Nieuwe schoentjes...

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 Januar 2014 · 11:18
    Net de boa van m'n BD Factors kapot getrokken, en volgens mij is dat een teken dat ik dit seizoen toch echt nieuwe schoenen moet hebben. Ik ga dus flink passen en laten fitten, maar hoop via 'alweer-zo'n-gear-topic' wat goeie en slechte ervaringen boven water te krijgen die ik in de winkel niet ga ontdekken... Kom maar op dus!

Stijl:
    190cm, 82kg. Geen liften dus lange wandelingen. Poeder is mooi maar vaak niet meer dan 30cm. Steile smalle lijnen in hard/windpack, hard knallen in variabele 3D-sneeuw, 'euro-wiggles' als het lastig wordt, met aan het einde van elke run cruisen in de pof tussen de struiken.

Eisen:
    - Lichter dan m'n factor
    - betere loopmodus
    - skien als een echte (vrij serieuze) skischoen
    - tech-inserts, en moet ook passen in een Duke / Driver
    Verder is het lekker als ze niet te koud zijn, en zo'n uitneembare tong lijkt me wel wat voor echt lange wandelingen...

Shortlist:
    - Dynafit Mercury
    - Scarpa Maestrale RS
    - ander, nl?

Iemand ervaring op de Mercury / Vulcan? Ik heb het idee dat de Vulcan te stijf zou kunnen zijn, maar vind m verder erg chique.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 20 Januar 2014 · 12:03
    La Sportiva Spectre - voor op je lijstje, zelf helaas nog geen ervaring mee..
  • dick
    Advanced
    dick op 20 Januar 2014 · 12:16
    Scarpa Maestrale (non RS)
    --
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 20 Januar 2014 · 12:37
    Technica Cochise. Ik heb de Pro Light versie en vind dat echt een topschoen. ROM is niet heel groot, dus als je echt veel loopt is Dynafit of Maestrale wel beter. Maar skiet super. (en in de ausverkauf bij conrad....)

@dick, wat is het voordeel van de non-RS over de RS? ik kan er geen bedenken.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 20 Januar 2014 · 12:44
    Spectre! Ik wilde 'm voor ski-alpinisme gaan gebruiken naast mijn Titans UL. Maar na 1 keertje geprobeerd te hebben op 90mm ski's was ik verrast door de steun die ze gaven. Harsch skien en kleine foutjes corrigeren was geen probleem. Moet ze nog 'n keerjte op 100mm+ uitproberen, maar ik denk dat mijn Titans binnenkort in de kast gaan blijven staan. Ze skien misschien een tikje minder, maar gewicht en loopgemak zijn echt zoveel beter...

Gebruiksgemak van de Spectre is ook veel beter dan het verwisselen van tongen bij Dynafit. Die nieuwe schnallen is echt een heel mooi systeem. Bij het wisselen kan ik wachten op berggidsen die met die tongen staan te kutten. Een ander maatje is heel tevreden van zijn Vulcan, zonder tong. Ook een mooie en flexibele optie.

Vulcan is zeker de betere skischoen. Maar kost een stuk meer, en is ong. 300gr zwaarder. Vraag is waar je prioriteiten liggen, wat je kan oplossen met je techniek en of je er nog andere skischoenen naast hebt. De Spectre is namelijk niet mijn enige skischoen.
  • dick
    Advanced
    dick op 20 Januar 2014 · 12:49
    @bertjebertje
    Ik lees dat JaapvR meer focussed op touren (lange wandelingen) dan freeriden (met lift). RS is de stijvere versie voor de freeriders. Ik zou in dit geval gaan voor de normale Maestrale ism techbindingen. De non-RS is soepeler en overall 20 gram lichter. Uiteindelijk zijn het allemaal producten die voldoen..
    --
  • coen
    Advanced
    coen op 20 Januar 2014 · 13:18
    +1 voor de term wandelingen😋

Verder zoals eerder gezegd is denk ik de Maestrale RS een schoen die zeker op je shortlist moet. Goeie prijs/kwaliteit ook Scarpa. Daarnaast echte Dyna inserts en Intuition liners...

Wat betreft die Spectres; waar zijn die dingen te koop? Ben ze nog niet tegengekomen in shops...
    Earn your turns...
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 20 Januar 2014 · 13:39
    Oh ja, en vind je de Vulcan te duur en de Spectre te slap: Scarpa Freedom SL. Met die schoen heb ik ook al een paar gelukkige gezichten gezien. Schoenen als de Maestrale (RS) of de Titan UL zou ik laten staan. Klinkt gek, maar met al het nieuwe speelgoed zijn die m.i. al verouderd.
  • huib
    Expert
    huib op 20 Januar 2014 · 16:49
    Jaap met jouw skistijl toch gewoon het spaarvarken kapot slaan en voor de Vulcan gaan ipv de Mercury.

Ik heb zelf de Titan UL en die bevalt goed, al is het maar vanwege de pasvorm. Daar valt of staat het uiteindelijk toch mee. Als ik nu zou moeten kiezen zou het daarom waarschijnljik weer Dynafit worden.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 Januar 2014 · 16:56
    Heb zelf Titan UL. op zich heel fijne schoen qua lopen en skien, maar ik kom er maar niet met mijn voetbed.
    als ik nu iets anders zou kopen wordt het hoogst waarschijnlijk een Maestrale RS (had ik misschien meteen moeten doen).
    Toerisski
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 20 Januar 2014 · 18:01
    Juist tevreden eigenaar van La Sportiva Spectre. Is mijn eerste schoen waar ik zonder tape probleemloos mee kan toeren. Te zacht? Bijlange niet. Ze skiën super. De steun is erg progressief zodat de belasting op knieën op ijzige sneeuw een pak minder is, wat voor een veteraan (ahum) een belangrijke factor is. Door deze eigenschap kan je ook je evenwicht voor-achter in moeilijke sneeuw veel beter doseren. Verder nog een heel handig sluitsysteem dat de ombouw van toer naar ski enorm vermakkelijkt. Een zool met super hechting zodat ze bijna lopen als een bergschoen. Buitenschoen van grilamid laat toe om vrij makkelijk je buitenschoen te vormen naar die quasimodo bult op je voet. And last but not. least, erg licht. (Ha ja, mijn vorige schoenen waren BD Factors)
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 Januar 2014 · 18:39
    een roxa x-ride met harde tong is misschien ook wel wat.
    http://www.roxa.com/x-ride.php?lang=2

NB roxa maakt de full tilt schoenen
    Toerisski
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 Januar 2014 · 18:44
    - Spectre staat op de lijst, maar is misschien wat slappig. Het wordt nl m'n enige schoen, ook voor soms een tripje in de Alpen.
    - Cochise Pro Light ook maar erbij. Iets zwaarder maar wel goedkoop en verwisselbare zool. Voel me alleen nooit zo lekker als ik met conrad-spul een shop inloop om het te laten fitten / afstellen / etc.

Ik lees dat JaapvR meer focussed op touren (lange wandelingen) dan freeriden (met lift).

Dat lees je goed, maar dat komt omdat ze het hier in Tromso vertikken om liften te bouwen (en das misschien maar goed ook). Wandelen is dus een noodzakelijk kwaad om boven te komen, eenmaal daar ski ik graag zo hard mogelijk naar beneden 😃.

Dank voor de tips, het merk zal ik uiteindelijk bepalen op pasvorm; het model staat dan al vast (behalve als het dynafit wordt..).
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 20 Januar 2014 · 18:53
    Cochise pro light is ~1600 gram, tegenover 1570 van de Maestrale RS. En het skiet als een pisteschoen. Best ok imho.
    Als je veel loopt is dynafit wel aan te bevelen, had laatst een mercury aan en dat loopt bijna als een gymschoen. Nouja, bij wijze van spreken dan 😃

Maar belangrijker dat ie je voet goed past. Eerder ietsje zwaarder met perfecte fit dan licht en pijnlijk.
  • TimV
    Advanced
    TimV op 20 Januar 2014 · 23:40
    @JaapvR ,

Ikzelf tour in het voor en na seizoen heel veel op de maestrale RS, die gaat subliem, omhoog ook zeker (inclusief lange bootpacks, couloirs, ijs en rots... 😉), je moet zeker niet lichter gaan van schoen denk ik!
    Wil die "wandelingen" daar wel eens komen meedoen alvast... 😉
  • TimV
    Advanced
    TimV op 20 Januar 2014 · 23:43
    @DirkH , de factors waren idd wel aan vervanging toe, mooi, die "veteraan" zou wel eens heel snel omhoog kunnen gaan nu .. 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 21 Januar 2014 · 17:32
    Cool, ik ga passen. Stiekem hoop ik dat de Maestrale RS goed past vanwege de Intuition liner en iets vriendelijkere prijs; anders wordt het een Vulcan/Mercury of een Cochise, afhankelijk van fit (met lichte voorkeur voor de betere loopstand van de Dyna's).

Weet iemand of die tong van de Meastrale er ook uit kan bij de hike? Of zit ie voorop vast?

@TimV: Altijd welkom!
  • TimV
    Advanced
    TimV op 21 Januar 2014 · 17:51
    Die zit voorop vast,maar die stapt echt goed hoor,zeker als je die intuitions goed formt..

Tot wanneer ben je daar?😀
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 21 Januar 2014 · 18:14
    Tot 2017, minstens. Geen stress 😃. Alhoewel, vandaag kwam de zon op, en dan gaat het altijd hard met het seizoen!
  • TimV
    Advanced
    TimV op 21 Januar 2014 · 23:46
    Haha, wel wat sneeuw daar? ik heb plannen voor na het winterseizoen hier (eind april-mei) die kanten op te gaan met men buske dus.. 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 Januar 2014 · 00:15
    Amai, mooie plannen!
    Nu eigenlijk al sinds 10 december niks meer gevallen (15cm in 6 weken oid), maar das vaak in de donkere dagen. Nu de zon terug is zullen de grotete dumps ook wel weer komen, maart-april is gegarandeerd een extra metertje of anderhalf... Eind april/mei is schitterend toeren, voorjaarscondities op veel plekken en als het sneeuwt een mooi laagje pof erbovenop! Oja, en de zon gaat niet meer onder, dus er is dan verdomd weinig stress / alpine starts etc.. Perfecte scene om een tentje uit te gooien, bv op 'het plein der hemelse vrede', op 1000m hoogte omgeven door 3 dikke couloirs (onbijt-luch-diner):
  • TimV
    Advanced
    TimV op 22 Januar 2014 · 00:18
    Pjoew, wat zit je daar slecht !!!!
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 22 Januar 2014 · 09:23
    Pff dat klinkt wel erg goed Jaap..
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 Januar 2014 · 12:37
    (kiekje is gewoon van google, maar dat plekje word er niet minder om)..

Het schoenenplot loopt lekker: zowel de Mercury als de Maestrale RS passen goed, en worden waarschijnlijk perfect als de liners gebakken worden...

Mercury:
    + Betere loopmodus (dat is net een bergschoen, en dan kan de tong er ook nog uit!)
    + voelt in de shop iets stijver

Maesteale:
    + Intuition Liner
    + meer progressieve flex

Is zo'n intuition liner echt zo relaxed? En waarom? Iemand ervaring tov Dynafit liners?
  • robbie
    Expert
    robbie op 22 Januar 2014 · 17:09
    ik heb cochise pro light (dus het "nieuwe" type, van 12/13)
    Nadelen: geen gerockerde zool. En geen goede vibram onder de zolen. Dus Jaap, als een Lyngenschoen zou ik hem alleen al daardoor niet aanbevelen.
    Het skiet wel aardig, maar nog steeds minder goed dan m'n normale, salomon 120flex alpiene schoen. Ik moest m'n cochise opgraderen met een dikkere, stevige alpiene binnnenschoen om er lekker mee te kunnen skien.
    De Scarpa Freedom SL is erg vergelijkbaar qua stijfheid, maar heeft een betere loopzool.
    De Maestrale is veel te slap voor jou. Ik denk dat je op de Vulcan uitkomt!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 Januar 2014 · 17:12
    Thanks Robbie! Goed om wat gebruikers te horen, want die flex vind ik in de winkel verdomd lastig inschatten...
  • robbie
    Expert
    robbie op 22 Januar 2014 · 17:14
    Intuition liner is erg relaxed (stevig, warm, stijf, goed te vormen), maar in het geval van mijn cochise, was 'ie te dun rond de schenen. Dus moest ik alsnog een zwaardere alpine liner kopen (Dalbello liner van een Krypton in dit geval)
    Maar de Intuition liners zijn er in allerlei verschillende diktes en uitvoeringen, dus er is er vast wel een die je past (als je ze ergens kan passen...)
  • robbie
    Expert
    robbie op 22 Januar 2014 · 17:16
    Tentje opzetten op die vlakte onderweg naar Lakselvtindane heb ik ook wel oren naar 😃 Heb je tijd in februari? Is misschien nog een beetje vroeg....(en koud)
  • midi
    Beginner
    midi op 22 Januar 2014 · 17:30
    @ JaapvR

Heb je misschien al gezien maar op TGR forum is wel een goed topic over flex van AT schoenen http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/261028-AT-Boot-Compa...

Flex van een Maestrale RS is dus zeker niet zo heel slap, en erg progressief.

Maar inderdaad in de shop is het erg lastig om een goed beeld te krijgen van hoe een schoen presteert. Ikzelf neem altijd mijn eigen gebruikte schoen mee om de flex te vergelijken maar ook dat kan nog een vertroebeld beeld geven.

Al met al, ik denk dat als een Mercury of Maestrale RS goed past dan zul je met beide geen miskoop doen. Ik heb zelf de Mercury maar eigenlijk alleen omdat de RS niet meer in mijn maat op voorraad was bij MK.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 Januar 2014 · 17:53
    [mention="/profile/115"]@robbie[/mention]: Ik ga zeker geen liners passen en los kopen, maar bij de Maestrale RS krijg je er gratis eentje van intuition bij; dat scheelt dus behoorlijk tov Vulcan+liner+zooltjes; getsie wat is dat ding duur...

Eind feb zou kunnen, eind maart is misschien beter (lekker lang licht).

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro