Kolder over lawines en veiligheid buiten de pistes

• MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 27 November 2013 · 00:29
    Dio op 26 nov. 2013 23:38

Deze man komt sowiso onder een lawine, dat zie je gelijk aan zijn houding. Je moet in een lawine NOOIT je hand op je hoofd leggen, maar altijd alle grote blokken weg duwen en een zwemmende beweging maken. Daarbij is het overigens wel erg belangrijk dat je de borstcrawl gebruikt want schoolslag herkent de lawine en daar heeft hij een hekel aan. powderskifun op 27 nov. 2013 00:08

Haha wat mooi!
    One step at a time.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 27 November 2013 · 07:30
    http://bombsnow.com/archives/skier-buys-airbag-gopro-now-ready-for-the... Flow op 27 nov. 2013 00:27

lol

Helaas blijkt het wel de realiteit dus. 😞
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 November 2013 · 08:24
    @Emmer Heb je de disclaimer onderop ook gelezen?

**Piste Off is Bomb Snow’s new weekly satire column aimed at poking fun at the sports we all love. Bomb Snow’s “Piste Off” is a fictionalized, satirical publication. Its content should in no way be interpreted as an actual record of events. These stories are also not intended to be, nor should they be construed as, attempts to predict the future course of any individual or entity, but should be viewed only as parody. Piste Off is not associated with any other news service. Names used in “Piste Off” stories, unless those of public figures or entities, are fictional, and any resemblance to actual persons or entities is coincidental, unintentional, and accidental. Any event described in Bomb Snow’s “Piste Off” that actually comes to pass should also be considered coincidental, unintentional, and accidental.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 27 November 2013 · 09:27

Deze man komt sowiso onder een lawine, dat zie je gelijk aan zijn houding. Je moet in een lawine NOOIT je hand op je hoofd leggen, maar altijd alle grote blokken weg duwen en een zwemmende beweging maken. Daarbij is het overigens wel erg belangrijk dat je de borstcrawl gebruikt want schoolslag herkent de lawine en daar heeft hij een hekel aan. powderskifun op 27 nov. 2013 00:08

Thijs you made my day. Bhahaaahaaaaahaaaa
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 27 November 2013 · 09:29
    Kostelijk, kostelijk. Het was weer even heerlijk om in Nederland te zijn. http://wepowder.nl/weblog/4750/De-snow-safety-crisis...
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 27 November 2013 · 09:31
    [mention="/profile/1971"]@Emmer[/mention] Heb je de disclaimer onderop ook gelezen?l. Spookjuh op 27 nov. 2013 08:24[/quote]

Ja, en zonder dat was me al duidelijk dat het niet serieus bedoeld was.

Uit de diverse posts hiervoor blijkt dat het dus wel de trieste realiteit is: zaken die verkeerde voorlichting geven, skiërs die wel airbags, maar geen pieper aanschaffen ... 😞
    Dat bedoelde ik.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 November 2013 · 09:46
    @Emmer No harm done 😃
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 November 2013 · 09:47
    ...Uit de diverse posts hiervoor blijkt dat het dus wel de trieste realiteit is: zaken die verkeerde voorlichting geven, skiërs die wel airbags, maar geen pieper aanschaffen ... 😞
    Dat bedoelde ik. Emmer op 27 nov. 2013 09:31

En dan vraag ik me af, hoe te reageren?
    Stel je staat (bijna een jaar geleden) in 't zuiden van 't land in de factory-outlet van een niet nader te noemen jassen en broeken-boer en hoort de verkoper aan de andere kant van het kleding-rek iemand wijsmaken dat 'ie zich met deze recco-jas "inderdaad niet druk hoeft te maken om lawines" omdat je "door de reddigsdienst gevonden kan worden".

Ik vroeg me dusdanig hard (helaas niet hardop) af of ik het wel goed had gehoord en of ik me zelf niet vergiste, maar tegen de tijd dat ik weer vaste grond onder de voeten had waren verkoper en klant er al vantussen.

Breek je in op zo'n gesprek of blijf je wachten op de uitreiking van de Darwin-awards?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 November 2013 · 09:48

Thijs you made my day. Bhahaaahaaaaahaaaa skiester op 27 nov. 2013 09:27

Je moet ook 2 handen gebruiken 😋

• MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 27 November 2013 · 09:53
    jongens, in tijden van crisis is het wel prettig dat hulpverleners nog werk hebben he!
    job security noemen we dat 😃
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 November 2013 · 09:58
    jongens, in tijden van crisis is het wel prettig dat hulpverleners nog werk hebben he!
    job security noemen we dat 😃 MennoBoermans op 27 nov. 2013 09:53

Hoezo belangenverstrengeling 😋
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 November 2013 · 10:07
    job security noemen we dat 😃 MennoBoermans op 27 nov. 2013 09:53

LOL!! Zoeken jullie nog collega's..
    May the powder be with you.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 27 November 2013 · 10:09
    Zal eens nadenken over een variant op een T-shirt zoals deze:
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • RP
    Advanced
    RP op 27 November 2013 · 10:12
    Gevaarlijke ontwikkeling dit.

Natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag buiten de piste, echter wanneer aanbieders (fabrikanten en handel) een gevoel van schijnveiligheid gaan creëren gebaseerd op hele en halve (on)waarheden gaat dit toch wel heel erg ver.

Freeriden is een explosief groeiende risicosport waar de WePowdereraars volgens mij heel bewust mee bezig zijn, kennis is macht en dat doen we hier op.

Het gaat om de wellicht nog grotere groep die niet op WePowder zit en zich niet verdiept in de risico's van het freeriden en daar zeggen deze aanbieders nu tegen: doe mijn airbag om en je hoeft je nergens zorgen om te maken, doe wat je wilt want met mijn product is je overlevingskans 97%.

Russisch Roulette met een geladen pistool....

Op deze manier zal die rate van 97% wel heel snel gaan dalen denk ik, voor zover die Uberhaupt al klopt.....

Denk dat WePowder ook naar deze club een duidelijk signaal moet gaan afgeven want dit gaat in mijn ogen echt veel te ver.
    Explore the Outdoor!
  • tigaman
    Beginner
    tigaman op 27 November 2013 · 11:00
    Euh....
    Misschien een heel andere kijk, maar met al die reclame (al dan niet serieus) ga je toch meer nadenken over off-piste, ga je wat op het web rondsurfen, kom je bij we powder terecht, lees je en informeer je en voor je het weet schrijf je jezelf in bij een cursus...
    Soms moeten mensen wakker geschud worden....zeker als het al jaren goed loopt.
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • Allart
    Beginner
    Allart op 27 November 2013 · 11:07

Denk dat WePowder ook naar deze club een duidelijk signaal moet gaan afgeven want dit gaat in mijn ogen echt veel te ver. RP op 27 nov. 2013 10:12

Denk dat je dat alleen gaat bereiken als we onszelf binnenlullen bij de grote media en de massa op primetime bereiken met een goed verhaal....
    Maar aangezien ook die op sensatie belust zijn, zal dat een lastig verhaal worden...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 27 November 2013 · 11:37
    @Allart We hebben vorig jaar o.a. meegewerkt aan een uitgebreid artikel over snow safety in de Telegraaf. Dat zat inhoudelijk goed in elkaar. We doen ons best 😃
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • passingfable
    Advanced
    passingfable op 27 November 2013 · 11:39
    Daarvoor moet er helaas eerst weer een tragisch ongeluk gebeuren met een BN-er. Het zou wel een prima onderwerp kunnen zijn voor een item in De Wereld Draait Door.
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 27 November 2013 · 11:55
    Zal eens nadenken over een variant op een T-shirt zoals deze:
    MennoBoermans op 27 nov. 2013 10:09

+veul!

Ik zou er gelijk een kopen!!!!
    Pow!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 27 November 2013 · 12:15
    Hoe zit dat eigenlijk met die 97% overlevingskans van ABS? Al eens eerder over verbaast. Dit getal kan toch niet kloppen? Volgens mij begint daar de kolder mee. Denk overigens wel dat een airbag systeem nut heeft, maar 97% overlevingskans............Dat geeft de verkeerde boodschap.
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 27 November 2013 · 12:19

Je moet ook 2 handen gebruiken 😋
    Spookjuh op 27 nov. 2013 09:48

Ah! De Double Face Palm Avalanche Avoidance techniek! Ook wel de DFPAA. Vooral goed voor wanneer je een spontante lawine laat afgaan. Las er gisteren nog een artikel over in de Sp!ts!

Hoe zit dat eigenlijk met die 97% overlevingskans van ABS? Al eens eerder over verbaast. Dit getal kan toch niet kloppen? Volgens mij begint daar de kolder mee. Denk overigens wel dat een airbag systeem nut heeft, maar 97% overlevingskans............Dat geeft de verkeerde boodschap. robbert op 27 nov. 2013 12:15

ABS claimed dat die statistiek gebaseerd is op de lawinestatistieken van de SLF, de zwitserse lawine dienst. Hoe ze die statistiek precies gelezen hebben weet ik niet, maar ze doen het voorkomen alsof de cijfers van een onafhankelijke partij komen. Wie weet hier het fijne van?
    Pow!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 November 2013 · 12:56
    @powderskifun: op http://abs-airbag.de/abs-system/die-10-abs-ueberlebens-prinzipien/... schrijft ABS onderstaande.

Von 262 Personen mit ausgelöstem ABS® Lawinenairbag haben 97% überlebt, 84% davon unverletzt.

Wie misst man die Effizienz von Lawinenrettungsgeräten? Ganz systematisch, in dem man möglichst viele reale Lawinenunfälle auswertet. Seit 1991 geht aus Untersuchungen des unabhängigen und weltweit renommierten Schweizer Lawinenforschungsinstitut SLF in Davos klar hervor, dass ABS® Systeme das Risiko einer Verschüttung im Lawinenfall drastisch reduzieren.

Deine Überlebenschancen hängen im Ernstfall davon ab wo Du Dich in der kritischen Phase des Lawinenauslaufs, dann, wenn die Lawine zum Stehen kommt, befindest: Unter den Schneemassen begraben oder sichtbar oben auf. Wenn Du ganz verschüttet bist, kannst Du selbst nichts zu Deiner Rettung beitragen. Du bist hilflos auf Dritte angewiesen. Obwohl die durchschnittliche Verschüttungstiefe nur rund einen Meter beträgt, bist Du durch den verdichteten Lawinenschnee regelrecht einzementiert und kannst Dich in der Regel nicht bewegen. Meistens hast Du verschlossene Atemwege und kannst weder selbst noch über Hilfsmittel atmen. Auch wenn Du ein LVS Gerät am Körper trägst liegt die Chance lebend geborgen zu werden nur bei ungefähr 50%. Alleine die Zeit für das Ausgraben aus hart verpresstem Lawinenschnee reicht häufig nicht für eine Lebendbergung. Oberste Maxime ist es daher, die eigene Verschüttung zu vermeiden, denn nur wenn Du nicht verschüttet bist, kannst Du Kameradenhilfe leisten.

Mit ABS®:
    - Bei 97% der Lawinenabgänge mit ausgelöstem ABS® System waren nach dem Stillstand der Lawine die Airbags an der Oberfläche sichtbar – dies führt zu schnellstmöglicher Selbst- oder Kameradenrettung.
    - Dadurch überlebten 97% der Personen mit ausgelöstem ABS® Lawinenairbag den Lawinenunfall, nur 3% überlebten den Lawinenabgang nicht.
    - 84% aller Lawinenunfallopfer mit ausgelöstem ABS® System kamen mit dem Schrecken davon und blieben unverletzt!

Ohne ABS®:
    - In denselben Lawinen wurden 67 Personen ohne ABS® Lawinenairbags erfasst. Davon waren lediglich 57% beim Stillstand der Lawine an der Oberfläche sichtbar.
    - Insgesamt starben 25% der Personen ohne ABS® Lawinenairbags.

Diese unabhängige Statistik belegt eindrucksvoll die Wirkung des ABS® Systems indem nur 3% der Unfallopfer mit ABS® nicht überlebten. Ohne ABS® jedoch starben 25% in Folge des Lawinenabgangs.

ABS® ist das einzige Selbst-Rettungs-System, das seine lebensrettende Wirksamkeit über Jahre hinweg bewiesen hat. Mit ABS® Airbags bist Du im Lawinenfall 8x sicherer und hast die größtmögliche Überlebenschance.
    May the powder be with you.
  • bertjebertje
    Advanced
  • Allart
    Beginner
    Allart op 27 November 2013 · 13:13
    [mention="/profile/333"][mention=333]@Allart[/mention][/mention]We doen ons best 😃 Arjen op 27 nov. 2013 11:37
    Dat weet ik! 😃
    Valt me mee trouwens van de Telegraaf...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 27 November 2013 · 13:17
    ja.
    http://utahavalanchecenter.org/blog-avalanche-airbag-effectiveness-som... bertjebertje op 27 nov. 2013 12:57

Bottom Line:
    Ignore the 97% number and the 3% number. My best guess is that avalanche airbag packs will probably save a little more than half of those who would have otherwise have died in an avalanche. They will never save all of them because 1 out of 4 will likely die from trauma of hitting trees and rocks on the way down and an additional 1 out of 4 will probably end up in a terrain trap (deep burial), buried by a secondary avalanche or caught in an avalanche that does not travel far enough for the inverse segregation process to work (larger objects rise to the surface).

In addition, people will increase their exposure to risk because of the perception of increased safety, which will cancel out some, but not all, of the effectiveness of avalanche airbags.

As usual, our choice of terrain is far more important than rescue gear. Un-survivable terrain will always be un-survivable. In terrain with few obstacles, terrain traps, sharp transitions and smaller paths, avalanche airbags have the potential to save significantly more than half of those who would have otherwise died. And that sounds pretty good to me.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 27 November 2013 · 17:07
    @bertjebertje was dat artikel al weer een beetje vergeten, is eerder langs gekomen (thanks for posting). Toont volgens mij goed aan dat het oppassen is met statistiek studies. Door de keuze van de populatie en aannamen vooraf kan er naar het gewenste resultaat gewerkt worden.

ABS systemen werken dat is duidelijk en twijfel ik niet aan. Maar die 97% overlevingskans is een cijfer van de marketing boys
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 27 November 2013 · 17:40

Nee fuck, ik kan geen borstcrawl..
    lol
    Skileraar bruin Jelmer
  • WeermanHajo
    Advanced
    WeermanHajo op 27 November 2013 · 21:44
    Ik zie net dat in Valle d'Aosta al op 25 november de eerste lawine was waar skiërs deels in bedolven raakten: http://www.gazzettadiparma.it/news/italia-mondo/149454/Valanghe--slavi...

Op het moment dat ik mijn artikel tikte op 26 november had ik die nog niet gezien. Het zou beleefd zijn om mijn artikel ook ff te linken als jullie over me schrijven.

Doe ik zelf maar ff dan: http://www.wintersportweerman.nl/2013/11/26/30759/bitterkoud-alpen-afw...

Ik denk dat het een terechte waarschuwing was en dat ik over de misleidende psychologie van lawines bij een dun sneeuwdek absoluut gelijk heb. Wat weer niet wil zeggen dat er bij een dun sneeuwdek niet ook wel stufe 3 kan zijn. Maar stufe 3 is nu juist dat voor de leek "lage lawinegevaarniveau" waarbij nog geen sirenes loeien en zwaailichten knipperen. En is ook het meest dodelijke niveau.

Schrijf ik dan iets verkeerd? Flauw hoor.... maar dank voor de aandacht.
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 27 November 2013 · 22:17
    ?
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 27 November 2013 · 22:50
    Leuk topic dit. Kan niet wachten tot de eerste airbagslidewedstrijd. Tubegliden is zoo 2011...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro