Onderzoek off-piste verzekeringen: jouw input gevraagd.

• P@bz
    Advanced
    P@bz op 9 November 2013 · 12:39
    @MarkieMark: haha die heb ik ff compleet gemist! Zeker teveel bier gedronken bij FFF 😉.
    Thanks! Ga meteen ff checken.
    Work hard, play harder
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 Januar 2014 · 11:29
    Vergeef mij als ik iets dubbels/overbodigs zeg, heb geen tijd om t hele topic door te spitten, maar ik kwam dit bericht tegen van Unive als reactie op de reportage van KRO's Brandpunt: http://www.unive.nl/actueel/met-unive-ook-bij-off-piste-skien-goed-ver...
    En aangezien ik, via Zekur, mijn doorlopende reisverzekering met wintersportdekking bij hun heb heb ik gister toch maar even gebeld over de details. De klantenservice gaf aan dat ze instructies hebben gekregen om offpiste zonder beperkingen (gids, stufe, materiaal, etc) te dekken bij ongevallen. Voor de zekerheid wordt mij maandag de polis details opgestuurd om niet voor verrassingen te staan, maar het klonk goed.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 27 Januar 2014 · 15:46
    Om terug te komen op mijn bovenstaande bericht, dit is de reactie die ik net binnen kreeg: Geachte heer X,

Afgelopen zaterdag heb ik u gesproken over het off-piste skiën en de reisverzekering van Unive.
    Ik heb dit voor u overlegd en er zijn geen voorwaarden of restricties verbonden aan het off-piste skiën. U bent dus tijdens het off-piste skiën gewoon verzekerd.
  • evan
    Advanced
    evan op 27 Januar 2014 · 16:39
    @Tim3, dank voor het delen.
    Ik ben weliswaar overgestapt naar de reisverzekering van de NKBV, maar het is toch fijn om te weten dat ik voorheen bij Univé goed verzekerd was. Ik heb vorig jaar een beroep gedaan op mijn reisverzekering (gelukkig niet voor een ski-ongeval en voor een relatief laag bedrag) en kan niet anders zeggen dan dat Univé die claim zeer correct heeft afgehandeld.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 27 Januar 2014 · 17:27
    Helaas ben ik al jaren geleden door schade wijs geworden over wat verzekeraars wel en niet dekken, en wat de kosten zijn.

Bij een klein klimongelukje in het buitenland heb ik de hulp nodig gehad van een aantal redders, 1 ambulance, en 1 helitochtje naar de IC.

Om een lang verhaal kort te maken: Je medische verzekring dekt alles vanaf de deur van het ziekenhuis of ambulance. Soms willen ze graag in de kleine lettertjes zetten dat ze je beenbreuk niet verzekeren als dat is gebeurt met een gevaarlijke sport, maar dat is wettelijk niet zo. Ze dekken dus gewoon, of je nou off-piste was of onderaan een groene oefenpiste.
    Ook repatriering valt gewoon onder je gewone NL medische basispakket (alleen ze kiezen de goedkoopste methode, dus reken niet op een vliegtuig, behalve als er heeeel toevallig een gipsvlucht gaat die dag).
    Je gewone verzekering dekt niet: alles wat speciaal was / is aan het jou ophalen daar op de berg: de heli, het medisch team op de piste, de banaan. En ik heb de rekeningen gezien: die kosten wil je niet zelf betalen.

Materiaal valt altijd onder een gewone reisverzekering, en / of kan ik wel vervangen met mijn eigen euro's.

Dus ik wil van een speciale verzekering alleen dat weten: betalen jullie altijd en overal de heli en de eerste-hulp pisteurs en de banaan zonder kleine lettertjes en uitzonderingsgevallen.

Daarbij wil ik nog een pluim geven aan Hienfeld (via NKBV), want die hebben alles vergoed incl materiaal (opengeknipte broek en gordel enzo) zonder vragen en in goed overleg met de gewone medische verzekering.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • MDA
    Advanced
    MDA op 27 Januar 2014 · 17:56
    oh en het lijstje:

* dekking bergings/reddingskosten: Ja zeker.
    * dekking medische kosten? Nee.
    * dekking in Europa of juist Wereldwijd. Geen echte voorkeur.
    * dekking bij heliski en catski? Ja. zeker.
    * dekking bij tourskien/toursnowboarden? Ja. zeker.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 27 Januar 2014 · 18:03
    [mention="/profile/16669"]@evan[/mention]; en dat is dan weer fijn voor mij om te weten dat Unive netjes handelde! [mention="/profile/26394"]@MDA[/mention] heftig verhaal, gelukkig dat je niet daarna nog een keer 'de rekening betaald'.
    Ik heb je punt over het vergoeden vanaf de ziekenhuisdrempel zoveel mogelijk op proberen te zoeken in de polisvoorwaarden en dit zijn de relevante punten uit de voorwaarde:
    17 Terugkeer per ambulance-vliegtuig Kostende prijs
    18 Opsporings- en reddingsacties Kostende prijs
    27.11 Wintersportuitrusting Kostende prijs tot maximaal reisbagage
    45.a Artsen en ziekenhuiskosten Kostende prijs

Verdere toelichting op 'artikel 18: opsporings- en reddingsacties
    Wij vergoeden de kosten die volgens de plaatselijke autoriteiten gemaakt moeten worden om je te redden of op te sporen. Deze kosten worden ook vergoed als de bevoegde autoriteiten een ongeval vermoeden.'

Als ze geen onderscheid maken tussen off- of on-piste dan maak ik uit deze gegevens op dat ze óók de redding volledig dekken. Tuurlijk, er staan willekeurig in de voorwaarden punten als uitsluitsel: 'indien bij de aanvang van de reis zodanige omstandigheden bekend of aanwezig waren dat het maken van kosten of het ontstaan van schade redelijkerwijs te verwachten viel.'.............Ja, daar zouden ze in theorie handig gebruik van kunnen maken. Maar dan komt mijn stukje vertrouwen in de mensheid om de hoek kijken dat ze het wel zonder restricties dekken zoals ze aangegeven hebben. Gotta have faith! (of is dat ongepast in dit geval?)

Ps. Ten aanzien van de medische kosten; Gemaakt in het buitenland
    45.a Artsen en ziekenhuiskosten Kostende prijs
  • PS
    Advanced
    PS op 27 Januar 2014 · 18:08
    @MDA als je alleen op zoek bent naar dekking van de reddingskosten dan is de goedkooptste optie misschien wel om donateur te worden van de Oostenrijkse Bergredding.

In ruil voor een donatie van EUR 22 per jaar, krijg je voor je hele gezin dekking voor reddingskosten met een max van EUR 15.000. De dekking is wereldwijd, lieten ze me vorig jaar weten.

Polisinformatie hier: http://www.oebrd.at/foerderer-partner/foerderer-werden/...
    Donateur worden kan o.a. via deze link: http://www.bergrettung-tirol.at/php/furtherer.php
  • naturalfunky
    Tourist
    naturalfunky op 28 Januar 2014 · 11:42
    Ps. Ten aanzien van de medische kosten; Gemaakt in het buitenland
    45.a Artsen en ziekenhuiskosten Kostende prijs Tim3 op 27 jan. 2014 18:03

Dit is dan incl de medische dekking bij Unive. Standaard dekt je basis verzekering tot 200% van het maximale nederlandse tarief
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 10 Februar 2014 · 11:02
    wat moet je hier dan weer mee.....

is via sportzeker Europeesche

Wintersport:
    is ook meeverzekerd. Ook buiten de piste, tenzij er een verbod of regel anders aangeeft in het wintersportgebied, dus controleer dat altijd wat de lokale regels zijn. Let op: meestal is het standaard verboden om buiten de piste te skiëen of snowboarden. Wij hebben de beste dekking in de markt.

hoezo is het meestal standaard verboden buiten de piste te skien? waar dan? waar staat dat dan? En hoezo claim je dan de beste dekking te hebben?

heb ondertussen even de polis voorwaarden doorzitten lezen, maar het ziet er niet eens zo slecht uit.

2.3.3 WAT VERGOEDEN WE?
    Wij vergoeden het volledige bedrag voor:
     hulpverlening:
     opsporing, ook als deze het gevolg is van een niet-verzekerde gebeurtenis;

dus beging en redding!
    If the conditions are crap, it's called training!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 11 Februar 2014 · 10:24
    Europeesche (en ook Europeesche via NskiV) dekt altijd berging en redding. Het gaat om de uitkering bij invaliditeit en overlijden waar de vragen ontstaan. Ik heb dat een tijdje geleden uitgezocht en dat staat ook een stukkie terug in dit draadje (in het kort: t/m stufe 3 dekken ze tenzij je echt dom bezig bent geweest, vanaf stufe 4 moet je kunnen aantonen dat je niet dom bezig was - omgekeerde bewijslast dus). Wil je de juiste dekking kun je m beter via de NskiV afsluiten dan direct. Of de NBKV natuurlijk. Lagere premie, maar lagere maxima van dekking ook, maar geen vraag bij stufe 4 bijvoorbeeld.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 11 Februar 2014 · 19:08
    duidelijk verhaal, maar Ik blijf het discutabel vinden dat die "voorwaarden/uitsluitels"nergens te vinden zijn... maar daar dat zal blijven..
  • skiester
    Advanced
    skiester op 13 Februar 2014 · 12:59
    duidelijk verhaal, maar Ik blijf het discutabel vinden dat die "voorwaarden/uitsluitels"nergens te vinden zijn... maar daar dat zal blijven.. Frenktastic op 11 feb. 2014 19:08

Daar heb ik inderdaad ook een hele discussie over gehad, maar het antwoord is eigenlijk dat de voorwaarden nooit helemaal zijn vast te leggen. Omdat elk geval weer anders is. Want ben je zonder 3 eenheid tussen pistes doorgestoken zou je fout zijn als je bijv de voorwaarde hebt dat men met 3 eenheid op pad moet zijn geweest. Terwijl ze dat niet perse willen uitsluiten.

Kijk naar het voorbeeld van Schumacher: hij zat officieel buiten de piste (op een stukkie van 20 meter breed tussen 2 pistes in), had waarschijnlijk geen 3 eenheid om/mee, wel een ongeluk. Of iemand die van de piste afschiet en in een greppel te pletter valt. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken dat het niet reeel zou zijn dat de voorwaarde is 3 eenheid. En dat is nog maar een voorwaarde die je zou kunnen bedenken. Nadeel is dat subjectiviteit erin kan sluipen.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 13 Februar 2014 · 15:53
    Aanvulling op het eerder genoemde. Wanneer je in het buitenland woont dan is de verzekering van de NskiV niet geldig meer. Via de NBKV kan je ook verzekeren als je in het buitenland woont.
    Life starts at the end of your comfort zone
  • Dio
    Advanced
    Dio op 14 Februar 2014 · 09:52 Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 14 Februar 2014 · 09:53
    Neem een rugzak met water en energierepen mee, een sneeuwschep, een EHBO-etui, een isolatiedeken, een lawineairbag en een lawinepieper. Zo ben je in geval van nood goed uitgerust!

Een sonde hoeft niet. Lawineslachtoffers steken altijd nog een stukje uit de lawinekegel.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 14 Februar 2014 · 12:45

Een sonde hoeft niet. Lawineslachtoffers steken altijd nog een stukje uit de lawinekegel. Dio op 14 feb. 2014 09:53

Neem aan sarcastisch bedoeld? 😃
    Life starts at the end of your comfort zone
  • Easy
    Advanced
    Easy op 14 Februar 2014 · 23:54
    Standaard dekt je basis verzekering tot 200% van het maximale nederlandse tarief naturalfunky op 28 jan. 2014 11:42

Goed om te weten, dus met je medische basisverzekering i.c.m. een verzekering bij de Oostenrijkse bergreddingsdienst (voor de reddingskosten) ben je dus aardig goed en goedkoop verzekerd. 😉
    Built for Speed
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 15 Februar 2014 · 00:04
    https://www.ditzo.nl/blog/off-piste-skien Dio op 14 feb. 2014 09:52

Pff, leuk geprobeerd maar slaat de plank weer lekker mis..
  • viking2
    Beginner
    viking2 op 15 Februar 2014 · 09:49
    https://www.ditzo.nl/blog/off-piste-skien Dio op 14 feb. 2014 09:52
    Pff, leuk geprobeerd maar slaat de plank weer lekker mis.. Fabergé op 15 feb. 2014 00:04

Vooral deze zin geeft duidelijk aan dat ze het recht hebben om nooit uit te keren: 'Ga ook niet off-piste als er sprake is van lawinegevaar.'
  • Pims
    Beginner
    Pims op 10 März 2015 · 10:27
    Ik besef dat ik een oud topic omhoog kick maar zie op de site van de Europesche ineens ook dit staan:

Ben ik verzekerd als ik off-piste ga skiën?

Ja, als u een dekking (Winter)sport heeft afgesloten bij uw reisverzekering. Er gelden twee voorwaarden:u bent niet verzekerd voor schade die het gevolg is van bewust roekeloos gedrag;u bent niet verzekerd voor schade die ontstaat tijdens het beoefenen van activiteiten waarbij u met opzet een verbod of waarschuwing negeert of als deze activiteiten een te hoog risico met zich meebrengen.

Anders gezegd: u kunt genieten van off-piste skiën, zolang u dat wel op een verstandige manier doet. Ga niet off-piste als er sprake is van lawinegevaar. In Europa geldt een waarschuwingssysteem met vijf codes:gering gevaar;matig gevaar;aanzienlijk gevaar;groot gevaar;zeer groot gevaar.

Als richtlijn houdt de Europeesche aan dat off-piste skiën een te hoog risico met zich meebrengt zodra code 3 of hoger is afgegeven.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 März 2015 · 11:05
    Dat is al tijden zo. Het stond niet specifiek in de polisvoorwaarden, maar in de richtlijnen die de verzekeraar hanteerde was dat al zo.

Je gaat die discussie hoe dan ook verliezen als het nodig is, want bewijs maar eens dat jij verstandig bezig bent als je met stufe 3 offpiste gaat. Helemaal als er sprake is van een lawineongeval trek je aan het kortste eind, de verzekeraar heeft dan bij voorbaat al gelijk gekregen.

De NKBV hanteert deze richtlijn niet.
    splitfest.nl
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 10 März 2015 · 13:11
    Ik heb deze maand een reisverzekering afgesloten via de nederlandse skivereniging, ondergracht bij de Europeesche.
    In de polis (specifieke polis voor NSkiV-reisverzekering) worden geen uitsluitingen bij bepaalde lawinegevaar-niveau's vermeld. Ik heb dit ook via de telefoon meerdere keren nagevraagd bij medewerkers van de Ned Ski Ver (die de verzekering ook voor je afsluiten).
    Ik was overtuigd dat ik met deze verzekering offpiste volledig gedekt ben.
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 10 März 2015 · 14:45
    Volgens mij, maar corrigeer waar nodig, is de polis van de Europeesche anders dan die van de skivereniging. Dat is namelijk een aparte polis.
    Ik heb net even de polis van de skivereniging snel bekeken en kan daar niets over terug vinden.
    Maar ga in ieder geval niet te veel uit van de standaard europeesche website.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 10 März 2015 · 15:19
    Om ook hier mijn ervaring te delen en terug te komen op 27 januari (waarin ik mijn eigen polis probeerde te ontcijferen); ZEKUR van Unive maakt geen enkele uitzondering mbt off-piste, lawinegevaar of andere omstandigheden. Zonder probleem of zelfs verdere vragen is voor mij alles vergoed na een ongeluk off piste; redding, medische zorg en materiaal, allemaal gedekt. Klinkt als reclame, maar is echt puur mijn zeer recentelijke ervaring 😃.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 11 August 2015 · 17:43
    Ik heb t topic niet meer doorgelezen dus weet niet of het al bekent is. Maar tijdens het nakijken van mij sportzeker ( van de europeesche) doorlopende reis verzekering kwam ik erachter dat off piste niet meer gedekt is bij stufe 3 of hoger!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 August 2015 · 09:01
    @Frenktastic, is al bekend. Maar goed om het nog even te melden. Niet iedereen zal dit weten denk ik.
    May the powder be with you.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 12 August 2015 · 15:21
    Wie een NKBV / Hienfeld verzekering heeft en voorgaand aan een cursus of opleiding een paar dagen extra gaat skieen/boarden moet opletten.

Indien je onderweg of tijdens de extra dagen iets overkomt ben je maar beperkt verzekerd.
    -- De NKBV verzekering (eigenlijk Hienfeld) dekt geen kosten van gemiste lessen of verblijf.
    -- De reguliere reisverzekering + wintersportmodule van Hienfeld (onder veel namen door anderen doorverkocht) dekt wel de gemiste lessen maar niet de verblijfskosten.(Offpiste wordt niet gedekt)
    -- Een annuleringsverzekering dekt in zo'n geval de gemiste lessen en verblijfskosten niet. Een annuleringsverzekering is doorgaans niet meer van kracht vanaf het moment dat je thuis vertrekt.

Het is dus afhankelijk van een eventueel andere/aanvullende reisverzekering, of bij een gemiste cursus de hotel- en cursuskosten worden vergoed.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 12 August 2015 · 22:58
    Nederlandse ski ver. Heeft nu expliciet dekking bij off-piste skieen opgenomen. Daar staat geen beperking bij. Het betreft een wijziging in de polis vanaf 2015. Art. 2.6.1
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 13 August 2015 · 09:33
    Top!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro