Notificatie / alert versturen bij trekken airbag

• japstar
    Beginner
    japstar op 8 Januar 2014 · 17:46
    Afgelopen weekend gesproken met iemand die op een boorplatform in zee werkt.
    Op boten en platformen in zee wordt gewerkt met speciale reddingsvesten. Deze vesten hebben een sensor die bij contact met water een bericht naar een nooddienst sturen. Dit wordt gebruikt om te voorkomen dat mensen snachts of bij noodweer onopgemerkt te water raken. Daarnaast kan het signaal gebruikt worden om gelokaliseerd te worden.

Zou dit ook kunnen werken voor een airbag? Bij het trekken van de airbag bijvoorbeeld een alert sturen met GPS coördinaten? Bijvoorbeeld naar de lokale ski partol? Zijn hier al patenten voor geregistreerd of bestaat dit al in de praktijk?
    Ik ben benieuwd... lijkt mij wel een waardevolle toevoeging.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 Januar 2014 · 17:57
    Klinkt goed, maar krijg je dan niet (hopelijk) vooral valse alarmen? Ook al zou er snel erna een bericht kunnen volgen dat alles oke is, maar wellicht zouden hulptroepen dan al uitgerukt zijn? Dit in tegenstelling tot de zwemvesten waarbij je zéker weet dat iemand hulp nodig heeft.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • sanno
    Tourist
    sanno op 8 Januar 2014 · 18:13
    geweldig idee er zitten denk ik nogal wat technische en financiele uitdagingen aan. De reactie tijd van hulptroepen kan in protocollen vastgelgd worden. Bijvoorbeeld 1 minuut wachten en dan volgende bericht (rider ok, no response from rider) In die 1 minuut kan iedereen al el op scherp gezet worden.
    Daarnaast is er de methode van contact. Via GSM (moet dan soort telefoon ingebouwd/gekoppeld worden (bluetooth) maar dan weer mogelijke interferentie met lawine piep. misschien alles integreren in de Lawine piep 4.0 (de telefoon app met externe batterij en antennes?)
    Toerisski
  • justin
    Tourist
    justin op 8 Januar 2014 · 18:38
    Zoiets bestaat al in de soort van een app voor je telefoon, alleen moet dan iemand die niet in de lawine zit dus je buddy op de knop drukken die app stuurt dan onmiddellijk een waarschuwing met coördinaten naar een berg reddingsdienst centrale die dan komt helpen

(de volgende app is voor tirol maar bestaan voor meerdere gebieden zo een app)

https://itunes.apple.com/en/app/notfall-app-bergrettung-tirol/id400099...

dit zou volgens mij zonder grote moeite kunnen worden verbonden met de trigger van een plofzak. een systeem ontwikkelen dat voor je de berg opgaat je met je plofzak ergens aanmeld zodat je gelijk gelinkt bent met de dichtsbijzijnde reddingscentrale ?

En een vals alarm knopje zou er vast bij worden gebouwd denk ik met de huidige technologie.
    lalaland
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 Januar 2014 · 18:45
    Dr is ook zoiets als een spot, en die werkt volgens mij via gps satellieten... Iig niet met gsm want dat ding is speciaal ontwikkeld om in onherbergzame gebieden om noodhulp te vragen... Een combi daarmee zou wellicht kunnen?
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • RP
    Advanced
    RP op 8 Januar 2014 · 18:54
    Op zich goed idee maar systeem via GSM niet betrouwbaar, teveel gebieden (zeker back country) waar geen ontvangst is.

GPS beter (ja, ik heb Spot) zou technologisch wel mogelijk moeten zijn om dit met elkaar te verbinden maar wellicht veel mishapps hierdoor...

Denk dat met maatjes op pad gaan, kameradenredding en telefoontje of SPOT message beter werken.

Idee is zeker niet slecht....
    Explore the Outdoor!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 8 Januar 2014 · 20:04
    Zeker geen slecht idee maar er zitten inderdaad nog wel wat uitdagingen aan.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met SPOT. Kun je daar wel altijd een bericht versturen of werkt dat in sommige situaties (bos, onder de sneeuw, in een spleet etc) ook niet? Het lijkt me dat de dekking sowieso beter zal zijn dan GSM.

Het zal absoluut geen vervanging zijn van een kamaradenredding als het slachtoffer volledig onder de lawine bedolven is. De reddingdiensten zullen dan waarschijnlijk te laat komen. Maar als de airbag z'n werk goed doet en het slachtoffer niet volledig bedolven is kan een dergelijk systeem het verschil maken.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 8 Januar 2014 · 20:26
    Sinds wanneer doen we niet meer aan kameradenredding? Dat lijkt me het belangrijkste, om minimaal met z'n 2e op pad te zijn! Anders wordt het helemaal zo van: ik heb een airbag, als ik hem trek komt wel iemand mij onder de sneeuw vandaan halen dus: raggen! Elementaire reductie methode? Wasda? Ik wordt toch wel gered... Ik denk dat het nog grensverlagender gaat werken, mochten ze het gaan gebruiken.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Allart
    Beginner
    Allart op 8 Januar 2014 · 20:56
    Ik denk dat het nog grensverlagender gaat werken, mochten ze het gaan gebruiken. AvdL op 8 jan. 2014 20:26
    Volgens mij geldt dat voor elke nieuwe safety gadget die bedacht wordt 😋
    Goed idee in elk geval! Mits goed uitgevoerd uiteraard... (lees idiot proof)
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Karst
    Advanced
    Karst op 8 Januar 2014 · 21:12
    Zou zeker een innovatie zijn, zeker nuttig in geval van trauma (exacte locatie doorgeven). Uiteraard als aanvulling op de bestaande best practices.
    Dit wordt al jaren gebruikt in de nautische wereld in vorm van een EPIRB. Zie link http://en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon

Zeker wat haken en ogen in uitvoering (anti grappenmakers protocol, licentie nodig (=radiozending??), etc etc. maar mooi om innovatieve ideeen te delen hier!
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 8 Januar 2014 · 22:45
    Ten eerste: Er is geen enkel systeem dat berichten verzend via GPS-satelieten. GPS is one-way only: jij ziet de satelieten maar zij zien jou niet. Het werkt dus alleen om je positie op aarde te bepalen.

Die positie kan je vervolgens wel weer doorsturen via een ander satelietsysteem. EPIRB's gebruiken een 'officieel' internationaal systeem, en daarnaast zijn er verschillende commerciele providers zoals SPOT, Iridium, en anderen. De mogelijkheden varieren van full duplex data en voice tot simpele voorgeprogrammeerde berichten (bv 'help!' of 'alles OK, tenzij je dit bericht niet binnen 24h opnieuw ontvangt') of alleen de positie. Dat zo'n gadget verschrikkelijk nuttig is voor allerlei soorten werk en avonturiers moge duidelijk zijn.

Voor lawines lijkt het me echter vrij zinloos:
    - De enigen die je binnen 15 minuten gaan redden zijn je kameraden, en die hebben meer aan een pieper.
    - Voordat zo'n gadget een GPS-fix heeft ben je 30 seconden tot enkele minuten verder, en dan lig jij al onder de sneeuw.
    - Je antenne moet een 'clear view of the sky' hebben voor een GPS-fix en om je bericht te sturen. Je moet dus niet vlak tegen een bergwand gaan liggen. Of onder de sneeuw.

Kortom, een mooie gadget vanuit allerlei backcountry-overwegingen, maar zinloos bij lawines. Ik zou 'm daarom niet koppelen aan je trigger, maar gewoon los in m'n rugzak stoppen.
  • japstar
    Beginner
    japstar op 10 Januar 2014 · 16:56
    @JaapvR duidelijk, ik wacht nog even met mijn patent aanvraag 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 Januar 2014 · 20:59
    Als je toch patent op iets wilt, dan zou ik het volgende kastje ontwikkelen:

- Kastje met GPS-fix, kompas en motion sensor, die constant je positie bepaald. Als GPS wegvalt heb je dus kompas en motion sensor die interpoleren tot de volgende GPS-fix.
    - Kastje staat in constante verbinding met je groepsgenoten, die ook zo'n kastje hebben. Wifi, bluetooth, verzin maar wat.
    - Als je onder een lawine komt hebben je groepsgenoten een redelijk accurate positie, vanaf waar ze sowieso een signaal kunnen opvangen of direct kunnen pinpointen.
    - Werkt ook als je maten je kwijt zijn, of voor 'lawinedetectie' dmv de motionsensor (paar keer over de kop en dan stilliggen).

Geen idee of dit technisch haalbaar is. Economisch in ieder geval voorlopig nog niet...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro