met de NskiV gingen opnemen omdat de schade afhandel onderdeel hier volgens de betreffende medewerkers nooit in zouden meegaan. Hier zal dan ook nog wel een reactie opkomen. Dit is dan ook voor mij de rede geweest om naar meer dan 5 jaar bij de Europeesche weg te gaan!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 29 Januar 2013 · 04:20
    Ja kun je wel zeggen! Ik ben lid van nskiv, om 1 reden! Dat is die verzekering. Die heb ik extra boven mn gezins reisverz ergens anders! Nu ski ik bijna altijd met gids, maar wil het wel weten!
  • doov
    Advanced
    doov op 29 Januar 2013 · 09:45
    Wat Dio zegt
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro