Kolder over lawines en veiligheid buiten de pistes

• 3zel
    Advanced
    3zel op 26 November 2013 · 18:28
    Ik kwam een tijdje geleden deze tegen in de reclamefolder van AS Adventure.
    Los van het feit dat die bewezen overlevingskans van 97% ten onrechte aan ABS wordt toegeschreven, is het laatste zinnetje niet zozeer kolder dan wel wraakroepend en om redelijk kwaad van te worden.
    Zalig horizontaal over de sneeuw glijden? Ik wist niet dat een ABS eigenlijk ontwikkeld was als een soort van nieuwe wintersport.
    Kan iemand AS Adventure even wijzen op het feit dat er jaarlijks een pak slachtoffers valt in lawines?
    JurgenG op 26 nov. 2013 14:43

[mention="/profile/25916"]@jurgeng[/mention]: ik heb de 'ad' gisterenavond ook gezien in de laatste editie van het asadventure magazine en had er een wrange smaak van. Ik ben wel van plan een 'lezersbrief' te sturen.
    knowledge is powder
  • Allart
    Beginner
    Allart op 26 November 2013 · 18:36
    Even de knuppel in het hoederhok gooien!
    Met ABS en zonder 3-eenheid is nog altijd beter dan helemaal niets...
    En voor een ABS heb je aan het IQ van een pinda genoeg om hem te gebruiken.
    Ideaal dus voor het gros van de mensen die deze ads er een koopt?
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 November 2013 · 18:49
    Ideaal dus voor het gros van de mensen die deze ads er een koopt? Allart op 26 nov. 2013 18:36

Totaal mee oneens. Met het IQ van een pinda en geen 3-eenheid heb je niets in de backcountry te zoeken. Een ABS en dit soort marketing en verkoopverhalen doet die pinda's denken dat het allemaal wel prima is zolang ze maar op tijd aan het touwtje trekken.
    Het argument dat ze anders met helemaal niets de backcountry in gaan is niet relevant, voor het geld van een airbag kan je makkelijk een 3-eenheid kopen emn een cursus doen, dus moet iedere buitensport zaak en fabrikant gewoon zijn verantwoordelijk nemen en erop wijzen dat de airbag geen vervanging is voor kennis en 3-eenheid.

Preek voorbij, ik ga nog even lekker een uurtje horizontaal op een lawine glijden. Zzzzzzalig toch?
    splitfest.nl
  • Allart
    Beginner
    Allart op 26 November 2013 · 18:54
    Ideaal dus voor het gros van de mensen die deze ads er een koopt? Allart op 26 nov. 2013 18:36

Totaal mee oneens. Met het IQ van een pinda en geen 3-eenheid heb je niets in de backcountry te zoeken. Een ABS en dit soort marketing en verkoopverhalen doet die pinda's denken dat het allemaal wel prima is zolang ze maar op tijd aan het touwtje trekken.
    Het argument dat ze anders met helemaal niets de backcountry in gaan is niet relevant, voor het geld van een airbag kan je makkelijk een 3-eenheid kopen emn een cursus doen, dus moet iedere buitensport zaak en fabrikant gewoon zijn verantwoordelijk nemen en erop wijzen dat de airbag geen vervanging is voor kennis en 3-eenheid.
    Preek voorbij, ik ga nog even lekker een uurtje op een lawine glijden. ieism op 26 nov. 2013 18:49

Maar van de piste gaan ze toch wel af, met of zonder marketing verhalen.
    Zolang de Telegrafen en RTL-en van deze wereld het niet gaan oppakken zal er weinig veranderen, het ongeluk van Friso heeft ze ook geen windeieren gelegd...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 November 2013 · 19:07
    Wat de consument doet is niet mijn probleem, als jij wil skydiven zonder parachute maar met een hele dure helm moet je dat vooral lekker doen. neem je eigen verantwoordelijkheid.

Maar de fabrikanten en verkopers moeten dit volgens mij echt anders doen. Ik zag eens een Jones snowboard met op de verpakking een goed verhaal over offpiste safety en het nut van een pieper en drie-eenheid.
    Het is dus heel simpel, doe een folder met informatie van 5 cent in iedere rugtas, en vertel de waarheid. Jammer dat ik de folder zelf niet heb, anders was ik in de pen geklommen of had ik morgen de telefoon gepakt, want ik vind dit gewoon echt niet kunnen.
    splitfest.nl
  • Allart
    Beginner
    Allart op 26 November 2013 · 19:19
    You're preaching to the choir! Zoals ze zo leuk zeggen in het engels 😃
    Ben het met je eens dat de fabrikanten dat zouden moeten oppakken.
    Maar: zodra een niche product ineens succesvol wordt (zoals ABS) duiken de marketing jongens erop en dat zijn meestal niet de types die het meest om anderen geven.

Wij kunnen het hier op WP leuk vertellen, maar de mensen die hier komen hebben de juiste weg al gevonden, het gaat juist om die enorme groep die dat nog heeft gedaan...
  • Dio
    Advanced
    Dio op 26 November 2013 · 19:19
    Gelukkig heb ìk Recco. Dat is met radar.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 26 November 2013 · 19:21
    Maar de fabrikanten en verkopers moeten dit volgens mij echt anders doen.

Het is dus heel simpel, doe een folder met informatie van 5 cent in iedere rugtas, en vertel de waarheid. Jammer dat ik de folder zelf niet heb, anders was ik in de pen geklommen of had ik morgen de telefoon gepakt, want ik vind dit gewoon echt niet kunnen. ieism op 26 nov. 2013 19:07

Helemaal mee eens. Als je een duikwinkel binnen loopt krijg je ook goede voorlichting voordat je op pad wordt gestuurd met een 300 bar gevulde fles. Sterker nog, ben je als verkoper niet verplicht reele voorlichting over je producten te geven?

Hoe dan ook dit soort reclames zijn zeer suggestief en als ik fabrikant was zou ik deze aanprijzing niet accepteren. Op deze manier is het wachten op het 1e ongeluk van iemand wiens nabestaanden alles en iedereen aanklagen, de media erop duiken en onder druk slechte regels geforceerd worden opgelegd omdat Henkie "zzzalig op een lawine wou glijden"
  • Allart
    Beginner
    Allart op 26 November 2013 · 19:26
    Gelukkig heb ìk Recco. Dat is met radar. Dio op 26 nov. 2013 19:19
    LOL
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 26 November 2013 · 19:46
    In de kolderzoektocht mijn bijdrage:

Wat ik vond op www.mijnsneeuw.nl/blog/lawinegevaar.php:

--------------------------------------------------------
    Wat te doen bij een lawine?
    In veel skigebieden zijn er hekken geplaatst om de kans op lawines te verminderen. Deze hekken hebben een remmende werking op de sneeuw, waardoor de kracht van een lawine afneemt. Mocht er onverhoopt toch een lawine ontstaan, doe dan het volgende:

Probeer buiten de lawinelijn te blijven skiën.
    Lukt dat niet, probeer dan mee te drijven op de sneeuw. Voorkom dat je op je rug terechtkomt. Drijf op je buik mee.
    Als je kunt, maak je je ski's los.
    Houd je armen voor je hoofd zodat je onder de sneeuw meer zuurstofruimte krijgt.

Als een mede-skiër meegesleurt wordt door een lawine, doe je dit:

Houd het slachtoffer continu in de gaten, zodat er geen twijfel over kan ontstaan waar iemand bedolven kan liggen.
    Als de lawine gestopt is, kijk je of je de ski's, kleding of een lichaamsdeel van het slachtoffer nog kunt zien. Zoja, zorg dan dat je het slachtoffer zo snel mogelijk uitgraaft.
    Is er niets te zien, roep dan professionele hulp in of gebruik de lawinepiep. Als je off-piste skiet neem dan een lawinepiep, een lawinesonde en een schep mee. En zorg dat je weet hoe een lawinepiep werkt. Iedere minuut telt! Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Lawinepiep .
    --------------------------------------------------------

Een aantal goedbedoelde tips, maar toch...
    Op basis van mijn kennis zou ik er de volgende kolder uit halen. (Voel je vrij om me te verbeteren..):

1: Het verhaal van de hekken lijkt een uitnodiging om je in de buurt van deze hekken toch heerlijk veilig te wanen. Dan gaan we daar toch lekker omheen skiën?
    2: "Mocht er onverhoopt toch een lawine ontstaan..."... Hè???? Onverhoopt? Ontstaan? Bij mijn weten zijn de meeste lawines waar skiërs in terecht komen zelf los getrapt. Dus veroorzaakt. En komen ze wel vanzelf los door naar de sneeuw te kijken dan had je daar niet moeten zijn vanwege het grote lawinegevaar.
    3: "Probeer buiten de lawinelijn te blijven skiën...". Tja. Alsof de lawine naast je "ontstaan" is en je er buiten kan blijven. Mijn ervaring is dat het onder je voeten gebeurt en je dan waarschijnlijk niet de tijd hebt om een goede afweging te maken. Zorg van tevoren voor een goede exit strategie, dan hebt je in ieder geval een plan klaar om op de automatische piloot te kunnen handelen.
    4: Ah, daar gaan we weer.. "... probeer dan mee te drijven op de sneeuw." Zelfs met ABS is mijn ervaring dat dit onmogelijk is. Hard zwemmen en spartelen, of je uit de branding probeert te komen terwijl er hoge golven op je rug breken. Zo voelde het voor mij en dat leek te werken. Drijven... Ze zijn gek...
    5: "Als je kunt maak je je ski's los." Dat is niet zo gemakkelijk in die wasmachine. Los trappen of hopen op de kracht van de sneeuw? Een handige tip was geweest om je handen al niet in de lussen van je stokken te doen.
    6: "Is er niets te zien, roep dan professionele hulp in of gebruik de lawinepiep." Of? Of? Zoals Menno Boermans het in zijn lezing op het Pieperfest 2012 al vermeldde, vergeet de professionele hulp. Je hebt de meeste kans als je het zelf doet, en dat moet snel. Als je eerst iedereen gaat bellen heb je de eerste minuten al verknald.
    7: Pas helemaal op het einde een verwijzing naar de 3-eenheid?

Wat denken jullie? Wat heb ik nog gemist?

Mijn antwoord op de vraag is overigens minimaal Stufe 3.
    Avalensemble!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 November 2013 · 19:53
    You're preaching to the choir! Zoals ze zo leuk zeggen in het engels 😃
    Ben het met je eens dat de fabrikanten dat zouden moeten oppakken.
    Allart op 26 nov. 2013 19:19

Hoe dan ook dit soort reclames zijn zeer suggestief en als ik fabrikant was zou ik deze aanprijzing niet accepteren. " BigLepowski op 26 nov. 2013 19:21

Ik heb ondertussen zowel Dakine als ABS een mailtje gestuurd met een vertaling. Maar als ze zo doorgaan stap ik ook over op die Recco radar. 😃
    splitfest.nl
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 26 November 2013 · 19:54
    @Dio Ik heb Recco in mijn jas én backprotector. Dus ik heb twee keer minder kans om onder een lawine te komen!
    Pow!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 26 November 2013 · 19:57
    [mention="/profile/88"][mention=88]@Dio[/mention][/mention] Ik heb Recco in mijn jas én backprotector. Dus ik heb twee keer minder kans om onder een lawine te komen! powderskifun op 26 nov. 2013 19:54

8 airbags in de auto.. ik weet alleen nog niet hoe ik ze er uit krijg. Maar er is een begin..
    May the powder be with you.
  • evan
    Advanced
    evan op 26 November 2013 · 20:07
    Het succes van dit topic lijkt gegarandeerd, een instant classic. Kom maar door met de schrijfsels van beunhazen in gratis flutkrantjes en reclamefolders, dan ga ik even bier halen. Zzzzalig toch?
  • Mikey
    Beginner
    Mikey op 26 November 2013 · 20:09
    @meteomorris,

Spontane lawienes en licht druk van een enkele skieer.... Stuffe 4
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 26 November 2013 · 21:54
    @meteomorris... Zeg... met zoveel airbags in je auto kun je veel beter met je auto de poeder in. Toch? Heb je ook nog de veiligheid van autogordels. Wel winterbanden monteren hoor... En dan heb je niet eens een liftpas of heli nodig. Gewoon naar boven rijden. Niet dan?
    Avalensemble!
  • Boarder12
    Beginner
    Boarder12 op 26 November 2013 · 21:59

dit was ook wel weer genieten in de Metro vandaag. WOW wat slecht! Vinnie op 26 nov. 2013 18:13

"Op techniek afdalen"
    En dan zo'n foto erbij -_-
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 26 November 2013 · 22:17

dit was ook wel weer genieten in de Metro vandaag. WOW wat slecht! Vinnie op 26 nov. 2013 18:13

Ik heb meerdere keren hardop lopen lachen om dit krantenartikel.
    Niet te geloven dit -_-

O en het lawinegevaar is volgens mij 4
    Skileraar bruin Jelmer
  • Flant
    Beginner
    Flant op 26 November 2013 · 22:18
    http://link.marktplaats.nl/741402151

Op marktplaats zijn ook bijzondere dingen te koop/ te huur. Voor al uw schijnveiligheid...

Kenmerken

Conditie : Gebruikt
    Type : Overige typen
    Soort : Skiën
    Merk : Overige merken
    Lengte ski's : Minder dan 100 cm
    Beschrijving

Lawinenball

De bal wordt geactiveerd middels een metalen spanveer (geen gaspatroon). Het meermaals releasen en opbergen is hierdoor geen probleem.

Zeer licht systeem van 980 gram.

Nieuwprijs is 189 euro.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 26 November 2013 · 22:24

Basic safe en extra safe? 😃
  • JurgenG
    Advanced
    JurgenG op 26 November 2013 · 22:33
    Kijk, we kunnen ons in dit topic vrolijk maken over nonsens die verteld worden in flutmedia, kranten of over wanna-be reporters, maar de ABS/Dakine advertentie gaat me eigenlijk een stap te ver. Dat heeft niets meer met kolder of onwetendheid te maken, dat is gewoon door platte commercie gedreven misleidende reclame waarin je met levens speelt.

Misschien moeten we inderdaad maar even met z'n allen een mailtje naar AS Adventure en/of Dakine sturen waarin we ons ongenoegen duidelijk maken.

Of een berichtje plaatsen op de facebook pagina van AS Adventure. Als we dat allen delen en daar comments op nalaten, krijgen we dat zo viraal.

Wat Tjeerd Lamstraal betreft, … laten we het erop houden dat de brave jongen niet beter weet. Of kan.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 26 November 2013 · 22:33
    Als ik al deze voorbeelden zie houd ik mij hart vast, dit gaat levens kosten! In mijn familie, vrienden en kennissen kring heb ik over de jaren diverse mensen moeten wijzen op hun missconcepties m.b.t. lawines. Op basis van dit soort marketing zie ik diezelfde mensen al vol vertrouwen met alleen een lawineairbag/plofzak zichzelf in situaties begeven die levensgevaarlijk zijn ... 😞
    Built for Speed
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 26 November 2013 · 22:35
    Ik kwam een tijdje geleden deze tegen in de reclamefolder van AS Adventure.
    Los van het feit dat die bewezen overlevingskans van 97% ten onrechte aan ABS wordt toegeschreven, is het laatste zinnetje niet zozeer kolder dan wel wraakroepend en om redelijk kwaad van te worden.
    Zalig horizontaal over de sneeuw glijden? Ik wist niet dat een ABS eigenlijk ontwikkeld was als een soort van nieuwe wintersport.
    Kan iemand AS Adventure even wijzen op het feit dat er jaarlijks een pak slachtoffers valt in lawines?
    JurgenG op 26 nov. 2013 14:43

shockin' !!! jezus !!! hoe durven ze ? wie doet dit ?
    sbs roelz
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 26 November 2013 · 22:45
    gesprekje dat ik laatst had in een shop : "Er is meer vraag naar airbags dan naar lawinepiepers !"
    euhm .. euhm .. hallo???
    de macht van de media ?!? ...
    sbs roelz
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 26 November 2013 · 23:03
    @koen_djfistel: As Adventure
    knowledge is powder
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 26 November 2013 · 23:09
    [mention="/profile/741"][mention="/profile/741"]@vinnie[/mention][/mention] "witte hellingen met lawinegevaar....Freestylers kunnen hun hart ophalen" WTF?
    Lawines zijn cool? Dit kan toch niet waar zijn? Zitten ze nou echt mensen aan te praten dat je lekker effe een lawine moet gaan pakken in Noorwegen? Wat een mongool..
    En verder, "in het uitgestrekte Røldal heb je de pistes voor jezelf". Haha, geniaal! Uitgestrekt? Er zijn bij mijn weten een stuk of twee pistes in Røldal, dus zo uitgestrekt is het niet. Maar ja, je hebt ze inderdaad wel voor jezelf, want iedereen rijdt daar in de poeder/windharsch/dikke mist. In ieder geval niet op de piste.
    Wat een dikke zak hooi, die Tjeerd Langstraat... robbie op 26 nov. 2013 18:27

Ach, hij heeft het blijkbaar opgemerkt, want de rectificatie is reeds daar! "Twee rectificatiedingetjes: het gaat hier om freeriden, en lawines zijn kut. Desondanks: prima boarden in #Noorwegen!" (https://twitter.com/__Tjeerd)

Lekker samengevat 😀.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 26 November 2013 · 23:38
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 26 November 2013 · 23:46
    Dio op 26 nov. 2013 23:38

Is dit om te wijzen op het belang van goede kleding? Iemand die met zijn ogen dicht en zonder warme trui op hoop van zegen op het punt staat een couloir in te stappen? Als een steen naar beneden? 😉...
    Avalensemble!
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 27 November 2013 · 00:08
    Dio op 26 nov. 2013 23:38

Deze man komt sowiso onder een lawine, dat zie je gelijk aan zijn houding. Je moet in een lawine NOOIT je hand op je hoofd leggen, maar altijd alle grote blokken weg duwen en een zwemmende beweging maken. Daarbij is het overigens wel erg belangrijk dat je de borstcrawl gebruikt want schoolslag herkent de lawine en daar heeft hij een hekel aan.
    Pow!
  • Flow
    Advanced

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro